Testam concepte noi pe ambele formate, iar in 2009 mergem pe mana celor castigatoare

Anul 2009 se anunta unul extrem de important pentru Carrefour Romania, cel putin prin prisma deciziilor pe care compania se pregateste sa le ia referitor la modul in care vor arata magazinele pe viitor. Arnaud Dussaix, Manager Achiziții si Logistica, spune ca pe ambele formate, – hiper si supermarket, – testeaza concepte noi care, daca vor performa, vor constitui modele pentru urmatoarele magazine pe care compania le va deschide in Romania.

Crede ca astazi, managerul de achiziții al unei companii de retail are preocupari mult mai complexe decat in anii trecuți.

Diferența vine, in cazul Carrefour, din derularea unor proiecte noi cum ar fi implementarea unor noi modele comerciale, eficientizarea activitaților pe fiecare din cele doua formate de magazine pe care le gestioneaza grupul si, in fine, ajustarea unor strategii in raport cu intensificarea concurenței. CARREFOUR EXPRESS La inceputul anului spuneati ca lucrati la un model comercial pentru Carrefour Express. Ati incheiat acest proces? Pe hartie, modelul comercial pentru Carrefour Express este gata. Cel mai important aspect era sa definitivam un sortiment optim, insa nu am ajuns deocamdata la ceea ce ne dorim datorita unor probleme de logistica pe care le avem in acest moment. Din pacate, furnizorii trebuie sa livreze marfa catre fiecare locatie in parte, iar sa trimiti doua baxuri de produse la Sannicolau Mare este intr-adevar, o problema majora. Magazinele au, la randul lor, o capacitate foarte mica de stocare. Avem in constructie un deposit logistic la Deva de 20.000 de mp care speram sa devina operational in semestrul doi din 2009. Atunci, furnizorii vor putea livra catre acest nou deposit logistic, iar noi vom putea ajunge la o sortimentatie optima. Aceasta solutie ne va permite sa largim si sortimentatia de marci proprii, pentru ca noi aducem in depozitul central de langa Bucuresti mai multe produse din Polonia sau Franta, atat food cat si non-food, dar pe care momentan nu le putem livra in reteaua de supermarketuri. in aceste magazine sunt disponibile pentru moment doar brandurile private realizate in colaborare cu furnizorii romani, dar si aici lipsesc aproape jumatate din produsele disponibile sub marca No.1, de pilda. Sunt, de asemenea, cativa furnizori pe care am dori sa-i avem si pe reteaua de supermarketuri si pe care speram sa-I atragem dupa ce depozitul de la Deva va deveni operational. Nu avem asadar sortimentul pe care ni-l dorim in reteaua de supermarketuri, insa speram ca din 2009 sa reglementam aceasta problema pentru ca pierdem cifra din cauza asta.

Care este numarul de SKU-uri din magaziele Carrefour Express?

In cel mai mare supermarket al nostrum avem 12.000 de SKU-uri, iar in cel mai mic dintre ele mergem cu o gama de 5.500 de SKU-uri. Media este de 6.000-7.000 de SKU-uri. Pe partea de supermarket incercam sa mentinem o mare parte din categoriile existente, dar vrem sa reducem numarul de referinte pe aceeasi nevoie. De pilda, in categoria zahar, nu voi lista doua-trei produse similare, ci cate unul din fiecare subcategorie pentru a raspunde cat mai multor nevoi. Selectia produselor este influentata si de specificul local. Este important sa ai in magazin un produs regional cautat de clientii din acea zona, insa din pacate nu aveti foarte multe astfel de produse.

Exista furnizori ai Artima pe care dumneavoastra i-ati pastrat?
Da, exista mai multi furizori ai Artima pe care noi i-am pastrat si lucram cu ei pe formatul de supermarket. Sunt in special furnizori de produse proaspete: carne, lactate etc.

Acestia au devenit si furnizori pentru reteaua de hipermarketuri?
Nu. Fie pentru ca ei nu au avut posibilitatea de a livra la nivel national, fie pentru ca noi nu am avut nevoie. O parte dintre furnizorii Artima sunt regionali, deci nu pot livra nici macar pentru intreaga retea de supermarketuri.

Care sunt categoriile de produse cu potential pe piata romaneasca?
Ne dorim sa comercializam in reteaua proprie de magazine produse regionale autentice, dar oferta disponibila in Romania este extrem de slaba. Ma refer la produse traditionale romanesti care sa respecte normele de securitate alimentara necesare pentru a le putea comercializa. Spre deosebire de Franta, unde pe fiecare regiune in parte exista o oferta diferita de branzeturi sau de vinuri, aici sunt foarte putini furnizori de produse regionale autentice, pentru ca daca un furnizor isi produce marfa la Suceava nu inseamna neaparat ca el este si producator de preparate traditionale romanesti. Sa va dau un exemplu. Un produs care mie imi place foarte mult si pe care eu il consider autentic romanesc este branza in coaja de brad. Din pacate, autoritatile sanitarveterinare nu imi dau voie ca eu sa vand asa ceva pentru ca nu le pot achizitiona de la producatori acreditati care, la randul lor sa respecte legislatia in vigoare. Cu toate acestea, vad ca branza in coaja de brad se vinde pe piata libera fara sa existe o monitorizare atat de stricta… Cautam si furnizori locali de produse proaspete pe care sa le comercializam sub brandul Carrefour.

Dupa lansarea unei filiere a calitatii pentru carnea proaspata de porc anuntati proiecte similare si pe alte categorii de produse. Ce noutati aveti?
Continuam parteneriatul cu producatorul de carne si preparate din carne Marex, iar pentru 2009 speram sa ajungem intr-un stadiu final cu alte doua proiecte similare: o filiera a calitatii pe pastrav si una pe cartofi. Dar aceste proiecte nu se pot realiza de la o zi la alta. O Filiera a Calitatii pe pastrav, de pilda, presupune un proces lung, cu respectarea unor conditii stricte de nutritie, de calitate a apei s.a. Filiera Calitații Carrefour stabileste niste valori pe care produsele trebuie sa le respecte: gust deosebit (produs natural), raport corect pret/calitate, siguranta alimentara (prin politica de preventie; absenta OMG; trasabilitatea – controlul productiei de la fabricarea furajelor la produsul finit), perenitate (respectarea mediului – economic, social, natural), autenticitate (sa fie 100% romanesc) s.a. Suntem totusi in stadii avansate de lucru cu cele doua proiecte si este foarte posibil ca in 2009 sa le anuntam ca fiind incheiate. Filiera calitatii este un mijloc de construire a unor parteneriate durabile cu furnizori romani.

OBIECTIVE PENTRU 2009
■ Realizarea unor noi Filiere ale Calitații pentru alte doua categorii de produse: pastrav si cartofi .
■ Dezvoltarea puternica a portofoliului de produse pe care retailerul le comercializeaza sub marca proprie Carrefour. Pana la fi nalul anului, pe rafturile magazinelor ar putea exista pana la 800 de astfel de produse.
■ Urmarirea performanțelor realizate de noul format de hipermarket, proiect implementat pentru prima oara la Braila si realizarea unor studii de satisfacție a consumatorilor care ar putea conduce catre o decizie de expansiune pe acest model.
■ Deschiderea depozitului logistic la Deva (20.000 mp), utilizat de companie pentru aprovizionarea supermarketurilor Carrefour Express. Proiectul va permite extinderea sortimentației in magazine.

Ati anuntat o dezvoltare accelerata a brandului propriu Carrefour. Ce ati reusit sa intreprindeti si care va sunt obiectivele viitoare?
Lucrurile au mai evoluat in acest sens si, in continuare, avem alte produse in lucru. Am lansat sub brandul Carrefour bauturi racoritoare, mezeluri, margarina, icre de peste si lucram acum si la alte produse in categorii precum lactate sau mezelurile. Pentru moment, consider ca sunt inca putine produse sub brandul privat Carefour. Dorim sa dezvoltam mult gama de produse Carrefour, atat in hipermarketuri cat si in supermarketuri, sa intram in toate categoriile de produse. Ideea este ca anul viitor sa realizam in colaborare cu furnizorii romani circa 400-500 de articole noi. Vom completa aceasta gama cu produse din import, si ma refer la produse alimentare aici. Listam articole noi in categoria private label care nu pot fi realizate in Romania, cum ar fi uleiul de masline, de pilda. Global, anul viitor dorim sa mai dezvoltam gama astfel incat sa ajungem la o cifra de aproximativ 800 de produse sub marca privata Carrefour, numai in categoria food. Eu as prefera sa pot realiza marcile private exclusiv in Romania, insa nu intotdeauna acest lucru este posibil. Pentru categoria produselor proaspete ma voi orienta strict catre furnizori romani si pentru ca este important ca retailer sa realizezi produse cat mai apropiate de gusturile consumatorilor din tara in care esti. Cu acest brand copiem marcile nationale, dar brandul privat va fi mai ieftin cu 20% decat acestea.

Pentru marca No. 1 nu ati mai avut in ultima perioada o promovare atat de intensa. Care sunt obiectivele pentru aceste produse?

La nivel de grup exista niste discutii referitoare la utilizarea cuvantului Carrefour in denumirea tuturor magazinelor noastre, indiferent de formatul acestora. Hipermarketurile se numesc Carrefour, supermarketurile Carrefour Express, magazinele de proximitate se vor chema probabil Carrefour City, s.a. Tot la nivel de grup se analizeaza si posibilitatea de a aplica acest principiu si pentru marcile private: Carrefour, Carrefour Selection si, de ce nu, Carrefour No1. Asadar, asteptam sa vedem ce decizii se vor adopta la nivel global. Nu stiu sa va spun daca vom avea o decizie finala in 2009 sau mai tarziu. Pana atunci vom continua sa avem la raft produsele déjà realizate, cu mentiunea ca vom pune accent pe dezvoltarea brandului Carrefour.

Jucatorii din piata FMCG sunt de accord ca o marca privata nu poate sa aduca inovatie. Cum comentati acest aspect?

Poti fi inovativ atunci cand dezvolti o marca proprie in segmentul premium, de pilda. Carefour are in portofoliu o marca numita Carefour Selection, ce include o gama variata de produse gourmet. in acest segment poti dezvolta produse mult mai apropiate de ceea ce iti doresti tu, ca retailer: de la alimente bio pana la retete cu un gust specific regiunii in care vinzi produsele. Asadar, poti inova mai mult pe acest palier si mai putin in celelalte doua segmente de piata: economic si mediu. Noi aducem deja in Romania cateva produse din gama Carrefour Selection. Cu marcile noastre No. 1 si Carrefour, ne pozitionam in segmentul economic, respectiv mediu.

Ati vorbit de formate si concepte diferite de retail. Ce noutati aveti in acest sens pentru Romania?

Dupa cum stiti, am deschis la Braila doua hipermarketuri complet diferite. Unul respecta layout-ul hipermarketurilor deschise pana acum, iar cel de-al doilea vine cu un concept diferit fata de ceea ce am facut noi pe piata romaneasca pana acum. O sa vedeti ca raioanele sunt altfel asezate, fluxul de clienti este diferit, am ales alte solutii de decorare s.a. Intentionat am ales sa avem in acelasi oras doua concepte diferite pentru ca vrem sa vedem cum reactioneaza clientii, care din cele doua magazine va performa, cum este primit noul concept, cu atat mai mult cu cat cele doua magazine sunt la o distanta relativ mica unul de altul. Departamentul nostru de marketing ne va face la inceputul anului un studiu de satisfactie al consumatorilor, un studiu comparativ, iar daca noul concept este bine primit de clienti, toate hipermarketurile pe care le vom deschide vor respecta acest nou concept. in ceea ce priveste decizia de a deschide doua hipermarketuri la Braila, vreau sa mentionez ca noi privim regiunea si potentialul ei. Al doilea magazin este amplasat in drumul spre Galati, iar galatenii pot ajunge in maxim 15 minute la acest magazin. Deci noi vedem intotdeauna regiunea si nu doar orasul in care deschidem, iar noi credem ca aceasta este o zona cu potential. in orasele cu 300 de mii de locuitori ne gandim sa facem cate doua magazine.

Supermarketul Magnolia, deschis la Brasov in urma rebranduirii fostului Artima, reprezinta tot un test de piata pe care il faceti pe piata romaneasca?
Da. in acest moment, Carrefour Express este un format de supermarket cu o sortimentatie ceva mai redusa, specifica mai degraba unui magazin de proximitate. Conceptul este „every day low price”, ceea ce inseamna ca nu mergem pe promotii si revista, ca in hipermarket. in schimb, in supermarketul Magnolia exista un sortiment de produse mai larg decat in Carrefour Express, si, in plus, aici organizam si promotii. Magnolia are o suprafata de vanzare de 1.900 mp, dublu fata de suprafata medie a supermarketurilor Carrefour Express (880 mp). Magnolia este, deocamdata, singurul magazin rebranduit in care am schimbat si sistemul IT. La fel, ne dorim sa vedem cum primesc clientii nostri acest tip de supermarket, urmarim rezultatele realizate de Magnolia, si, in functie de ele, vom decide cu ce mergem mai departe anul viitor.

Cum vedeti anul 2009?
Ca o oportunitate. Consider ca avem un format potrivit pentru aceasta perioada dificila. Carrefour a oferit consumatorilor preturi mici inca de la intrarea pe piata romaneasca, nu ne-am schimbat strategia de piata acum, cand se anunta vremuri de criza. Altii vor trebui poate sa isi schimbe strategia de preturi. Eu cred ca acei consumatori care vor intampina poate probleme cu bugetul se vor orienta mai mult catre hipermarketuri. Istoria Carrefour in lume, in perioade de criza, a dovedit ca avem un model de succes. Sunt si anumite planuri pe care totusi nu le pot dezvalui, pentru ca fac parte din strategia noastra. Ce pot sa va spun este ca strategia generala a grupului nu se schimba. Apoi, eu consider ca in 2009 vom fi si mai cautati de furnizori pentru ca, nu-I asa, in perioade dificile, ei vor prefera sa lucreze cu un client care plateste. Noi ne platim furnizorii. Poate esti platit un pic mai tarziu, dar esti platit. E o diferenta, nu?

Se vorbeste mult de o schimbare in modul de abordare a promotiilor in 2009…
Da, cred ca numarul de promotii nu se va schimba, ci calitatea si frecventa acestora. Consumatorii vor fi atenti la raportul calitate-pret, iar aici noi cred ca avem de castigat. Sa va dau un exemplu. De Sarbatori am organizat promotii la produsele cautate de romani in aceasta perioada: carne de porc, bauturi, cozonac, dulciuri si nu la produse care nu raspund nevoilor acestei perioade. Acest lucru este „win-win situation“.

Articolul precedentDecizii ale retailerilor in vremuri de recesiune
Articolul următorCategory management pentru detergentii de rufe
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.