În ciuda unui an atipic pentru retail, cu trafic redus în magazine și vânzări parțial mutate în online, comerțul modern din România a reinventat proximitatea în 2020, a atras o parte din vânzările HoReCa, a pariat pe calitate și astfel a depășit în dinamică vânzările din 2019. Astfel, analiștii RetailZoom au observat o creștere generală de +15% la categoriile monitorizate. Pe univers comparabil (like-for-like), dinamica generală a fost pe plus, cu + 8% vs 2019 pentru total FMCG.
În ciuda reticenței românilor de a mai face cumpărături cu aceeași relaxare ori impulsivitate specifică anilor anteriori, în anul 2020 retailul modern a reușit să parcurgă câteva etape dificile în menținerea vânzărilor pe plus și chiar ceva mai sus față de nivelul anului 2019.
Pe de altă parte, închiderea HoReCa și deschiderile de magazine (+356 vs 2019) au adus un plus de valoare la această creștere. Pe univers comparabil de magazine, dinamica anuală a fost mai mică de 10%, dar s-a menținut pe plus (8%).
București și județul Ilfov rămân zonele care contribuie cel mai mult la creșterea vânzărilor în total FMCG (31%), urmate de Constanța, Timiș, Cluj, Iași, Prahova, Dâmbovița, Brașov și chiar Suceava.
În ultimii trei ani, supermarketurile au câștigat an de an câte un punct procentual în dinamică față de celelalte formate de magazine (16,5%), fiind urmate îndeaproape de formatul convenience (14,5%).
Dinamica FMCG 2020 vs 2019
2020 a fost un an în care s-au consolidat multe dintre tendințele anterior conturate: stil de viață și hrană / snacking sănătoase, pregătirea meselor acasă și economisirea de timp prin achiziția de produse semi-preparate sau gata de consum.
Dintre alimentele aflate în top, doar carnea și băuturile răcoritoare nu depășesc dinamica înregistrată cu un an înainte (2019 vs 2018), urmate de iaurt și biscuiți, care de asemenea au suferit. Aceste ultime categorii în descreștere sunt probabil și o rezultantă a reducerii substanțiale a ocaziilor de consum “on the go”.
Sectorul de îngrijire personală a fost cel mai mult afectat, iar recuperarea vânzărilor va fi de lungă durată și va include re-educarea consumatorului și crearea unor obiceiuri noi privind rutina de îngrijire, deoarece cel mai afectate sunt produsele de îngrijire facială și înfrumusețare (machiaj, creme, ojă, bărbierit).

Față de anul anterior, sectorul de îngrijire a casei înregistrează un salt în toate formatele de magazine și menține rate de creștere mai mari de 10%. Cu excepția produselor de îngrijire personală, care și-au menținut, per total, nivelul de creștere înregistrat anul trecut (+11%), produsele alimentare (+14,7%) și cele de îngrijire a casei (+16,6 %) au atins cea mai mare creștere în 2020 față de anii anteriori.
Produsele de îngrijire a casei vor continua să urce în topul vânzărilor, frecvența și ocaziile lor de utilizare multiplicându-se în 2020. Detergenții de mobilă și pentru covoare sunt singurii care sunt la coada clasamentului, în rest toate categoriile depășesc așteptările în vânzări.
Pe lângă categoria de dezinfectanți, care crește cu mai mult de 10 poziții în clasamentul vânzărilor în valoare, se detașează și băuturile alcoolice și mâncarea pentru animale.
Mărcile private se mențin în importanță atât la categoriile alimentare, cât și la cele nealimentare, dar sunt deja pe trend ușor de descreștere. Dintre mărcile proprii care totuși cresc, se evidențiază brânza, carnea, prăjiturile și untul, în timp ce în categoriile nealimentare, se detașează prosoapele de hârtie, înălbitorii și gelul de duș.
Promoțiile si-au recâstigat poziția atinsă în 2018
Cu toate dificultățile de cumpărare întâmpinate pe parcursul anului, promoțiile si-au recâstigat poziția atinsă în 2018, chiar dacă în lunile martie-aprilie, apoi octombrie-noiembrie, ponderea lor a fost redusă substanțial din motive evidente, cauzate de pandemie.
Majoritatea categoriilor monitorizate de RetailZoom au înregistrat vânzări determinate de acțiuni promoționale în pondere de cel puțin 10%.
Mecanismele de loializare ale brandurilor au funcționat ori au intrat în procese de reinventare a comunicării cu consumatorii, chiar și într-un an în care diferențierea față de concurenți și conectarea cu consumatorii au fost mai greu de realizat.
Între categoriile cu ponderi mici ale vânzărilor promoționale se află pâinea, pesmetul/crutoanele, ceaiul pentru bebeluși, laptele condensat ori cremele non-cioco de întins pe pâine, lavetele pentru sters praful, păturicile absorbante sau dizolvantul pentru unghii.
Mărcile proprii ale retailerilor și-au menținut cota de piață atinsă în anii anteriori, dar sunt deja pe un ușor trend de descreștere.
2020 a fost un mare front al încercărilor, nu doar în rândul consumatorilor, în ceea ce privește lupta cu emoțiile apărute în pandemie: singurătate, izolare, teama pentru sănătate, pentru cei dragi, siguranța locului de muncă, ci și în retail, unde presiunea asupra coșului de cumpărături a fost uriașă, generată de multiple variabile: stocuri fluctuante, prețuri crescute, trafic limitat, lanțuri logistice îngreunate, promoții prea multe sau prea puține etc.
Creșterile de preț în 2020 au fost, în general, de 6,7%:la alimente +7,2% la produsele de îngrijire personală -0,7% și +5,7% la produsele de îngrijire a casei.
În același timp, pandemia a accelerat și consolidat soluții de creștere și de menținere a calității produselor, acces la plata self checkout și de vânzare online ori de facilitare a comenzilor online.
Întregul raport RetailZoom se referă la evoluția vânzărilor valorice (RON) din 2020 – perioada 30.12.2019-03.01.2021 versus aceeași perioadă a anului 2019 (31.12.2018-29.12.2019). Informațiile se referă la indexul de date scanate al RetailZoom, compus din peste 3.200 de magazine din comerțul modern internațional: canal de proximitate (convenience și supermarket)- Carrefour market, dm, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress. Canalul de magazine de format mare – Cora, Carrefour hyper, Metro. Totalul FMCG acoperit se referă la 194 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei, tutun.