PMR: Vanzarile de cosmetice in retailul specializat vor avea cel mai rapid ritm de crestere in Romania si Polonia

In 2011, vanzarile totale de cosmetice inregistrate de retailerii specializati in Europa Centrala (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Romania si Bulgaria) s-au majorat cu 2,3​​%, atingand valoarea de 8,6 miliarde euro. Rata de crestere a fost mai mare decat cea din ​​2010, insa mult mai mica decat cea din perioada 2008-2009. Cea mai mare crestere, de 3,2%, a fost inregistrata in Polonia, tara care realizeaza mai mult de jumatate din vanzarile totale de cosmetice in regiune, potrivit celui mai recent raport publicat de PMR – „Cosmetics retail market in Central Europe 2012. Market analysis and development forecasts for 2012-2014”.

Si anul 2011 a fost dificil din punct de vedere al conditiilor economice pentru toate cele sase tari monitorizate. Situatia dificila si nesigură pe piata fortei de munca din Europa Centrala, precum si masurile de austeritate fiscala – cum ar fi reducerile salariale si de personal din administratiile publice din Romania, Slovacia, Cehia si Bulgaria, precum si majorarea TVA-ului in Polonia si Slovacia, a pus presiune asupra veniturilor gospodariilor si a tendintei de a consuma. Singura exceptie a fost Polonia, unde s-a observat o crestere robusta consumului privat, de peste 3%, fata de anul precedent.

Potrivit raportului PMR, in 2012 valoarea totala a pietei de produse cosmetice din lanturile specializate ce activeaza in regiune este de asteptat sa-si continue cresterea, desi la o rata mai mica, de circa 1,5%. Pentru doua dintre tarile analizate, Bulgaria si Slovacia, se prognozeaza un ritm de crestere mai mare comparativ cu 2011, in timp ce pentru Romania si Polonia se estimeaza cea mai rapida rata de crestere, de aproximativ 2,2%. Totusi, in cazul Romaniei, aceasta rata este mai mica decat s-a prognozat anterior. Aseptarile initiale ale mai multor jucatori de pe piata romaneasca de produse cosmetice, care indicau pentru acest an o crestere a vanzarilor de pana in 10%, iar altii estimau chiar o majorare de doua cifre, s-au temperat pe parcursul anului 2012. In schimb, pentru Cehia si Ungaria se prognozeaza un nou episod de scadere a vanzarilor de produse cosmetice in acest an. In Ungaria, indicatorii macroeconomici s-au deteriorat, astfel ca se estimeaza o stagnare a vanzarilor de cosmetice in perioada urmatoare.

Potrivit PMR, majorarea vanzarilor nu poate fi decat efectul inflatiei mai mari ca urmare a cresterii TVA-ului de la 25% la 27%, drept urmare vanzarile nu vor creste in volum in urmatorii ani. In Cehia, atat economia cat si consumul privat sunt in declin, iar cresterea salariilor din aceasta tara nu poate compensa majorarea preturilor.

In ceea ce priveste estimarile pentru 2013 si 2014, PMR prognozeaza ca vanzarile de produse cosmetice vor creste, in cele din urma, in toate tarile din regiune.

Lantul de drogherii ceh Teta este cel mai mare din regiune, din punctul de vedere al numarului de locatii, operand 1.050 magazine, atat proprii cat si in franciza, in doua tari, Cehia si Slovacia. Al doilea cel mai extins lant apartine companiei Rossmann, ce detine 980 de magazine, urmat de DM – Drogerie Markt cu aproape 670 unitati. Celelalte retele ce activeaza in regiune sunt mult mai mci, cu sub 200 de locatii.

Articolul precedentAnimax, un altfel de comert pentru iubitorii de animale
Articolul următorNicoleta Scarlat, Eisberg: „Pregatim noi solutii pentru cresterea vizibilitatii categoriei in retailul modern”
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.