Imbatranirea populatiei, urbanizarea si o clasa de mijloc in crestere la nivel mondial sunt cei trei factori importanti care determina schimbari importante in ceea ce priveste stilul de viata si obisnuintele de consum, conform previziunilor Tetra Pak.
Desi impactul acestor motoare difera de la tara la tara, ele prezinta oportunitati noi si interesante pentru producatorii de lactate de pretutindeni de a-si stabili drept tinte nevoile tot mai diversificate ale consumatorilor, intrucat acestia traiesc mai mult, duc o viata mai sanatoasa si mai variata, precizeaza Dennis Jönsson, Presedinte si CEO Tetra Pak Group. Potrivit celei de-a treia editii a raportului Indexul Lactatelor Tetra Pak*, chiar si in timpul crizei financiare manifestate la nivel mondial, consumul de lapte si alte lactate lichide – iaurt de baut, lapte condensat, lapte cu arome, frisca lichida, kefir, lapte condensat indulcit, lapte pentru copii – a crescut cu 1,8%, in 2009, fata de 2008.
Pana in 2012, consumul total va atinge 283 de miliarde de litri, acesta fiind influentat indeosebi de categoriile ready-to-drink si ultrapasteurizate, cu o rata anuala de crestere estimata la 5,4%.
Asa cum era de asteptat, consumul multor lactate lichide comercializate la un pret mai mare a fost afectat pe durata crizei economice. De exemplu, din 2008 pana in 2009, laptele cu arome a avut o crestere de numai 0,8% la nivel mondial. Consumul total la aceasta categorie este de asteptat sa se redreseze dupa criza, in special pe pietele cu o crestere rapida a populatiei tinere. Produse cum ar fi iaurtul de baut si lapte de soia sunt, de asemenea, de asteptat sa creasca in mod constant dupa recesiune, cu o rata de 5,8%, respectiv 3,1%, pana in 2012.
Noile oportunitati de pe piata lactatelor sunt date de schimbarea structurii demografice globale: este de asteptat ca numarul celor in varsta de peste 60 de ani sa creasca de la 739 milioane in prezent, la doua miliarde pana in 2050; 50% din populatia globului traieste acum in orase si se estimeaza ca 90% din viitoarea crestere economica va fi in zonele urbane; clasa de mijloc va ajunge la 1,15 miliarde de locuitori, in 2030, potrivit Bancii Mondiale, de la un nivel de 430 de milioane inregistrat in 2000. In Europa de Vest, schimbarile demografice sunt la inceputul exercitarii impactului asupra industriei lactatelor, in timp ce in Asia si Orientul Mijlociu, schimbarile semnificative sunt deja in curs. In alte tari, cum ar fi Kenya, deocamdata impactul este redus, dar sunt de asteptat schimbari majore.
Cum va influenta fenomenul imbatranirii piata lactatelor
In regiunile dezvoltate, ponderea persoanelor de peste 65 de ani este in crestere, la o rata anuala de 1,6%. Regiunile dezvoltate sunt definite ca piete in care cel putin 45% din populatie are o putere anuala de cumparare de peste 5.000 USD, fiind incluse aici 43 de tari din intreaga lume.
Potrivit specialistilor Tetra Pak, populatia in curs de imbatranire foloseste mai multe suplimente de vitamine si minerale. In Japonia, de exemplu, sunt foarte populare si se folosesc pentru orice, de la anti-imbatranire pana la sustinerea articulatiilor slabe, conform Tetra Pak Japonia.
Noile produse de sanatate cu rol preventiv au drept tinta adultii de diferite varste. Dintre exemplele prezentate in Indexul Lactatelor amintim: CalciPlus, de la producatorul grec de lactate FrieslandCampina Hellas, destinat celor care sunt preocupati de pierderea densitatii osoase, cu impact asupra populatiei de peste 35 de ani; Anlene – intalnit des in Australia, Indonezia si Asia de Sud, apartinand unei companii de lactate din Noua Zeelanda, Fonterra -, o gama de produse special formulate pentru a ajuta la mentinerea rezistentei osoase optime la adulti, deoarece furnizeaza necesarul zilnic de calciu, vitamina D și alti nutrienti; in Mexic, al saptelea cel mai mare producator din lume de produse lactate, Alpura ofera 40ytantos, un lapte imbunatatit pozitionat ca un produs de sanatate cu Omega 3 si diversi antioxidanti pentru evitarea imbatranirii premature a persoanelor de peste 40 de ani.
Pe de alta parte, se arata in Raport, lumea in curs de dezvoltare intinerește. De exemplu, in Pakistan, al patrulea cel mai mare consumator de produse lactate din lume, 53% din locuitori sunt in prezent sub 19 ani. Oamenii din lumea in curs de dezvoltare traiesc si ei mai mult, dar imbatranirea nu este atat de rapida ca in tarile dezvoltate. Astazi, ele cuprind 9% din populatia totala, care este de asteptat sa se dubleze pana in 2050, ajungand la 1,6 miliarde.
Impactul urbanizarii asupra industriei
In prezent, 3,25 de miliarde de oameni din intreaga lume traiesc in zonele urbane, iar pana in 2050, acest numar este de asteptat sa creasca la sase miliarde, potrivit Organizatiei Natiunilor Unite.
Ce impact are acest fenomen asupra pietei mondiale a lactatelor? Pornind de la constatarea ca numarul persoanelor percepute ca avand intoleranta la lactoza – sau incapabile sa metabolizeze zaharul din lactate – este in crestere, producatorii din industria de profil se straduiesc sa dezvolte produse alternative „fara lactoza”, vizand tocmai acest segment.
Unele companii dezvolta produse chiar si pentru cei care cred ca au intoleranta la lactoza, dar nu au decat probleme de digestie a uneia dintre proteinele aflate in lapte. Acesta este cazul in Australia, unde A2 Diary Products a dezvoltat produsul lapte A2, realizat cu „proteina originara din lapte” sau proteina A2 beta cazeina.
„Este laptele cu cea mai rapida ascensiune a vanzarilor – cu 400% crestere in ultimii trei ani”, a declarat Peter Nathan, directorul general executiv al companiei.
Segmentul fara lactoza este in crestere rapida. De exemplu in Finlanda, laptele fara lactoza si cel cu putina lactoza reprezinta 11,2% din cota totala de lapte cumparata de clienti (pe baza Nielsen Household Panel, 2009). Valio Evolus2, o doza de iaurt de baut fara lactoza, produs de Valio in Finlanda, a crescut cu 31% in 2008 – 2009.
Efectul „clasa de mijloc”
Peste tot in lume, clasa de mijloc se bucura de o putere de cumparare crescuta. Pentru aceasta, producatorii concep lactate premium mai accesibile.
Intre 2006 si 2009, „efectul clasa de mijloc‘‘ a contribuit la o crestere puternica a vanzarilor de lapte cu arome in China (cu 4,7%), Indonezia (cu 6,8%) si Brazilia (cu 11,1%). De exemplu, Milk Deluxe de la MengNiu, un lapte ambalat cu o durata lunga de valabilitate, este produsul cel mai reprezentativ in segmentul premium din China. Este ambalat in pachete mici (250ml) si are un pret de vanzare cu amanuntul cu 75% mai mare decat laptele obisnuit.
In timp ce multi producatori de lactate se orienteaza spre clasa de mijloc emergenta pentru cresterea economica, altii sunt in cautare de noi oportunitati de crestere la nivelul de jos a «piramidei veniturilor», cu noi produse si ambalaje pe masura. Michael Zacka, vicepresedinte, Managementul Marketingului si Produsului, Tetra Pak, scoate in evidenta cateva dintre tendintele inregistrate: „Companiile globale de lactate folosesc acelasi ambalaj, dar cu strategii usor diferite. De exemplu, in tarile dezvoltate, produse de dimensiuni mici sunt adesea pozitionate ca fiind de nisa, dar esentiale pentru o viata sanatoasa. In tarile in curs de dezvoltare, unde bugetele sunt mult mai stricte, produse similare, de mici dimensiuni, sunt vandute la preturi mult mai mici si sunt prezentate ca un mod accesibil de a consuma nutrienti importanti pentru alimentatia zilnica.”
Ce tendinte se inregistreaza in Romania
Prognozele reprezentantilor Tetra Pak Romania pentru produsele lactate lichide indica faptul ca se va inregistra o usoara reducere a consumului – de la 864 de milioane de litri consumati in 2008, sau 856 milioane de litri in 2009, pana la 854 estimati pentru 2012.
Pentru aceeasi perioada, consumul de lapte ultrapasteurizat (UHT) se estimeaza ca avea o crestere semnificativa, de 15,6% – de la 108 milioane de litri in 2009, pana la 167 de milioane de litri, in 2012.
Tendintele de crestere pentru consumul de lapte ambalat sunt determinate in primul rand de factori sociali si economici. Astfel, stilul de viata al romanilor a devenit tot mai alert, orientat catre ocazii de consum rapide, dar care ofera un maximum de siguranta alimentara, in timp ce situatia economica generala determina o orientare a cumparatorului catre strategii de economisire a veniturilor, prin atentia sporita la promotii si produse alimentare cu perioada de valabilitate mai mare. Din aceste motive, pana in 2012, consumul de lapte ambalat va cunoaste o crestere de 1,2%, comparativ cu anul 2009, estimeaza reprezentantii Tetra Pak Romania.