Patru retaileri si 21 de furnizori, amendati de catre Consiliul Concurentei pentru incalcarea legislatiei privind stabilirea preturilor

Consiliul Concurentei a sanctionat 25 de companii de pe piata comercializarii produselor alimentare (4 retaileri si 21 de furnizori ai acestora) cu amenzi in valoare totala de 154.029.538 lei (aproximativ 35 milioane euro). Sanctiunile au fost aplicate in cadrul investigatiei avand ca obiect intelegeri pentru fixarea preturilor intre retailerii Metro, Real, Selgros, Mega Image si furnizorii acestora, in perioada 2005-2009. In urma investigatiei, a fost sanctionata incalcarea legii concurentei atat pentru stabilirea preturilor de revanzare (de raft), cat si pentru comportamentul companiilor in cadrul promotiilor.
Consiliul Concurentei a constatat ca preturile de vanzare la raft nu se stabileau conform regulilor de piata prin raportul dintre cerere si oferta, ci furnizorul si retailer-ul stabileau un pret fix sau minim. Aceasta practica conduce la preturi mai mari pentru consumatorul final, retailerul neputand sa scada pretul sub limita stabilita cu furnizorul.
In ceea ce priveste comportamentul companiilor in cadrul promotiilor, contractele sau documentele contractuale dintre unii retaileri si furnizori contineau o clauza care prevedea ca, in aceeasi perioada, furnizorii nu puteau realiza promotii simultane in diferite lanturi de retail, acestea putand doar sa alterneze. In acest fel, consumatorul final nu putea avea acces, in acelasi timp, la promotii si implicit la cel mai mic pret, in magazine concurente. Decizia de a realiza sau nu promotii in lanturi de magazine concurente trebuie sa apartina furnizorului.
Companiile sanctionate sunt:
1. Mega Image SRL – 24.569.530 lei (5,6 milioane euro)
2. Metro Cash&Carry Romania SRL– 49.684.182 lei (11,3 milioane euro)
3. Real Hypermarket Romania SRL–23.869.142 lei (5,5 milioane euro)
4. Selgros Cash&Carry Romania SRL– 29.202.355 lei (6,6 milioane euro)
5. Agroalim Distribution SRL– 607.214 lei (138.000 euro)
6. Albalact SA– 2.199.507 lei (499.888 euro)
7. Argus SA– 623.106 lei (141.615 euro)
8. Covalact SA – 659.267 lei (149.833 euro)
9. Cramele Halewood SA – 278.694 lei (63.340 euro)
10. Danone PDPA SRL– 2.639.243 lei (599.828 euro)
11. De Silva Intermed SRL – 31.753 lei (7.217 euro)
12. Delaco Distribution SA– 910.047 lei (206.829 euro)
13. Gerola Prodinvest SRL – 308.923 lei (70.210 euro)
14. Granddis SRL – 327.157 lei (74.354 euro)
15. Impex Bock SRL –5.751 lei (1.307 euro)
16. Macromex SRL– 2.354.190 lei (535.043 euro)
17. Napolact SA– 1.164.467 lei (264.652 euro)
18. Parmalat Romania SA – 269.852 lei (61.330 euro)
19. Prodlacta SA – 166.122 lei (37.755 euro)
20. Quadrant-Amroq Beverages SRL –3.193.541 lei (725.805 euro)
21. Star Foods EM SRL – 1.953.160 lei (443.900 euro)
22. Transilvania General Import Export SRL – 4.693.436 lei (1,1 milioane euro)
23. Tymbark Maspex Romania SRL – 1.646.923 lei (374.301 euro)
24. Whiteland Import Export SRL – 2.324.484 lei (528. 292 euro)
25. Zarea SA – 347.489 lei (78. 975 euro).
Reamintim ca la sfarsitul anului trecut, Consiliul Concurentei a declansat o noua investigatie, care vizeaza posibila incalcare a regulilor de concurenta nationale si comunitare de alte lanturi de retail din Romania si anume Auchan Romania SA, Carrefour Romania SA, Romania Hypermarche SA (Cora), Kaufland Romania SCS si furnizori ai acestora. In cadrul investigatiei declansate, Consiliul Concurentei a efectuat inspectii inopinate, documentele ridicate in cadrul acestor inspectii aflandu-se in analiza autoritatii romane de concurenta, in cadrul procedurilor specifice investigatiei.

Tot la sfarsitul anului trecut, Guvernul a aprobat Memorandumul privind infiintarea unui sistem de monitorizare a preturilor bunurilor de consum, respectiv “Monitorului preturilor bunurilor de consum”. Proiectul, ce va fi derulat de Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC Romania) cu sprijinul prin Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor – ANPC si al Consiliului Concurentei, prevede crearea unui platforme on-line care sa afiseze saptamanal preturile produselor care fac parte din cosul zilnic al populatiei. Obiectivele proiectului sunt pe de-o parte informarea consumatorilor care vor putea compara preturile si identifica magazinele de unde pot cumpara alimentele de baza la cele mai mici preturi, iar pe de alta parte scaderea preturilor ca urmare a cresterii concurentei intre magazine.

Articolul precedentFranta: Casino isi extinde sortimentatia cu o noua marca proprie
Articolul următorPenny Market da startul deschiderilor din acest an
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.