Sectorul alimentar rămâne motorul de creștere al vânzărilor în retail

Evoluția vânzărilor săptămânale de anul acesta vs 2019 a depășit orice așteptări logice pentru situații de stocare, generate de panică. Creșterile înregistrate la casele de marcat pentru fiecare săptămână monitorizată de sistemele RetailZoom au depășit vânzările de Crăciun ale anului 2019, ba chiar le-au dublat pentru o bună parte dintre categoriile analizate.


“Luna martie a atins praguri pe care nu știm dacă le vom mai surprinde într-un univers comparabil, având trei vârfuri de creștere, înainte și după declararea stării de urgență. Ulterior, vânzările au reluat un curs obișnuit al evoluției, cu scăderi accentuate imediat după Paști, urmare a stocurilor acumulate în exces de consumatori.”, comentează analiștii RetailZoom.

Analizând însă strict perioada de trei săptămâni de după Paștele Ortodox, creșterile nu depășesc 10% la nivelul întregului segment de retail. Doar tigările mai mențin aceeași rată constantă de creștere, de peste 15% față de anul anterior.

Prețurile se mențin la același nivel ca înainte de Paști pentru cele mai multe categorii și nu se observă creșteri de peste 5% față de aceeași perioadă a anului 2019, la segmente noi. Creșterile de preț pentru 2020, sunt următoarele: alimente +6,7% îngrijire personală +2,3%, îngrijirea casei +4,5%.

Sectorul alimentar rămâne motorul de creștere al vânzărilor în retail offline, cu peste 75% contribuție la plus valoarea vânzărilor din această perioadă, în creștere cu 5 puncte procentuale față de anul anterior și chiar față de începutul anului 2020.

Acest lucru este evidențiat și de creșterea numărului produselor în cadrul categoriilor alimentare, pe când la cele din restul departamentelor se observă micșorarea rafturilor, pe fondul scăderilor înregistrate în număr de produsele nealimentare.

După Sărbătorile de Paști se observă o menținere a ratei de creștere la băuturi alcoolice și o creștere în importanță pentru categoriile de gustări. În același timp, 50% din creșterea valorică a sectorului alimentar pentru această perioadă provine din vânzările de bere, ce par să recupereze în această perioadă vânzările timide înregistrate la începutul anului. La fel de multă valoare în lei ca și berea au generat categoriile brânză și vin.

Produsele non alimentare continuă să înregistreze un trend descendent al vânzărilor valorice, cu precădere departamentul produselor de îngrijire personală. Cu toate acestea, promoțiile nu cresc în importanță în cadrul acestor categorii, ci mai degrabă tot în categoriile alimentare si proaspete.

Scăderea înregistrată de deodorant este compensată doar de dezinfectantul de mâini. Totuși, deoarece și alte categorii de îngrijire personală scad (machiaj, îngrijire față, scutece bebeluși, șampon, pastă de dinți), acest lucru duce la continua scădere a departamentului. Frecvența utilizării acestor produse a fost în mod clar impactată și motivul acestui trend nu este doar al relocării vânzărilor către online.

Rutina zilnică a consumatorilor nu a mai inclus activități de socializare, drept urmare se observă și scăderea constantă a categoriilor de îngrijire a feței, machiajelor, stilizare păr. Prioritatea în această perioadă rămâne protecția împotriva bacteriilor și virusurilor, dar timid se observă și creșterea segmentelor concentrate pe răsfăț (spuma de baie).

La detergenții de vase (spălare manuală) se observă pentru prima data scăderi față de anul anterior, indiciu către faptul că stocurile sunt suficiente momentan. Balsamul de rufe crește simtitor, chiar depășind produsele de curățenie și prosoapele de hârtie. Această creștere a categoriei a fost susținută de promoții activate în săptămâna 18 (unele branduri au acordatși discounturi de minim 15%).

Evoluția promoțiilor – analiză în valoare pentru lunile martie-aprilie2020 vs 2019
Ponderea promoțiilor s-a diminuat pe parcursul lunilor martie si aprilie față de anul anterior pentru toate grupele de produse, în special pentru sectorul alimentare și produsele de casă (câte un punct procentual).

“Observăm o revitalizare a promoțiilor cu săptămâna care acoperă sărbătoarea de 1 mai, la majoritatea categoriilor din top FMCG, impact observat și la nivelul cumulat al celor trei săptămâni (câteva excepții ce nu înregistrează impact promo și sunt în top categorii, ar fi laptele, cafeaua și mâncarea pentru animale).”

Pe fondul creșterii prețurilor la cel puțin 50% dintre categoriile de produse listate în magazine, contribuția promoțiilor în general, dar și de tip TPR (temporary price reductions) a pierdut din efectul general, înregistrat anterior pandemiei.

Ponderea promoțiilor în vânzările generale pentru perioada martie și aprilie s-a diminuat, în special pentru categoriile de produse lactate, cărnuri, produse la conservă, produse îngrijire personală, însă de la sfârșitul lunii aprilie se observă o revitalizare în aplicarea TPR ca mecanism promoțional. Produsele pachet promo sau cu ambalaj dedicat sunt în scădere, atât ca număr, cât și ca impact în vânzări.

Consumatorii si-au mutat o parte dintre opțiunile de achiziție către ambalaje mai mari, fapt ce determină în plus o diminuare a contribuției reducerilor la nivelul general al vânzărilor.

Promoțiile scad în importanță pe formatul mare de magazine și pentru produsele nealimentare, multe mutându-se cel mai probabil online.

Câteva dintre categoriile cu ponderi mai mari de promoții în perioada analizată (3 săpt), ce cresc cu mai mult de 10 puncte procentuale în importanța promo sunt următoarele: detergenți de mobilă: 40%-45%, balsam de rufe 35%-40%, bere (35%-40%), scutece pentru bebeluși (35%-40%), băuturi energizante (30-35%).

Pentru sfârșitul lunii mai (săptămânile 20 și 21 din an), analiștii se așteaptă la o revenire la nivelul vânzărilor înregistrate în luna martie (la sfârșitul lui martie).

Informațiile prezentate se referă la indexul de date scanate al agenției de cercetare de piață RetailZoom, care este compus din peste 3.000 de magazine din comerțul modern internațional. În canalul de proximitate- Carrefour market, DM, Inmedio, Mega Image, Shop & Go, Penny, Profi, Xpress, iar din canalul de magazine de format mare – Cora, Carrefour hyper, Metro. Totalul FMCG acoperit se referă la 184 de categorii: produse alimentare, de îngrijire personală și a casei.