Cumpara anual milioane de produse, se mandresc cu discount-urile obtinute si se asteapta intotdeauna la cele mai bune preturi. Sunt femeile din achizitii carora le-am lansat o provocare. Aceea de a vorbi deschis despre satisfactii, greutati si motivatii.
Meseria de buyer nu este deloc usoara, insa fiecare cauta sa vada partea plina a paharului: provocarile care apar in fiecare zi si rezultatele cuantificabile care se vad in gama de produse care se vand cel mai bine la raft. Presiunile carora trebuie sa le faca fata in fiecare zi, dead-line-urile foarte stranse, situatiile in care trebuie sa ia decizii pe loc, nu le fac deloc meseria usoara buyerilor. Ceea ce i-a determinat sa mearga pe acest drum a fost in special pasiunea, urmata de placerea de a negocia si sansele de specializare in filialele din alte tari. Performanta buyerilor este un cumul de calitati: viteza de reactie si orientarea spre rezultate concrete, abilitatea de a-si stabili obiective inalte si totodata realizabile, flexibilitate, creativitate, inovatie si capacitatea de prioritizare, o foarte buna capacitate de negociere.
„Am vrut sa invat sa negociez intr-un mod profesionist, deoarece stiam ca in viata nu ai ceea ce ti se cuvine, ci ceea ce negociezi.”
Placerea de a negocia este cel mai important motiv pentru care Madalina Andrei, Buyer Dulciuri si Cafea la Real Hypermarket Romania, a ales sa practice meseria.
„Am vrut sa invat sa fac acest lucru intr-un mod profesionist, deoarece stiam ca in viata nu ai ceea ce ti se cuvine, ci ceea ce negociezi”, a declarat Madalina Andrei.
In topul motivelor pentru care s-a indreptat catre meseria de buyer este dorinta de a lucra intr-un mediu dinamic, unde monotonia nu are ce cauta si placerea de a face ceva cuantificabil: in activitatea de zi cu zi a unui buyer, atat esecul cat si succesul pot fi masurate intr-un interval relativ scurt de timp.
„Alte motive ar fi experienta: pe de o parte, experienta multiculturala pe care o dobandesti si posibilitatea de a putea interactiona in mai multe domenii: buyerul are avantajul de a relationa cu oameni cu pregatiri diferite, deoarece exercitarea meseriei de buyer este legata de majoritatea departamentelor din cadrul unei companii”, a mai precizat Madalina Andrei.
Piata este in continua schimbare, iar mediul concurential dinamic. De aceea, spune interlocutoarea noastra, activitatea pe care trebuie sa o desfasoare este mai dificila decat s-a asteptat la inceput. Insa priveste partea plina a paharului si afirma ca „acesta este farmecul meseriei de buyer”.
„Latura fascinanta a meseriei, cu tot ce este dinamic si motivant in ea se incadreaza in ceea ce imi imaginam despre meseria de buyer”, completeaza Madalina Andrei. Achizitorul Real afirma ca isi iubeste meseria si nu se vede facand altceva.
„Retailul este un domeniu foarte dinamic, exista permanent noi provocari. Nu poti sa te plictisesti, sa te plafonezi. Trebuie mereu sa iti folosesti toate cunostintele, sa fii creativ, sa te adaptezi la nevoile pietei, sa fii la curent cu ultimele tendinte, intr-un cuvant, sa fii bine pregatit pentru a veni cu oferte competitive si adaptate la cerintele consumatorilor”, a explicat reprezentanta retailerului.
In opinia acesteia, un achizitor bun trebuie sa aiba cateva calitati importante: ambitie, determinare, abilitatea de a-si stabili obiective inalte dar totodata realizabile, flexibilitate, creativitate, inovatie si capacitatea de prioritizare.
Argentina Manolache, MANAGER ACHIZITII BAUTURI SI TUTUN CARREFOUR ROMANIA
Desi ai toate ingredientele principale la indemana, cantitatea de „sare si piper” adaugata face diferenta intre retetele de succes. Aceasta este filosofia pe care a adoptato Argentina Manolache, Manager Achizitii Bauturi si Tutun Carrefour Romania atunci cand s-a decis sa practice meseria de buyer.
„In primele zile ma batea gandul abandonului, fisierele cu sute de produse ma speriau. Peste toate se adaugau si intalnirile cu furnizorii care incercau sa-si expuna cat mai bine produsele, noutatile, sa imi prezinte toate problemele cu care se confruntau. Aveam o singura intrebare: cand se vor termina toate pro blemele? Raspunsul l-am aflat: niciodata”, spune Argentina Manolache.
Aceasta povesteste ca in cateva saptamani a reusit sa isi faca ordine in fisiere si furnizori, iar bucuria de a vedea ca munca pe care o face aduce rezultate concrete si directe in magazine a facut-o sa uite de toate greutatile si sa aiba pretentii si mai mari de la ea insasi. Cel mai important motiv pentru care a ales meseria de buyer este provocarea.
„Imi doream un mediu de lucru care sa combine cel mai bine spiritul dinamic, rigurozitatea si satisfactia lucrului bine facut”, precizeaza Manolache. Dar a mai contat si dorinta de a lucra intr-o companie multinationala. „Rezultatele mele ulterioare au demonstrat valoarea umana si profesionala a echipei de achizitii Carrefour Romania care a contribuit la formarea mea ca buyer”, explica Argentina Manolache.
Aceasta a mai inclus in topul motivelor mediul concurential, punerea in valoare a tuturor calitatilor profesionale pe care numai un astfel de mediu poate sa le scoata la iveala si sa le slefuiasca, sansa de a lucra individual dar si in echipa, oportunitatea unui Masterat la Facultatea din Lille si stagiile de pregatire practica in magazinele Carrefour din Franta. Achizitoarea Carrefour spune ca se simte motivata de provocarile pe care i le ofera fiecare zi in care invata cate ceva nou. In opinia acesteia, pe un buyer bun trebuie sa il caracterizeze: rigoareaaptitudinea de a lucra cu cifre, precizia, organizarea timpului, intuitia – sa aiba in sange flerul afacerilor, sa stie sa asculte, sa exploateze toate oportunitatile, aptitudinea de a negocia, spiritul dinamic – sa inteleaga si sa ia decizii rapide si in acelasi timp corecte, sa se adapteze schimbarilor, sa stie sa comunice, onestitatea – sa reziste tentatiilor, sa fie constient de interesul firmei pe care o reprezinta, sa fie sincer.
„In primele zile ma batea gandul abandonului, fisierele cu sute de produse ma speriau. Peste toate se adaugau si intalnirile cu furnizorii care incercau sa-si expuna cat mai bine produsele, sa imi prezinte problemele cu care se confruntau.”
Emina Balanescu, BUYER PRIVATE LABEL – FRESH AND FROZEN PRODUCTS PROFI
Emina Balanescu, buyer private label – fresh and frozen products Profi lucreaza de opt ani in domeniul achizitiilor si mereu gaseste noi provocari. In tot acest timp, s-a confruntat cu situatii dintre cele mai diverse, astfel incat nu poate afirma ca lucrurile au devenit mai usoare sau mai dificile.
„Uneori, acest domeniu poate fi surprinzator datorita faptului ca in permanenta cunosti oameni noi si bineinteles diferiti cu care poti sa colaborezi usor sau dimpotriva trebuie sa depui mai mult efort pentru a obtine rezultatele dorite”, a declarat Emina Balanescu.
Dorinta de a fi mereu in contact cu piata a determinat-o sa aleaga meseria de buyer. In topul motivelor pentru care a ales sa fie buyer se mai inscriu posibilitatea de a fi mereu in legatura cu mai multe domenii: vanzari, marketing. De asemenea, a mai contat si faptul ca este o meserie interesanta cu rezultate concrete traduse in produse rentabile la raft, satisfactia negociecierilor reusite, participarea directa la realizarea obiectivelor strategice ale companiei. Aceasta subliniaza ca meseria dinamica si interesanta o mentine conectata la informatie, la trendurile si evolutia din domeniul retailului. In opinia sa, un achizitor bun trebuie sa aiba neaparat cateva calitati fara de care nu poate ajunge la performanta: o foarte buna capacitate de negociere, viteza de reactie si orientarea spre rezultate concrete.
„Uneori, acest domeniu poate fi surprinzator datorita faptului ca in permanenta cunosti oameni noi si bineinteles diferiti cu care poti sa colaborezi usor sau dimpotriva trebuie sa depui mai mult efort pentru a obtine rezultatele dorite”
Evelin Ungureanu, SEF DEPARTAMENT ACHIZITII FOOD SI NON FOOD, PLUS DISCOUNT
La inceput a fost un model care a inspirat-o, apoi a venit si pasiunea pentru meserie. Asa si-a ales Evelin Ungureanu, sef departament achizitii food si non food, Plus Discount, meseria de buyer. Iar cel mai important motiv pentru care continua sa faca meseria de buyer este pasiunea.
„A fost nevoie la inceput de cineva care sa ma inspire, sa imi ofere viziune, care mi-a marcat evolutia si pregatirea, de cineva de la care sa invat si abia apoi acest lucru m-a motivat, devenind in sine un motiv”, a declarat Ungureanu.
Aceasta precizeaza ca este destul de dificil de realizat un echilibru intre ceea ce trebuie facut uneori chiar pe loc, intre masurile ce se impun in prezent cu implementare rapida si ceea ce trebuie facut pe viitor, adica construirea si gestionarea datelor despre produse. „Este mai dificil decat mi-am inchipuit pentru ca provocarea este mereu cu totul alta, pentru ca apar mereu lucruri noi, pentru ca piata este dinamica si mereu in schimbare”, afirma Evelin Ungureanu. Sefa departamentului de achizitii food și non-food al Plus Discount este motivata in meseria pe care o face de rezultate.
„Imi place sa merg tot timpul mai departe. Cand pleci de jos si reusesti sa parcurgi toate etapele, capeti experienta, iar experienta este cea care
te recomanda mai departe. Si nu stiu daca rezultatele vin din entuziasm sau entuziasmul vine din rezultate”, se intreaba Evelin.
Cea mai importanta calitate pe care trebuie sa o aiba un buyer este eficienta. Dar conteaza si sa fie un bun negociator, sa analizeze tot businessul, sa aiba strategie si sa vada in ansamblu piata, sa comunice direct.
„Imi place sa merg tot timpul mai departe. Cand pleci de jos si reusesti sa parcurgi toate etapele, capeti experienta, iar experienta este cea care te recomanda mai departe.”