Impactul scaderii TVA-ului: Banii care puteau fi economisiti s-au intors tot in piata de FMCG

Intrebarea care regasita cel mai des in randul jucatorilor din industria FMCG este: „Cum s-a vazut in piata reducerea TVA-ului la produse alimentare si la bauturi non-alcoolice aplicata in iunie anul acesta? Ce s-a intamplat cu acesti bani?”. Conform datelor INSSE, citate de GfK, acest lucru s-a tradus intr-o inflatie negativa medie a preturilor de -6.8% in perioada iunie – septembrie 2015.
In ceea ce priveste raspunsul la intrebarea de mai sus, exista mai multe ipoteze:
• Romanii au avut acelasi comportament de cumparare, pastrand astfel suma ramasa in portofelul lor
• Au cumparat mai mult
• Au cumparat mai scump
• S-au reorientat catre alte categorii
Potrivit studiului Panel de Gospodarii, prin care GfK Romania a urmarit modificarile din structura cosului de cumparaturi, din suma totala pe care romanii ar fi putut sa o economiseasca in urma unor preturi mai mici, 76% a fost reintrodusa in circuitul cumparaturilor de larg consum.
Mai exact:
• Mai mult de jumatate din aceasta suma a fost directionata catre produsele alimentare si bauturile non alcoolice.
• 17 procente au mers catre zona produselor ne-alimentare – produse de ingrijire personala si de ingrijire a casei.
• Restul sumei a ramas in buzunarul romanilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.

Comportamentul de cumparare a suferit modificari fata de momentul prim al impactului scaderii preturilor. La inceput, desi tot aproximativ 70% reveneau in FMCG, proportia dintre produsele alimentare si cele ne-alimentare a fost aproximativ egala (iunie – iulie 2015). Studiul GfK remarca, in special pentru produsele de ingrijirea personala, tendinta de a cumpara produse dintr-un segment de pret superior. Intre timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind in cea mai mare parte catre bunurile alimentare.

Studiul are la baza date din Panelul de Gospodarii GfK Romania, fiind analizate 3.000 gospodarii, reprezentative la nivel national.

Articolul precedentPwC: „Pentru a avea succes acum si in viitor, companiile trebuie sa-si gandeasca operatiunile concentrandu-se pe clientii lor”
Articolul următorURBB isi extinde portofoliul si in segmentul cidru, prin brandul Somersby
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.