Peste 850 de mici comercianti in francizele La doi Pasi, Shop&Go si Express

0
311
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mai “populare” in alte sectoare ale comertului, cum ar fi fashion si horeca, in ultimii doi ani franciza si-a castigat locul si in retailul alimentar. Dupa o perioada de expansiune sustinuta pe formatele principale, de mari dimensiuni, urmati de ani dificili in ceea ce priveste consumul si dezvoltarea sectorului imobiliar, marii retaileri au fost nevoiti sa caute alte solutii pentru consolidarea afacerilor. Una dintre acestea s-a dovedit a fi intrarea in comertul de proximitate. Desi la prima vedere pare o strategie prin care practic retailerii isi “afiseaza” brandul pe spatiile detinute de mici antreprenori atat in marile orase cat si in localitatile mici, franciza poate reprezenta o ultima “salvare” pentru acestia din urma.

bv_b1Extinderea retailerilor prin intermediul francizelor a luat amploare in 2013. Cei trei jucatori de pe acest segment – Mega Image, Carrefour si Metro Cash&Carry – au deschis, anul trecut, peste 350 de magazine, in urma parteneriatelor incheiate cu retele locale sau mici antreprenori.

Retailerul belgian Mega Image a ajuns practic sa “invadeze” Capitala cu micutele Shop&Go-uri, formatul sau introdus pe piata romaneasca in luna decembrie 2010. In luna a aprilie a anului trecut, compania a “iesit” cu acest format si in afara Bucurestiului, ajungand sa deschida opt locatii in Brasov, si doua in Pitesti.
Cu experienta in ceea ce priveste sistemul magazinelor afiliate, pe piata de origine oferind francize pentru patru dintre formatele sale – AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go si Tom & Co (pet food) – retailerul belgian anunta in februarie 2012 proiectul de franciza sub brandul Shop&Go.

Potrivit anuntului, compania punea la dispozitia viitorilor parteneri spatiul comercial utilat, stocul de marfa, plata chiriei si a utilitatilor, experienta in retail, logistica si marketingul. Conceptul reprezinta un format de proximitate, cu suprafete de pana in 200 mp, destinat clientilor din imediata apropiere si cu o sortimentatie de circa 2.000 de produse, in principal din categoria food. Marcile proprii din segmentele economic si mediu au o pondere importanta in sortimentatia acestor unitati.
A urmat o extindere rapida, in principal prin “ocuparea” spatiilor lasate libere de Mic.ro, amplasate mai ales la parterul blocurilor. In conditiile in care la finalul lui 2011 pe formatul Shop&Go retailerul detinea opt locatii, anul urmator numarul acestora a ajuns la 61. Extinderea agresiva a continuat si in 2013, an in care au fost inaugurate 66 de unitati Shop&Go, cu suprafete din ce in ce mai mici, chiar si sub 90 mp.

Proiectul similar al retailerului francez Carrefour, lansat in octombrie 2011, a avut un ritm de expansiune mai redus. Demarata initial printr-un parteneriat cu reteaua autohtona Angst, franciza Express s-a extins in special in 2013, prin intermediul unor colaborari incheiate cu mai multe retele din Bucuresti, cum ar fi Gulliver, Traditional Ecologic, Pronto, Longintrade, dar si din provincie, RostCom (Brasov) sau T&T Food (Ilfov).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
In luna august 2013, compania a anuntat, oficial, ca vizeaza extinderea conceptului de franciza prin parteneriate cu antreprenori localui, ce detin 1-3 magazine sau o retea de magazine. Conceptul propus permite partenerului sa pastreze, sa administreze si sa isi dezvolte aceasta afacere. Potrivit unui comunicat al retailerului, „afacerea este in continuare condusa de catre proprietarul acesteia care este asistat in gestionarea magazinului de catre Carrefour Romania”. Daca la inceput suprafetele magazinelor sub brandul Express variau intre 200 si 400 mp, pe parcurs, odata cu includerea in retea a unor mici antreprenori, suprafata locatiei a scazut, ajungand in unele cazuri chiar pana la 40 mp. De asemenea, numarul produselor comercializate variaza intre 1.500 si 4.000, in functie de suprafata. La finalul lui 2013, numarul de unitati in format Express a ajuns la 56, din care noua in Brasov.

Daca cele doua modele de franciza prezentate s-au axat in principal pe acoperirea zonelor urbane, modelul de franciza La Doi Pasi, lansat la finalul lui 2011 si oficial la inceputul lunii martie 2012 de catre Metro Cash&Carry Romania, este singurul care a patruns, pana in prezent, in zonele rurale.
pasi
Potrivit descrierii oferite de companie, “programul de franciza ”La Doi Pasi” este destinat micilor comercianti independenti din comertul traditional care detin magazine cu o suprafata de vanzare cuprinsa intre 40 si 200 metri patrati”. Strategia de expansiune viza in special localitatile cu o populatie sub pragul de patrundere al retelelor internationale, dar nu “ocolea” Capitala sau marile orase.
In cadrul programului La Doi Pasi, compania ofera si „cursuri de instruire, consultanta privind alcatuirea sortimentatiei si monitorizare profesionala a preturilor, adaptata la sectorul respectiv”.
Potrivit oficialilor companiei, la finalul lui 2013 peste 700 de revanzatori faceau parte din programul LaDoiPasi (dintr-un numar de contracte semnate de peste 790). In cursul anulului trecut, aproximativ 250 de magazine comercianti independenti au intrat in reteaua La doi Pasi, cei mai multi din judetele Constanta, Arad, Brasov, Galati, Iasi si Bucuresti.

Concluzii

Conform datelor furnizate de companii, la finalul lui 2013 in cele trei modele de franciza dezvoltate de Metro, Mega Image si Carrefour se aflau aproximativ 880 de magazine operate de mici comercianti.
Ca o tendinta generala se poate remarca diminuarea suprafetelor de vanzare, fenomen resimtit mai ales pe parcursul ultimului an. Daca initial locatiile deschise in franciza aveau suprafete cuprinse intre 120 si 200 mp, anul trecut se poate constata o scadere dramatica a suprafetelor de vanzare, ajungand chiar pana la 40 mp. Reducerea spatiului de vanzare se traduce si prin presiuni suplimentare asupra furnizorilor, o prima provocare pentru acestia fiind reducerea semnificativa a sortimentatiei. Acest fenomen reprezinta insa o provocare si pentru retaileri dat fiind faptul ca vorbim de o crestere a costurilor logistice si de dificultati in controlul stocurilor.
In ceea ce priveste perpectivele pentru perioada imediat urmatoare, 2014 poate reprezenta un an al maturizatii conceptelor, precum si al optimizarii operatiunilor celor trei retaileri pe acest segment. De asemenea, ne putem astepta ca Mega Image si Carrefour sa intre cu formatele Shop&Go si Express si alte orase din tara, primul pas fiind deja facut in cursul anul trecut.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here