Retailul modern in Republica Moldova: aproape 400 de magazine la finalul lui 2016. Care sunt planurile de expansiune ale principalilor jucatori

In ultimii doi ani – 2015 si 2016 – mai multi operatori din retailul modern prezenti pe aceasta piata au continuat expansiunea atat in Chisinau cat si in alte regiuni ale tarii, numarul total de magazine deschise in aceasta perioada fiind de 61. Anul trecut, in intervalul ianuarie – decembrie, au fost deschise 26 de noi locatii la nivel national. Si in 2016, jucatorii incearca sa aduca in piata formate noi de magazine sau sa remodeleze o parte din locatiile existente, investind in modernizarea acestora.

Potrivit datelor centralizate de Modern Buyer, la finalul anului 2016, un numar de 16 companii de retail modern din Republica Moldova cumulau in total 398 de magazine, operate sub 20 branduri. Dintre acestea, 26 de magazine au fost deschise anul trecut, Chisinau adjudecandu-si de aceasta data mai putin de jumatate dintre ele, respectiv 12. Capitala acestei tari ramane in continuare “nucleul” comertului modern, aici functionand in prezent 264 de magazine din cele 398 existente.

Anul trecut, mai multe retele de comert modern au lansat pe piata noi concepte de magazine sau au investit consistent in remodelarea celor existente. De pilda, Sidal Grup, compania ce opereaza reteaua Alina Cosmetics, a lansat un nou concept de magazin, Baby Discounter, prima locatie fiind deschisa in Stauceni, la primul etaj al Mega Alina Cosmetics. Acesta este dedicat exclusiv comercializarii produselor pentru ingrijirea mamei si copilului, oferind un sortiment specializat foarte larg.

La randul sau, Moldretail Group a dezvoltat anul trecut un nou format de magazin – Linella Express – rebranduind cateva din locatiile Unimarket si dorindu-si astfel sa acopere cu un magazin mai modern si oportunitatile generate de comertul de proximitate. La randul sau, unul din cei mai relevanti operatori din Chisinau, reteaua Nr. 1, a continuat sa investeasca in 2016 in remodelarea unor locatii proprii, unul din cele mai importante proiecte de acest gen fiind modenrizarea magazinului situat central, pe bulevardul Stefan Cel Mare si Sfant.

Din cei 16 retaileri analizati de Modern Buyer – Metro Cash&Carry, Nr. 1, Fidesco, Linella, Fourchette, IMC Market, Green Hills, Bonus Market, Riga, Jardi, Cascad Market, Zolusca, Alina Cosmetics, Imparatia Curateniei, Casa Curata, Family Market – opt nu au deschis nici un magazin in 2016. De altfel, dintre retelele importante ce ofera si produse alimentare (nu sunt specializate), doar Nr. 1, Linella, Fidesco si Family Market au continuat expansiunea in 2016, considerat un an dificil pentru ca, dincolo de faptul ca au avut loc alegeri prezidentiale, a existat si o situatie economica defavorabila. De pilda, Biroul National de Statistica arata ca, anul trecut, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul (cu exceptia comertului cu autovehicule si motociclete) s-a majorat cu doar 1,1% (in preturi comparabile) in raport cu anul 2015. Potrivit sursei citate, in intervalul ianuarie-septembrie 2016, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a fost de 31,3 miliarde de lei moldovenesti, ceea ce ar insemna aproximativ 1,48 miliarde de euro. Cifra include atat vanzarile realizate de lanturile de retail modern cat si pe cele ale comertului traditional, la nivel national. Biroul National de Statistica mai arata ca, in anul 2016, castigul salarial mediu lunar din economia nationala a fost de 5.084,0 lei si s-a marit fata de anul 2015 in valoare nominala cu 10,3%, iar in termeni reali (ajustat la indicele preturilor de consum) – cu 3,7%. In fine, conform sursei citate, numarul preliminar al populatiei stabile in Republica Moldova la inceputul anului 2017 a fost de 3.550,9 mii persoane in scadere fata de aceeasi perioada a anului 2016 cu 2,2 mii persoane. Mai mult de jumatate din populatia tarii o constituie locuitorii mediului rural – 2.034,1 mii persoane sau 57,3%, iar in mediul urban – 1.516,8 mii persoane sau 42,7%.

Planurile de expasiune pentru 2017

In acest an, mai multi operatori din retailul modern si-au propus noi planuri de investitii directionate catre deschiderea de noi locatii.

Dupa un an de pauza in care a ales sa-si consolideze business-ul si sa testeze formatul de supermarket Gourmet deschis in Chisinau la finalul lui 2015, reteaua Fourchette vizeaza in 2017 orasul Cahul pentru deschiderea unui supermarket de circa 500 mp, al doilea din acest oras.

La randul sau, Linella vizeaza o extindere ceva mai agresiva in 2017 fata de 2016, avand in plan deschiderea a 10 magazine sub brandul Linella si a altor 15 Linella Express, un format in care compania isi pune mari sperante.

Retailul specializat pare in continuare formatul cu cea mai agresiva expansiune atat in ultimii doi ani, cat si in perspectiva imediata. Reteaua Zolusca vizeaza deschiderea unui numar de magazine noi cuprins intre 5-10, dupa ce in 2016 acesta s-a oprit la 4 noi locatii.

Desi in 2016, Casa Curata, o retea de magazine dedicata produselor pentru ingrijirea locuintei, a facut o pauza de la expansiune, planurile sale pentru 2017 targeteaza deschiderea a 10-15 locatii noi, fiind vizate atat Capitala cat si sudul si estul tarii. Nu in ultimul rand, in primele sase luni ale anului, compania intentioneaza sa deschida un magazin de dimensiuni mai mari – circa 500 mp – primul de acest gen al retelei. In ianuarie 2017, compania analiza locatii pentru acest magazin atat in Chisinau cat si in orasul Balti.

Pentru 2017, Alina Cosmetics isi va concentra eforturile si investitiile in expansiunea pe piata din Romania, tara in care are deja mai multe magazine.

Si reteaua de magazine Jardi, apartinand producatorului de lactate JLC, a deschis deja un magazin nou in 2017, an in care intentioneaza sa puna pe harta sa mai multe locatii noi, in Republica Moldova.

La randul sau, Bonus Market, analizeaza oportunitatea de a deschide in acest an un magazin dedicat micilor comercianti si operatorilor Horeca, axandu-se pe grupele de marfuri de interes pentru acestia.

Lantul de magazine Riga, o aparitie ceva mai noua in peisajul de retail din aceasta tara, isi propune sa deschida un magazine nou in aceasta primavara, tot in Chisinau.

Cascad Market, reteaua de supermarketuri detinuta de compania locala Cvin-Com SRL, unul dintre cei mai mari distribuitori angro si cu amanuntul de produse FMCG din Moldova, analizeaza oportunitatea de a deschide un nou magazin intr-una din suburbiile Chisinaului, investitie ce i-ar permite sa atinga pragul de 10 locatii proprii.

Metro Cash&Carry, Green Hills, IMC Market si Nr. 1 nu au dorit sa-si dezvaluie planurile de expansiune pentru 2017, insa, cel mai probabil, doar doi din cei patru retaileri ar putea continua sa se extinda prin deschiderea de noi locatii.

Desi retailerul german Kaufland a anuntat deschiderea primului magazin in 2018, exista sanse ca acest lucru sa se intample la finalul anului 2017. Pentru inceput, strategia de dezvoltare a companiei include deschiderea a 6 magazine in Chisinau. Datorita proximitatii geografice si a legaturilor istorice si culturale, coordonarea activitatilor comerciale va fi asigurata direct de filiala din Romania.

Articolul precedentMerchandising & Category Management in Retail, training dedicat profesionistilor din retail si FMCG din Republica Moldova
Articolul următorProducatorul autohton Cosmetic Plant, premiat la competitia German Beauty Award 2016
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.