Dusan Wilms, Real Hyper Magazine: “Preturi mici in fiecare zi si un un focus asupra produselor locale, principalele directii pentru 2014”

Dupa un mandat de patru ani ca director general al METRO Cash&Carry Romania, Dusan Wilms coordoneaza in prezent proiectul de repozitionare a celor patru magazine real,- din pozitia de membru al Consiliului de Administratie si Administrator al societatii Real Hyper Magazine. Intr-o discutie cu Modern Buyer, acesta a conturat in linii mari cum se pozitioneaza in acest moment cele patru hipermarketuri si care vor fi directiile ce vor sta la baza strategiei de business in perioada urmatoare.

In momentul de fata, cele patru hipermarketuri Real, situate in orasele Arad, Constanta Nord, Oradea Episcopiei si Suceava, functioneaza avand un grad ridicat de autonomie, managerii de magazin detinand, practic, intreaga responsabilitate la nivel operational si comercial. Potrivit lui Dusan Wilms, acestia au putere de decizie atat in ceea ce priveste negocierile cu furnizorii cat si in realizarea diferitelor proiecte derulate. Magazinele, ce vor opera in continuare sub brandul Real, deoarece este un brand prezent pe piata romaneasca inca din 2005 si are notorietate, urmeaza linia conceptului de hipermarket, iar politica de diferentiere se bazeaza pe adaptarea la cerintele pietei locale. Astfel, fiecare dintre cele patru unitati are o abordare diferită, fata de concurenta, atat in construirea sortimentatiei, cat si in pozitionarea prin pret, comunicare etc.
„In construirea strategiei ne-am inspirat din modelele existente in strainatate, cum ar fi de exemplu piata germana. Sunt foarte multe exemple frumoase, cum ar fi magazine de familie, regionale sau magazine specializate, care supravietuiesc foarte bine alaturi de gigantii internationali datorita faptului ca se pozitioneaza diferit fata de acestia, atat ca sortimentatie cat si ca abordare a clientului”, spune administratorul Real Hyper Magazine.

Preturi mici si adaptare la specificul local
In urma analizarii concurentei locale, s-a decis ca in prima faza sa fie adoptata o strategie de tipul “every day low price”, promovata si prin noul slogan – „Zilnic ieftin „-, in paralel cu un focus asupra produselor locale.
real01
“Am analizat competitia si am decis, pentru inceput, sa mergem pe conceptul “every day low price” si paralel cu acesta sa stimulam producatia locala. Adica, sa identificam cat mai multi producatori locali, astfel incat marea majoritatea produselor listate in magazine sa fie locale. Vrem sa fim foarte simpli si foarte locali, vrem sa fim hipermarketul aradenilor, al sucevenilor etc. Prioritatea noastra numarul unu este colaborarea cu toti producatorii din zona respectiva. Astfel, sortimentatia va fi diferita, de la magazin la magazin, adaptata specificului local”, detaliaza managerul companiei.
Categoriile vizate pentru dezvoltarea sortimentatiei cu produse romanesti sunt ultrafresh – fructe si legume -, dry food, precum si produse non-alimentare, mai ales cele sezoniere (articole pentru gradinarit, pentru Paste, pentru Craciun).
Conform reprezentantului companiei, Real Hyper Magazine poate sustine o strategie bazata pe preturi mici datorita faptului ca face parte din grupul Metro, drept urmare anumite articole – in special produse de baza precum conserve, ulei, zahar -, pot fi negociate in comun cu divizia de cash&carry.
“Suntem parte a METRO GROUP, astfel ca putem negocia impreuna anumite articole, si pentru METRO si pentru cele patru magazine Real, astfel ca putem avea cel mai bun pret din piata. De asemenea, ne putem folosi de platforma logistica a METRO Cash&Carry Romania si putem oferi tot suportul si toate serviciile sale in cele patru magazine Real”, precizeaza Wilms.

Managerii de magazin pot veni cu proiecte proprii
Deocamdata, conceptul nu este definitivat, este un proces continuu, zi de zi sunt aduse schimbari. Fiecare magazin poate sa propuna proiecte proprii, care se reflecta in special in sortiment, iar cel mai mult se inoveaza pe aceasta parte. Practic, decizia listarii articolelor in magazine nu se mai ia centralizat, ci in functie de ce anume considera directorul de magazin ca este apreciat pe piata sa locala. Focusul este indreptat asupra tot ceea ce inseamna producatori locali, in mod deosebit producatori locali de produse proaspete, legume fructe de sezon, mezeluri, lactate, in orasele unde se regasesc si minoritati, precum etnici maghiari (Arad si Oradea), a fost listat un vast sortiment de articole unguresti, iar magazinul din Constanta deruleaza un proiect de listare de produse turcesti.
“Important este sa gasim producatori locali, iar aici putem spune ca avem o provocare. Pot sa spun ca vom urmari evolutia acestei strategii, ce este in prezent aplicata si cred ca la finalul acestui an vom fi in masura sa decidem daca vom face ajustari”, spune oficialul companiei.
Noul concept impune si o abordare diferita in ceea ce priveste marcile proprii. Portofoliul de marci proprii va putea inregistra modificari, in masura concretizarii anumitor proiecte specifice menite a satisface nevoile clientilor.
De asemenea, exista si o componenta de responsabilitatea sociala: compania deruleaza un proiect prin care, in colaborare cu scoli si gradinite din proximitatea magazinelor, se organizeaza actiuni de porti deschise: copiii sunt invitati sa participe la procesul de productie paine si patiserie, desigur sub supraveghere.
Privitor la vanzarile celor patru magazine, administratorul acestora spune ca rezultatele sunt conforme asteptarilor, trendul ultimelor luni fiind incurajator.
„Unele din cele patru magazine au inregistrat o crestere a vanzarilor anul trecut; rezultatele au fost influentate de orasul in care este amplasat magazinul respectiv: cele cu o concurenta mai redusa merg mai bine, iar cele in care competitia este foarte puternica, eforturile sunt mai mari. Nu putem dezvalui informatii privind cifrele vanzarilor, dar putem spune ca obiectivul nostru principal este sa crestem numarul de vizite per magazin”, detaliaza Dusan Wilms.

Segmentul hipermarket intra in faza de consolidare
In ceea ce priveste viziunea asupra retailului si in particular asupra segmentului hipermarket din Romania, Dusan Wilms este de parere ca piata urmeaza sa intre intr-o perioada de consolidare si exclude o eventuala intrare a unui nou operator: “Cred ca vor ramane in piata cativa jucatori care isi vor imparti share-ul, insa ceilalti jucatori pot opera din punctul de vedere al business-ului foarte bine langa ei, daca au o abordare corecta. Dupa parerea mea, poate vor mai avea loc preluari, insa nu va mai veni nimeni greenfield, deoarece exista alte piete mai interesante decat Romania, precum cele din Asia, Australia etc. sau alte zone din Europa de Est care stau mult mai vine la capitolul logistica, sistem TVA etc.”.
Un segment castigator ar fi cel de proximitate, o solutie potrivita atat din punct de vedere al produseleor oferite, in special cele din categoria ultraproaspete, cat si al factorului timp, ce reprezinta, in ziua de azi, cea mai mare valoare. In plus, proximitatea aduce cu sine si un serviciu personalizat, in timp ce hipermarketul va ramane o destinatie de week-end, in care consumatorii se pot si distra si isi pot face cumparaturile de volum.

Articolul precedentCopiii cu varsta pana in 9 ani reprezinta aproape 10% din populatia Romaniei
Articolul următorRamnicu Valcea, prima deschidere Supeco din 2014. Carrefour este in plina campanie de informare a furnizorilor FMCG
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.