Descris concis, anul 2013 a adus pe harta retailului modern nu mai putin de 270* de magazine noi, a reprezentat finalizarea tranzactiei Auchan – Real, ce a dus la crearea unui nou jucator important in segmentul hipermarket, precum si lansarea primelor “modele” de comert online ale unor retaileri alimentari. In plus, a fost anul extinderii francizelor operate de marii retaileri, precum si al introducerii pe piata a unor concepte sau formate noi: Concept Store, AB Cool Food, City sau Mall.
Din punct de vedere al numarului de magazine deschise, cele mai multe apartin, si in acest an, retailerului belgian Mega Image, care s-a extins, prin intermediul celor trei branduri – Mega Image, Shop&Go si AB Cool Food – cu nu mai putin de 104 de unitati, cu 16 mai mult decat in 2012. Pe langa expansiunea prin intermediul retelei de supermarketuri si a celei de proximitate, compania si-a continuat “statutul” de inovator al pietei de retail, lansand inca de la inceputul anului un nou format, Mega Image Concept Store, o locatie ce se bazeaza pe experienta “food shopping”, oferind o sortimentatie pe cat de extinsa, pe atat de variata. A doua unitate sub acest format, in realitate un adevarat centrul comercial cu o suprafata construita de aproximativ 14.000 mp, doua etaje de parcare subterana, un supermarket de peste 1.700 de mp si o galerie comerciala, a fost inaugurata la inceputul lunii octombrie, in zona Piata Sudului din Capitala.
O miscare indrazneata a belgienilor a fost reprezentata de introducerea pe piata conceptului AB Cool Food, un magazin dedicat in exclusivitate produselor congelate. Magazinul comercializeaza circa 600 de produse, marci proprii si importuri directe, din care aproximativ 500 sunt unice pe piata romaneasca, fiind importate din tari precum Grecia, Belgia, Serbia etc. Potrivit declaratiilor reprezentantilor companiei, AB Cool Food va reprezenta primul pas in directia introducerii serviciului de livrare la domiciliu, in primul trimestru al anului viitor. „Comanda se va putea face online sau de pe telefonul mobil, produsele avand deja un cod alocat, iar livrarile se vor face in tot Bucurestiul”, preciza Catalina Aldea, director comercial Mega Image, cu ocazia inaugurarii.
Reteaua de supermarketuri Profi, detinuta de fondul polonez de investitii Enterprise Investors, a reusit sa-si depaseasca targetul stabilit la inceputul anului, cand anuntase 45 de noi unitati pentru 2013, reusind sa deschida peste 60, atat in format standard cat si City. Compania a lansat anul acest si un nou format, Mall, in luna aprilie, in cadrul centrului comercial Oradea Shopping City, insa intentia de a introduce si formatul Loco, destinat zonelor rurale cu peste 4.000 de locuitori, nu s-a concretizat.
“In ceea ce priveste brandul Loco suntem intr-o etapa in care reanalizam oportunitatea oferita de acest format. In urma analizelor efectuate, am constatat ca in mediul rural exista foarte multe vanzari pe datorie sau le negru. Pot sa va spun ca in acest moment exista doua magazine, in zone rurale, prin intermediul carora facem testari la nivel de sortimentatie si strategie, dar acestea functioneaza sub brandul Profi. In acest an focusul nostru a fost profi City, un format care merge foarte bine”, a declarat, pentru Modern Buyer, Calin Costinas, Business Developer Profi Rom Food.
Si Billa, retea detinuta de Rewe Group, si-a atins targetul propus pentru acest an, de 10 magazine, urmand sa incheie 2013 cu un total de 80 unitati si trei localitati noi pe harta expansiunii sale: Rasnov, Cernavoda si Pitesti. In prima parte a anului, compania si-a directionat mare parte din investitii in modernizarea locatiilor, insa in luna octombrie a deschis nu mai putin de sapte magazine. “Expansiunea este o prioritate a Billa Romania si in 2014. Vom continua sa deschidem locatii noi intr-un ritm sustinut”, a declarat Sorana Georgia, CEO Billa Romania intr-un interviu acordat Modern Buyer in luna noiembrie a.c.
Un an important a fost si pentru retailerul francez Carrefour, care, pe langa extinderea prin intermediul francizei Express, in colaborare cu mai multi operatori locali, si cea pe segmentul supermarket, si-a facut intrarea in comertul online. Lansat oficial in luna iulie, dupa circa trei luni de testare, magazinul de cumparaturi online cu livrare la domiciliu, contine in prezent aproximativ 13.000 de articole. “Pentru 2014, respectand principiul totul sub acelasi acoperis, obiectivul nostru este de a realiza primul hipermarket online. In perioada urmatoare vom introduce in platforma online si produse care nu sunt de prima necesitate. Nu vom uita, desigur, eletronicele, electrocasnicele sau textilele”, declara intr-un interviu acordat publicatiei noastre, in luna octombrie, Radu Butufei, Director E-Commerce al Carrefour Romania. In luna noiembrie a.c., retailerul a inaugurat si un hipermarket de 7.500 mp in cadrul Shopping City Galati, dezvoltat de catre NEPI, dupa aproximativ doi ani de pauza pe acest format.
Cel de-al doilea retailer care si-a facut intrarea in comertul electronic este Cora, care a lansat la inceputul lunii decembrie proiectul coradrive.ro. Pentru moment serviciul este disponibil in magazinul cora Lujerului din Bucuresti, iar platforma cuprinde 8.000 de articole, din care circa 1.500 sunt produse proaspete. Potrivit Claudiei Mirica, directorul magazinului Cora Lujerului, sunt sanse mari ca serviciul Coradrive sa fie disponibil si intr-un al doilea hipermarket din Bucuresti. Pe langa lansarea serviciului drive-in, retailerul franco-belgian a bifat si doua noi hipermarketuri, unul la Constanta si unul la Ploiesti.
Pentru retailerul francez Auchan, 2013 a reprezentat anul in care tranzactia prin care a preluat 20 de magazine Real de la Metro Group a fost finalizata. La o luna dupa acordul Consiliului Concurentei, primit in luna septembrie a.c., compania a inceput rebrandingul magazinelor Real. Pana pe 4 decembrie a rebranduit sapte magazine foste Real, la Bucuresti (Pallady si Vitan), Brasov, Oradea, Constanta, Sibiu si Satu Mare, doua fiind deschise in format Auchan City. Planurile retailerului francez vizeaza transformarea in Auchan a tuturor celor 20 de magazine preluate de la Metro Group in mai putin de 12 luni de la finalizarea tranzactiei.
Operatorul de hipermarketuri cu politica de discount Kaufland pare sa-si fi pastrat ritmul de expansiune, deschizand pana in acest moment opt unitati. Ajuns deja la 89 de magazine, din care sase numai in Bucuresti, este foarte posibil ca retailerul german sa se mai extinda cu una-doua locatii pana la finalul anului.
In ceea ce priveste discounterii, cei doi jucatori din acest segment – Penny si Lidl – au deschis anul acesta, cumulat, 30 de noi magazine. Daca Lidl pare sa-si fi incetinit semnificativ ritmul de expansiune, numai 15 magazine pana acum de la inceputul anului, fata de 26 in 2012, Penny a deschis cu patru locatii mai mult, din care noua numai in luna decembrie.