Un iesean se ambitioneaza sa aduca sucul de catina in casele tuturor romanilor

0
439

Din cele 20 de hectare de teren pe care se desfasoara cultura de catina alba de la Popricani, judetul Iasi, Adrian Fetcu reuseste sa produca si sa comercializeze un suc ecologic, fara adaos de apa, zahar sau conservanti. Plantatia este infiintata din anul 2012 si este cultivata doar cu catina alba, ecologica, din soi nemtesc, certificat – Orange Energy. Sucul se gaseste in cateva hipermarketuri din tara, in zona fructelor, la pretul de 24,99 lei, punga de 320 g. Produsul este congelat (nu contine decat fructe ecologice de catina, presate la rece). Am stat de vorba cu antreprenorul iesean despre care ar putea fi perspectivele de crestere ale acestui business, intr-un domeniu care, cel putin teoretic, urca in preferintele consumatorilor romani.


Cum ati inceput sa comercializati sucul ecologic din fructe de catina alba?
Am inceput de un an sa il comercializam, mai intai in Iasi, pe filiera Carrefour Felicia si, apoi am intrat treptat in cate un magazin nou din reteaua de hipermarketuri Carrefour. Suntem prezenti acum in 26 de hipermarketuri ale retelei Carrefour din intreaga tara. Fructele provin din plantatia proprie, infiintata in perioada 2012-2013, pe o suprafata de 20 de hectare. Am obtinut o cofinantare aplicand pentru 262.000 de euro in cadrul unui proiect european, Masura 121,”Modernizarea exploatatiilor agricole”, cu o contributie proprie de 50%. Anul trecut a fost primul in care am intrat pe rod, a fost unul mai slabut, anul acesta a fost mai bun. Pe masura ce trece timpul, recolta va deveni mai buna. Pentru recoltare, noi am taiat plantele de pe o suprafata de numai 10 hectare, pentru a avea continuitate. In anul urmator am taiat inca 10 hectare. Catina se recolteaza prin taiere, si acolo unde tai, in anul care urmeaza nu mai ai ce sa recoltezi: ai taiat planta, trebuie sa astepti sa ii creasca un suport nou de rod. Practic, ce am taiat noi in 2017 pentru productie, in 2018 va creste ca suport de rod si va produce din nou, in 2019.

A fost dificil sa accesati finantarea despre care vorbiti?
Ca orice accesare de fonduri europene, nu este usoara. Dar cu ambitie, perseverenta si multa munca, se obtine. Cam in doi ani de cand s-a semnat contractul de finantare, am inceput sa primim banii. Noi deja am incheiat perioada de monitorizare de cinci ani, am indeplinit cerintele, suntem pe profit. Proiectul nostru a fost considerat unul de succes in judetul Iasi si in regiunea de Nord-Est, dintre cele finantate prin intermediul Agentiei pentru Finantarea Investitiilor Rurale (AFIR).

Cum ati ajuns totusi la actuala formula de prepararei a sucului?

Timp de mai multe luni am facut munca de cercetare pentru a analiza cum putem sa iesim pe piata cu un produs pe care orice mamica l-ar pregati acasa pentru copiii ei. Din cercetarile noastre nu am reusit sa dezvoltam alta metoda de preparare care sa nu altereze calitatea sucului. Am ales presarea la rece, pe o presa cu valt, si o sita de 0,16 mm, care retine si pulpa, si uleiul din fructul de catina. Nu indepartam nimic. Iar ca metoda de conservare, congelarea rapida, la -30 de grade ramane cea mai sigura optiune. Ar mai fi cateva metode aflate in testari, dar niciuna nu s-ar aplica la scara industriala.


Exista perspective de crestere ale unui astfel de business, care pare ca trebuie mentinut nisat?
O tendinta de crestere exista, nu foarte mare, ce e drept; procentual, daca se duce undeva la 5-6% cota de piata e destul de mult. Dar e o tendinta semnificativa, oamenii vor sa consume din ce in ce mai sanatos. Trebuie sa ii facem constienti de beneficiile sucului de catina, de ce este valoros: presat la rece, nu contine apa, zahar sau conservanti. Noi il comercializam congelat, pentru ca prin pasteurizare si-ar pierde foarte mult din proprietati- ar pierde din vitamina C in proportie de 80%. Noi dorim sa venim pe piata cu un produs bun si pur. Din pacate, nu este un lucru cunoscut de toata lumea, si pe langa faptul ca trebuie sa popularizam sucul, este nevoie sa educam si nisa. Educatia pietei nu este usoara, necesita timp si investitii in publicitate. In acest moment suntem prezenti in 26 de magazine, de aproape un an. Cu cei de la Carrefour lucram in regim de consignatie si, din cate se pare, am gasit o formula de succes de colaborare.

Este necesar ca magazinele sa dentina anumite conditii de pastrare si prezentare a sucului pe care il produceti?
In acest moment noi asiguram logistica necesara fiecarui magazin. Venim cu lada noastra de congelator, cu toata partea de print, imagistica si identitate vizuala. Practic, nu e nevoie decat sa ne puna la dispozitie un spatiu.

Se va vedea in primele luni ale anului care urmeaza ca 2017 a fost un an dificil din punct de vedere climacteric?
Da, si nu numai din punct de vedere climacteric. In domeniul nostru nu prea ne asigura nimeni – daca de exemplu vine o ploaie cu gheata, ti se strica toata productia din acel an. Pe noi ne-a ferit bunul Dumnezeu, altfel nici un asigurator nu iti asigura productia. A fost un an dificil, costurile cresc de la an la an si din cauza lipsei fortei de munca. N-am gasit o solutie pentru asta. Desi am mecanizat cat am putut de mult toate lucrarile necesare pentru intretinerea plantatiei, la cules este nevoie de forta de munca, pentru ca se face manual. Crengile sunt detasate prin taiere si acolo iti trebuie multi oameni. Aducem lucratori din alte zone, le oferim transport, cazare si masa, ca sa ne asiguram ca si maine si poimaine avem acelasi numar de oameni in perioada de recoltare, care incepe de la 15 septembrie si tine timp de 30 de zile. Daca nu ai un numar constant de lucratori care sa iti asigure un flux continuu de recoltare, atunci ai o mare problema. Totusi, chiar si in conditiile in care costurile cresc, noi nu ne propunem sa majoram pretul produsului.

Aveti proiecte noi in lucru pentru 2018?
Vom iesi cu un produs nou pe piata, in primavara, bazat pe catina, care se va adresa copiilor. Vom investi in ambalaj si in promovare. Suntem pregatiti sa investim intre 15.000 euro si 20.000 euro in prima parte a anului, cel putin pentru partea de productie. Pentru partea de promovare vor fi alte costuri, si ele semnificative. Suntem constienti insa ca doar prin promovare si prin educarea clientului, vom reusi pas cu pas. Oferim un produs in conditii de securitate alimentara, pentru fiecare lot avem buletine de analiza, certificari pentru ambalaj, certificari ecologice pentru plantatie, pentru firma care proceseaza si comercializeaza sucul. Promitem tuturor ca nu vom face rabat la calitate, nu vom “aghezmui” sucul, vom ramane fideli consumatorilor, chiar daca aceasta va insemna o creste mica, organica, de la an la an. In plus, consideram ca dreptul de a folosi pe ambalaj frunza, care atesta ca sucul nostru de catina este un produs ecologic, ii va convinge pe clientii nostri, si deja tendinta pe care o observam este de crestere.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentKaufland creste venitul minim pentru lucratorii comerciali din magazine la 2.800 lei brut
Articolul următorConstanta si Tulcea – ultimele doua inaugurari Lidl din 2017
Daniela Oancea
Redactor Sef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventa a Universitatii din Bucuresti, Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, Daniela are o experienta de peste 20 de ani in presa. A inceput sa lucreze ca reporter si apoi ca redactor de stiri externe la cele mai importante cotidiene nationale. Si-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax si apoi ca redactor-sef la diferite publicatii business to business, precum si ca expert media in trei proiecte europene PHARE/SAPARD.