Intrebarea care regasita cel mai des in randul jucatorilor din industria FMCG este: „Cum s-a vazut in piata reducerea TVA-ului la produse alimentare si la bauturi non-alcoolice aplicata in iunie anul acesta? Ce s-a intamplat cu acesti bani?”. Conform datelor INSSE, citate de GfK, acest lucru s-a tradus intr-o inflatie negativa medie a preturilor de -6.8% in perioada iunie – septembrie 2015.
In ceea ce priveste raspunsul la intrebarea de mai sus, exista mai multe ipoteze:
• Romanii au avut acelasi comportament de cumparare, pastrand astfel suma ramasa in portofelul lor
• Au cumparat mai mult
• Au cumparat mai scump
• S-au reorientat catre alte categorii
Potrivit studiului Panel de Gospodarii, prin care GfK Romania a urmarit modificarile din structura cosului de cumparaturi, din suma totala pe care romanii ar fi putut sa o economiseasca in urma unor preturi mai mici, 76% a fost reintrodusa in circuitul cumparaturilor de larg consum.
Mai exact:
• Mai mult de jumatate din aceasta suma a fost directionata catre produsele alimentare si bauturile non alcoolice.
• 17 procente au mers catre zona produselor ne-alimentare – produse de ingrijire personala si de ingrijire a casei.
• Restul sumei a ramas in buzunarul romanilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.
Comportamentul de cumparare a suferit modificari fata de momentul prim al impactului scaderii preturilor. La inceput, desi tot aproximativ 70% reveneau in FMCG, proportia dintre produsele alimentare si cele ne-alimentare a fost aproximativ egala (iunie – iulie 2015). Studiul GfK remarca, in special pentru produsele de ingrijirea personala, tendinta de a cumpara produse dintr-un segment de pret superior. Intre timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind in cea mai mare parte catre bunurile alimentare.
Studiul are la baza date din Panelul de Gospodarii GfK Romania, fiind analizate 3.000 gospodarii, reprezentative la nivel national.