Wacirz, CEO Nestlé România: Pe plan local, estimăm o creștere de 50% a cumpărăturilor online, pentru produsele alimentare

379

La sfârșitul lunii aprilie, compania Nestlé anunța public rezultatele financiare înregistrate la nivel de grup în primul trimestru al anului 2020, un bun prilej pentru a afla de la Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România, care sunt prioritățile pe piața locală și către ce își îndreaptă compania resursele, de aici înainte.

Domnule Leszek Wacirz, cum comentați rezultatele financiare pe primul trimestru al anului, pe care Nestlé le-a obținut la nivel global? Care a fost impactul financiar al pandemiei asupra businessului Nestlé în România?
În primul trimestru al anului am înregistrat o creștere organică în majoritatea piețelor, însă cu o scădere a vânzărilor totale de 6,2%, până la 20,8 miliarde CHF, față de 22,2 miliarde CHF în aceeași perioadă a anului trecut.

Impactul COVID-19 a variat semnificativ în funcție de zona geografică, de categoria de produse și de canalul de vânzări, fiind influențat puternic de momentul izbucnirii pandemiei, de nivelul restricțiilor locale și de schimbările de comportament ale consumatorilor.

Impactul financiar al pandemiei rămâne greu de cuantificat și va depinde de durata și de consecințele economice ale acestei crize.

Pentru moment, prioritatea noastră rămâne protejarea sănătății angajaților, a partenerilor din lanțul de aprovizionare sau distribuție și, bineînțeles, a oamenilor din comunitățile afectate, din care facem parte.

Totodată, ne dorim ca produsele noastre să fie, în continuare, disponibile pentru consumatorii din toată lumea, astfel că urmărim îndeaproape situația la nivel global. Suntem pregătiți să răspundem potențialelor provocări din lanțul de aprovizionare, precum și cerințelor în continuă schimbare ale consumatorilor.

La nivel local, informațiile financiare pentru primul trimestru din 2020 vor fi disponibile în perioada următoare, iar atunci vom avea o primă viziune asupra impactului pandemiei de coronavirus pentru Nestlé România.

Cum s-a modificat consumul de cafea pe perioada pandemiei? O să vedem schimbări în consumul de cafea și în partea a doua anului?
Impactul pe segmentul de cafea a variat în funcție de tipul de produs și de canalul de vânzare. În divizia de OOH (Out of home) s-a înregistrat o scădere de două cifre, corespunzătoare închiderii HORECA și impactului semnificativ asupra consumului în afara casei. Ca răspuns la această situație, la nivel global a fost alocat un fond de 500 milioane CHF pentru susținerea segmentului OOH, în România, acesta concretizându-se în măsuri de sprijin acordate partenerilor noștri de afaceri din acest domeniu în valoare de aproape 3 milioane de lei.

Pe acest sector prevedem o revenire graduală, pe măsură ce se ridică măsurile de restricție la nivel național.

Închiderea temporară a boutique-urilor Nespresso a reprezentat, din nou, un punct de impact, achiziția mutându-se parțial în e-commerce, evoluție pe care am putut să o vedem și în cazul Nescafe Dolce Gusto, în categoria capsule de cafea.

Fiind o perioadă extrem de dinamică pe diversele canale de vânzare – OOH, retail și e-commerce, este prea devreme să tragem o concluzie pentru restul anului, la nivel de categorie.

Ce alte tendințe de consum ați remarcat în România, de la debutul stării de urgență?
Am observat, în primul rând, o creștere a comportamentului de stocare a consumatorilor, cu accent pe produsele alimentare de bază, în special pentru produsele care vin în ambalaje de tip „multipack”, această creștere fiind, cel mai probabil, temporară.

Totodată, cel puțin în sectorul alimentar, este vizibilă o nouă tendință, aceea a cumpărăturilor planificate, în detrimentul cumpărăturilor impulsive, și este posibil să vedem acest comportament și pe viitor. Cred că, în viitorul apropiat, atenția consumatorilor se va muta către produsele de răsfăț culinar, precum dulciurile, pentru a-și îmbunătăți starea de spirit după perioada de izolare.

Care este impactul pe care îl are creșterea cumpărăturilor online asupra businessului pe care îl conduceți?
În ultimele luni, cea mai mari creștere a vânzărilor a fost înregistrată pe segmentul e-commerce. Pe plan local, estimăm o creștere de 50% a cumpărăturilor online, pentru produsele alimentare.

Unii dintre cumpărătorii români preferă însă familiarul și posibilitatea de interacțiune socială oferite de retailul clasic, unde am observat o creștere a consumului cu 20%, provenită din comportamentul de stocare temporar. La nivel global, vânzările generate de canalele e-commerce au crescut cu 29,4%, depășind, pentru prima dată, 10% din vânzările totale ale grupului.

Și-au menținut românii interesul pentru categoriile Food, Beverages, PetCare în care activați?
La nivel de grup, categoriile Food & Beverages au înregistrat o creștere organică de două cifre, parțial susținută de comportamentul consumatorilor de stocare a alimentelor. Majoritatea consumatorilor și-a îndreptat atenția către produse de consum de bază, în special pentru produsele culinare tip “bază pentru mâncăruri”.

În sectorul PetCare, am observat o cerere tot mai mare pentru produsele premium Purina ONE, precum și pentru produsele de nutriție animală cu rol terapeutic Purina ProPlan, produse dezvoltate de echipa noastră de specialiști pentru a menține sănătatea animalelor de companie pe tot parcursul vieții lor. Această evoluție este normală pentru această perioadă, sectorul alimentar fiind, în totalitatea sa – luând în considerare producția de mâncare pentru animale de companie -, esențial în această perioadă.

În parteneriatul cu rețelele de retail, ce vă ocupă cel mai mult atenția în această perioadă?
În această perioadă căutăm să minimalizăm, pe cât posibil, riscurile disruptive pe partea de aprovizionare. Tocmai de aceea, lucrăm îndeaproape cu partenerii noștri și evaluăm situația zilnic, pentru a fi pregătiți să răspundem cerințelor consumatorilor și pentru a ne asigura că vor putea avea la dispoziție întreaga gamă de produse Nestlé.

Aș vrea să salut, cu acest prilej, eforturile tuturor partenerilor din retail și ale angajaților acestora – de la eforturile constante de extindere a serviciilor de livrare la domiciliu până la modul în care au implementat, cu prioritate, reguli stricte de siguranță pentru consumatorii din toate unitățile.

Restricțiile semnificative care au impactat activitatea logistică, de la închiderea granițelor până la măsurile impuse șoferilor de camioane, au avut, în primă fază, un impact semnificativ la nivel european. De aceea, eforturile făcute de autoritățile locale și colaborarea cu țările vecine, în a dezvolta și a asigura coridoare verzi și culoare de liberă trecere, pentru a asigura în continuare produsele necesare, sunt salutare.

Ce ați dori să știe achizitorii din marile rețele sau partenerii din distribuție despre intenția companiei de a investi în continuare în branduri?
Vom investi, în continuare, în dezvoltarea portofoliului Nestlé, pentru a întâmpina așteptările în creștere ale consumatorilor cu noi oferte și reformulări de produse, în linie cu eforturile de inovare și reformulare de rețete, cerute de consumatori, pentru un stil de viață sănătos.

În prima parte a anului, de exemplu, am introdus pe piața din România o gamă largă de produse și sortimente inovatoare, care sunt deja disponibile în magazinele din țară, precum: Nescafé 3in1, Maggi 5 Minute, Kit Kat Gold și Ruby, Nesquik All Natural Ready to Drink, Cheerios Ovăz, After Eight ediție limitată de vară cu mentă și aromă de căpșună, precum și noi sortimente Joe: Joe Coconut Dreams, Joe Summer Dreams – napolitane cu foaie colorată și cremă de lapte cu aromă de banană și căpșună.

Vor reveni promoțiile in-store? Către ce zonă se îndreaptă eforturile voastre de marketing pentru a crește vizibilitatea la raft și, implicit, vânzările?
Promoțiile in-store își vor găsi rolul în mixul de marketing odată ce restricțiile generate de starea de urgență încep să fie ridicate și vor fi aliniate obiectivului nostru de a inspira oamenii să adauge un strop de iubire în toate acțiunile lor. Pe această viziune se bazează și cele trei programe majore*, care pornesc de la produsele pe care le oferim și care continuă cu ceea ce ne propunem să realizăm pe termen lung: să îi inspirăm pe oameni să ducă o viață sănătoasă și cu gust, o viață curată și responsabilă față mediul înconjurător și planetă, o viață cu împliniri și cu o dezvoltare profesională optimă.


“Salutăm solidaritatea față de consumatori, partenerii din lanțul valoric, comunitățile noastre și statul român. Acțiunile noastre în acest sens, bazate pe Creating Shared Value – viziunea noastră de a crea valoare atât pentru investitori și companie, cât și pentru societate, pe termen lung –, vor continua să se dezvolte, iar direcțiile de implicare socială vor rămâne o prioritate, adăugându-se la programele corporate*, prin care ne dorim să ajutăm oamenii să aibă o viață mai bună, mai sănătoasă, precum: Nestlé for Healthier Kids, Nestlé Needs Youth, Nestlé for a Waste Free World.”

Leszek Wacirz, Country Manager Nestlé România

Va deveni prețul primul factor în luarea deciziei de cumpărare, de aici înainte?
Prețul rămâne, în continuare, un factor important în decizia de cumpărare, căruia i se alătură toate aceste aspecte la fel de importante pentru consumatori, respectiv: calitatea ingredientelor nutriționale, transparența în comunicare și impactul pe care compania îl are asupra mediului și societății.

În ultimii ani, orientarea generală a consumatorului s-a mutat de la cantitate la calitate, ceea ce se observă și în cererea ridicată pentru produsele premium, cu o trasabilitate a ingredientelor folosite, provenite de la o companie responsabilă și cu o strategie de producție sustenabilă.

Sănătatea în toate aspectele ei este o prioritate tot mai mare pentru consumatori, chiar și în contextul pandemiei, și se pune tot mai mult accent pe ingrediente naturale, pe etichete curate și mai ales pe sustenabilitatea produselor.

Cum veți răspunde acestor cerințe de consum pe piața locală, în 2020?
La Nestlé, încercăm să avem o vedere de ansamblu asupra preferințelor nutriționale ale consumatorilor. Prin urmare, suntem preocupați de îmbunătățirea produselor prin reducerea cantității de sare, zaharuri și grăsimi saturate și prin adăugarea unor ingrediente nutritive, precum cereale integrale, legume bogate în fibre și micronutrienți, pentru a oferi oamenilor alternative mai sănătoase, fără a sacrifica gustul produselor.

De asemenea, portofoliul nostru include produse certificate fară gluten, pentru ca cei care urmează o alimentație fară gluten să se poată bucura de același gust al produselor Nestlé.

La nivel global, vorbim de-o reducere cu 45.000 de tone a cantității de zahăr din produsele noastre și cu 6.500 de tone a cantității de sare. Obiectivul pentru 2020 este să reușim să raportăm o reducere de 10% a cantității de sare și grăsimi saturate și cu 5% a cantității de zahăr din produsele Nestlé.

La nivel local, portofoliul trece prin etape succesive de reformulare și inovare a rețetelor, cu scăderea cantității de zahăr, sare și grăsimi, dar și de introducere a unor noi produse care să fie aliniate cerințelor consumatorilor.

Ne putem aștepta la întreruperi în lanțul de aprovizionare, ca urmare a pandemiei?
Până în prezent, nu am observat un impact major asupra activității noastre generale, cu privire la activitatea din lanțul de aprovizionare. Deși unele întârzieri în livrarea materiilor prime, precum și a produselor finite sunt inevitabile, nu avem întreruperi în lanţul de aprovizionare şi producţie.


Vorbim însă de o situație extrem de dinamică, astfel încât măsuri suplimentare sunt implementate atât de noi, cât și de toți partenerii noștri pe partea de aprovizionare, producție, logistică și distribuție, astfel încât ruperile de stoc să aibă un impact cât mai mic.

Obiectivele companiei pe piața din România, în 2020, rămân neschimbate?
Este încă prea devreme pentru a evalua impactul complet al COVID-19, așadar, cel puțin pentru moment, obiectivele setate pentru 2020 rămân o prioritate. Ne propunem să venim, în continuare, în sprijinul comunităților afectate de pandemia de coronavirus, cu ajutorul partenerilor noștri umanitari din România.

Totodată, ne păstrăm toate planurile de implicare socială prin care ne dorim să oferim oamenilor alternative pentru o viață mai sănătoasă și să contribuim la dezvoltarea și prosperitatea comunităților din care facem parte.

Nu în ultimul rând, vom continua să creștem portofoliul Nestlé cu opțiuni alimentare inovatoare în toate categoriile de produse, astfel încât să putem oferi consumatorilor alternative potrivite pentru fiecare moment al vieții.

Creating Shared Value
În această perioadă, atenția companiei Nestlé România s-a concentrat pe siguranța și sănătatea angajaților, a colaboratorilor și a oamenilor din comunitate. Astfel, eforturile și fondurile au fost redirecționate către susținerea sistemului medical, către persoanele fără aparținători din centrele de plasament sau căminele de bătrâni și către familiile nevoiașe, din zonele cele mai expuse.

Împreună cu Crucea Roșie, Banca de alimente și Asociația Zi de bine, compania a redirecționat aproape de 1,5 milioane de porții de Nescafé, Maggi, Nespresso, Joe, Kit Kat, Lion2go, Fitness, Chocapic și Cini Minis, precum și fonduri pentru achiziționarea a 100.000 de măști de protecție pentru spitalele din țară.