Fabrica de conserve Legume Fructe din Buzau, un partener major al lanturilor de retail modern in productia de marci proprii, a investit in ultimii ani circa 6 milioane de euro in implementarea de noi tehnologii de productie. Gratie lor, compania si-a diversificat portofoliul de produse si branduri, dar si prezenta in diverse canale de vanzare. Pentru 2018, compania isi propune sa creasca ponderea brandurilor din portofoliul propriu pana la 40% din cifra de afaceri si sa consolideze prezenta la raft a marcii lansate in 2016, Ferma Veche. Pentru succesul acesteia din urma, producatorul buzoian mizeaza pe retete traditionale, un plus de calitate si un portofoliu de circa 30 de articole, o parte din ele urmand sa fie dezvoltate pana la finalul anului in curs. Cosmin Gheorghe, Directorul General al companiei povesteste in cele ce urmeaza despre proiectele de dezvoltare ale companiei pe care o conduce.

In ultimii 10 ani, fabrica de conserve a trecut printr-un amplu proces de retehnologizare si modernizare. Ce investitii s-au facut aici, la Buzau?

Fabrica de conserve de la Buzau are o istorie de aproape 40 de ani, fiind o referinta pentru industria alimentara a judetului. In 1998, actualii actionari au cumparat depozitul logistic al fabricii ce se intinde pe o suprafata de 8 ha. Nu mai exista astazi nici un utilaj din vechea fabrica. Ne-am dorit insa sa pastram si sa perpetuam aceasta traditie si am inceput, din 2005, sa creionam o viziune coerenta de dezvoltare pe termen mediu si lung. Am accesat cateva finantari europene si am inceput sa investim, treptat, in retehnologizarea fabricii. Primul si cel mai important proiect a fost refacerea liniei de prelucrare si procesare a tomatelor, produse reprezentative pentru fabrica buzoiana. Apoi am trecut la investitii care sa ne ajute la dezvoltarea capacitatii de productie si la diversificarea gamei de articole. Impreuna, toate aceste proiecte au avut o valoare de circa 6 milioane de euro, iar banii primiti de la Uniunea Europeana au fost folositi pentru achizitionarea de noi echipamente care au automatizat productia si au permis companiei sa diversifice oferta de produse. Pana la finalul acestui an dorim sa finalizam o serie de alte investitii in noi linii de procesare care sa ne permita productia unor articole noi, cum ar fi conservele de mazare, fasole si derivatele lor. Astazi, capacitatea medie de productie este de 120.000 de recipienti pe zi, respectiv o capacitate de procesare a materiei prime de 100-120 de t/zi. In sezonul de vara, fabrica este folosita la intreaga capacitate, iar in extrasezon undeva la 70%.

Toate aceste investitii si proiecte noi s-au reflectat si in cifra de afaceri a companiei?

Da, au avut un impact major. In urma cu 6-7 ani, vanzarile noastre nu depaseau 1 milion de euro. In 2016, am inregistrat o cifra de afaceri de aproape 8,5 milioane de euro.

Pentru finalul anului 2017 aveti o proiectie a cifrei de afaceri?

Ne-am propus o crestere de 10% comparativ cu 2016, si sunt toate motivele sa credem ca vom atinge acest obiectiv.

Estimativ, ce pondere au marcile proprii realizate pentru lanturile de retail din Romania in totalul cifrei de afaceri a companiei?

Foarte mare, vorbim de circa 80%. Atunci cand am repus pe picioare fabrica, am gasit in marcile proprii o oportunitate de piata pentru noi. Ele vor fi in continuare o directie pe care vom continua sa mergem, insa dorim sa echilibram balanta. Ne-am propus ca acest raport sa fie 60% marci proprii ale retailerilor si 40% marcile dezvoltate de Legume Fructe Buzau, respectiv Bucatareasa, Rosa C si, mai nou, Ferma Veche. Este un obiectiv de business pe care vrem sa-l atingem pana la finalul anului 2019.

Cum veti actiona pentru a atinge acest target?

Vizam cateva directii majore de actiune, printre care: cresterea portofoliului de produse, dezvoltarea brandului Ferma Veche, extinderea prezentei noastre in diverse canale de distributie si nu in ultimul rand, dezvoltarea exporturilor.

Cate articole aveti astazi in portofoliu si ce intentii aveti pentru cresterea acestuia?

Sub cele trei branduri proprii – Bucatareasa, Rosa C si Ferma Veche – avem aproximativ 50 de articole diferite, impartite in cateva categorii. Prima si cea mai importanta pentru noi este categoria de produse obtinute din rosii proaspete, urmata de pasta de tomate realizata din concentrat de rosii. A treia categorie este cea a produselor traditionale, iar aici ma refer la castravetii murati, gogosari, ardei iute, salate de varza, muraturi asortate s.a. In fine, o alta categorie pe care o acoperim este cea a compoturilor. Detinem si o livada de pruni de circa 20 de hectare a carei productie o indreptam catre procesare, dar realizam si alte sortimente de compot. Investitiile realizate in unitatea de productie ne permit sa crestem portofoliul de produse, intentia noastra fiind aceea de a ne orienta catre anumite articole mai putin vizate de competitori. Vom dezvolta in special gama de produse disponibila sub brandul Ferma Veche, pentru care vizam o distributie la nivel national. Ferma Veche este „cel mai nou copil” al fabricii noastre pe care l-am „investit” cu multa atentie si grija, pornind de la designul de ambalaj si terminand cu ceea ce se afla in interiorul recipientelor. Pozitionate in segmentul superior de calitate, produsele sunt realizate dupa retete autentice.

Ce rezultate ati obtinut cu brandul Ferma Veche la un an de la lansarea lui pe piata si ce obiectiv de crestere v-ati fixat pentru el?

In primul an de la lansare, brandul a fost prezent pe rafturile magazinelor Kaufland si, ulterior, in Carrefour. Rezultatele obtinute au depasit estimarile noastre, iar astazi, Ferma Veche revendica 10% din cifra de afacere a companiei, adica dublu fata de targetul fixat de noi pentru primii doi ani de la lansare. Reactia pozitiva a consumatorior si mai ales faptul ca acestia s-au reintors la produs dupa ce l-au incercat, ne incurajeaza sa continuam dezvoltarea portofoliului. Sub brandul Ferma Veche vom lansa in curand noi sortimente: castraveciori picanti, castraveti unguresti, ardei iute tocat, pasta de tomate cu o concentratie de peste 30%, dar si alte retete prin care ne-am putea diferentia in competitia cu marii procesatori care ezita sa lanseze anumite produse din cauza volumelor mai mici pe care le pot realiza. Pana la finalul anului vrem sa ajungem la un numar de 30 de articole sub acest brand.

Unul dintre obiectivele pentru 2017 viza si extinderea prezentei in alte canale de distributie. Vizati comertul traditional sau HoReCa?

Ne vom extinde distributia in comertul traditional, prin parteneriatele pe care le-am incheiat cu cateva companii regionale de profil. Avem distribuitori in mai multe regiuni importante ale tarii, respectiv Saff Trading pentru zona de sud a Romaniei, Lorimod pentru Nord- Vest, Adridan pentru Moldova, La Cocos pentru centrul tarii s.a. Acordam o atentie deosebita acestui canal de vanzare unde dorim sa realizam 40-45% din cifra noastra de afaceri, pe termen mediu. Cred ca este un obiectiv fezabil, iar pentru atingerea lui ne bazam pe cativa asi din maneca.

Ne puteti oferi cateva exemple?

Desi avem in portofoliu o varietate de conserve, pot spune ca suntem specializati in procesarea rosiilor, iar la acest capitol nu avem o concurenta foarte mare, cei mai mari producatori fiind noi si Contec. Pentru 2017 avem programata o productie de 6 milioane de recipienti de tabla pentru conserve cu rosii cuburi si rosii intregi si alte 3 milioane de sticle cu rosii pasate (diverse sortimente: rosii pasate, pasata rustica si rosii pasate cu usturoi si busuioc). Al doilea as din maneca este, in opinia noastra, disponibilitatea in portofoliu a unor produse dificil de achizitionat ca materie prima − castravetii si gogosarii. Conditiile meteo defavorabile au facut ca 2017 sa fie un an dezastruos pentru recoltele de castraveti, dar mai ales pentru cele de gogosari.

Cum ati reusit sa depasiti aceste probleme importante pentru orice procesator de fructe si legume?

Am incercat sa reducem aceste riscuri prin incheierea unui numar mai mare de contracte de achizitii materii prime. Am evaluat cu atentie fiecare colaborare pe care am avut-o cu producatorii romani si ne-am indreptat si catre producatori mai mici. Pietele externe de achizitii au fost si ele in atentia noastra. O alta solutie o constituie productia proprie de legume si fructe. Spunem, cu mandrie, ca vrem sa devenim o companie integrata prin care sa controlam intregul proces de productie – de la culturile in camp pana la produsul finit de pe masa consumatorilor. Experientele din anii anteriori ne-au determinat sa ne gandim foarte serios sa ne producem singuri macar o parte din materia prima necesara fabricii, iar 2017 si 2016 au insemnat pentru noi un inceput de drum in acest sens. In 2017 am asigurat materia prima pentru compotul de prune in livada proprie si am reusit sa punem rosii pe o suprafata de 50 de hectare. Utilizand tehnologii moderne de productie si un sistem de irigatii estimam ca vom obtine o productie de circa 60-80 t/ha, ceea ce inseamna 60% din materia prima necesara. Am inceput sa cultivam si gogosari, pe o suprafata de 20 de hectare, iar pentru 2018 intentionam sa crestem atat suprafata destinata cultivarii rosiilor, cat si cea pentru gogosari. Tot in 2018 vom demara si investitiile necesare productiei de castraveti unde vom incepe, cel mai probabil, cu o suprafata de 10 ha. O probema majora de care se loveste toata industria si pe care o resimtim din plin si noi este lipsa personalului calificat.

Aveti deja un istoric de colaborare cu lanturile de retail. S-a schimbat ceva in abordarea pe care acestia o au in constructia marcilor proprii?

In perioada 2016 si 2017 am sesizat faptul ca retailerii incep sa nu mai puna atat de mult accent doar pe segmentul de prim pret, ci isi indreapta mai mult atentia si spre calitatea produselor. Aceasta nu poate decat sa ne bucure pentru ca putem sa realizam produse cu plus valoare.

 

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCTP investeste in cel de-al doilea parc logistic din Cluj-Napoca, la Floresti
Articolul următorLupta pentru un loc in mintea consumatorului
Maria Hurduc

Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.