Alimentele speciale pentru bolnavii de diabet, o nisa inca neexploatata pe piata romaneasca

Peste 1,5 milioane de romani sufera de diabet, potrivit celor mai recente estimari ale International Diabetes Federation, iar numarul persoanelor diagnosticate cu aceasta boala este in crestere, numai in 2012 fiind inregistrate 33.528 cazuri noi. In plus, peste jumatate din populatia Romaniei se confrunta cu supraponderea si obezitatea, afectiuni care pot conduce la declansarea diabetului de tip II. Pornind de la aceste date ingrijoratoare, Modern Buyer si-a propus sa ofere o perspectiva asupra ofertei existente pe piata romaneasca in ceea ce priveste produsele speciale, destinate persoanelor cu diabet.

Daca in alte tari produsele dietetice, – categorie ce include produse special tratate sau preparate pentru a corespunde cerintelor unor diete speciale impuse de anumite boli sau afectiuni -, reprezinta deja o nisa foarte bine conturata in sortimentatia retailerilor, in Romania atat retailerii cat si producatorii sunt la inceput de drum in aceasta directie. Conform aparentelor insa, unul dintre principalele motive care a dus la aparitia si dezvoltarea acestei nise nu este reprezentat atat de incidenta diabetului zaharat in randul populatiei, cat mai ales cererea venita din partea persoanelor care au ales sa aduca schimbari importante stilulului de viata, alegand sa renunte definitiv la zahar sau sa consume produse cu un continut redus de zahar si grasimi.

Oferta din retail si marcile proprii in categorie, la inceput de drum

Disponibile initial in farmacii si magazine specializate, tip Plafar sau Naturalia, produsele destinate bolnavilor de diabet au inceput sa-si faca loc incet, incet si in retail. In marea majoritate a cazurilor, marii retaileri au optat pentru amenajarea unui raion special, sub genericul „produse dietetice” unde se regasesc atat produse fara gluten, fara zahar, cat si produse cu continut redus de zahar, sare sau grasimi, dar si produse destinate sportivilor. Exista insa si exceptii, cand produsele fara zahar sunt listate in cadrul categoriilor din care fac parte, nefiind semnalizate la raft, fapt care ingreuneaza gasirea acestora. In ceea ce priveste oferta de paste fainoase sau fainuri speciale pentru diabetici, oferta din retail este foarte slab dezvoltata, fiind limitata la paste din porumb, orez sau din faina de castane, faina din diverse mixuri de cereale integrale, orez integral, listate in general la raioanele de produse bio.

Daca pretul ridicat al acestor produse, deoarece majoritatea provin din import, nu este un criteriu ce poate influenta cumpararea lor de catre persoanele ce opteaza voluntar pentru o anumita dieta, acesta poate fi insa o „piedica” pentru multi dintre bolnavii de diabet, in mare parte pensionari. Am remarcat, la raft, preturile medii sau chiar mici ale articolelor romanesti, motiv pentru care categoria ar putea reprezenta o oportunitate pentru producatorii romani. Deocamdata, producatorii romani au o prezenta destul de slaba pe aceasta nisa, printre ei numarandu-se Nutribon, Sly Nutritia, Rommac sau Rostar, care detin in portofoliu indulcitori, batoane de cereale, napolitane, dulceturi, biscuiti, bomboane sau cereale. O prezenta foarte buna in retailul modern are Sly Nutritia, un producator buzoian ce a luat fiinta in 2005 „din dorința de a oferi consumatorilor o alternativa „fara zahar” la dulciurile convenționale, precum si posibilitatea alegerii unor produse bune si accesibile ca pret, in defavoarea importurilor foarte scumpe”. Potrivit informatiilor de pe site-ul companiei, in prezent portofoliul sau cuprinde 21 de produse fara zahar: indulcitor pudra, fructoza, ciocolata si napolitane, ciocolata calda si cafea 3 in 1, praf de frisca sau creme pentru prajituri.

alimente_nerecProducatorul de biscuiti Rostar detine in aceasta categorie doua sortimente de biscuiti cu cereale, fara zahara adaugat – Dita, disponibili atat in pachet mare, cat si in pachete mici, la preturi foarte mici fata de produsele importate. Compania clujeana ce detine marca Nutribon, sub care sunt produse patru variante de batoane (Nutribon si Yoli – cu indice glicemic scazut si ingrediente naturale), precum si sase mixuri pe baza de fructe uscate, nucifere si seminte, este prezenta mai mult in magazinele online specializate, in farmacii si retele precum DM – drogerie markt sau locatiile operate de LS Travel. „Produsele noastre au avut o evolutie fantastica, in ultima perioada fiind comandate tot mai mult. Credem ca acest segment se va dezvolta odata cu cresterea responsabilitatii pentru acest domeniu. Pe viitor, dorim sa ne extindem continuu paleta de produse, atat pe plan intern cat si pe plan extern”, spun reprezentantii companiei.

Insa, rafturile din retailul modern sunt dominate de marci importate, din tari precum Germania, Spania, Italia, Portugalia, Ungaria sau Bulgaria samd: D’Arbo, St. Dalfour, Darinne – dulceturi, gemuri; Colusi, Coppenrath, Misura, Campiello – biscuiti; Gerble – biscuiti, ciocolata; Wawel – ciocolata, napolitane, Diabon – cicolata, bomboane; Airz Lusiteca – bomboane; Belgian famous – ciocolata; Mautner Markhof – siropuri; DiabetHon – miere pentru diabetici; Gerble Glucoregul (pe baza de stevia); Sucrazit, Schneekoppe – indulcitori tablete; Diamant – indulcitor tablete si lichid; Sunny Via – sirop de agave; Maple Joe – sirop de artar; Fino Piroska, Vitanea – sucuri.

Oportunitatile oferite de aceasta categorie au inceput sa fie exploatate si de marii retaileri, care au lansat produse sub marca proprie. Retailerul belgian Mega Image detine sub marca proprie Delhaize biscuiti cu maltitol, bomboane (in doua sortimente) si dulceata (patru sortimente), iar sub brandul 365 indulcitor pudra. In rafturile retailerului francez Carrefour am gasit sub brandul Carrefour indulcitor si caramele, in reteaua germana cu politica de discount Kaufland erau listate doua variante de indulcitor, tablete si lichid, sub marca sa K Classic, in timp ce retailerul franco-belgian Cora a optat pentru un produs natural, indulcitor natural din coaja de mesteacan, sub brandul Cora Harmony.

Intre 80 si 150 lei, valoarea cosului in retail

Tinand cont de faptul ca pensia medie lunara este aproximativ 807 lei, iar salariul minim pe economie 900 de lei, Modern Buyer a realizat un cos de cumparaturi, cu cateva produse din categorii diferite, pentru se putea trage o concluzie asupra bugetului pe care un bolnav de diabet ar trebui sa-l aloce pentru achizitionarea acestora.
preturi
Potrivit monitorizarii noastre, un cos de cumparaturi care sa cuprinda cate un produs din fiecare categoria mentionata in tabel, variaza intre 80 lei si peste 150 de lei, in functie de ce articole alege consumatorul, daca de exemplu pentru produse de rasfat, precum ciocolata, opteaza pentru produse din import sau autohtone sau daca prefera indulcitorii naturali.

Magazinele online specializate: oferta bogata, cos mediu de peste 140 lei

Lipsa unei sortimentatii in retail a impus practic aparitia si dezvoltarea magazinelor virtuale specializate, spatiu unde, in prezent, produsele dietetice au o prezenta foarte buna si, implicit, o clientela fidela.

alimentespecialeTotusi, trebuie tinut cont de faptul ca, spre deosebire de magazinele „fizice”, acestea sunt „frecventate” in principal de persoane tinere, educate, cu venituri peste medie, preocupate in principal de un stil de viata sanatos. Printre magazinele online care s-au focusat pe aceasta nisa se numara: sugarfreeshop.ro si diabetmag.ro, doua magazine care, pe langa alimentele specifice, comercializeaza o gama larga de produse destinate persoanelor bolnave de diabet: suplimente alimentare, produse cosmetice si farmaceutice, articole speciale de imbracaminte, teste pentru controlul glicemiei etc., precum si alimentespeciale.ro sau nosugarshop.ro, magazine ce ofera in principal produse alimentare.

Alimentespeciale.ro cuprinde circa 800 de produse, atat specifice dietelor, cat si anumitor regimuri alimentare impuse de boli precum diabetul zaharat sau boala celiaca. Printre produsele cu indicatie clara pentru terapia celor cu diabet se numara Diben (Fresenius Kabi), Diasip (Nutricia) sau Diason (produse pentru nutritie enterala), dar magazinul mai are si paste, amestecuri de faina, seminte, batoane etc., care pot fi consumate de toata lumea. „Cele mai vandute sunt produsele Diasip de la Nutricia si batoanele, iar valoarea medie a cosului este de aproximativ 200 lei. In general comenzile sunt „centrate” pe nevoie/afectiune, nu se completeaza cu altele”, ne-a precizat Maria Martac, proprietara magazinului. Magazinul are aproximativ 30 de furnizori, toti romani, care importa produsele din tari precum Olanda, Germania sau Italia. „Site-ul alimentespeciale.ro s-a nascut din nevoia noastra si a clientilor nostri de pe celalalt site pe care il detinem, dedicat mamicilor, pentru alimente sanatoase: organice, bio, fara gluten, fara lactoza, fara zahar sau iod adaugat etc. Pe langa alimente cu adresabilitate speciala, incercam sa oferim si consiliere de specialitate, deoarece, din pacate, la noi, un bolnav cu diabet, cu epilepsie etc., nu indrazneste sa „deranjeze” medicul specialist cu intrebari despre dieta. Cred insa ca este o piata in crestere, dar vorbim de o crestere lenta…”, spune proprietara magazinului.

Unul dintre cele mai noi magazine specializate pe aceasta nisa din mediul online este Nosugarshop.ro, „deschis” acum sase luni. „Initial, magazinul s-a dorit a fi dedicat in exclusivitate bolnavilor de diabet, insa sortimentatia a fost extinsa si cu produse care pot fi consumate si de persoane care si-au schimbat sau doresc sa-si schimbe stilul de viata, elimanand zaharul din alimentatie sau care urmeaza anumite diete, cum ar fi Dukan sau Paleo. In prezent colaboram cu peste 30 de furnizori si avem peste 600 de produse, multe dintre ele neregasindu-se in magazinele fizice”, spune Teodora Kaltenbacher, una dintre proprietarele magazinului. Potrivit acesteia, valoare medie a unui cos de cumparaturi se ridica la circa 140 de lei, iar cele mai vandute produse sunt indulcitorii naturali – pe baza de stevia, xylitol sau mesteacan finlandez, siropurile de agave si artar, dar si ciocolata, bomboanele, jeleurile, napolitanele. Majoritatea produselor provin din import, insa exista si producatori romani, precum Sly Nutritia si Nutribon. De asemenea, se vand foarte bine mixurile de seminte sau de fructele uscate, in special goji. “Suntem de doar sase luni pe piata, insa din ce am analizat pana acum trendul este crescator”, isi arata optimismul Teodora Kaltenbacher.
despre_diabet
Intr-o tara in care aproape 7,5% din populatie sufera de diabet, iar procentul pare, din nefericire, sa creasca de la an la an, dezvoltarea categoriei de produse alimentare speciale, dedicate bolnavilor de diabet ar trebui sa reprezinte o reala preocupare atat pentru producatori, cat si pentru retaileri. Daca primii pasi in aceasta directie au fost facuti, prin listarea unei sortimentatii de baza pe acest segment, in mare parte provenita din import, pentru comercianti este de luat in calcul oportunitatea incheierii unor parteneriate cu producatori locali, iar pentru cei din urma extinderea portofoliilor si a prezentei in retail. Nu ar fi de neglijat nici semnalizarea in mod corespunzator a produselor in magazine, si poate, de ce nu, o promovare a acestora in cataloagele proprii.

Articolul precedentNielsen: Loialitatea fata de branduri si magazine, la cote din ce in ce mai joase. Ce e de facut?
Articolul următorInternational: Majorarea preturilor la produsele marca proprie a adus retailerilor un plus de 0,5 miliarde euro
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.