Ajuta-ti produsele sa reuseasca in piata

Produse cu traditie in Romania, siropurile revin in atentia consumatorilor. Odata cu revigorarea consumului, creste si oferta de produse disponibila la raft. Aproape nici unul din marii retailer internationali nu a ratat ocazia de a-si completa oferta cu o marca proprie, fie prin colaborarea cu un producator autohton, fie apeland la portofoliul grupului. La solicitarea Modern Buyer, compania Expergo Sensory Business a realizat un profil senzorial pentru 18 din cele 62 de produse marca proprie din segmentul siropuri, cu scopul de a stabili performantele de calitate ale acestora, cerintele consumatorilor si mai ales modul in care produsele pot fi imbunatatite.

Siropurile reprezinta astazi un segment destul de important din piata de bauturi racoritoare, iar vanzarile cresc si cu doua cifre de la un trimestru la altul, dupa cum arata ultimele date ale Canadean (+38,1% in trim. III fata de trim. II din 2010). Consumul pe cap de locuitor, respectiv 0,7 litri, este superior mediei europene care se situeaza undeva la 0,5 litri, scaderea puterii de cumparare favorizand acest produs. Pe ce mizeaza producatorii si retailerii in eforturile lor de revitalizare a categoriei? „Principalele atuuri ale siropurilor sunt date de costul relativ mic al bauturii racoritoare obtinute in urma dilutiei, libertatea de mixare a aromelor, si nu in ultimul rand flexibilitatea in realizarea unei bauturi dupa gustul propriu. Asadar, pretul unitar mai redus si celelalte avantaje sunt elemente care fac aceste produse din ce in ce mai atractive pentru consumatori”, subliniaza Catalin Bilbie, Expergo Sensory Business.

Ce am analizat?

Dintre cele 62 de siropuri marca proprie identificate in randul celor mai importanti retaileri din Romania, aproximativ 60% sunt fabricate in Romania, restul fiind importate din tari precum Polonia sau Franta. Cel mai popular ambalaj este PET-ul, insa la anumiti retaileri am intalnit si sticla sau doza de metal de un litru. Din studiul realizat de Expergo Sensory Business ne-am oprit la un esantion de 18 articole. Acesta a fost obtinut restrangand analizele senzoriale la cele mai vandute trei arome (visine, capsuni si zmeura) si apoi identificand doar produsele pozitionate in acelasi segment de pret, respectiv mediu.
sirop1
Ca o prima concluzie, nivelurile de pret pe litru de sirop sunt destul de variate, astfel incat, intre cel mai scump si cel mai ieftin sirop dintre cele analizate exista o diferenta de 55% pentru un litru de sirop (vezi graficele nr. 1). Continuand analiza de pret si pentru bautura obtinuta dupa dilutie in conformitate cu recomandarile de pe fiecare eticheta, diferenta de pret intre cel mai scump si cel mai ieftin produs se ridica la 65% (vezi graficele nr. 2). Analiza de pret a luat in considerare preturile afisate la raft si inscrise pe bonul fiscal din data de 29.08.2011.

De ce o analiza senzoriala?

Calitatile senzoriale ale unui produs au o pondere de 60% in determinarea calitatii totale a acestuia. Restul de 40% din informatiile ce formeaza acest puzzle al calitatii sunt obtinute pe baza analizelor nutritionale, igie nico-sanitare, energetice, estetice, emotionale s.a.
sirop2
Companiile care investesc constant in inovatii acorda un rol primordial calitatii senzoriale pentru ca ea stabileste primul impact al consumatorului cu alimentul. In mod firesc, impactul consumatorului cu un produs genereaza decizia de cumparare. La nivel global, este cel mai utilizat instrument in stabilirea gradului de acceptare a unui aliment in consum. In concluzie, calitatea senzoriala caracterizeaza masura in care un produs alimentar raspunde cerintelor de consum. Egon Peter Köster, cel ce a pus bazele stiintei aplicate a cercetarii senzoriale ale consumatorilor in Europa, explica importanta acesteia intr-un mod cat se poate de simplu. „Oamenii consuma numai produsele care au un gust bun si le cumpara numai pe acelea care le plac. Cu toate acestea, raspunsul la intrebarea ce produse accepta, ramane o problema.

Cercetarea senzoriala incearca sa ajunga la subsolul acestei intrebari si sa descopere care atribute ale produsului sunt relevante si care sunt preferintele care influenteaza decisiv decizia de cumparare a consumatorilor”.

Analiza senzoriala este un instrument de cercetare calitativa, indispensabil avand in vedere faptul ca analizele fizico-chimice si microbiologice nu sunt sificiente in aprecierea calitatii totale, deoarece nu evidentiaza valoarea senzoriala a alimentelor.

Ce puteti obtine?

Miza unui astfel de studiu este extrem de mare. Un sudiu de acest gen va ajuta sa identificati nu doar reactia consumatorilor cu privire la calitatea unui produs alimentar, ci si produsele cu cele mai convingatoare caracteristici senzoriale, cu o reteta optima, cat mai aproape de ceea ce isi doresc consumatorii astfel incat sa puteti obtine mai rapid produse noi care sa sporeasca gradul de satisfactie al consumatorului sau sa le imbunatatiti pe cele existente. Cu alte cuvinte, obtineti o imagine completa a performantei calitative a produselor.
sirop3
Cum am analizat siropurile marca proprie?

Studiul realizat de Expergo Sensory Business s-a bazat pe incercari analitice si control senzorial al calitatii realizate intr-un laborator cu destinatie speciala de Analiza Senzoriala, in conformitate cu standardul ISO 8589:2010. Evaluarea s-a realizat de catre sapte evaluatori experimentati si instruiti in conformitate cu standardul ISO 8586- 1/2:2008. Testele si chestionarele au fost special concepute in functie de obiectivele urmarite. Analiza senzoriala preferentiala a avut ca scop stabilirea gradului de preferinta al fiecarui produs fara a cunoaste provenienta sau natura acestuia.

Evaluatorilor le-au fost ascunse ambalajele originale, iar analiza s-a realizat in spectru de lumina rosie pentru a ascunde diferentele de culoare. In acest mod, erorile de subevaluare datorate aspectului au fost reduse la minim. Rezultatele obtinute sunt cele din reprezentarea din foto nr. 1. In vederea stabilirii indexului de calitate XGO, ca metoda proprie Expergo Sensory Business, s-a folosit o matrice de calitate special dezvoltata pentru bauturi racoritoare. Pentru fiecare produs au fost analizate 19 carac teristici cu peste 80 de directii de calitate, incluzand ambalajul, dopul, eticheta, declaratia de etichetare, ingredientele, culoarea, gustul, aroma, gradul de dulce si acru etc. Indexul XGO rezulta prin raportatea produsului analizat la produsul optim obtinut prin proiec tare analitica in cadul matricei de calitate XGO. Ulterior, prin acest index, se poate evidentia destul de sugestiv performanta de calitate a unui produs alimentar, in raport cu bariera de performanta calitativa. Dupa analiza principalelor caracte ristici senzoriale obtinute cu ajutorul unei scari hedonice adaptata pentru fiecare carateristica senzoriala, datele au fost prelucrate statistic si dupa introducerea in matricea XGO au fost obtinuti urmatorii indesi de calitate XGO: (foto2).

sirop4

Concluzii si recomandari

Ca o prima concluzie, putem usor sa observam ca nici un produs analizat nu a trecut pragul de performanta calitativa (vezi foto 2) conform indexului de calitate XGO. La toate cele 18 articole pot fi aduse imbunatatiri, scopul final fiind revenirea si fidelizarea consumatorului. Iata mai jos cateva solutii.

Folositi ambalaje adecvate acestui tip de produs. O caracteristica principala a acestei subcategorii o reprezinta dozarea la fiecare utilizare de consum. Printr-un ambalaj adecvat, il ajutati pe consummator sa dozeze usor si corect siropul la fiecare ocazie de consum (a se evita utilizarea ambalajelor cu gura larga). – Recomandati consumatorilor un raport de dilutie corect. Astfel, ii veti ajuta sa obtina o bautura racoritoare cu o calitate senzoriala superioara. Preparand unele produse, conform raportului de dilutie inscriptionat pe eticheta, nu am obtinut intotdeauna bauturi cu o calitate senzoriala superioara, asa cum era de asteptat. Determinand consumatorul sa foloseasca o cantitate mai mare de sirop la prepararea bauturii finite ajungeti inevitabil la scaderea avantajului economic al produsului si implicit la schimbarea deciziei de consum.

– Oferiti, pe eticheta, informatii nutritionale complete BIG8 pentru produsul obtinut dupa dilutie, insotite de o declaratie nutritionala pe portia de consum. Siropul este un produs hipocaloric ce nu se consuma ca atare, asa incat mentionarea informatiilor nutritionale pentru produsul concentrat il va obliga pe consumator sa isi faca singur calculele pentru o portie de consum.

– Monitorizati si urmariti calitatea produsului in timp si imbunatatiti calitatea senzoriala a acestuia. Aveti in vedere, in primul rand, proprietatile si caracteristicile de calitate pentru produsul finit obtinut dupa dilutie.

– Imbunatatiti sistemele de inchidere ale recipientilor. La unele produse, acestea nu au putut fi desfacute decat dupa o interventie mecanica asupra acestora.

– Folositi ingrediente care sa permita obtinerea unor culori caracteristice fructului respective pentru bautura obtinuta prin dilutie. Colorantii trebuie utilizati intr-o proportie suficienta pentru a reda culoarea caracteristica fructului in bautura finita.

Articolul precedentMarcile proprii isi continua cresterea in tarile europene
Articolul următorCastigatori si perdanti in industria laptelui
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.