Modificari importante aduse reglementarilor din domeniul concurentei

0
364

Ultimele modificari aduse legislatiei din domeniul concurentei, prin Ordonanta de Guvern nr. 12 din 31 iulie 2014, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, precum si pentru completarea Legii concurentei nr. 21/1996, au intrat in vigoare la data de 5 septembrie 2014.

Principalele modificari vizeaza sfera practicilor considerate neloiale si valoarea sanctiunilor aplicate, precum si asepctele legate de competenta Consiliului Concurentei si posibilitatea acestuia de a prioritiza cazurile in functie de potentialul efect asupra concurentei efective, de interesul general al consumatorilor sau de importanta strategica a sectorului economic vizat.

Conform departamentul Tax&Legal al companiei de consultanta Deloitte, prin intrarea in vigoare a acestor modificari se doreste modernizarea unei reglementari ce s-a aplicat cu greutate in practica in ultimii ani datorita evolutiei climatului economic si social. Ordonanta de Guvern nr. 12 din 31 iulie 2014 cuprinde doua parti: I) modificari aduse Legii nr. 11/1991 si II) modificari aduse Legii Concurentei nr. 21/1996.

I. Modificari aduse Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale (Legea concurentei neloiale)
a) “Practicile comerciale” care pot intra in sfera de aplicare a “concurentei neloiale”
– Sunt eliminate din sfera de aplicare a Legii concurentei neloiale acele domenii care sunt reglementate de o legislatie specifica precum: protectia comerciantilor impotriva publicitatii inselatoare si comparative, protejarea intereselor economice ale consumatorilor, protejarea intereselor colective ale publicului in domeniul serviciilor media audiovizuale sau protectia drepturilor de proprietate industriala in domeniul marcilor si indicatiilor geografice;
– Se mentin ca practici de concurenta neloiala doar faptele de denigrare a unui concurent sau a produselor/serviciilor acestuia precum si deturnarea clientelei unei intreprinderi, daca sunt indeplinite anumite conditii exprese;
– Se lasa deschisa definitia faptelor care pot intra in sfera “concurentei neloiale” in sensul ca aceasta va reprezenta orice practici comerciale care contravin uzantelor cinstite si principiului general al bunei-credinte si care produc sau pot produce pagube oricaror participanti pe piata.
b) Prevederi cu impact asupra aspectelor procedurale ale Legii concurentei neloiale
– Se ofera posibilitatea Consiliului Concurentei, autoritate competenta sa asigure protectia intreprinderilor impotriva practicilor de concurenta neloiala, de a nu actiona atunci cand apreciaza ca efectele unei practici neloiale sunt minore (prin raportare la pericolul social al faptei, la circumstantele in care a fost savarsita si la importanta sectorului economic in care s-a produs fapta);
– Li s-a oferit inspectorilor de concurenta care solutioneaza sesizarile privind practicile de concurenta neloiala posibilitatea de a face uz de prerogativele de investigatie utilizate in investigarea practicilor anticoncurentiale precum posibilitatea de a efectua inspectii inopinate sau aplicarea unei amenzi in situatia in care intreprinderea investigata nu furnizeaza informatiile solicitate de autoritatea de concurenta;
– Se constituie Consiliul interinstitutional in domeniul combaterii concurentei neloiale, fara a se stabili expres care sunt responsabilitatile si puterile acestuia. Consiliul va cuprinde reprezentanti ai Ministerului Finantelor Publice, Consiliul National al Audiovizualului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Oficiul de Stat pentri inventii si marci si autoritatea competenta in domeniul protectiei drepturilor de autor. Secretariatul consiliului va fi asigurat de catre Consiliul Concurentei.

II. Modificari aduse Legii concurentei nr. 21/1996 (Legea Concurentei)
Modificarile aduse Legii Concurentei au in vedere instituirea unor reguli noi in cazul derularii investigatiilor efectuate de catre Consiliul Concurentei, dupa cum urmeaza:
a) Posibilitatea Consiliului Concurentei de a prioritiza cazurile in functie de anumite criterii: S-a oferit posibilitatea Consiliului Concurentei de a prioritiza cazurile in functie de potentialul impact asupra concurentei efective, de interesul general al consumatorilor sau de importanta strategica a sectorului economic vizat, in vederea utilizarii rationale a resurselor pentru efectuarea investigatiilor.
b) Contestarea ordinului privind accesul la dosarul de investigatie poate avea loc doar la finalul investigatiei: Pentru a evita amanarea pe o perioada lunga a desfasurarii audierilor si a luarii deciziilor finale, s-a prevazut ca ordinul presedintelui Consiliului Concurentei cu privirea la accesibilitatea la unele documente ale investigatiei (permiterea sau refuzul accesului) care au caracter confidential va putea fi contestat in instanta numai odata cu decizia finala prin care se finalizeaza investigatia. Anterior modificarii, ordinul presedintelui Consiliului Concurentei putea fi contestat in termen de 15 zile de la emiterea acestuia si atragea suspendarea procedurii de investigatie pana la finalizarea contestatiei in instanta.
c) Obligatia Consiliului Concurentei de a informa intreprinderile cu privire la inchiderea investigatiilor: In situatia in care, in urma declansarii unei investigatii din oficiu, se constata ca aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii de catre intreprinderea investigata, presedintele Consiliului va fi obligat sa inchida investigatia si sa informeze de indata partile implicate.
Ordonanta de Guvern nr. 12/2014 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 586 din 6 august 2014. O parte dintre modificari au intrat deja in vigoare la data de 9 august 2014 iar modificarile de natura procedurale aduse Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale au intrat in vigoare la data de 5 septembrie 2014.

„Practici Concurentiale in Retail si FMCG”, prima conferinta dedicata

Modern Buyer organizeaza pe data de 3 noiembrie 2014 conferinta cu tema „Practici Concurentiale in Retail si FMCG”, primul eveniment dintr-o serie de dezbateri dedicate acestui subiect
Pana in prezent, Bogdan Chiritoiu, Presedintele Consiliului Concurentei si Daniela Badila, Director al Directiei Bunuri de Consum la Consiliul Concurentei au raspuns invitatiei lansate de Modern Buyer de participa, in calitate de speakeri, la aceasta prima editie a conferintei „Practici Concurentiale in Retail si FMCG”.
Pe langa reprezentantii Consiliului Concurentei, vor participa si avocati specializati in dreptul concurentei la o dezbatere pe marginea evolutiei concurentei intr-un sector cheie – comertul cu produse alimentare.
Conferinta „ Practici Concurentiale in Retail si FMCG” se va desfasura in intervalul 9.0 – 15.00 si va fi structurata in doua paneluri de discutii: Panel I – Concurenta in sectorul de retail si Panel II – Cele mai frecvente practici anticoncurentiale. Cum pot evita lanturile de retail si producatorii de bunuri de larg consum sa incheie o intelegere anticoncurentiala?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here