(P) Eberhart  Raducanu, Döhler Romania: Reducerea zaharului din bauturi si alte produse alimentare, o provocare multidimensionala  

0
552

La nivel global, reducerea cantitatii de zahar din produsele procesate a devenit un subiect extrem de important pe agenda autoritatilor dar si a marilor producatori din industria alimentara. Marea Britanie intentioneaza sa implementeze incepand cu 2018 un impozit pe zahar pentru a scadea din atractivitatea bauturilor racoritoare indulcite excesiv, Franta a crescut taxele pentru produsele indulcite inca din 2012, in SUA exista o serie de astfel de reglementari iar diverse organizatii de sanatate militeaza si solicita implementarea unor masuri asemenatoare si pentru Germania. „Presiunile” vin si din partea unui consumator care devine mai informat cu privire la riscurile asociate unui consum mare de zahar. Toate aceste demersuri au in spate o miza extrem de serioasa: schimbarea obiceiurilor de consum printr-o buna educatie nutritionala. Producatorii din industria bauturilor si a alimentelor din Europa si din intreaga lume incep, la randul lor, sa reactioneze la aceste tendinte actionand pe mai multe planuri: reducerea cantitatii de zahar din produsele deja existente pe piata precum si lansarea unora in care sunt utilizati indulcitori naturali. Astazi, pentru producatorii de alimente si bauturi reducerea cantitatii de zahar este o provocare cheie. Eberhart Raducanu, General Managerul companiei Döhler Romania si Head of Sales South East Europe  puncteaza cele mai importante tendinte pe marginea acestui subiect, intr-un interviu acordat Modern Buyer.

Ce demersuri fac astazi autoritatile din Europa si din intreaga lume pentru aceasta provocare cheie? Ne puteti oferi cateva exemple de proiecte si initiative din diverse piete?

In Marea Britanie, de pilda, una din cele mai puternice si mai inovative piete, autoritatile vor implementa din luna aprilie 2018 o serie de taxe suplimentare bauturilor cu continut ridicat de zahar, scopul fiind acela de a incuraja producatorii sa regandeasca retetele produselor. Autoritatile au stabilit grile de taxare diferite in functie de cantitatea de zahar adaugat. De pilda, daca zaharul adaugat intr-o bautura nu depaseste 5 g / 100 ml, producatorul nu va plati nici o taxa suplimentara. Daca aceasta cantitate se situeaza intre 5-8 g / 100 ml, producatorul va plati un impozit de 0.18 lire sterline / litru de produs finit. Pentru o cantitate de zahar adaugat mai mare de 8 g / 100 ml, valoarea taxei suplimnetara va fi de 0.24 lire sterline / litru de produs finit. Desi taxa va intra in vigoare in primavara anului 2018, mai multi producatori si retaileri si-au revizuit deja retetele produselor. Interesant de mentionat este si faptul ca zaharul care provine exclusiv din suc de  fruct nu va fi taxat, decat in situatia in care se foloseste adaos de zahar suplimentar, caz in care se vor percepe taxele de mai sus. Spania ia in calcul implementara unor astfel de masuri si, tot in acest an, in Portugalia, bauturile care vor avea un continut de pana la 80 de grame de zahar/litru vor fi taxate cu 8,22 euro/hectolitru, iar cele cu mai mult de 80 grame de zahar adaugat vor fi taxate cu 16,44 euro/hectolitru. In Olanda, autoritatile impreuna cu industria au anuntat un angajament comun pentru reducerea cu 10% a caloriilor din bauturi pana in anul 2020. Exemplele pot continua si in alte piete europene unde subiectul este de mare actualitate. Nu doar Europa ia in calcul astfel de masuri, ci si piete precum Asia, Africa sau Australia.  De pilda, in Arabia Saudita, in 2017, Executivul a implementat un impozit de 50% pentru industria de soft drinks si de 100% pe bauturile energizante, iar in Africa de Sud, de la 1 aprilie 2017, a intrat in vigoare o txaxa de 2.29 de centi/gramul de zahar adaugat in bauturi. Astfel de taxari suplimentare au fost implementate deja in mai multe state de pe teritoriul SUA.

Care sunt motivele care determina atat de multe guverne sa actioneze in acest mod?

Studiile arata ca o treime din populatia lumii este dependenta de zahar sau are o ingrijorare in acest sens. Astazi, mai bine de 2 miliarde de adulti sunt supraponderali, 49% dintre acestia fiind interesati sa slabeasca sau sa isi mentina greutatea. Consumul de zahar trebuie redus, caloriile sunt in vizor, exista aliante intre companii foarte mari care au incheiat parteneriate strategice pentru reducerea caloriilor, a grasimilor, a sarurilor s.a din produsele lor, asumandu-si si implicatiile de natura finanaciara.

Ce implicatii a avut acest trend in actiunile producatorilor, in lansarile de produse la nivel global?

De pilda, din studiile noastre, inca din 2015 producatorii din intreaga ume lansau peste 190.000 de produse ce se pot incadra in categoria bauturilor health & nutrition. Vorbim de o piata care are un potential urias de crestere. Se estimeaza, de pilda, ca piata bauturilor de acest gen ar putea creste pana la 19,5 miliarce de dolari pana in 2020. De asemenea, bauturile cu indulcitori naturali au cunoscut o crestere de 41% in 2015, la nivel global.

Care sunt provocarile producatorilor in decizia de reducere a zaharului si cu ce solutii vine Döhler in intampinarea industriei?

Cea mai mare provocare este ca producatorii sa reuseasca in acest demers fara a influenta negativ gustul produselor, fara a folosi ingrediente artificiale si ideal, fara cresterea costurilor. Noi am acceptat aceasta provocare si am reusit sa pregatim pentru ei solutia ideala. Tendinta aceasta se va indrepta in curand si spre Romania si noi suntem pregatiti pentru a sustine solicitarile producatorilor si ale retailerilor. Döhler are ani de experienta in crearea de solutii de reducere a cantitatii de zahar, asa ca poate sa furnizeze sisteme de indulcire adaptate pentru concepte inovatoare de alimente si bauturi, cu o gama larga de aplicatii. Portofoliul divers si cuprinzator al companiei de solutii clasice si naturale permite reducerea caloriilor si cantitatii de zahar fara a sacrifica gustul. Spre exemplu, gama MultiSweet® Classic combina amestecuri echilibrate cu atentie de indulcitori de intensitate ridicata pentru experiente ale gustului perfecte. Echipa de experti a Döhler foloseste cunostintele vaste in materie de indulcitori naturali pentru gama naturala, fara calorii, MultiSweet® Stevia, precum si solutiile MultiSweet® Fruit, a caror dulceata provine 100% din fructe.

Sporirea senzatiei de dulce reprezinta reprezinta scopul aromelor MultiSense® ale Döhler. Aceasta gama inovatoare de arome naturale poate fi folosita pentru a obtine o reducere semnificativa a cantitatii de zahar fara a fi nevoie de indulcitori, precum si pentru a masca gustul rezidual al indulcitorilor de intensitate ridicata si/sau pentru a imbunatati gustul lasat in gura de produsele cu continut redus de zahar. In cazul bauturilor usor carbogazoase cu continut redus de zahar si in special, al bauturilor naturale, MultiSense® Flavours creeaza o remarcabila senzatie multisenzoriala completa, in timp ce MultiSense® Mouthfeel lasa un gust extraordinar in gura.

Astfel de preocupari se resimt deja si in randul producatorilor si retailerilor din Romania?

Desigur, jucatorii din Romania se aliniaza si ei acestor trenduri, la fel si alegerile consumatorilor din tara noastra. Exista jucatorii importanti care au inceput deja sa utilizeze indulcitorul natural Stevia ca solutie pentru produsele noi lansate de piata. Conform datelor si analizelor pe care le avem, in utimii doi ani, in Romania au fost lansate aproximativ 40 de produse noi la raft cu “claimuri” no sugar, no calories. Regasim o astfel de preocupare inclusiv in randul retailerilor care dezvolta diverse bauturi marca proprie. Asadar, industria este receptiva tuturor acestor trenduri globale tot mai importante.