Etichetarea produselor alimentare: Cerinte ce devin obligatorii din aceasta iarna

consumatorilor in descifrarea facila si intelegerea informatiilor imprimate pe etichetele produselor alimentare a „fortat” institutiile vizate sa puna in aplicare acte legislative clare, cu linii directive obligatorii, menite sa ofere o viziune mai clara asupra optiunilor consumatorului si sa-i permita acestuia alegerea produsului potrivit nevoilor sale. Modern Buyer si Euro Consultants vor trece in revista, printr-o serie de articole, noile cerinte impuse in etichetarea produselor alimentare, pentru fiecare categorie de produse in parte (carne, produse din carne, peste, legume si fructe, lapte si produse lactate, bauturi alcoolice, bauturi, produse dry-food).

La nivelul Uniunii Europene, anul 2011 a marcat publicarea Regulamentului UE nr. 1169, regulament ce avea sa impuna tuturor jucatorilor activi din lantul alimentar furnizarea de informatii complexe si complete. Documentul complex si-a supus la mare incercare cititorii, prin introducerea de termeni noi (data primei congelari, loc de provenienta, denumire curenta, denumire legala, denumire descriptiva, ingredient primar, si lista poate continua) si introducerea de noi cerinte. Aceste noi cerinte devin obligatorii, cu cateva mici exceptii, incepand cu data de 13 decembrie 2014.

Pe parcursul urmatoarelor saptamani, va vom prezenta, intr-o forma extrem de accesibila, noile cerinte impuse in etichetarea produselor alimentare. Articolele se adreseaza in aceeasi masura producatorilor sau operatorilor din industria alimentara, cat si consumatorilor, oferindu-le, primei categorii, oportunitatea de a-si verifica corectitudinea etichetelor produselor lor, iar celei de a doua categorii, posibilitatea de a fi informati si de a alege, in cunostinta de cauza, intre un produs sau altul.

In acest prim material, ne-am propus sa va oferim o vedere de ansamblu asupra prevederilor Reg. 1169/2011 privind etichetarea alimentelor, iar in articolele ce vor urma vom trece in revista informatiile suplimentare obligatorii a fi indicate pe etichetele produselor, pentru fiecare categorie de produse in parte (carne, produse din carne, peste, legume si fructe, lapte si produse lactate, bauturi alcoolice, bauturi, produse dry-food).

Prevederile acestui regulament se refera la toate produsele alimentare preambalate, nepreambalate, destinate consumatorului final, restaurantelor, serviciilor locale de catering (inclusiv cele care opereaza pe liniile aeriene), precum si produselor comercializate on-line.
Responsabilitatea privind corectitudinea informatiilor oferite pe eticheta produselor apartine societatii care pune pe piata un produs, fie ca este producator, distribuitor, importator sau ambalator.

Modalitatea in care informatiile sunt furnizate consumatorului este, de asemenea, reglementata. Astfel, textele imprimate de eticheta trebuie sa fie vizibile, lizibile si, dupa caz, indelebile, sa nu fie disimulate, ascunse, trunchiate sau separate prin imagini sau prin orice alt element intercalat (ex. continuarea textului pe o alta fateta a ambalajului).

In functie de suprafata etichetei, se impun valori minime ale fonturilor inaltimilor literelor mici, aceste valori fiind mai mari sau egale cu 1,2 mm. In cazul ambalajelor sau al recipientelor la care cea mai mare fateta are o suprafata mai mica de 80 cmp, dimensiunea fontului inaltimii literei mici este mai mare sau egala cu 0,9 mm.

Toate informatiile prezente pe eticheta unui produs trebuie sa fie, obligatoriu, traduse in limba romana, pentru o corecta si completa informare a consumatorului.

In momentul achizitionarii unui produs alimentar, eticheta trebuie sa contina, cel putin, urmatoarele informatii:
1. denumirea produsului alimentar;
2. lista ingredientelor;
3. cantitatea neta de produs alimentar;
4. data durabilitatii minimale sau data limita de consum;
5. conditiile speciale de pastrare si/sau conditiile de utilizare;
6. numele sau denumirea comerciala si adresa operatorului din sectorul alimentar (producator/ importator/distribuitor/ ambalator);
7. tara de origine sau locul de provenienta (obligatorie, incepand cu data de 01.04.2015, pentru carnea proaspata, refrigerata sau congelata de animale din specia porcina, ovina, caprina si de pasare);
8. instructiuni de utilizare, in cazul in care omiterea lor ar ingreuna utilizarea corecta a produsului alimentar (instructiuni de preparare);
9. in cazul bauturile care contin mai mult de 1,2 % de alcool in volum, concentratia alcoolica dobandita;
10. declaratie nutritionala (obligatorie incepand cu data de 13.12.2016).

Va invitam sa urmariti in articolele viitoare informatii utile privind etichetarea alimentelor , pentru fiecare categorie de produse in parte (carne, produse din carne, peste, legume si fructe, lapte si produse lactate, bauturi alcoolice, bauturi, produse dry-food). (Sursa foto: Onlinelearningtips.com)

Giorgiana Jelescu / Managing Director, Euro Consultants Romania

Articolul precedentModificari importante aduse reglementarilor din domeniul concurentei
Articolul următorConstantin Coman, Coface: Pe fondul reducerii consumului si a presiunii marilor retaileri, profitul raportat de companiile din FMCG a scazut la mai putin de jumatate fata de finalul lui 2008
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.