Astazi, noile tehnologii reprezinta o investitie obligatorie pentru retaileri, iar Schwarz Group, ce opereaza lanturile Kaufland si Lidl, continua sa-si modernizeze capacitatile tehnologice pentru a-si consolida pozitia in Europa, dar si pentru a “ataca” noi piete, cum ar fi Statele Unite ale Americii. Grupul german aloca investitii semnificative nu numai in dezvoltarea unor noi concepte de magazine, atat sub brandul Lild cat si sub brandul Kaufland, cat si in implementarea tehnologiilor moderne.
„Schwarz Group intentioneaza sa implementeze sisteme IT sofisticate, sub platforme SAP si HANA. Acest lucru va imbunatati procesele si va eficientiza costurile, si de asemenea va simplifica procedurile, permitandu-i sa-si ajusteze operatiunile potrivit noilor formate. Aceste investitii ii ofera retailerului un avantaj suplimentar fata de concurenta, permitandu-i sa dezvolte si sa implementeze mai rapid noi formate, noi oferte, precum si prezenta geografica. Lidl si Kaufland au devenit din ce in ce mai orientati catre consumatori, astfel ca doresc sa aiba acces la o baza cat mai larga de clienti. Atragerea clientilor in mediul digital reprezinta o prioritate pentru ambele lanturi”, spun analistii Planet Retail.
Conform strategiei afisate in ultima perioada, Schwarz Group s-a „detasat” de vechiul modus operandi al unui hard discounter, iar pe viitor strategia sa vizeaza valorificarea tehnologiei sofisticate pentru a-i concura direct pe retailerii premium, targetand si castigand grupuri de clienti din ce in ce mai variati.
Crearea unei platforme IT robuste
De-a lungul anilor, atat Lidl si cat si Kaufland si-au transformat platformele IT, renuntand la sistemele vechi si implementand sisteme moderne SAP Retail.
De exemplu, Lidl a lansat o aplicatie smartphone pentru a-si promova pe viitor gama proprie de produse beauty. In prezent, Lidl isi modernizeaza sistemele IT pentru a crea un mediu complet integrat de business intelligence, bazat pe arhitectura sa extinsa de depozite, combinand sistemele dedicate depozitelor – Teradata si Business Warehouse (BW) si cu sistemul SAP Retail.
Prin implementarea acestor sisteme, discounterul va fi capabil sa evalueze performantele de merchandising prin intermediul datelor-cheie primite in timp real. De asemenea, va fi implementat un software pentru stocarea si procesare volumelor mari de date, ceea ce ii va permite retailerului sa aiba acces la volume imense de date de la terte parti, din operatiunile sale de retail, din interactiunile cu clientii – inclusiv date provenite prin intermediul retelelor sociale.
Platformele SAP si HANA vor deveni piatra de temelie a strategiei IT a retailerului pentru intrarea pe piata americana, permitandu-i sa ofere noilor clienti un sortiment relevant de produse, precum si posibilitatea de a analiza sistematic datele pentru a intelege mai bine comportamentul clientilor.
Pregatit pentru drumul in „digital”
Pe masura ce grupul testeaza mai multe formate, diferite de „traditionalul” magazin de discount, incearca sa ofere si o experienta de cumparaturi diferita, inserand din ce in ce mai multe elemente digitale. Atfel, in incercarea de a atrage cumparatori moderni, obisnuiti cu mediul digital, Kaufland a inceput sa testeze si in Romania o aplicatie de self scanning – Scan&Pay. Introdusa in luna august a.c., aplicatia ajuta clientii sa eficientizeze timpul petrecut la cumparaturi, datorita posibilitatii de a scana direct codul de bare al produsului, eliminand astfel timpul petrecut la casa de marcat, iar achitarea produselor scanate se face ulterior la o casa rapida speciala din magazin.
Desi nu reprezinta o inovatie, mai multi retaileri internationali, printre care si giganti precum Waitrose sau Walmart introducand demult astfel de serviciu, pentru un discounter precum Kaufland reprezinta un pas demn de remarcat.
“Avand in vedere initiativele din mediul digital ale unui alt retailer international prezent in Romania, si anume Carrefour, Kaufland pare sa continue in acelasi ritm, pentru a-si consolida pozitia si a atrage noi si noi clienti, intr-o piata in care este deja lider. In plus, Kaufland intentioneaza sa implementeze sistemul de afisaz electronic al preturilor –
Electronic Shelf Labels (ESLs) – in mai multe tari europene. Acest sistem nu numai ca va imbunatati experienta de cumparaturi, ci va permite schimbarea rapida a preturilor”, scrie Planet Retail.
In luna aprilie a.c., Kaufland a lansat prima sa applicatie pentru cumparaturi din Germania, iar recent Lidl a surprins segmentul de discount cand a lansat in Italia o aplicatie smartphone dedicata exclusiv gamei sale proprii Cien.
„Conectarea” cu cumparatorul si comertul online
„Kaufland si Lidl par gata sa se implice si sa se conecteze cu cumparatorii si in mediul digital, o schimbare semnificativa, diferita de metodele lor traditionale. In luna august, Lidl a lansat o initiativa Big Data, cu scopul de a imbunatati viteza si adancimea de analiza a datelor. Toate acestea, precum si o eventuala introducere a unui program de fidelizare a clientilor le vor permite celor doua lanturi sa atraga consumatorii cu oferte mult mai personalizate decat pana acum”, spun analistii Planet retail.
De asemenea, cei doi retaileri par a fi dornici sa testeze „apele” comertului on-line: Lidl continua sa-si extinda oferta on-line in tarile europene, iar Kaufland se pare ca-i va urma in 2017.
Ramane insa de vazut daca Schwarz va continua sa-si construiasca strategia omni-channel astfel incat sa fie capabil sa concureze de la egal la egal cu jucatori traditionali, cum ar fi de exemplu Tesco, Carrefour sau Walmart.