In urma transmiterii Raportului de modificare a Legii 321/2009, Kaufland Romania isi exprima urmatoarele puncte de vedere, ce vin in completarea comunicatului de presa transmis de Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR):
Kaufland Romania atrage atentia ca o astfel de propunere legislativa, prin care „Comerciantii persoane juridice autorizate sa desfasoare activitati de comercializare pentru produse alimentare au obligatia ca, pentru categoriile: carne, legume si fructe, sa achizitioneze aceste produse in proportie de cel putin 51% corespunzator fiecarei categorii, provenite din lantul alimentar scurt, asa cum este definit in Politica Agricola Comuna a Uniunii Europene. Prin exceptie, in lunile de iarna, decembrie-februarie legumele si fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comerciantilor mentionati.” trebuie sa fie insotita de un plan de implementare concret, cu un calendar si termene de aplicare realiste si aplicabile.
Studiile si analizele interne Kaufland Romania ne-au confirmat ca acest demers legislativ ar putea determina o nesiguranta pe piata si nu rezolva problemele agriculturii din Romania: lipsa infrastructurii adecvate de productie si de depozitare, fiscalizarea si controlul sectorului de productie (de exemplu controlul pesticidelor), lipsa asocierii intre producatori, lipsa unei strategii nationale cu privire la combaterea efectelor meteo. Cu certitudine, avand in vedere conditiile actuale, propunerile de modificare a Legii 321/2009 nu vor putea fi puse in practica.
Consideram ca in acest moment ar trebui sa fie prioritare solutiile legislative care sa sustina producatorii autohtoni sa se dezvolte astfel incat sa raspunda cerintelor consumatorilor, precum asocierea si cooperarea. Avand in vedere pe de o parte, expertiza si experienta specifica unui retalier international si, pe de alta parte, problemele cu care ne-am confruntat de-a lungul timpului in privinta identificarii si selectarii producatorilor autohtoni care sa respecte cerintele de cantitate si de calitate necesare, ne exprimam disponibilitatea consultarii in ceea ce priveste identificarea solutiilor de sprijinire a micilor producatori. Initiativele legislative care sa sustina dezvoltarea si oferirea de consultanta micilor producatori ar trebui sa reprezinte o prioritate pentru autoritati. Astfel, impartasim punctul de vedere al AMRCR conform caruia „Lantul scurt de aprovizionare nu garanteaza sprijin pentru producatorii romani si restrange libertatea consumatorilor romani de a alege.”
Este cunoscuta apetenta romanilor pentru produsele autohtone, insa nu ar trebui sa ignoram dreptul de libera alegere a consumatorului de a beneficia de o varietate cat mai larga de produse. Limitarea acestui drept ar putea determina chiar si incalcarea legislatiei europene.
Din informatiile pe care le detinem, in acest moment nu a fost realizata o statistica centralizata sau o baza de date la nivel national a tuturor producatorii autohtoni, exista riscul ca noile propuneri legislative sa contravina legislatiei concurentei. Acest lucru ar putea conduce la anumite speculatii din partea producatorilor romani care consideram ca in prezent nu ar putea sa faca fata cerintelor pietei de consum. Consiliul Concurentei a oferit un punct de vedere inca de anul trecut, cand aceasta lege a fost adusa in dezbatere, considerand-o neconcurentiala si ca ar putea genera discriminarea intre diverse forme de comert cu amanuntul, respectiv hipermarketurile sau supermarketurile in raport cu magazinele mici de cartier sau chioscurile.
Cu o retea de 108 magazine, Kaufland Romania a urmarit, inca de la inceputul dezvoltarii companiei pe piata romaneasca, in primul rand selectarea si sustinerea producatorilor autohtoni. In acest moment, peste 50% din sortimentul nostru este produs in Romania. Pentru anumite produse, acolo unde gasim furnizori, lucram cu companii locale. Spre exemplu, la panificatie avem un procent de 100% produse din Romania; la sortimentul de oua peste 90% provin din Romania; peste 60% din numarul de articole din sortimentul de miere sunt din Romania. In ceea ce priveste lactatele: numarul articolelor romanesti din magazinele Kaufland a crescut in ultimii ani cu peste 15%/an. In acest sens sunt elocvente numeroase proiecte si campanii, desfasurate la nivel national, menite sa demonstreze strategia companiei Kaufland de sprijinire a producatorilor autohtoni, ultimele fiind proiectul „Tara mea” si campania „Din toata inima pentru Romania”.