PwC: „Pentru a avea succes acum si in viitor, companiile trebuie sa-si gandeasca operatiunile concentrandu-se pe clientii lor”

0
484

„In urmatorii cinci ani, schimbarile comportamentului consumatorilor vor perturba companiile din toate industriile. Cu toate acestea, majoritatea operatiunilor realizate de companii nu sunt concepute pentru a oferi ceea ce consumatorii considera a fi produse sau servicii de valoare, nici acum, nici trei ani de acum inainte”, este cea mai importanta concluzie extrasa din raportul Reimagining operations: Insights from PwC’s 2015 Global Operations Survey realizat de PwC, pe un esantion de 1.262 de factori de decizie in operatiuni din intreaga lume.
Desi 61% dintre responsabilii de operatiuni se asteapta ca schimbarile in comportamentul consumatorilor sa modifice in mod radical mediul de afaceri in urmatorii ani, numai 25% dintre acestia sunt foarte increzatori in modul in care operatiunile lor au fost concepute pentru a asigura valoare pentru consumator si o experienta distinctiva. 63% dintre respondenti considera ca operatiunile din cadrul companiilor se afla in fata unei provocari, aceea de a intelege pe ce pun pret consumatorii.

Companiile au in plan mai mult decat o simpla imbunatatire a proceselor existente
Mai mult de jumatate dintre responsabilii chestionati in sondaj considera ca nu este suficient numai sa-si imbunatateasca procesele operationale actuale. 61% dintre ei sunt de parere ca o crestere a colaborarii interdepartamentale ar avea cel mai mare potential de a le sprijini atingerea obiectivelor strategice.

“Pentru responsabilii de operatiuni, este o reala si continua provocare sa afle pe ce pun pret consumatorii. Fara a avea aceasta intelegere, operatiunile ajung adesea sa se disipeze. Cand o echipa incearca sa inoveze, intra in conflict direct cu un obiectiv operational de a reduce consturile – sau creeaza o situatie complexa noua, dificil de gestionat. Negocierea unui compromis rezonabil in astfel de cazuri incetineste activitatea tuturor”, arata Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania.
Cu toate acestea, pentru sincronizarea strategiei la nivel de companie, nu este suficienta adoptarea unei viziuni mai largi asupra operatiunilor numai de catre liderii executivi. Aproape o treime din companii prioritizeaza cateva posibilitati de colaborare interdepartamentala, la nivelul intregii companii. Majoritatea celorlalte companii insa au un stil de lucru segregat, fiecare departament luand decizii proprii in ceea ce priveste tipurile de activitati care conteaza mai mult. “Directorii executivi au inceput sa vada operatiunile drept procese mai ample ce merg dincolo de functiile traditionale de furnizare, productie si logistica, sau, pentru zona de servicii, cele de front office, de suport sau de control intern. In toate industriile, putem observa cum majoritatea respondentilor nostri includ acum si urmatoarele functii in operatiuni: analiza consumatorilor, marketing, vanzari, servicii si suport, precum si dezvoltarea de noi produse si servicii”, a declarat Bogdan Belciu.

Operatiunile, regandite
Una dintre concluziile importante ale studiului arata cum companiile devin din ce in ce mai constiente de faptul ca trebuie sa-si concentreze atentia asupra catorva capacitati corelate, pentru a face fata schimbarilor. 43% dintre companiile intervievate intentioneaza sa ia aceasta masura pana in 2018. Daca se va dovedi ca noul model functioneaza, competitia in industrie va fi transformata vizibil si chiar si cei mai mari jucatori de pe piata vor fi nevoiti sa faca fata noii provocari.

„Am testat aceasta ipoteza uitandu-ne la companiile axate mai degraba pe strategie, ce insumeaza aproximativ 15% din esantionul sondajului nostru. Exista cateva trasaturi care le diferentiaza. In primul rand, este mult mai probabil ca ele sa se concentreze pe crearea unor capacitati de diferentiere pentru obtinerea unui avantaj competitiv fata de restul companiilor (51% fata 29%)”, spun specialistii PwC. De asemenea, companiile axate pe strategie sunt mult mai increzatoare in capacitatea de a atinge un numar mare de obiective de performanta, precum si in atingerea tintelor de venituri si cheltuieli. La randul lor, aceste avantaje au ajutat la imbunatatirea strategiei companiilor, la crearea unor experiente unice pentru consumator si la adaptarea companiilor la schimbare.
“In fata unui viitor marcat de schimbari radicale, companiile trebuie sa-si concentreze eforturile pentru a crea un set de capacitati mic, dar coerent. Daca vor reusi acest lucru, isi pot alinia strategia si operatiunile la nivelul organizatiei, fiind astfel pregatite sa raspunda schimbarilor comportamentului consumatorilor”, a conchis Bogdan Belciu.
Raportul Reimagining operations: Insights from PwC’s 2015 Global Operations Survey este bazat pe un sondaj de opinie ce a avut ca esantion 1.262 de factori decizionali din operatiuni, din toate industriile si zonele geografice, carora li s-au pus intrebari legate de modul in care isi conduc operatiunile in prezent.