Raluca Ardelean vrea să facă din produsele Brutăriei Moara Maria un brand național

Raluca Maria Ardelean, antreprenor, Brutăria Moara Maria

Brutăria Moara Maria funcționează ca o afacere de familie, fondată de Constantin Ardelean, în 1994, într-o perioadă în care mulți români își doreau să înceapă un business. De când au preluat ștafeta în 2020, soții Marcel și Raluca Ardelean încearcă să valorifice tot ceea ce a construit și a realizat antecesorul lor. În calitate de administrator, Raluca Ardelean și-a propus să revitalizeze businessul într-un moment nu foarte prielnic – în plină pandemie –, când s-a luptat să scape brutăria de datorii. Pentru 2023, odată cu intrarea la raft în retailul modern, producătorul anticipează o creștere a cifrei de afaceri cu cel puțin 42%.

Când ați preluat atribuțiile de administrator al afacerii Brutăria Moara Maria?

În 2020, după decesul fondatorului, când se punea în discuție fie să închidem activitatea și să renunțăm la angajații pe care îi aveam, fie să salvăm compania și să mergem mai departe. Eu mi-am asumat această responsabilitate, de a salva afacerea. Deși ansamblul Brutăria Moara Maria avea multe facilități, respectiv moară proprie, propriile terenuri cultivate cu grâu și părea că tot ce avem de făcut este să creăm produse de calitate, în realitate a fost nevoie de o relansare. Pentru o perioadă de aproximativ zece luni în care lucrurile au mers în inerție, a urmat o perioadă de branduire, de acțiuni de marketing, de recrutări. Am investit 50.000 de euro în partea de clădiri și tot ce înseamnă logistică, dintre care 30.000 de euro, doar anul trecut. Încet-încet, am reușit să creștem vânzările cu 74%.

Nu a fost deloc ușor. Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat inspirație pentru pașii pe care i-am urmat, deoarece am reușit să ne unim forțele și să ne direcționăm atenția spre salvarea brutăriei, ba chiar am reușit să facem investiții. Poate experiența de management pe care am acumulat-o de-a lungul anilor în diferite companii multinaționale, m-a ajutat să pun lucrurile în lumină și mi-au permis să lansez un proiect nou, axat pe producția de turtă dulce. Acum suntem pe profit și eligibili pentru a aplica la finanțări.

Ce dimensiuni are acest business?

Familia noastră deține o moară, cu o suprafață construită de 1.150 de mp și cu o capacitate de producție de 500 de tone de grâu pe lună, la care se adaugă un siloz de cereale, cu o capacitate de 400 de tone. Complexul, construit între 1995 și 1999, pe o suprafață de 7.919 mp, proprietate personală, include mai multe corpuri de clădiri, dintre care birourile și o unitate de producție. Constantin Ardelean, socrul meu, a avut ambiția să construiască această moară pentru că bunicul său a fost șef la Panificație, iar străbunicul său, venit din Munții Pădurea Neagră, Germania, a avut prima brutărie din Lugoj. În istoria familiei soțului, toți sunt brutari. Socrul meu, Constantin Ardelean, a moștenit dragul de brutărie, de grâne și de pământ de la tatăl lui și așa mai departe.

Deținem 60 de ha, suprafață cultivabilă cu grâu pe care îl folosim în brutărie, iar diferența necesară se completează, acum că activitatea a crescut. Moara funcționa altădată 24 de ore din 24 dar, din păcate, micii producători au dispărut, iar grânele merg către companiile mari și către export. Rar vine cineva să macine la moară. Or, nu poți să pornești o moară decât dacă ai de măcinat câteva zeci de tone, iar profitabil este să macini continuu.

Brutăria noastră are 600 de mp și două hale de producție. Într-o hală funcționează schimbul de noapte, care realizează pâine pentru toate magazinele din jur – facem și livrări la domiciliu – iar, în hala principală, pe care am renovat-o recent, funcționează o linie nouă, cu tehnologie japoneză.

Vă concentrați în continuare pe fabricarea pâinii și a specialităților din pâine?

Pâinea este un produs realizat în volume foarte mari de fabricile mari, în zilele acestea. Acum 25 de ani eram trei producători în județul Timiș, acum sunt peste 50 de fabrici care fac pâine. Noi suntem în continuare recunoscuți de asociațiile de profil, numele de Brutăria Moara Maria are rezonanță și cei care au condus organizații în domeniul nostru, ne știu. Dar în rândul publicului larg este mai cunoscută pâinea făcută de multinaționalele care produc volume mari.

N-am reușit să accesăm o finanțare cu ajutorul căreia să modernizăm linia de pâine – ar fi fost nevoie de câteva milioane de euro. Deși avem spațiu, nu am avut suficient capital, noi fiind o întreprindere de familie. Din toate aceste motive, în prezent, funcționăm ca o brutărie artizanală și fabricăm 12.000-13.000 de bucăți de pâine pe lună. Producem pâine albă, specialități: pâine împletită, baghetă, cornuri, pâine neagră cu maia. Avem o colaborare de lungă durată cu Societatea de Tratament Balnear Buziaș (Complex Hotelier Parc și Complex Hotelier Phoenix) și pentru acest client am îmbunățățit standardele, pentru o pâine neagră, de calitate. Mai facem o pâine cu maia și cartofi, dar nu o vindem în canitități mari și nici în retail.

Unde desfaceți în mod frecvent aceste produse?

Livrăm către toate magazinele alimentare din zonă până la Buziaș. Nu mai livrăm în Timișoara, deoarece a crescut foarte mult prețul carburanților și ne-ar fi costat mai mult transportul decât pâinea și n-am fi reușit să ne acoperim cheltuielile. Ne-am restrâns aria de livrare în jurul brutăriei și acest lucru s-a dovedit a fi o decizie bună. Clienții noștri sunt magazinele sătești, Baza de tratament balnear Buziaș – cărora le producem și deserturile – , restaurantele și fast-foodurile, firmele de catering. Recent, pe partea de catering ne-am extins colaborarea în Aiud cu Georgia Catering pentru livrări de turtă dulce. Aveam nevoie de acest produs pe care să îl producem pe stoc!

Pâinea noastră proaspătă ajunge zilnic în magazinele din jur, pe o rază de 25 de km, ambalată sub brandul Brutăria Moara Maria. În viitor, dacă vom reuși să investim și în zona de pâine, vom putea să facem o pâine tradițională pentru retailul mare.

Cum vă gândiți să faceți primul pas către retailul modern românesc?

În august 2022 am pus în funcțiune noua linie de producție – un utilaj de tehnologie japoneză, pe care l-am închiriat de la o prietenă din Aiud și pe care nu îl întrebuințăm încă la întreaga sa capacitate, dar sunt convinsă că vom ajunge la acel nivel. Am invesit în hala nouă, în formarea oamenilor. Am parcurs mai întâi o etapă de dezvoltare de produse, în sensul că împreună cu mai mulți furnizori mari de ingrediente din țară, am testat mai multe rețete. Am făcut fursecuri, găluște cu prune, biscuiți cu cremă, minicozonaci, iar din luna octombrie 2022 am început să producem turtă dulce. La o conferință de la Brașov am întâlnit-o pe Ilona Balogh, antreprenoarea care deţine Plai Cash & Carry la Brașov, dar și una din cele mai mari companii de distribuție a produselor românești din diaspora – Much More Market, iar de Sărbători am primit o primă comandă de la ei pentru Madrid. Am epuizat atunci tot stocul de turtă dulce pe care îl aveam.

Așa am schițat încet-încet, povestea Rotunjoarelor – turtă dulce, cu umplutură. Asociația Produs în Banat, m-a încurajat să o includ într-un coș de Sărbători, care să ajungă pe masa autorităților, și produsul le-a plăcut tuturor. Am trimis mostre, printr-un distribuitor de-al nostru, către un mare lanț de retail. Am primit, la început de 2023, prima comandă pentru turtă dulce cu umplutură de prune de la distibuitorul nostru pentru primul nostru client din retail. Produsul este extraordinar de bun și l-am dezvoltat, practic, pe baza feedbackului primit de la clienți. Este primul, de acest fel, pe care îl putem face la scară mare.

Desigur, putem să facem fursecuri și biscuiți de tot felul, dar am simțit că acest produs ne reprezintă și face trecerea de la ceea ce înseamnă trecutul nostru către prezent: turta dulce apare în toate tradițiile și îi plăcea foarte mult fondatorului companiei, Constantin Ardelean. O vindem și vrac către firmele de catering și ele o adaugă ca desert în meniul zilei. Eu cred că încet-încet vom dezvolta și alte colaborări. Acum că a venit către noi acest prim proiect pentru retailul modern, vă imaginați că toată energia noastră se canalizează într-acolo.

În ce stadiu se află acest proiect?

Am început comanda de pungi, de cutii, ne-am cumpărat un utilaj din Italia ca să putem închide pungile prin termolipire și a trebuit să investim în toate aceste lucruri în luna ianuarie 2023, ca să începem să livrăm turtă dulce în comerțul modern. Eu îl văd ca pe o propulsare pentru noi, ca să putem deveni un brand național, și acesta este, de fapt, obiectivul nostru.

Primele livrări către clientul nostru din retailul modern ar putea începe în luna februarie și anticipăm o comandă lunară de 15.000 de bucăți de turtă dulce. Această primă comandă va fi livrată prin Dijec, distribuitorul nostru din Topolovăț. Acest obiectiv de început de an a venit, zic eu, în urma faptului că am planificat foarte bine activitatea pentru 2023.

În buna desfășurare a activităților pe care vi le-ați propus pentru 2023, ce obstacole vedeți?

După ce am trecut prin anul 2022, un an caracterizat de creșterea costurilor la gaz și electricitate, când am avut senzația că nu ne mai revenim, nici nu vreau să mă gândesc la provocările anului acesta. Am temerile mele legate de logistica necesară pentru retail și mi-am propus ca în cazul în care vom primi comenzi mai mari să investim în zona de depozitare a produselor. Acesta ar fi un obiectiv major, să construim un depozit, pentru că spații avem, doar că trebuie să fie adecvate din punct de vedere al controlului temperaturii și umidității.

O altă provocare ține de cash-flow. Știți că lucrând cu distribuitorii, cu termene de plată mai lungi, vom avea nevoie de resurse financiare ca să putem investi continuu în producție. Cu cât lucrezi mai mult pe o linie automată, cu atât rentabilitatea ei crește. Nu mă aștept să rămânem fără resurse, pentru că avem parteneriate stabile cu furnizorii, dar ca pentru toate companiile mici, problema cash-flow-ului râmâne.

Mă preocupă modul în care putem să ne organizăm pe partea de comenzi, ca să avem un flux continuu. Ideal este să ne îndreptăm atenția spre clienți mari, care să aibă forța financiară să cumpere produsele noastre. Nu vreau să spun cu asta că de la persoane fizice sau de la clienți mici nu câștigăm zi de zi; dar acum nevoile noastre sunt de a avea mai mult cash-flow decât până acum. Una este să cumpăr zece tone de făină, alta este să cumpăr zece tone de ingrediente (miere, umpluturi și altele).

Aveți acces la materia primă, sunteți pregătiți să livrați consecvent, la aceeași calitate, în cantități mari?

Eu sunt o fire inovativă și vă spuneam că am creat mai multe produse în ultima perioadă. Am luat un premiu pentru patiserie la Gastropan 2022 cu tânăra mea echipă pentru un minicozonac, de 150 g, o inovație de-a noastră. Având dorință de cunoaștere și de formare a unei echipe în jurul meu, anul trecut am primit suport pe partea de training de la majoritatea furnizorilor mari de ingrediente, prezenți în țară și în afara ei.

Am început să lucrăm cu firme mari, cum ar fi Expertarom care ne furnizează ingredientele, cu Pakmaya, care ne livrează drojdia prin distribuitor, mierea o procurăm printr-un distribuitor din Timișoara, zaharul de la un alt mare distribuitor național și având aceste relații cu ei, aratându-le seriozitate și crescând încet-încet comenzile, de anul acesta ne bucurăm de beneficii în privința termenelor de plată și a resurselor, și deja le-am trimis forecastul de producție. Lucrez cu parteneri furnizori care m-au surprins plăcut, m-au susținut și mă susțin în continuare.

Am îndrăznit, chiar dacă am fost o firmă mică, să lucrăm cu furnizori mari de la început. M-am gândit de la început să ne comportăm ca și cum am fi o companie mare. Partenerii noștri ne-au aprovizionat mereu, suntem ușor de găsit fiindcă suntem situați pe DN6, pe drumul dintre Timișoara și Lugoj; pentru ei nu a fost o problemă să livreze la noi. Acum se bucură că ne-au învestit cu încredere și, în sfârșit, putem comanda la nivel de tone.

Obiectivul nostru este să ajungem un brand național. Aceasta înseamnă să oferim un produs pe care românii să îl îndrăgească. Pentru mine cel mai important este să reușim să facem acest produs de calitate – Rotunjoarele de turtă dulce – și oamenii să se uite către noi. Am conceput un produs care are o poveste, am creat un personaj care să spună această poveste. În jurul lui, ne propunem să construim, mai departe, mai multe proiecte. Mi-aș dori să ajungem să putem susține financiar Corul de la Chizătău, primul cor sătesc din Banat şi din România, și el un brand local, dar faimos în toată lumea.

Planurile d-voastră includ deschiderea unui magazin propriu?

Da, doar că datorită preocupării mele pentru noua linie de producție, inaugurarea magazinului a rămas într-un plan secund. Am considerat că e mai important să ne dedicăm producției, pentru că ne poate aduce mai multe beneficii. Dar ne aflăm în stadiul în care, în centrul comunei, în urma unei licitații, am semnat un contract de concesiune pentru un teren de 176 mp, pe care urmează să construim magazinul. Avem deja o randare a proiectului, pe care urmează să începem construcția. Ideal ar fi fost să fi făcut asta de anul trecut, dar am preferat să investim resurse în hala nouă. Nu îmi pare rău, fiindcă noi ne vindem produsele door to door. Îmi doresc să facem magazinul până la finalul anului acesta, chiar de-ar fi unul mobil, și probabil că, în acest caz, costurile ar fi de numai 15.000 de euro.

Care au fost rezultatele financiare ale anului 2022 și ce cifră de afaceri vă propuneți pentru 2023?

Ținta noastră în 2022 a fost să aducem firma pe profit, ca să putem să accesăm fonduri și să facem investiții. Pentru noi creșterea din 2022 de 74% arată că dacă vom investi și vom duce tradiția mai departe, dacă vom realiza produse cu gust, vom relaxa afacerea. Cifra de afaceri a fost în 2022 de 335.000 de euro, cu un profit de 45.000 de euro. Pentru mine, mai important decât cifrele în sine, a fost saltul făcut de la minus pe plus, și decizia mea a fost să reinvestesc profitul. Una dintre investiții a fost în recrutare, am reușit să atragem tineri absolvenți, să le oferim joburi și încă mai sunt oameni tineri care vor să vină să lucreze cu noi. O să avem nevoie de ei pentru linia nouă de ambalare. Intenționăm să creștem la peste 20 de angajați, pentru că va fi nevoie să dezvoltăm afacerea.

Pentru 2023 ne-am propus o creștere de 42%, dar cred că o vom depăși. Acești 42% înseamnă să ajungem la o cifră de afaceri de 500.000 de euro și eu sper că vom reuși să trecem pragul afacerilor mici, spre cele mijlocii și mari.

Articolul precedentSergey Hovelyan, Country Manager al Coca-Cola Hellenic Moldova, speaker în conferinţa “Retail modern în Republica Moldova”
Articolul următorConsumul de produse FMCG în Republica Moldova, date de piaţă cheie şi tendințe prezentate de Xplane la conferinţa Modern Buyer
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com