La cateva zile deja dupa rezultatul neasteptat al referendumului din Marea Britanie, retailerii si furnizorii de pe ambele parti ale canalului incep sa se replieze si sa ia in considerare implicatiile pe termen lung, scurt si mediu pentru afacerile lor. Retailerii si furnizorii din Marea Britanie si cei din Uniunea Europeana vor beneficia insa de faptul ca Marea Britanie nu va parasi UE peste noapte, ci va ramane membru cu toate drepturile si obligatiile comerciale depline, pentru o perioada de tranzitie care este de asteptat sa dureze cel putin doi ani. In timp ce reactiile imediate au vizat pietele financiare si monetare, o zona importanta la care retailerii trebuie sa fie foarte atenti va fi increderea consumatorilor. Analistii sunt de parere ca increderea consumatorilor va avea de suferit, din cauza nesigurantei prelungite legate de consecintele Brexit, precum si din cauza temerilor legate de locurile de munca in urmatorii doi ani.
„Pe langa lira sterlina din ce in ce mai slaba si ingrijorarile prelungite ale consumatorilor, turbulentele de pe pietele financiare ar putea duce la o majorare a dobanzilor bancare, care ar putea afecta investitiile marilor companii si ar putea deteriora sectorul privat, ambele cu repercusiuni asupra pietei de munca si, intr-un final, asupra vanzarilor din retail”, spun analistii Planet Retail.
Provocari si oportunitati
Iesirea Marii Britanii din UE se poate face simtita la mai multe niveluri, putand chiar sa afecteze reglementarea pietei si libera circulatie a marfurilor. Un alt scenariu, mai pesimist, se refera la o eventuala dezintegrare ulterioara a Uniunii.
„O eventuala incetinire a cresterii economice sau chiar intrarea in recesiune a Marii Britanie, ar putea reprezenta o mare oportunitate pentru retailerii de discount. Este de asteptat ca operatori precum Aldi si Lidl sa „castige” piata, datorita strategiei lor focusate pe plus-valoare. Pe de alta parte, marii operatori de hipermarketuri, cu oferte sortimentale ce cuprind articole ne-esentiale si articole non-food si bunuri de folosinta indelungata, precum si unii retaileri specializati, ar putea fi afectati puternic in cazul unei eventuale recesiuni. De asemenea, si lanturile de foodservice ar putea fi puternic afectate, deoarece servirea mesei in oras este, de obicei, printre primele activitati la care consumatorii renunta sau le reduc in cazul unei crize economice”.
Pe de alta parte, odata cu deprecierea lirei sterline vor exista oportunitati pentru furnizorii de produse alimentare locale si regionale (din Marea Britanie), care vor avea sansa sa profite de competitivitatea redusa a furnizorilor externi. Retailerii cu acoperire globala, ca de exemplu Asda, filiala britanica a gigantului american Walmart, vor fi in masura sa utilizeze eficient oportunitati de aprovizionare low-cost.
O eventuala crestere a ratei dobanzii, pentru care Banca Angliei ar putea opta pentru a atenua impactul deprecierii lirei sterline, ar aduce beneficii pentru retailerii si furnizorii care depind de lanturile de aprovizionare internationale, deoarece acestea vor avea propriile probleme inflationiste estompate. In acelasi timp, o rata mai mare a dobanzii va avea un impact negativ asupra investitiilor private si asupra pietei muncii, care va afecta retailerii specializati, cum ar fi cei din segmentele DIY, mobila si electronice si electrocasnice de uz casnic.
Riscurile pe termen scurt, mediu sau lung se vor afla in zona de reglementare a pietei. Libera circulatie a serviciilor este afectata deja, dupa cum s-a demonstrat prin turbulentele de pe pietele financiare si monetare. Riscurile pe termen mediu vor „plana” asupra liberei circulatii a marfurilor, cu impact direct asupra retailerilor si producatorilor ale caror lanturi de aprovizionare au fost internationalizate in ultimele decenii.
Desigur, cele mai multe afaceri vor fi afectatate daca acest Brexit va conduce la o eventuala dezintegrare a Uniunii Europene. In plus, riscul indus de criza refugiatilor, care deja a condus la inchiderea frontierelor din sudul Europei, ar putea duce la o perturbare semnificativa a eficientei logisticii pan-europene si a lanturilor de aprovizionare.
Implicatii si concluzii
• Ca orice schimbare majora, vor fi castigatori si invinsi. Cu toate acestea, o perioada de tranzitie, care cel mai probabil va dura aproximativ doi ani, va oferi companiilor, atat celor din retail cat si celor din segmentul productie/furnizare, timp sa se adapteze.
• Exista riscul ca Marea Britanie sa intre in recesiune pe fondul inflatiei in crestere, iar deprecierea lirei sterline va afecta gospodariile, in timp ce o eventuala crestere a ratei dobanzii va avea impact negativ asupra investitiilor si asupra sectorului privat.
• Increderea consumatorilor va avea de suferit, nesiguranta cu privire la viitor se va traduce prin grija vizavi de locurile de munca, fapt care va impacta in special retailerii din segmentul non-food, bunuri de folosinta indelungata sau fashion.
• Asa cum este probabil, lira sterlina va continua sa se deprecieze, drept urmare lanturile de aprovizionare vor trebui ajustate. Avand in vedere ca Marea Britanie se bazeaza pe importuri, in principal din UE, pentru aproape 40% din vanzarile de produse alimentare, retailerii vor fi cu siguranta cei mai afectati.
• Intr-o industrie de retail si FMCG care se bazeaza pe surse si logistica internationala, cel mai mare risc asupra stabilitatii europene este cel la nivel politic. Acest lucru este valabil mai ales pentru retailerii europeni. Asa cum Marea Britanie va parasi UE, Danemarca continua sa dezbata o miscare similara, in timp ce Scotia, Catalonia si nordul Italiei vizeaza independenta. Drept urmare, se intrevad viitoare bariere, controale la frontiere, cote de import si taxe vamale cu care pana acum companiile nu erau obisnuite.
• In prezent, Uniunea Europeana este inca a doua cea mai mare piata din lume in termeni de productie economică. Cu toate acestea, fara Marea Britanie se asteapta o scadere de cel putin 17% si inca nu se poate estima dimensiunea acestui proces de dezintegrare.
• In Marea Britanie, presiunea generata de inflatia la alimente i-ar putea reorienta pe consumatori catre retailerii traditionali, iar discounterii vor avea oportunitatea de a creste spectaculos, in cazul in care bugetele lor de expansiune nu sunt alocate altor tari.
• Companiile britanice si europene din sectorul FMCG vor avea doi ani pentru a se adapta schimbarilor si de a evita o „aterizare dura.
• Pe masura ce sanctiunile Rusiei, instabilitatea din Ucraina si criza refugiatilor continua, vor aparea mai multe obstacole, iar transporturile si activitatile logistice din tari precum Austria, Italia, Grecia, Ungaria si Slovenia vor fi grav afectate.
• Mai multe granite inchise vor impacta puternic aprovizionarea retailerilor internationali, precum si logistica, cu timpi de asteptare mai mari la frontiere, fapt care va reduce semnificativ eficienta, un atu pe care marile lanturi de retail se bazeaza. Indiferent daca aceste griji se vor materializa in cele din urma, retailerii si furnizorii trebuie sa fie pregatiti, sa aiba un plan de rezerva pentru a actiona in consecinta.
• Avand in vedere combinatia riscurilor comerciale si monetare viitoare, retailerii vor trebui sa caute surse de aprovizionare stabile si de incredere si sa acorde o mare atentie activitatilor de buying.
• Un alt risc ar fi ca aparitia barierelor comerciale si deprecierea lirei ar putea “inspira” retaileri precum Aldi si Lidl sa-si orienteze bugetele de expansiune catre alte tari, cum ar fi Franta, Spania sau Italia.
• Dincolo de repercusiunile imediate, Europa se va confrunta, de asemenea, cu o alta provocare, care priveste stabilitatea atat in UE cat si in zona euro. Pentru multi retaileri si furnizori care opereaza in Europa continentala, cel mai mare risc ar fi un potential efect domino care ar putea afecta sever lanturile de aprovizionare si accesul la consumatori.
• In urmatoarele saptamani si luni, retailerii si companiile de FMCG din intreaga Europa vor trebui sa-si reconsidere strategiile. Doar un singur lucru este clar in acest moment: pe viitor, economia Europei va fi mai mica si va fi diferita pentru consumatori, retaileri si furnizori, iar cei mai multi jucatori vor trebui sa se adapteze schimbarilor. (sursa: Planet Retail)