Piaţa de distribuţie în Retail și HoReCa din Republica Moldova face obiectul unei ample analize prezentate în premieră, în data de 3 aprilie 2025 cu prilejul conferinţei de retail organizată de Modern Buyer la Chişinău.
După ce, în septembrie 2024, Modern Buyer a lansat Ghidul “Republica Moldova: Distribuitori în Retail & Horeca”, partenerii noștri de la KeysFin au fost invitaţi să se alăture acestui proiect, integrând indicatori financiari cheie care să completeze informațiile calitative şi să ofere o imagine a dimensiunii şi dinamcii acestui sector. Ce a rezultat a fost un raport de piaţă extrem de valoros, ale cărui concluzi au fost prezentate de Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, pe scena conferinţei anuale „Retail, Distribution & FMCG Market” în Republica Moldova.
Vă prezentăm mai jos câteva dintre concluziile studiului „Piața de distribuție în Retail și HoReCa din Rep. Moldova”:
- Pentru această primă ediţie a analizei, am definit piaţa de distribuţie ca fiind compusă din 48 de companii-grupuri de companii considerate relevante de clienţii revânzători.
- Afacerile cumulate ale celor 48 de companii şi grupuri de companii se ridică la 18 miliarde MDL (aprox. 920 de mil. de euro). Cifra refectă rezultate financiare înregistrate în anul fiscal 2023 întrucât datele din 2024 nu sunt încă disponibile.
- Rezultat net cumulat (profit net): 1,2 miliarde MDL
PIAŢA DE DISTRIBUŢIE + OVERVIEW
- Cifra de afaceri a companiilor de distribuție din Moldova a crescut cu 52% comparativ cu 2020 și a fost cu 11% mai mare decât în 2022, atingând nivelul record de 18,2 miliarde MDL în 2023.
- Din perspectivă geografică, Chișinău conduce cu o cifră de afaceri de 13,8 miliarde MDL și a reprezentat 76% din total în 2023. Au urmat Ialoveni (14,6%), Bălți (3,6%), Găgăuzia (2,4%) și Cimișlia (0,8%). Împreună, primele 5 UAT au generat 97,8% (17,7 miliarde MDL) din cifra de afaceri națională în 2023.
Cei mai mari distribuitori după CA
LUX PROBA GRUP SRL (deținută în proporție de 60% de ACVILIN-GRUP SRL) a rămas cel mai mare distribuitor din Moldova, înregistrând cea mai mare creștere nominală anuală din top 10, de 615 milioane MDL, cu o cifră de afaceri de aproape 2,9 miliarde MDL (16% din total). Împreună, cele mai mari 10 companii de distribuție din Moldova au generat o cifră de afaceri de 12,3 miliarde MDL, respectiv 70% din total în 2023.
- Cele mai mari 20 de companii de distribuție din Moldova au generat o cifră de afaceri de 15 miliarde MDL, respectiv 83% din total, iar cifra de afaceri medie a fost de 753 K MDL în 2023.
- Rezultatul net al pieței de distribuție în Retail & HORECA (Profit net minus Pierdere netă) a crescut cu 102% comparativ cu 2020 și a fost cu 11% mai mare decât în 2022, atingând nivelul record de 1,2 miliarde MDL în 2023 (conform datelor disponibile la sfârșitul lunii martie 2025). Dintre cele 48 de companii-grupuri analizate, 45 au înregistrat profit (94%), două au avut pierderi (4%), iar o companie a înregistrat un rezultat nul în 2023.
- Marja netă s-a consolidat în jurul nivelului din 2022 dar a fost cu 1.6 p.p. peste nivelul din 2020, la 6.4% (mai mult de dublul nivelului indicatorului din România) în 2023.
- Forța de muncă din piața de distribuție Retail & HORECA din Moldova a crescut semnificativ față de 2020, cu 10% și a fost cu 2% mai mare decât în 2022, atingând nivelul record de 5,7 mii de angajați în 2023. Doar o companie (2,1% din total) nu a avut angajați în 2023.
- VION-IMPEX SRL (a șaptea companie după Cifra de afaceri) a rămas cel mai mare angajator cu un personal de 507 (8,7% din total) în 2023. MAGDALINAS SRL a înregistrat cele mai mari creșteri nominale și procentuale, de 32%, plus 77 de angajați, ajungând la 314 angajați în 2023. Cei mai mari 10 angajatori au avut o forță de muncă de 3,5 mii, reprezentând 61% din total în 2023.
- Pentru 2024, estimăm că cifra de afaceri a companiilor de distribuție din Moldova va continua să crească și să se consolideze în jurul nivelului de 20 miliarde MDL. O singură companie (2,1% din total) a înregistrat o cifră de afaceri nulă în 2023.
Informaţii calitative
Analiza îşi propune să prezinte, pe lângă principalii indicatori financiari, și acei indicatori calitativi care definesc activitatea acestor jucători. Un număr de 30 de companii selectate sunt prezentate prin informații-cheie precum:
- Denumire;
- Date de contact (adresă, telefon, site);
- Experiență pe piață (anul înființării);
- Categorii de produse din portofoliu;
- Aria de distribuție;
- Canale acoperite (retail, HoReCa, magazine specializate etc.);
- Număr mediu de clienți deserviți;
- Facilități logistice (depozite, flotă auto);
Alte 20 de companii, încadrate în categoria “alți parteneri de distribuție” (printre care și numeroși distribuitori regionali și naționali), au fost prezentate din perspectiva următoarelor informații: Denumire, Date de contact, Experiența pe piață (anul înființării), Categorii de produse din portofoliu, Canale acoperite și Cifrele de afaceri din 2023 și 2022.
Lansează o comandă!
Ghidul este disponibil în format electronic (pdf), având un număr de peste 50 de pagini. Acesta poate fi achiziționat la prețul de 470 de euro + TVA. Pentru a comanda acest produs vă rugăm să completați Formularul de comandă. În baza completării acestui formular de achiziționare, vom emite o factură fiscală. Ghidul va fi furnizat apoi în maxim 48 de ore de la plata facturii, în format online (pdf). Ghidul este disponibil în limba română și în limba engleză.
Pentru mai multe detalii, ne puteți contacta și pe email sau telefonic: Maria Hurduc, maria.hurduc@modernbuyer.ro, Tel 0729 880 041.