Povestea mierii Apifera din Republica Moldova și drumul său spre piața internațională

Apifera, producător din Republica Moldova, care comercializează în principal miere de salcâm, polifloră și miere de tei, este o companie înființată în 2016. Anatolie Rusu, fondatorul Apifera, a transformat tradiția în apicultură a familiei într-o afacere de succes, cu clienți din țări precum: Germania, Canada și SUA. Cu o capacitate de procesare de 700 de tone anual, investiții în tehnologii moderne și certificări ISO și IFS, Apifera și-a făcut loc pe piața globală prin produsele sale de calitate premium.

În ce regiune vă situați și ce capacitate de procesare aveți?

Suntem situați lângă Chișinău, satul Costești, raionul Ialoveni. Avem o fabrică de 700 de metri pătrați, cu o capacitate de procesare de 700 de tone pe an. Bunicul și tatăl soției au fost apicultori, dar în 2016 ne-am dat seama că nu mai este relevant pentru noi să vindem mierea cu borcanul, așa încât am studiat piața din Europa și am hotărât să ne orientăm către export.

În 2016, am făcut prima livrare de miere vrac în Polonia, și de atunci, practic, suntem activi la export. Lucrăm cu un număr de 500-600 de apicultori de la care colectăm miere, apoi o procesăm și o ambalăm. Facem toate analizele necesare pentru export, conform regulamentelor europene, dar și mondiale: exportăm miere în Canada și în SUA.

Ați investit în tehnologie de ultimă generație pentru prelucrarea și ambalarea mierii. Ce valoare au avut investițiile?

Până nu demult exportam doar miere en-gros, în butoaie. Am hotărât totuși să trecem pe varianta de export în borcane. Pentru aceasta am avut nevoie de echipamente, așadar am procurat linie pentru ambalarea în borcane și etichetare, inclusiv un echipament inovativ care încetinește cristalizarea mierii, dar și un echipament pentru ambalarea în cutii de carton de șase sau opt borcane. Valoarea totală a investițiilor s-a ridicat la 100.000 de euro.

De unde a provenit capitalul necesar acestor investiții?

Am apelat la un proiect al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) – Agricultură Performantă în Moldova (APM) și la un altul al Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenorilor (ODA).

Care au fost momentele-cheie în dezvoltarea acestei afaceri?

Pasul cel mare a fost când am început exportul, următoarea etapă a fost importantă pentru a înțelege piața, o altă etapă a constat în participarea la expozițiile internaționale. Vă spuneam că primul export al nostru a fost către Polonia, dar acum avem alți parteneri cu care lucrăm pe Italia și Germania.

Puteți să-mi spuneți ce tip de certificări aveți pentru a putea exporta în țările europene?

Da, am implementat ISO, recent am primit și IFS, o certificare destul de importantă pentru retail. Cred că obținerea celui mai recent certificat IFS pe care l-am primit a durat trei luni, cam așa. Acesta ne permite să exportăm în Europa, în mare majoritate, retailul cere acest certificat, ca să fim listați în magazine. Pentru piața americană suntem înregistrați la FDA (Food and Drug Administration).

Cum ați obținut contractele pentru export, cred că nu e deloc ușor…

În marea majoritate, clienții pentru export pot fi întâlniți la expozițiile internaționale, la care noi participăm frecvent, cum este ANUGA din Germania și SIAL din Paris. De la SIAL ne-am întors chiar recent, vom vedea după ce facem acel follow-up după expoziție, sper să fi câștigat noi clienți.

Există cerințe specifice pentru piața din Canada sau SUA?

Clienții de pe continentul american solicită să fim înregistrați la FDA, și dacă înregistrarea există, atunci poți comercializa produsele tale acolo. Acum noi comercializăm prin distribuitori în SUA și în Canada, care au magazinele lor cu care lucrează. Majoritatea sunt magazine de dimensiuni medii pentru populația plecată, adică inclusiv pentru moldovenii plecați, așa numitele magazine etnice. În Europa, exportăm miere la vrac. În Germania avem și miere în borcane, dar ajunge tot în magazinele etnice.

În Europa, care sunt țările care vă cumpără mierea vrac?

Spania, Germania, Cehia cumpără miere vrac, apoi o ambalează în borcane. Deci, cum fac ei? Importă din toată lumea, fac un mix din miere, care ajunge după aceea pe raft, în magazine.

La d-voastră, în Republica Moldova, unde distribuiți mierea Apifera?Ajungeți ușor pe raft în lanțurile de supermarketuri?

Suntem prezenți în Kaufland, Metro, Linella și în Nr. 1, așadar suntem în toate magazinele mari, cu toate tipurile de miere: tei, salcâm și polifloră. În ceea ce privește gramajul, depinde cine și cum alege. Cei de la Metro aleg găletușe de 1-5 kg pentru revânzători, alte magazine optează pentru gramaje mai mici dedicate consumatorilor finali, respectiv borcane de 300-500 de grame. Solicitările diferă în funcție de gama de produse pe care magazinul o are deja, de tipul de consumator, de ce anume doresc să mai aducă nou în completarea a ceea ce le lipsește. Nu e nimic ușor, este greu: până bați la ușă, până răspund – un proces care poate să dureze și un an. Este concurență, e complicat să ajungi la raft! Argumentul forte pe care îl folosim noi în negocieri este calitatea, dar pentru retaileri argumentul forte este prețul.

Trebuie să intrați în jocul prețului?

Da, participăm în campaniile promoționale ca să fim permanent cunoscuți și facem diferite ofertări, suntem flexibili, astfel că suntem prezenți în magazine și cu Private Label, când cineva ne solicită asta.  De exemplu, magazinul Linella are marca proprie BUN STRĂBUN, deci suntem la ei, la raft, prezenți cu Private Label, adică mierea noastră este ambalată.
La export mergem tot cu Private Label, nu cu brandul nostru. Lucrăm foarte mult la eticheta partenerului înainte de a exporta, chiar recent am avut un export în Franța, deci lucrăm cu partenerul pe eticheta de Private Label, după cum am convenit, pentru că acolo se traduce, se face textul în limba franceză sau engleză, după caz. În același timp, mierea noastră care merge la export în America și în Canada, este comercializată sub brandul Golden Bee.

Aveți un produs premium, de care sunteți mândri și se află la raft în Republica Moldova?

Toate produsele noastre sunt premium, au o calitate foarte bună, sunt cu toate analizele făcute și noi ținem la produsele noastre. Nu pot spune că unul e mai bun sau că unul nu e premium. Toate sunt bune. Așa aș spune.

V-ați propus, în strategia d-voastră de viitor, să dezvoltați produse noi?

Desigur, deja avem în gama noastră mierea cremă, cu ghimbir și lămâie. Produsul poate fi consumat ca atare sau adăugat în ceaiuri, deci poți să iei o lingură din miere și o pui în ceai și deja băutura este pregătită, nu mai trebuie să mai adaugi ceva acolo.

Vreți să abordați piața din România?

Cu siguranță, da. Nu știu dacă este vreo piață care nu ne interesează! Suntem prezenți în România prin distribuitori, la Săptămâna Moldovenească din magazinul Lidl, de exemplu. Pe 30 august 2024 am făcut un export de 9.500 de borcane, cel mai probabil în septembrie am fost prezenți la raft cu mierea de tei, la borcane de 500 de grame, în Lidl.
Chiar acum începem o campanie de marketing, avem un ambalaj nou, interesant, destul de atractiv, chiar și la expoziția de la SIAL când am fost, ambalajul le-a plăcut aproape tuturor.

Știți că și România are miere destul de bună și multă, și este destul de complicat să intrăm pe piață. Am lucrat cu distribuitori, care ne-au spus până aum că nu suntem destul de competitivi, dar nu ne lăsăm! Știm că avem o calitate bună și că avem 100% miere naturală din Republica Moldova. Garantăm că nu este nicidecum mixată cu alte tipuri de miere.

Așadar, le garantați românilor calitatea produselor și aveți certificările care atestă acest lucru?

Da! Garantăm trasabilitatea, până și apicultorii cu care lucrăm sunt buni, toate analizele sunt în regulă și suntem pregătiți cu certificări pentru toate piețele din Europa.

Dacă ar fi să faceți o recomandare pentru piața din România, ce-ați alege din gama de produse pe care o aveți?

Mierea de salcâm și de tei. Poliflora ar fi și ea bună. Poliflora, ca preț, este mai ieftină, este o miere provenită din multifloră. Poate să fie puțin mai alergenică pentru copilași. Noi ofertăm cele trei tipuri de miere, fiindcă toate sunt bune. În mod clar, mierea de salcâm este neutră la gust. Odată ce o folosim în ceauri sau în prăjituri, gustul ei nu se simte. Mierea de tei este mai bună la răceală. Depinde de retailer ce va alege, ce preț și ce produse. Borcanele de 300 de grame ar fi cel mai relevant produs pentru piața din România și ca preț. Și PET-urile, care sunt ușor de folosit. Generația mai tânără alege PET-urile, de exemplu, când vor să pregătească niște clătite.

Puteți să-mi dați o dimensiune a cifrei de afaceri pe care o realizați anual?

Avem o cifră de afaceri de 1.300.000 de euro. În 2024 ne așteptăm la o creștere care se datorează, în mare parte, exportului. Sezonul abia a început în luna septembrie și durează până în aprilie. În luna mai, albinele încep din nou să lucreze. Sezonul de export începe undeva în august-septembrie, dar exportăm pe tot parcursul anului . Deja avem stabilite întâlniri de business în alte țări și încercăm să intrăm pe piața din Suedia. Suntem susținuți în acest demers de reprezentanții proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova (APM), care ne sprijină să intrăm pe piața din Suedia.

Ce volume vă așteptați să produceți în 2024?

Sezonul abia a început, nu vă pot spune, nu am calculat încă volumul producției de miere, dar prespun că va fi în jur de 700 de tone.

 

 

Articolul precedentUn nou invitat la RO Fruits & Vegetables Show 2024: Gabriel Borozan, Auchan
Articolul următorINAQ Consulting organizează evenimentul “2024 IFS Roadshow”, Circuit doi: Craiova – Timișoara – Oradea
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com