Afacerile marilor retaileri in 2014. Kaufland ramane lider detasat

Kaufland isi mentine pozitia de lider detasat al pietei de retail din Romania
La patru ani de la castigarea fotoliului de lider al pietei de retail din Romania, Kaufland raporteaza in 2014 o cifra de afaceri de 7.998,12 milioane de lei, in crestere cu circa 10% fata de 2013.
kaulf_nOperatorul german Kaufland a reusit anul trecut sa depaseasca pragul de 100 de magazine, dupa ce a inaugurat 13 unitati. Din cele 13, patru au fost inaugurate in Capitala, oras in care retailerul detinea la finalul anului trecut un numar de 10 hipermarketuri. Exansiunea, precum si o crestere constanta a veniturilor obtinute de magazinele existente au fost principalii factori care a propulsat din 2011 compania Kaufland in pozitia de lider al pietei de retail din Romania.
Carrefour in Romania: Rezultate financiare pe diverse formate de retail
In 2014, cele trei societati din grupul Carrefour (Carrefour Romaia S.A – opereaza divizia de hipermarketuri plus on line, Artima S.A. – divizia de supermarket si magazine de proximitate si Supeco Investment SRL – magazinele Supeco) au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de 5,4 miliarde de lei.

Rezultate financiare pentru Carrefour Romania S.A.
Carrf1Cu doua hipermarketuri deschise in 2014 (in Bucuresti si in Targu Jiu) si o divizie on line activa, Carrefour Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 4.561,6 milioane lei, in crestere cu circa 6,3% fata de 2013, in timp ce profitul net al companiei a crescut cu aprox. 5.6% fata de anul anterior, arata datele disponibile pe site-ul Ministerului de Finante. In 2014, cele doua noi hipermarketuri au insemnat pentru Carrefour si un plus de 581 de angajati, numarul total al acestora ajungand la cifra de 7.284.
Societatea Carrefour Romania S.A. opereaza in prezent 27 de hipermarketuri cu acelasi nume, iar rezultatele de mai sus includ si vanzarile on line are retailerului francez. In segmentul hipermarket, compania a inaugurat in 2014 doua locatii, ambele in centre comerciale dezvoltate de NEPI (Vulcan Value Center, respectiv Shopping City). In plus, in luna septembrie 2014, Carrefour a anuntat semnarea unui contract privind cumpararea si operarea zonei de hipermarket in centrul comercial ParkLake, dezvoltat de Sonae Sierra si Caelum Development in Sectorul 3 din Capitala, unde initial fusese anuntata ca ancora principala un hipermarket Cora. Retailerul francez si-a reluat expansiunea pe acest format de magazin in 2013, dupa o pauza de circa doi ani, inaugurand un hipermarket la Galati.

Formatul de proximitate intra pe profit
Artima, divizia de magazine de proximitate a retailerului, a intrat in 2014 pe profit, dupa ce in anul anterior s-a aflat in pierdere. Potrivit datelor disponibile pe MF, anul trecut, Artima S.A. a inregistrat o cifra de afaceri de 889,65 milioane de lei, in crestere cu circa 8,5 fata de 2013 si un profit net de 3,19 milioane de lei. In 2014, actionarii Angst au decis retragerea celor 22 de magazine ale companiei din franciza Express a Carrefour, parteneriatul dintre Angst si Carrefour, semnat in septembrie 2011, fiind o premiera in retailul romanesc. Iata ca in ciuda expansiunii destul de agresive a retailerului francez pe segmentul de proximitate, anul trecut cresterea CA nu a mai fost una de doua cifre, asa cum s-a intamplat in 2013. Reamintim, in 2014, Carrefour a extins reteaua Market cu 15 unitati, in timp ce pe segmentul de proximitate a adaugat francizei Express inca una, Contact, destinata zonelor rurale.

Supeco, un format de succes?
supecoSupeco Investment SRL, companie care opereaza in prezent patru magazine sub brandul Supeco, dintre care trei deschise in 2014, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri neta de 7,729 milioane lei, ceea ce reprezinta o medie de 2,57 de milioane de lei per magazin. Potrivit MF, compania a inregistrat un profit zero, valoarea pierderilor fiind de 3,45 milioane lei. Primul magazin Supeco de pe piata romaneasca a fost deschis in septembrie 2014, la Ramnicu Valcea, intr-o fosta locatie Interex. Tot intr-o fosta locatie Interex a fost deschis si magazinul de la Targoviste (octombrie 2014), urmat api de un al treilea magazin sub brandul Supeco, la Slatina (noiembrie).
Magazinele Supeco sunt operate de Supeco Investment, companie afiliata grupului Carrefour. Formatul Supeco isi propune sa ofere consumatorilor preturi mici, cu focus pe produse de larg consum si fresh food. Targetul vizat de Supeco este format, in special, din familiile cu venituri medii si mici si revanzatori (mici comercianti si operatori horeca). Magazinele au o suprafata de vanzare cuprinsa intre 1.500 – 2.000 de mp si un numar de articole cuprins intre 5.000- 7.000. Sortimentatia este formata astfel: 40% marci nationale, 40% marci proprii, 20% produse prim pret. Conceptul Supeco a fost lansat in Spania la inceputul anului 20103.

Cash&Carry: Metro, plus 3,9%. Selgros, scadere cu circa 9%
Cifra de afaceri a Metro Cash&Carry a inregistrat o usoara crestere in 2014, dupa mai multi ani consecutivi de scadere. Compania a raportat la MF o cifra de afaceri de 4.488,6 milioane lei, fata de 4.317,3 milioane lei in 2013, ramanand astfel in top trei retaileri FMCG ce activeaza pe piata romaneasca. Mentionam ca anul financiar oficial METRO GROUP se desfasoara in intervalul 1 Octombrie – 30 Septembrie. La finalul anului trecut, lantul german Metro Cash&Carry a decis sa inchida magazinul Metro Punct din Pitesti, reteaua numarand in prezent 31 de locatii la nivel national. 2014 este si anul in care Metro Cash & Carry a aniversat 50 de ani de la infiintare.

In 2014, Selgros Cash&Carry Romania inregistreaza, pentru al doilea an consecutiv, o usoara scadere a cifrei de afaceri. Potrivit datelor disonibile la MF, anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 2.833 milioane lei, in scadere cu aproximativ 9% fata de 2013. In a doua parte a anului trecut, Selgros Cash&Carry a anuntat investitii de 6 milioane de euro in modernizarea magazinelor din Baneasa si Berceni, proces demarat in 2013 cu un magazin la Iasi.

Auchan 2Auchan Romania si-a mai redus din pierderi
Retailerul francez Auchan a inregistrat o crestere de 63,8% a cifrei de afaceri, ajungand la 3.770,68 milioane de lei in 2014, urcand astfel pe locul patru in topul retailerilor. Desi cifra de afaceri s-a majorat, compania a ramas pe pierdere, in 2014 pierderile nete ridicandu-se la 61,7 milioane de lei, in scadere fata de cele inregistrate in 2013, cand acestea au fost de peste 90 milioane lei.
Anul 2012 a fost primul in care compania a inregistrat profit net, dupa ce a fost pe pierdere in perioada 2007-2011, insa businessul a intrat pe pierdere in 2013, dupa preluarea magazinelor Real. Auchan Groupe a platit 257 milioane de euro pentru achizitionarea celor 20 de hipermarketuri Real din Romania, pe langa magazine fiind cumparate si spatiile in care functioneaza o parte dintre acestea, precum si galeriile comerciale.
In 2014 Auchan a finalizat rebrandingul celor 20 de magazine foste Real si a deschis primul sau hipermarket de la preluarea Real, in cartierul bucurestean Drumul Taberei, incheind anul cu 31 de locatii.

Mega Image a continuat expansiunea si a intrat in comertul online
mega_Retailerul belgian Mega Image a raportat o cifra de afaceri de 2.815,8 milioane lei in 2014, in crestere cu aproximativ 20% fata de 2013, rezultat sustinut in principal de expansiune. Profitul companiei a crescut cu peste jumatate de milion de lei, pana la 55,7 milioane lei. Anul trecut, Mega Image si-a insusit titlul de cel mai dinamic retailer, reusind sa deschida nu mai putin de 82 de magazine, sub brandurile Mega Image si Shop&Go. La acestea s-au adaugat si 19 supermarketuri Angst, preluate in luna august 2014, astfel ca a incheiat anul cu un total de peste 400 de magazine.
Pe langa extinderea retelelor detinute, in 2014 compania si-a facut intrarea si in comertul online, prin intermediul unui parteneriat cu eMag, cu platforma „Supermarket la tine acasa”. La momentul lansarii, august 2014 oferta cuprindea peste 7.500 de articole distincte si acoperea 170 de categorii specifice unui supermarket. Inainte de acest parteneriat, in luna iulie 2014, compania a implementat serviciul de livrari la domiciliu pentru magazinul sau AB Cool Food. Tot in 2014, retailerul a lansat WINE Gallery, un concept corner specializat de vinuri si o platforma online asociata, care oferea la acel moment o sortimentatie de aproximativ 900 de vinuri.

Rewe Romania (Penny Market si XXL): 18 noi magazine si o cifra de afaceri de 2.335,06 milioane de lei
Una dintre cele mai dinamice companii din punct de vedere al expansiunii, Rewe Romania (Penny Market si XXL Mega Discount) a incheiat 2014 cu o cifra de afaceri de 2.335,06 milioane de lei, in crestere cu 6,4% fata de anul anterior. Vanzarile medii per magazin se afla insa pe un trend de scadere in 2014 fata de 2013, respectiv 13,4 milioane de lei fata de de 14,5 milioane de lei (2013).
Anul trecut, Rewe Romania a deschis 17 magazine sub brandul Penny si o locatie XXL Mega Discount. Aceasta din urma a fost deschisa in aprilie 2014, in nordul orasului Ploiesti, in locul fostului magazin Interex. Inaugurarea de la Ploiesti din 2014 a marcat al optulea magazin XXL Mega Discount, un format cu suprafata medie de circa 2.500 mp.

Profi: afaceri in crestere cu doua cifre
Lantul Profi, detinut de fondul polonez de investitii Enterprise Investors, a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri de 1.844,51 milioane de lei, in crestere cu 26,6% fata de 2013.
In ciuda expansiunii extrem de agresive, compania a inregistrat un profit net de 2,7 milioane de lei in crestere foarte usoara fata de 2014 (2,6 milioane de lei).
profiCompania a reusit sa se extinda anul trecut cu peste 70 de magazine, mai multe decat in anul 2013. Magazinele au fost deschise atat in format standard, cele mai multe – 47, cat si in format City sau Mini – 24. In plus, anul trecut retailerul a lansat pe piata un concept nou, respectiv magazinul modular, a carui tehnologie de contruire permite amplasarea acestuia aproape in orice zona, precum si posibilitatea de a-l redimensiona in functie de necesitati. Primele astfel de unitati au fost deschise la Sighisoara si Baraolt. Conform informatiilor oferite de retailer, Profi a incheiat anul cu un total de 275 de magazine.

11Top retaileri_2014

Cora in 2014: crestere timida a cifrei de afaceri si sistarea expansiunii
Potrivit datelor disponibile la Ministerul de Finante, Romania Hypermarche S.A., companie ce administreaza reteaua de hipermarketuri Cora, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1.711,73 milioane de lei, in crestere cu circa 3% fata de 2013. Cifrele de mai sus reconfirma faptul ca piata romaneasca ramane o mare provocare pentru Grupului Louis Delhaize, companie ce a renuntat sa mai mizeze pe cartea expansiunii, cautand practic diverse alte solutii de mentinere a business-ului.
Cora a fost singurul retailer international (cu exceptia operatorilor din segmentul cash&carry) care nu a deschis nici un magazin in 2014. Dupa patru ani consecutivi de expansiune, retailerul franco-belgian a sistat planurile de extindere pentru 2014, planuri ce vizau inaugurarea proiectelor Victoria City din Bucuresti si a unui centru comercial in Brasov. Cora detine in prezent 11 hipermarketuri, atat in centre comerciale proprii, cat si in spatii inchiriate, dintre care patru in Bucuresti. Anul trecut, compania s-a focusat pe dezvoltarea diviziei sale de comert online, astfel ca in luna noiembrie 2014 a extins serviciile oferite prin platforma coradrive.ro si in segmentul livrarilor la domiciliu, prin semnarea unui parteneriat cu TNT Romania. De asemenea, retailerul a anuntat ca pe langa unitatea drive pe care o detine la Lujerului intentioneaza sa deschida si alte unitati, la Cora Pantelimon si Cora Sun Plaza.

billa1Billa: sase noi magazine si o crestere de 3,8% a cifrei de afaceri
In 2014, potrivit datelor Ministerului de Finante, reteaua de supermarketuri Billa, detinuta de Rewe Group, a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1.410,85 milioane de lei, in urcare cu 3,8% fata de 2013.
Anul trecut, reteaua Billa s-a extins cu sase magazine, cu patru mai putin decat anul precedent, ajungand la un total de 85. Compania a deschis anul trecut magazine in Pipera, Sinaia, Focsani, Campulung, Targu Mures si Sebes.

Articolul precedentLeroy Merlin „intra” in Brasov
Articolul următor2016: cinci noi centre comerciale, in Bucuresti, Timisoara, Satu Mare si Piatra Neamt
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.