Georgios Kaissaris, Nea Ellada: Opt ani de creştere constantă pentru sucurile 100% naturale AGROS

Nea Ellada este un nume important în importul şi distribuţia de produse greceşti pe piaţa internă şi un partener strategic pentru producătorii eleni pe care-i reprezintă cu tot mai mult succes în România. Unul din brandurile care s-a impus treptat pe piaţă este AGROS, sub umbrela căruia regăsim în retailul românesc o gamă largă de sucuri 100% naturale. Produse de EASA, o cooperativă agricolă de top din Grecia ce procesează anual circa 50.000 de tone de fructe furnizate de peste 5.000 de fermieri, sucurile AGROS câştigă teren în preferinţele consumatorilor români şi, implicit, în rafturile mai multor magazine din România. Georgios Kaissaris, Managing Director al companiei Nea Ellada, distribuitorul AGROS spune că succesul acestei game de sucuri se datorează unei calităţi superioare constante, un aspect la care producătorul ţine foarte mult. Nea Ellada şi-a propus să impună şi alte branduri din portofoliul său, în segmente diferite, dar nu vrea să neglijeze nici producătorii români către care se uită cu tot mai mult interes. În cele ce urmează, Georgios Kaissaris ne-a acordat un interviu cu privire la obiectivele de creștere ale companiei.

Când aţi început acest business şi cum a luat naştere compania Nea Ellada?

Ne-am înfiinţat în 2012, scopul nostru fiind acela de a sprijini dezvoltarea pe plan intern a celor mai importanţi producători de produse alimentare din Grecia, ţinând cont de originea elenă a partenerilor. Am identificat această oportunitate văzând că nu există pe piaţa românească un distribuitor specializat, o companie care să se identifice clar cu un portofoliu de produse greceşti şi care să reprezinte la nivel naţional cei mai importanţi producători din Grecia. Lucrez în vânzări din 1997 şi am văzut cum au apărut şi s-au dezvoltat frumos companii care şi-au creat o identitate în vânzarea de produse din Italia, Franţa, Belgia ş.a. Atunci, împreună cu alţi doi parteneri, am dezvoltat o companie al cărui principal obiectiv a fost acela de a identifica şi încheia parteneriate cu producători eleni de succes. Noi am pornit cu ideea de a dezvolta cu aceştia parteneriate strategice. Avem astăzi astfel de parteneri cu care colaborăm şi dezvoltăm afaceri de 7-8 ani. Producătorii greci au o oarecare susținere din partea statului și a fost o oportunitate bună să dezvoltăm un parteneriat în această zonă.

Care au fost primele produse pe care le-aţi distribuit pe piaţa românească şi cum a evoluat portofoliul companiei Nea Ellada?

Prima gamă de produse pe care am introdus-o în piaţă a fost cea a sucurilor 100% naturale sub brandul AGROS. Foarte bine primite de consumatorii români, sucurile AGROS sunt produse de EASA, o cooperativă agricolă de top din Grecia cu tradiţie de peste 70 de ani şi exporturi în peste 50 de ţări, care procesează anual circa 50.000 de tone de fructe furnizate de zeci de fermieri locali. Colaborarea noastră cu EASA a început chiar în 2013 şi s-a dezvoltat foarte frumos în toţi anii aceştia. Avem un parteneriat puternic, iar sucurile AGROS reprezintă astăzi principala gamă de produse din portofoliul nostru. Succesul lor pe piaţa internă s-a datorat calităţii superioare constante a produselor, un aspect la care producătorul elen ţine foarte mult, dar şi multitudinii de arome. AGROS are în portofoliu peste 20 de arome naturale, fiind produse cu materie primă locală, în mare parte. Ulterior, am încheiat şi alte parteneriate strategice, iar în portofoliul nostru au apărut şi alte produse, însă am căutat să nu aducem branduri cu care să ne canibalizăm singuri. Avem astăzi în portofoliu ulei de măsline, conserve de legume, sosuri, dulciuri, snackuri sărate și dulci ş.a. Gama noastră de măsline la borcan Kaloudi performează foarte bine, am avut o creștere de 130% pe această categorie. Ne uităm la parteneri externi cu afaceri stabile, serioase, dinamice, de multe ori fie suntem recomandaţi, fie primim noi recomandarea de a susţine un producător, aşa funcţionează lucrurile în această ţară. În Grecia există mulți producători cu tradiție, businessuri care sunt preluate de a doua generație. Calitatea produselor este superioară și sunt foarte bine orientaţi către exporturi.

Ce performanţe înregistrează brandul AGROS pe piaţa internă şi în ce canale de distribuţie este prezent?

În 2020, gama de sucuri AGROS a reprezentat o pondere de 30-35% din total cifră de afaceri. Pot spune că în momentul de faţă, pe segmentul de 100% natural, avem unul din cele mai diversificate portofolii de produse din piaţă. Am pus accent mai ales pe gama de produse destinate copiilor – ambalajul de 250 de grame – cu o concentraţie de 100% suc natural precum şi pe ambalajul de 1 litru. Cu anumite arome, cum este ananasul de pildă, am reuşit să ajungem în topurile naţionale de vânzări. De-a lungul anilor, ponderea brandului AGROS în total cifră a afaceri s-a modificat uşor pentru că şi compania şi-a diversificat mult portofoliu. Per total, sucurile realizează creşteri anuale a vânzărilor de 20%, rezultat obţinut atât prin listarea în noi reţele de retail, cât şi prin creşterea performanţelor în interiorul aceloraşi magazine. Am venit mereu cu arome noi, uneori cu mixuri evitate de alţi producători pentru că nu sunt uşor de realizat, cum este mixul de opt fructe cu multivitamine pentru copii.

Mai este loc de creştere în 2021 pentru brandul AGROS?

Da, avem ca obiectiv o creştere de minim 35% pentru sucurile AGROS. Credem că o parte din creştere va veni din finalizarea unor proiecte amânate anul trecut, dar şi din implementarea altora noi, în 2021.

În aceşti 8 ani, cum a evoluat afacerea dumneavoastră?

Afacerea noastră a fost în creştere cu minim 25% în fiecare an, dar ceea ce consider că este cel mai important este faptul că ne-am dezvoltat într-un mod sănătos. Întotdeauna am identificat corect noi oportunităţi, noi produse în linie cu tendinţele relevante, am acoperit bine nevoile pieţei, am promovat susţinut produsele noi şi am obţinut rezultate notabile. Am crescut constant portofoliul, ajungând să oferim astăzi clienţilor o varietate de produse.

Cu ce cifră de afaceri aţi încheiat anul 2020?

Am realizat anul trecut o cifră de afaceri de circa 12 milioane de lei (peste 2 milioane de euro), iar creșterea față de anul precedent a fost de peste 30%. A fost un an bun, dar deloc uşor.

Cum aţi reuşit să obţineţi acest rezultat, ce anume v-a ajutat, ce aţi făcut mai bine?

Principalii factori care au generat creşterea afacerii au fost stabilitatea parteneriatelor pe care le avem atât în zona furnizorilor cât şi a clienţilor, dezvoltarea de produse noi, o susţinere constantă a sortimentului prin promovare, execuţie bună la raft, flexibilitate la nevoile şi tendinţele actuale. Multă muncă, atenție la nevoile consumatorului, analiză în timp real la raft, susținerea produsului prin promoții. Au fost şi momente dificile în 2020, blocaje în trasporturile de marfă, creşteri rapide de preţuri în zona serviciilor, dar cred că am dat dovadă de multă flexibilitate şi atenţie în relaţia cu clienţii. Noi am intrat pe o piață care este în creștere, tot ce înseamnă natural și bun este în creștere. Anul trecut, din cauza pandemiei, consumatorii au devenit tot mai atenţi la ce consumă şi am văzut, în vizitele prin magazine, că românii verifică tot mai des etichetele produselor. Apoi, pentru că mă întrebaţi ce am mai făcut în 2020, vreau să menţionez că ne-am decis să reprezentăm și producători români care nu au know-how în relaţia cu rețelele internaționale de retail şi să-i susţinem să vândă şi aici. Vedem că există o tendinţă clară a lanţurilor de retail de a aduce la raft cât mai mulţi producători români şi noi am văzut o oportunitate şi aici. Am început să colaborăm cu Panitrans, producătorul cornuleţelor de gem Sânziene, cu Phoenix, producător de biscuiţi de tip Eugenia. Sunt producători apreciaţi şi foarte bine prezenţi în retailul tradiţional.

După sucuri, ce altă categorie din portofoliul Nea Ellada înregistrează performanţe bune?

Conservele de legume reprezintă o pondere importantă în portofoliul nostru, dar şi snackurile dulci şi sărate, fiecare cu o cotă de 25-30% din cifra de afaceri. Suntem distribuitori ai brandului Zanae, unul din cei mai mari producători de conserve din Grecia, iar ardeii capia copţi şi vinetele coapte sunt foarte bine primite de consumatori. Vrem să dezvoltăm acum şi o gamă de sosuri pe bază de ardei, sub brandul Varmazis. Cred că în acest moment acoperim foarte bine raftul de produse grecești din retailul modern, ne-am creat o identitate în această direcţie iar în momentul în care un partener din retail se gândește la Grecia, se gândește şi la noi.

Vizaţi o prezenţă şi pe alte canale de distribuţie în 2021?

Da, pentru că ne dorim să identificăm noi oportuniţi de creştere a afacerii. Dorim să dezvoltăm prezenţa noastră în comerţul tradiţional, prin intermediul distribuitorilor locali şi regionali. Avem discuţii şi cu reţelele de local key accounts şi vedem că existe un oarecare interes din partea lor. Bineînţeles că vom căuta să creştem şi canalul online.

Pentru 2021, ce obiectiv de creştere a cifrei de afaceri totale v-aţi propus?

Pentru anul în curs ne-am setat un obiectiv de creştere de doi digiţi a cifrei de afaceri. Pe termen mediu ne concentrăm pe stabilizarea portofoliului de produse, dezvoltarea numărului de clienţi. Obiectivul nostru este creşterea constantă şi sustenabilă în fiecare an.

Ce alte obiective generale v-aţi propus pe termen scurt şi mediu?

Creşterea valorică a afacerii, dezvoltarea de programe de promovare personalizate pe fiecare canal de vânzare, consolidarea parteneriatelor actuale şi deschiderea unora noi. Ne dorim în continuare să dezvoltăm portofoliul de produse greceşti. În momentul de faţă lucrăm cu 6-7 producători din Grecia, dar prin recomandarea companiei noastre în interiorul comunităților, creștem portofoliul de producători. Ne vom uita tot mai mult şi la oportunităţile de colaborare cu producătorii români pentru că vrem să susţinem anumite afaceri locale care, din punctul meu de vedere, merită un loc mai bun în piaţă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here