Cum privesc buyerii din horeca segmentul cash&carry

Chiar daca, pentru moment, nu se realizeaza volume impresionante pe client, horeca este Inca o piata In crestere, iar furnizorii vor acorda o mai mare atentie acestui sector. O face deja segmentul cash&carry, unde nivelul serviciilor a crescut foarte mult In ultima perioada. Si nu doar al serviciilor

Magazinele de tip cash&carry din Romania au conceput o abordare a segmentului horeca, pornind de la dorinta de a aduce, prin servicii, produse, calitate si pret, un raspuns la cererile cat mai diverse ale clientilor sai.
“Domeniul horeca este bazat pe Incredere, pasiune si calitate. Sortimentul pe care Metro Cash&Carry Il propune partenerilor din aceasta industrie este din ce In ce mai sofisticat, adaptat cerintelor pietei. Ne-am Imbogatit mult oferta de fructe si legume (pe partea de legume mici, fructe exotice, soiuri speciale de cartofi s.a), de carne (carne de vita din America de Sud, carne de vita si miel din Noua Zeelanda), peste de apa sarata si fructe de mare proaspete, de condimente din toata lumea, si, In fine, oferta de produse de patiserie si brutarie sau vinuri”, a declarat Pascal Maugourd, Head of Horeca Division Metro Cash&Carry Romania.
In cele ce urmeaza, ne propunem, prin exemple concrete, sa vedem care sunt cerintele si asteptarile buyerilor din horeca fata de segmentul cash&carry.

La Mama

Trotter Restaurant, companie care administreaza reteaua de restaurante La Mama si cafenelele Cafepedia, colaboreaza cu segmental cash&carry chiar de la deschiderea primelor locatii.
„Folosim acesti furnizori pentru marfa de completare, nu pentru o aprovizionare propriu-zisa, noi lucrand direct cu producatorii. Din foarte multe puncte de vedere, s-au adaptat cerintelor clientilor, deoarece gasesti toate produsele necesare la un loc si asta Inseamna si o economie de timp”, a declarat Catalin Mahu, proprietarul celor doua branduri.
In opinia acestuia, peste un nivel minim necesar de materii prime, Incep sa devina foarte importante termenele de plata si discounturile.
“Consider ca, din acest punct de vedere, este mai avantajos sa lucrezi direct cu producatorii, importatorii si dar noi, ca retea de restaurante preferam sa lucram si direct cu producatorii. Pana la un anumit nivel al necesarului de marfuri, este foarte avantajos sa lucrezi cu un cash&carry distribuitorii, noi avand putere de negociere”, mai spune Mahu.
Interlocutorul nostru crede ca relatia de colaborare dintre compania pe care o conduce si segmentul cash&carry a capatat si mai multa consistenta In ultima perioada si „se mai poate dezvolta In timp”. Trotter Restaurant administreaza In prezent sase restaurante La Mama și trei cafenele Cafepedia.

Golden Tulip Victoria Bucharest

Golden Tulip Victoria Bucharest s-a deschis In Romania In anul 2005 si este primul hotel din cunoscuta retea Golden Tulip. Desi afirma ca acum colaborarea cu furnizorii horeca poate fi caracterizata ca mergand foarte bine, comparativ cu situatia din urma cu cinci ani, Zvy Mandler, managerul de achizitii al acestei locatii, crede ca serviciile oferite de segmentul cash&carry pot fi Imbunatatite.

„Se poate constata o evolutie pozitiva a serviciilor oferite de retailerii din acest segment. Ma asteptam ca cei care activeaza pe aceasta piata sa ma contacteze, pentru ca Golden Tulip este un hotel renumit si apreciat, dar initiativa a fost Intotdeauna a mea. Procedurile de lucru sunt Inca greoaie”, povesteste buyerul Golden Tulip Victoria Bucharest.
Hotelul achizitioneaza din segmentul cash&carry 25-30 de produse zilnic. Dispunand de depozite de mici dimensiuni, Golden Tulip Victoria Bucharest se poate aproviziona pentru cel mult doua zile, motiv pentru care este nevoit sa solicite ca aprovizionarea sa se faca aproape zilnic. Cele mai mari asteptari vizavi de segmentul cash&carry tin de existenta unei sortimentatii mai largi la produsele pe care le considera de baza pentru
horeca (fructe si legume de calitate superioara, unt por tionat la cutiuta, miere portionata,
sosuri si condimente diverse, carne de curcan etc), de ritmicitatea aprovizionarii sau de respectarea termenelor de livrare.

„Pentru magazinele mici, de cartier sau pentru hoteluri de pana la trei stele, magazinele de tip cash&carry sunt foarte bune. Pentru a raspunde Insa nevoilor hotelurilor de patru stele, vor trebui sa se aplece cu mai mare atentie asupra asteptarilor achizitorilor.
Am preferat segmental cash&carry tocmai pentru a ne usura munca, dar sunt nevoit, In continuare, sa lucrez si cu alti furnizori sau sa ma Intorc la cei cu care lucram Inainte, cel putin In cea ce priveste legumele si fructele”, mentioneaza Zvy Mandler. Prin comparatie, furnizorii mici se straduiesc mult mai mult, sunt mai flexibili, mai cooperanti, deservesc clientii oricand este nevoie si fara mari dificultati. Desi lucrurile se complica In contabilitate, Zvy Mandler prefera sa lucreze cu acestia.

Trenta Pizza

Pentru compania Trenta Pizza, segmental cash&carry asigura, In medie, 25-30% din numarul total de articole din totalul cumparaturilor realizate. „Colaboram cu retaileri din segmentul cash&carry si vom colabora In continuare atat timp cat vor oferi preturi competitive, produse de calitate superioara si o gama diversificata de branduri pentru fiecare tip de produs”, ne-a declarat Andrei Bartesch, Marketing Manager la Trenta Pizza. Printre articolele achizitionate cu preponderenta din cash&carry se numara produsele igienicosanitare, dar si alimente necesare activitatii de productie precum carne, branzeturi, legume, ulei, suc de rosii sau faina. Compania apeleaza la aprovizionarea din cash&carry si In momentele In care restul furnizorilor au probleme de livrare. Principalele avantaje pe care compania le identifica In colaborarea cu retailerii de acest
gen sunt diverse: promotiile periodice, preturile competitive, calitatea produselor si
gama larga de produse ce pot fi achiziționate.

„In schimb, termenul si modalitatea de plata reprezinta dezavantajul major, In sensul ca plata se face In numerar. As mai aminti aici timpul mare pentru achizitionarea produselor necesare. In cazul In care nu gasesti ceea ce cauti, esti nevoit sa mergi In alt magazin de acelasi gen, concurent sau nu, timp ce poate fi alocat altor activitati”, subliniaza Bartesch.
In opinia acestuia, magazinele cash&carry si-au adaptat oferta de servicii si produse nevoilor Trenta Pizza. „Totusi, spune reprezentantul companiei, sunt anumite categorii pentru care este loc de mai bine”.
Referitor la extinderea colaborarii cu segmental cash&carry, oficialul Trenta Pizza spune ca aceasta este o decizie conditionata In mare masura de oferta de produse si servicii a acestor magazine.
„Daca pot oferi preturi competitive, produse de o calitate superioara, o sortimentatie mai larga pe toate categoriile si continuitate la raft, la toate produsele din oferta, magazinele vor deveni o varianta tot mai interesanta pentru noi”, concluzioneaza interlocutorul nostru

Troter Prim

Procentual, pentru compania care administreaza brandurile City Grill, City Café, Caru cu
Bere, Buongiorno si Bundetot, achizitiile din segmental cash&carry reprezinta Intre 7 si 10% din totalul cumparaturilor.
„Pe categoriile foarte mari de produse, cum ar fi legumele, fructele, carnea sau bauturile, lucrez cu furnizori importanti cu care am dezvoltat relatii de parteneriat de lunga durata. Din segmentul cash&carry cumpar In special produse de bacanie la care gasesc foarte multe oferte de pret avantajoase, sau produsele de nisa pe care le accesez din cand In cand. Daca as cauta un furnizor pe fiecare produs din categoria bacanie, ar Insemna
sa gestionez zeci de contracte si sa-i oblig pe acestia sa livreze cantitati mici pe fiecare locatie In parte. Sa nu uitam ca un retailer negociaza volume impresionante la zahar, ulei, faina, iar eu consider ca pentru produsele de bacanie segmentul cash&carry este o piata de aprovizionare foarte buna, cu atat mai mult cu cat beneficiezi de acelasi pret ca la raft. Mi-am facut atent calculele si am constatat ca la finalul anului pot castiga un 1-2% la pretul de achizitie pentru aceasta categorie de produse, daca apelez la magazinele specializate”, spune Paul Iftode, manager de achizitii la Troter Prim. In opinia acestuia, unei companii care administreaza una, doua locatii Ii este mult mai usor sa urmareasca si sa mizeze cat mai mult pe ofertele din cash&carry. Nu acelasi lucru se Intampla si cand un buyer trebuie sa faca aprovizionarea pentru mai mult de 10 locatii.

„Intr-o retea este foarte greu sa stai sa gandesti meniurile In functie de ofertele din cash&carry, asa Incat libertatea de miscare este mai mica”, subliniaza interlocutorul nostru.
Avantaje și dezavantaje
Dintre avantajele identificate de acesta In colaborarea cu retailul specializat se numara: siguranta unor volume constante, preturile bune la produsele de volum, de stricta necesitate pentru Troter Prim, posibilitatea de a accesa usor anumite categorii de marfuri pentru care nu merita efortul de a cauta alti furnizori sau serviciile de aprovizionare la usa loctiei. Paul Iftode nu exclude ca pe viitor sa extinda lista produselor achizionate din cash&carry.
„Am Inceput cu sapte articole si am ajus la 20, renuntand la furnizori, care nu livrau la timp ori nu mai aveau preturi competitive. Cu ambii retaileri specializati am o comunicare foarte buna. De pilda, daca nu au produsul pe stoc ma anunta cu 24 de ore Inainte. Si In privinta modalitatilor de plata se dovedesc ceva mai flexibili, asa Incat voi lucra si In continuare cu segmentul cash&carry pentru ca In ultimii ani jucatorii de pe aceasta piata si-au Imbunatatit consistent serviciile”, spune Iftode.
Si totusi, de ce nu ar lucra Troter Prim cu un cash&carry pentru toate cumparaturile realizate? „Pentru ca nu Intotdeauna gasesti preturi competitive la toate categoriile de produse. In zona marfurilor perisabile, cu pierderi mari, ai nevoie de un furnizor pu ternic care sa-ti ofere preturi competitive si livrari constante pe tot parcursul anului.Eu nu pot accesa foarte mult promotiile la legume fructe din segmental cash&carry pentru ca nu pot face achizitii pe stoc la aceste marfuri. Daca voi cumpara portocale pentru o saptamana, iar peste cinci zile constat ca trebuie sa arunc un sfert din ele pentru ca s-au stricat, am anulat tot efectul promotiei. Este motivul pentru care la legume și fructe prefer livrarile zilnice, la un pret mediu si stabil. In cazul bauturilor racoritoare si alcoolice avem contracte directe cu furnizorii, contracte ce implica mai mult decat livrarea unor cantitati stricte”, precizeaza achizitorul companiei Troter Prim.
Cele mai bune locatii din grupul Troter Prim sunt Caru cu Bere, City Grill Lipscani sau City Grill Primaverii.