Cifre cheie în evoluţia sectorului de distribuţie în retail şi HoReCa

Retail & Horeca Distribution Web Conference, eveniment organizat de Modern Buyer pe data de 17 Septembrie 2020, a fost un excelent prilej de a prezenta o radiografie a sectorului de distribuție din România. Vă oferim mai jos principalele concluzii şi date prezentate în deschiderea evenimentului de partenerul nostru, KeysFin, unul din principalii jucători de pe piața locală de business information.

2019, un an de creștere pentru industria de distribuție în retail și HoReCa

În 2019, un număr de 130 de jucători din întreaga țară, incluși în analiza anuală realizată de Modern Buyer şi KeysFin au realizat, împreună, o cifră de afaceri de 16 miliarde de lei (aproximativ 3,3 miliarde de euro), în creștere cu 3,6% față de 2018 și cu 30% peste nivelul din 2015, a precizat invitatul nostru, Tudor Malearov, Business Development Manager în cadrul KeysFin.

Pentru 2020 estimările KeysFin arată o stabilizare în jurul nivelului de 16,5 miliarde de lei a cifrei de afaceri cumulată a jucătorilor.

Rezultatul net (profit net minus pierderea netă) al distribuitorilor din retail și HORECA a crescut cu 3,8% față de 2018 și cu 25% față de 2015, la 370 milioane de lei în 2019. Dintre cele 130 de companii analizate, 125 au încheiat 2019 pe profit (96%), iar 5 pe pierdere (4%).

Companiile medii (cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator) au avut un rezultat net pozitiv de aproape 252 de milioane de lei (68% din total) în 2019.

Profitul net al distribuitorilor în retail și HORECA a crescut cu 4,7% față de 2018 și a fost cu 27% peste nivelul din 2015, la 378 milioane de lei în 2019.

Marja netă a fost cu 0,5 puncte procentuale (p.p.) peste nivelul din 2015, la 2,3% în 2019. Indicatorul s-a situat însă sub media sectorului de comerț din care face parte piața, de 4,1% în 2019.

Segmentarea companiilor după CA și distribuția lor națională

Piața de distribuție în retail și HORECA (130 companii analizate), este segmentată astfel: 10 companii mari, 87 medii, 32 mici și 1 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (58,4% din total). Din perspectivă județeană, Capitala conduce cu o cifră de afaceri de aproape 4,9 miliarde de lei care reprezintă 30,3% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (9,8% din total), Cluj (6,8% din total), Bacău (5,9% din total) și Harghita (5,1% din total). Împreună, primele 5 județe au generat 58% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2019.

Top 20 companii de distribuţie după cifra de afaceri raportată în 2019

Cel mai mare distribuitor în retail și HoReCa din România (din cele 130 companii
analizate) rămâne Aquila Group (Aquila şi Seca Distribuţie) cu o cifră de afaceri de 1,13 miliarde de lei (7,1% din total) în 2019. Cei mai mari 20 jucători au concentrat peste jumătate (56,2%) din cifra de afaceri a distribuitorilor în 2019.

Forţa de muncă în industria de distribuţie bunuri de larg consum

Numărul mediu de angajați din distribuția în retail și HORECA a scăzut față de 2018 și a fost cu 5,1% peste nivelul din 2015, la 20 de mii în 2019, fiind printre puținele piețe care au înregistrat un avans al numărului de angajați. Pe termen mediu, ne așteptăm la o consolidare a numărului de angajați, în jurul pragului de 21 mii, pe fondul proceselor de migrație și de tehnologizare.

Companiile medii (cele care au generat și cea mai mare cifră de afaceri) au fost cei mai mari angajatori cu 56,5% (11,3 mii de angajați) din forța de muncă în 2019.
La polul opus, doar 2 companii (aproape 1,5%) nu au avut niciun angajat în 2019.
În medie, distribuitorii în retail și HORECA au avut 155 de angajați în 2019.

Situaţia macroeconomică în primele şapte luni ale anului 2020

Numărul companiilor suspendate a scăzut cu 30% în primele şapte luni ale anului 2020 față de aceeași perioadă din 2019, la 6.177 de companii. Totodată, numărul companiilor care au intrat în insolvență a scăzut și el cu 15% în perioada ianuarie-iulie 2020, față de aceeași perioadă din 2019, la 3.179 de companii.

Radierile și dizolvările s-au redus cu mai mult de jumătate, respectiv cu 53% în primele şapte luni din 2020 față de aceeași perioadă din 2019, la 42.802, iar numărul entităților active (PFA și persoane juridice) a crescut în acest an cu 4%, la 1.398.611 la 31 iulie 2020.

Dintre entitățile active 27,7% au fost PFA (ca pondere, în scădere cu 0,3 p.p. față de sfârșitul lui iulie 2019). Punctăm de asemenea depășirea nivelului de un milion de persoane juridice active la sfârșitul lui iulie 2020”, a subliniat Tudor Malearov, Business Development Manager în cadrul KeysFin.

Potrivit datelor oferite de invitatul nostru, câștigul salarial mediu nominal net a fost 3.298 lei în iunie 2020, în creștere față de luna precedentă cu 119 lei (+3,7%).

Și înmatriculările de companii și-au temperat scăderea generată de pandemie, numărul acestora reducându-se în primele şapte luni din acest an cu 31% față de aceeași perioadă din 2019, la 60.634 de companii nou-înființate.

În ciuda declinului, în sectoarele energie & gaze și transport & depozitare observăm un avans al numărului de companii nou-înființate în perioada raportată din 2020 față de aceeași perioadă din 2019, de 51% respectiv 1,7%, la 71 respectiv 6.534 companii nou-înființate. La polul opus, scăderi de peste 50% se observă în agricultură, cultură & divertisment și industria prelucrătoare (62,6%, 60,7% respectiv 52,4%).

Potrivit datelor INS, numărul de șomeri (15-74 ani) a crescut în iulie la 484.000, rata șomajului majorându-se cu 0,1 puncte procentuale față de iunie, la 5,4% (cel mai ridicat nivel din octombrie 2016). Rata șomajului (număr șomeri/populația activă) este la maximul din octombrie 2016 dar ca procent suntem cu 1.8 p.p. sub media UE și aproape de jumătatea indicatorului din SUA.

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în primul semestru din 2020 ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate cu 0,3% față de aceeași perioadă din 2019.

Produsul Intern Brut al României a scăzut în trimestrul al doilea cu 12,3% față de primele 3 luni din 2020 și a fost cu 10,5% mai mic decât cel înregistrat în aceeași perioadă din 2019. În primul trimestru din 2020 economia locală crescuse cu 0,3% față de trimestrul anterior și a fost cu 2,7% mai mare decât cel înregistrat în aceeași perioadă din 2019. În primele 6 luni din 2020, produsul intern brut a scăzut cu 3,9% comparativ cu semestrul 1 din 2019.

Economia zonei euro a scăzut cu 15% iar cea a Uniunii Europene cu 14,1% în cel de-al doilea trimestru din 2020 față de aceeași perioadă din 2019.

Mai multe detalii cu privire la evoluţia sectorului de distribuție FMCG în România puteţi regăsi în analiza anuală cu tema Distribuitori în Retail şi Horeca – editia 2020 lansată de Modern Buyer, în parteneriat cu KeysFin, cu prilejul acestui eveniment.

Mulţumim partenerilor evenimentului ce a ajuns la ediţia cu numărul cinci!

Lansarea acestei analize a fos susţinută de partenerii: