Diaconu, Carrefour: „În 2017 am avut o creștere de circa 30% a vânzărilor de carne de mânzat”

0
239

Dincolo de angajamentul de a oferi clienților produse românești proaspete și gustoase, Filiera Calității pentru carnea de mânzat lansată de Carrefour România la finalul lunii aprilie a.c. este și un „pariu” al retailerului francez pe ceea ce am putea numi premiumizarea consumului de carne. Extinderea proiectului- pilot la nivelul mai multor magazine se traduce prin cantități mai mari și implicit atragerea unor noi fermieri în proiect. Deja, echipa de achiziții a Carrefour a inițiat discuții cu fermierii care cresc rasa Charolaise. Silviu Diaconu, Director Produse Proaspete al Carrefour România spune că în orașele importante, în care puterea de cumpărare a locuitorilor este mai mare, cererea pentru o calitate superioară există, doar că astfel de proiecte nu se pot face „peste noapte”.

Începem să vorbim și în România de o piață a cărnii de mânzat, din punct de vedere al ofertei și al consumului? Dacă da, de câți ani?

De pildă, acum 10 -15 ani nu cred că puteam să vorbim de o piață a cărnii de mânzat. Dacă ne refeream la oferta disponibilă pe piața internă, exista o piață a cărnii de vită, preponderent de reformă, provenită de la rasele de lapte. Ulterior au început să apară și producători de rase de carne care însă, în marea lor majoritate, exportau animalele vii, pentru că în piața internă nu era formată o cultură de consum. Din 2008 – 2009 am început să putem achiziționa local mai multă carne de mânzat, iar de atunci un obiectiv major a fost acela de a îmbunătăți în permanență gustul și textura cărnii de vită pe care o oferim clienților. Cred că am fost pionieri în piață pentru oferta de carne de mânzat provenită de la animale de rasă. Am început timid, dar ulteror cantitățile au crescut pe măsură ce s-a format și o cultură pentru consumul unor astfel de produse.

Ce ne puteți spune despre oferta de carne de mânzat disponibilă astăzi în magazinele Carrefour?

Aș începe prin a spune că un procent de circa 90-95% din carnea de mânzat din oferta noastră este de origine românească. Ținem foarte mult la lucrul acesta, iar proiectele pe care le dezvoltăm în categorie se îndreaptă exclusiv către producătorii români pentru că vrem să încurajăm producția internă și, bineînțeles consumul de carne de mânzat. Colaborăm astăzi, atât cu furnizori naționali, cât și cu parteneri regionali. Avem circa 12 furnizori locali, ferme și/sau procesatori mai mici, care livrează doar către câteva magazine dintr-o anumită regiune.  Am trecut și la nivelul următor: carnea de mânzat maturată. Astăzi, în zece magazine Carrefour avem puncte proprii de maturare, în vitrine la vedere, fapt ce ne permite să asigurăm clienților prospețime și calitate.

Ce rată de creștere are categoria, anual?

O să vă spun ce s-a întâmplat anul trecut. În 2017 am avut o creștere de circa 30% a vânzărilor de carne de mânzat. O evoluție extrem de încurajatoare. Proiectul Filiera Calității carne de mânzat vine, la rândul lui, în întâmpinarea unei cereri din ce în ce mai mari, iar obiectivul nostru este să încurajăm consumul, să suținem producția internă și să convingem cât mai mulți fermieri să se orienteze către rasa Charolaise. Cred că există încă potențial în această zonă.

Filiera calității pentru carnea de mânzat poate genera o creștere a vânzărilor peste pragul menționat mai devreme?

Da, pentru că prin acest proiect ne propunem, pe de o parte, să accesăm un segment nou de consumatori, iar pe de alta, să-i determinăm pe clienții actuali să treacă la o calitate superioară, la un preț accesibil. Cheia constă în oferirea unei calități constante, a unui gust foarte bun și a unui preț corect. Este foarte important pentru noi să facem proiecte în care să avem un control bun al calității de la producție, procesare până la vânzare. Filiera Calităţii reprezintă un standard de calitate şi siguranţă alimentară prin care garantăm consumatorilor comercializarea unor produse de provenienţă românească, de calitate superioară, cu o trasabilitate controlată.

Ce articole se află astăzi într-un top trei vânzări?

Mi-ar fi dificil să vă spun pentru că piața este încă foarte segmentată. Avem clienți care caută antricot, vrăbioară și mușchiuleț de mânzat, avem clienți care caută pulpa sau rasolul pentru supă și avem consumatori care ne solicită un produs pentru grătar, cum ar fi carnea pentru burgeri. Astăzi, în sortimentația noastră există un număr de10 articole diferite. Nu încercăm să targetăm un singur tip de client pentru carnea de mânzat, ci vrem să acoperim întreaga paletă de nevoi și preferințe.

Care sunt criteriile de selecție a fermierilor care doresc să intre în proiect?

Ținem foarte mult la calitatea produsului, iar din punctul nostru de vedere calitatea cărnii începe de la rasa animalului, de la regiunea în care este crescut, de la calitatea pășunii ș.a. Solicităm, în primul rând, un certificat de origine pentru animale. În acest proiect ne-am orientat exclusiv către rasa Charolaise, iar femierilor le solicităm să asigure climatul necesar și pășunatul natural pentru animale. Le cerem partenerilor să hrănească animalele exclusiv natural, pe păşuni netratate cu pesticide, iar iarna cu lucernă, fân şi cereale. Căutăm fermieri pasionați de creșterea animalelor și care vor să se dezvolte pe termen lung.

De unde provin cei doi producători cu care colaborați în prezent și ce cantitate de carne livrează aceștia, împreună?

Produsele comercializate sub umbrela Filiera Calității provin de la Ferma Agricolă Vâlsănești din județul Argeș și de la o altă fermă din comuna Dacia din Brașov. Ferma Vâlsăneşti deţine în proprietate sau arendă 50 de ha de păşuni şi de teren agricol, pe care se cultivă furaje pentru vitele Charolaise. Întreaga producţie de carne este comercializată prin Carrefour. Cel de-al doilea partener, ferma agricolă din comuna braşoveană Dacia are un efectiv de aproximativ 200 de vite din aceeași rasă. Cele doua ferme vor livra circa 100 de tone de carne până la finalul anului, ceea ce va reprezenta circa 20% din totalul de carne de mânzat al Carrefour. Am stabilit deja cu cei doi fermieri următorii pași și etapele de colaborare. Pentru noi, următoarea etapă este atragerea altor fermieri în proiect.

Cu câți alți fermieri sunteți în astfel de discuții?

În momentul de față suntem în discuții cu alți șase fermieri, existînd șanse reale de a semna noi contracte de colaborare. I-am vizitat, le-am văzut pașunile și suntem în etapa de evaluare pentru că foarte importantă este asigurarea unei continuități. Vorbim despre un proiect care nu începe și nu se termină peste noapte, ci înseamnă timp de analiză și evaluare, și pentru noi, și pentru ei. Însă orice proiect pe termen lung se traduce pentru fermier printr-o vizibilitate mai mare a businessului pe termen lung. Acest lucru îi poate permite dezvoltarea. Când ai o previzionare clară a vânzărilor, ai scăpat de problemele de desfacere, ai un preț stabil de vînzare și ai și o susținere logistică, astfel încât te poți concentra pe dezvoltarea fermei.

Solicitați exclusivitate fermierilor care intră în proiect?

Nu, dar sunt proiecte pe care dorim să le dezvoltăm împreună, iar ei înțeleg acest lucru. Cu cei doi parteneri actuali, Carrefour poate asigura doar cantitățile necesare pentru București. Avem nevoie mereu de fermieri noi și de creșterea cantităților furnizate de partenerii actuali.

Ați inclus în proiect și un procesator, compania Diana. De ce a fost necesar un astfel de partener?

Fermierii, în marea lor majoritate, nu au abatorizarea proprie. Unul din avantajele Filierei Calității constă în faptul că pune împreună, într-un parteneriat, producătorul-procesatorul și cumpărătorul. Pentru noi este foarte important să scurtăm cât mai mult lanțul de distribuție de la fermă până la client. Am ales abatorul Diana pentru că este în proximitatea fermierilor și ne asigură cel mai scurt timp în lanțul de distribuție. Carnea va fi tranșată și ambalată de abatorul grupului Diana din Râmnicu Vâlcea, iar produsele astfel obținute vor fi livrate către hipermarketurile Carrefour din București, putând fi găsite în zona de Măcelarie-Autoservire. Reiterez dorința noastră de a aduce în atenția consumatorilor oferta de calitate a producătorilor români.

În România, Carrefour Romania a lansat primul proiect Filiera Calității în 2008, având ca prim furnizor Marex Brăila, producător de carne de porc. A urmat Filiera Calității Carrefour pentru păstrav proaspăt (februarie 2010), proiect sistat în acest moment datorită unor probleme ale partenerului ales de retailerul francez, Filiera Calității Carrefour pentru morcov (octombrie 2010) și Filiera Calității Carrefour pentru cartofi (noiembrie 2011).

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here