Dănuţ Lespezeanu, Carrefour: “În 2020, vrem să atragem cel puţin 40-50 de producători noi în proiectul Creștem România BIO”

605

În 2019, Carrefour România a dezvoltat şase noi proiecte sub umbrela Filiera Calităţii, a obţinut rezultate remarcabile pentru Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăşti şi a lansat programul “Creştem România BIO”, prin care îşi doreşte să promoveze beneficiile produselor rezultate din procese Bio şi să ofere preţuri accesibile pentru această categorie, astfel încât să fie testate de cât mai mulţi consumatori. Un rol important în implementarea acestor proiecte îl are Dănuţ Lespezeanu, Regional Senyor Buyer Legume şi Fructe, care detaliază aceste experiențe și vorbește despre poiectele pentru 2020 într-un interviu acordat publicației noastre.

Ce experienţă aveţi în retail, în industria de fructe şi legume proaspete şi ce responsabilităţi implică poziţia actuală de Regional Senyor Buyer Legume şi Fructe în cadrul Carrefour România?

M-am alăturat echipei Carrefour România în 2004, iar primul magazin în care am lucrat a fost cel din Braşov, urmat de Constanţa. În ultimii 15 ani am ocupat diverse poziţii în cadrul companiei. De pildă, în perioada 2009-2012 am fost coordonator comercial, direct responsabil de produsele proaspete (fructe și legume, peste, macalarie. s.a), iar din 2013 am preluat şi responsabilităţi de achiziţii. Pentru că am crescut în fiecare an prezenţa producătorilor români în magazinele noastre, una dintre cele mai importante sarcini ale mele din aceşti ani a fost identificarea de noi parteneri, din diverse regiuni ale ţării. Ne-am uitat atât către producători mari şi medii, cât şi către cei care deţin sub un hectar de teren, aceştia din urmă având posibilitatea să livreze direct către magazinele din aria lor, în baza atestatului de producător. În prezent, în atribuțiile mele intră, în continuare, relația cu producătorii locali de fructe şi legume, dezvoltarea de proiecte de tip Filiera Calităţii şi extinderea proiectului Creştem România BIO. Comunicarea cu cei 650 de producători activi cu care lucrăm în prezent nu se opreşte când se termină sezonul de fructe sau legume româneşti. În această perioadă a anului, de exemplu, ne ocupăm să punem la punct, împreună cu partenerii actuali, planurile de producţie pentru anii următori.

Cum caracterizați evoluţia sectorului de fructe şi legume din România în ultimii trei ani, de pildă?

În ultimii trei ani, am atras minimum 400 de producători locali din toate zonele țării, ceea ce spune multe despre evoluția sectorului de fructe și legume românești. Un alt plus este, cu siguranță, creșterea consumului de produse de proveniență românească, în special fructe și legume. Mentalitatea fermierilor a cunoscut și ea schimbări, și aici cred cu tărie că un rol important l-a jucat și deschiderea noastră, a Carrefour România, față de ei. Mă încântă că atunci când merg prin ţară, şi o fac foarte des, fermierii îmi spun adesea: nu mai mergem în piaţă, nu mai pierdem ore şi zile întregi stând la o tarabă, acum ne putem concentra pe producţie. Se întâmplă asta de ani buni şi totuşi este încă mult loc de creştere, de schimbare, în special în ceea ce privește cunoaşterea şi înţelegerea nevoilor comercianţilor moderni sau planificarea.

Mai exact, ce s-ar putea îmbunătăţi, unde mai e de lucru aici?

An de an ne lovim de faptul că producătorii români ne contactează pe ultima sută de metri. Vin în plin sezon şi ne întreabă: nu ai putea să-mi cumperi o anumită cantitate de zmeură, de căpşune, de roşii ş.a.? De multe ori, când ne aşezăm cu aceşti fermieri la masa discuţiilor, constatăm că nu există o proiecţie clară, ci o abordare de tipul “eu mă apuc de treabă şi văd apoi ce fac cu recolta, mă descurc eu”. Din păcate, acest scenariu este încă o realitate de care ne lovim foarte des. Pentru că noi avem deja planuri de producţie stabilite cu producătorii, care implică o serie de angajamente de ambele părţi, ne este dificil să onorăm solicitările venite în plin sezon. I-am sfătuit întotdeauna pe producători să comunice cu noi din timp, să vină să ne spună ce intenţii au, să stabilim eventual împreună soiurile şi cantităţile pe care urmează să le cultive, să facem planificări comune. Acesta este profilul de producător cu care dorim să dezvoltăm parteneriate pe termen lung. Alte aspecte ce pot cauza unele dificultăți ţin de faptul că mulți producători locali nu dispun de depozite, de o cameră pentru stocarea și ambalarea produselor, după cum nu dispun nici de mijloacele logistice necesare. 

Ce credeţi că trebuie să facă producătorii dar şi Carrefour pentru a prelungi ceea ce numim “sezon de România”?

Existența unor spaţii protejate le-ar putea permite producătorilor prelungirea perioadei de producție. De asemenea, impactul tehnologiei începe să se resimtă din ce în ce mai mult și în acest domeniu. Astfel, există spații de depozitare moderne, care dispun de diverse tehnologii menite să crească șansele de prelungire a sezonului. Pentru Carrefour este important să găsim întocmai acești parteneri, care să-și permită să construiască astfel de spații. Anul acesta ne-a ajutat și vremea, care a constituit un factor important în prelungirea anumitor produse peste perioadele obișnuite. Însă ne mândrim cu prelungirea, peste standard, a sezonului pentru fructe precum prune, cireșe, roșii, ardei, struguri. Pepenele, de asemenea, este un produs cu care am început mai devreme și am terminat cu aproximativ o lună și jumătate mai târziu decât de obicei.

Ce evoluţie a avut proiectul Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăşti şi care au fost provocările în cei doi ani de la înfiinţare?

În acest moment, circa 100 de familii de producători locali livrează către cooperativă, iar progresele realizate sunt enorme. Cantitatea de marfă livrată a crescut semnificativ, considerăm, aşadar, că 2019 a fost un an foarte bun pentru cooperativă. Ca în orice proiect, există la început o perioadă de învăţare, de acumulare, iar noi am asigurat tot suportul necesar pentru ca membrii să înţeleagă avantajele colaborării şi, bineînţeles, nevoile noastre. Faptul că vorbim deja de o creştere importantă demonstrează că eforturile au început să dea roade.

Care au fost obiectivele departamentului d-voastră pentru 2019?

Unul dintre obiective a fost dezvoltarea Filierelor de Calitate, despre care pot spune cu mândrie că a fost realizat 100%. În anul care tocmai s-a încheiat, am implementat Filiera Calităţii pentru cireşe, căpşune, mere, prune, ţelină şi pepene verde. Aceste filiere mai există pentru cartofi şi morcovi. Acest proiect prin care ne-am propus să oferim consumatorilor calitate, gust şi prospeţime româneşti au fost bine primite, clienţi încep să cunoască mai bine produsele şi să le caute.

Un alt obiectiv important al anului a fost programul „Creștem România BIO”, creat în urma discuțiilor cu fermierii și dedicat oricărui dorește să facă trecerea la agricultura BIO. În primele două luni de la lansare, s-au înscris peste 200 de fermieri, dintre care 75 au fost eligibili pentru a începe conversia la agricultura BIO. Până în acest moment, 25 din cei 75 de fermieri eligibili au început efectiv conversia terenurilor. Aceștia vor beneficia de sprijin financiar pentru primul an, contracte de preluare a producției în perioada de conversie și timp de doi ani, după obținerea certificărilor necesare, cât și consultanță și promovare, oferite de Carrefour România. Mai mult decât atât, produsele recoltate în perioada conversiei vor ajunge pe rafturile magazinelor Carrefour, cu eticheta de tranziție “În conversie la BIO” pentru început, iar, după certificare, cu eticheta ecologică.

Către ce categorii de fructe şi legume v-aţi orientat în selecţia producătorilor bio?

Am luat în calcul absolut toate categoriile de fructe şi legume pentru că, pe termen mediu şi lung, vrem să avem la raft, pe segmentul bio, absolut toate produsele existente şi în sistem convenţional.

Furnizorii selectaţi pentru acest prim an sunt mai degrabă producători de fructe sau de legume?

În acest moment, avem mai mulţi parteneri pe segmentul de legume, din categoria de salate, rădăcinoase, verdeaţă ş.a. Suntem în continuare foarte interesaţi să dezvoltăm parteneriate durabile cu producători români pe ambele segmente, legume şi fructe.  

Revenind la categoriile dezvoltate în proiectul Filiera Calităţii Carrefour, aş vrea să vă întreb cât timp durează lansarea unui astfel de produs şi care sunt condiţiile minime pentru producători?

Pregătirea lansării unui produs Filiera Calităţii Carrefour în segmentul de fructe şi legume poate dura unul, doi sau chiar trei ani. Pentru lansările din 2020 testăm deja anumite soiuri cu scopul de a alege produse de calitate superioară, rezistente, dar mai ales gustoase. În acest proces de selecţie, ne uităm la potenţialul furnizorului, respectiv dacă el poate să livreze cantitatea şi calitatea pe care noi le cerem. Calitatea şi siguranţa alimentului sunt, de asemenea, atent urmărite şi apoi monitorizate. Vrem să oferim clienţilor trasabilitatea produselor, iar pentru fiecare categorie există un caiet de sarcini în care vom stabili cum trebuie să fie acel produs, cum trebuie sa fie ambalat, ce să scrie pe ambalaj, ce tip de sol ş.a. De asemenea, este util ca ei să dispună de un minimum de suport logistic, să poată ambala produsele. Ne uităm, în general, la producători medii şi mari pentru că cei foarte mici nu sunt întotdeauna pregătiţi pentru astfel de proiecte, iar investiţiile noastre sunt şi ele consistente.

Ce fructe și ce legume vă așteptați să crească în consum în 2020 și din ce considerente?

Dincolo de produsele BIO care înregistrează an de an o evoluţie de două cifre, ne așteptăm să se înregistreze creșteri și în consumul de produse pentru care aducem valoare adăugată, acele produse care au gustul și aspectul de odinioară și pe care consumatorul le caută: pepenele, prunele, merele, perele.

La ce noutăți să se aștepte partenerii-furnizori, dar și consumatorii din partea departamentului pe care îl reprezentați, în 2020?

În 2019, am dezvoltat şase filiere noi de calitate. În 2020, vom continua cu minim același număr. Continuăm, bineînţeles, proiectul “Creştem România BIO”. Ne dorim să atragem cel puţin 40-50 de producători noi în proiect, deoarece vrem să avem o gamă relevantă de produse bio. Totodată, vom pune mai mult accent pe marca proprie. Vom reveni cu mai multe informații pe parcursul anului 2020.