Decizii ale retailerilor in vremuri de recesiune

Criza economica globala, unul dintre cele mai arzatoare subiecte ale momentului, nu putea sa nu influenaeze si retailul. Desigur, impactul cel mai puternic asupra acestei industrii s-a facut simtit in SUA (in ultimul an, cea mai mare economie a lumii s-a aflat in recesiune), insa si retailerii europeni importanti simt unda de soc venita de peste Ocean.

Conform biroului european de statistica Eurostat, volumul vanzarilor din retail din tarile zonei euro continua sa cada. In octombrie 2008, el a fost cu 0,8% mai mic decat in luna precedenta si cu 2,1% mai mic decat in octombrie 2007. Vanzarile produselor alimentare au scazut cu 0,5%, in aceeasi zona, fata de situatia din septembrie. Vanzarile de produse nealimentare au coborat si mai mult, cu 0,9%. Potrivit aceleiasi surse, desi in ultimul an vanzarile totale din retail au crescut cu 9,4% in Romania, in octombrie a.c. s-a inregistrat, tot la noi, o descrestere lunara de 2,1%, recesiunea facand-si simtita prezenta. Daca in tari membre precum Lituania, Finlanda sau Slovacia piata de retail creste in pofida crizei, Spania sau Letonia inregistreaza caderi dramatice. De exemplu, in luna iulie, retailul spaniol a cunoscut cea mai mare scadere anuala din istoria sa moderna (7,9%). Cea mai mare economie europeana, cea germana, a inregistrat si ea scaderi ale vanzarilor din retail, in lunile iunie si iulie, de 1,4-1,5%.

Gigantul in criza
Cum consumatorii britanici au pus frau cheltuielilor, lantul Tesco, cel mai mare retailer local, a anuntat, la inceputul lunii decembrie, cel mai slab rezultat de dupa recesiunea de la inceputul anilor ’90. Astfel, in ultimele trei luni ritmul de crestere a vanzarilor (excluzand carburantii) a incetinit pana la doar 2%. Conform presei britanice, Tesco pierde rapid teren in fata principalilor sai competitori, Asda, Aldi sau Morrisons. in acelasi timp, actualul lider din retail, suspectat ca vrea sa-si impuna monopolul, are in continuare mari probleme cu furnizorii sai, care acuza Tesco de „agresivitate” in negocieri.

Dezvoltari si inovatii
Recesiunea economica ii provoaca pe marii retaileri sa gaseasca formate noi, inovatoare, pentru a raspunde eficient cererilor in schimbare. In Marea Britanie, discounterul Aldi s-a aliat cu popularul brand hotelier Travelodge pentru a lansa o serie de locaftii hibride, de tip hotel-supermarket, care ofera cazare la preturi accesibile si shopping in aceeasi cladire. Delhaize, retailer alimentar din Belgia, va deschide in ianuarie, in partea vorbitoare de franceza a tarii, un nou concept de discounter, pe baza dezvoltarilor recente ale grupului din Europa si America. Noul magazin conceptual va oferi cumparatorilor o experienta de shopping rapida si simpla, cu produse de calitate la preturi foarte competitive. in Franta, Carrefour, dupa ce a transformat supermarketurile Champion, intentioneaza sa aduca toate magazinele de vecinatate, cu diverse branduri (Shopi, 8-à-Huit, Marché Plus, Sherpa si Proxi) sub brandul comun Carrefour City, lansat printrun magazin-pilot in octombrie. in Spania, acelasi retailer a observat ca politica sa de discount est foarte apreciata de clienti si a anuntat ca va pune mai mult accent pe marcile private, care genereaza annual un sfert din vanzarile totale ale retailerului. in Germania, Edeka, cel mai mare retailer alimentar, nu tine cont de recesiune si intentioneaza sa creeze aproximativ 25.000 de noi locuri de munca in urmatorii doi ani, prin deschiderea a aproape 1.000 de magazine, de tip supermarket si discounter. Oportunitatile oferite de achizitiile online au fost speculate de retailerul britanic Sainsbury, care a lansat un nou site „modalitati de a economisi”, menit a-i ajuta pe consumatori sa-si reduca cheltuielile in perioada de criza, sau de cel francez Casino, care are si el un nou site de discount. Un alt effect al recesiunii economice este promovarea de catre Auchan a unor meniuri pentru familii cu patru membri, la un pret sub doi euro de persoana; aceste solutii alimentare sunt bazate pe produsele sub marci private ale retailerului francez, ce permit niste preturi competitive.

Previziuni
Analistii economici avertizeaza ca, pe fundalul recesiunii, in 2009 tot mai multi consumatori vor allege valoarea si nu luxul si vor fi mult mai atenti la raportul pret-calitate. Produsele de baza care costa mai putin si dureaza mai mult vor fi cele mai atractive pentru cumparatori. Vanzarile si marketingul vor trebui sa faca fata provocarilor venite din mediul virtual (din ce in ce mai popular), cum ar fi comunitatile online si forumurile pe care oricine isi poate da cu parerea despre orice. Consumatorii tind sa aiba mai multa incredere in prieteni sau in straini cu opinii exprimate pe Internet decat in publicitatea clasica, oficiala. Asadar, promovarea online va avea un rol capital in impunerea brandurilor. Adevarata masura a impactului crizei asupra retailului va fi data de performanta industriei in sezonul de Sarbatori ce se apropie. Vanzarile si feedbackul consumatorilor din aceasta perioada de varf ii va ajuta pe analisti sa determine gravitatea recesiunii din retail in viitorul apropiat. Vanzarile de retail in Marea Britanie au scazut in octombrie pentru prima data in aproape patru ani, transmite AP. British Retail Consortium a anuntat, in studiul sau lunar, scaderea vanzarilor de retail cu 0,1 la suta in octombrie fata de anul precedent, prima scadere din aprilie 2005. Doar in sectorul alimentar s-au inregistrat cresteri semnificative ale vanzarilor fata de anul trecut. Vanzarile de imbracaminte si incaltaminte au fost puternic afectate, desi vremea in Marea Britanie a fost mai rece.

2,1%procentul de diminuare a volumului vanzarilor din retail, in tarile zonei euro.

» Recesiunea economica ii provoaca pe marii retaileri sa gaseasca formate noi, inovatoare, pentru a raspunde eficient cererilor in schimbare.

MASURI ADOPTATE

TESCO
■ A anuntat, la inceputul lunii decembrie, cel mai slab rezultat de dupa recesiunea de la inceputul anilor ’90. Una dintre deciziile recente, majorarea termenelor de plata, a generat un val de nemulțumiri in randul furnizorilor.
ALDI
■ In Marea Britanie, discounterul Aldi s-a aliat cu popularul brand hotelier Travelodge pentru a lansa o serie de locatii hibride, de tip hotel-supermarket, care ofera cazare la preturi accesibile si shopping in aceeasi cladire.
DELHAIZE
■ Va deschide in ianuarie, in partea vorbitoare de franceza din Belgia, un nou concept de discounter, care va oferi cumparatorilor o experienta de shopping rapida si simpla, cu produse de calitate la preturi foarte competitive.
CARREFOUR
■ in Spania, acest retailer a observat ca politica sa de discount este foarte apreciata de clienti si a anuntat ca va pune mai mult accent pe marcile private, care genereaza anual un sfert din vanzarile totale ale retailerului.
SAINSBURY
■ A lansat un nou site numit „modalitati de a economisi”, instrument menit a-i ajuta pe consumatori sa-si reduca cheltuielile in perioada de criza.
AUCHAN
■ A listat meniuri pentru familii cu patru membri, la un pret sub doi euro de persoana; aceste solutii alimentare sunt bazate pe produsele sub marci private ale retailerului francez.

Articolul precedent„Pretul corect, mai important decat o taxa mare.”
Articolul următorTestam concepte noi pe ambele formate, iar in 2009 mergem pe mana celor castigatoare
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.