Magazinul online farmec.ro a atins pragul de un million de euro, cifra de afaceri

0
1175

La 32 de ani, Cristina Berdea, Manager vanzari online in Farmec, coordoneaza un business cu o ascensiune extrem de frumoasa. In 2015, vanzarile on line ale producatorului roman de cosmetice au atins pragul de un million de euro, performanta deloc de neglijat avand in vedere specializarea acestui magazin. Am invitat-o pe Cristina Berdea la un dialog despre experienta online-ului si pasii pe care farmec.ro i-a facut, incet si sigur, catre cifra de un million de euro. Interlocutoarea noastra lucreaza in companie de sase ani, incepand ca specialist marketing online.

Cand a fost lansat magazinul online – farmec.ro -, si care au fost motivele care au stat la baza acestei decizii?
Magazinul online farmec.ro a fost lansat exact acum patru ani, inainte de Craciun. A fost o decizie fireasca, practic am urmat directia data de piata si de consumatori. Ne-a luat ceva timp pana am pus totul pe picioare, pentru ca este mult de lucru in spatele unui astfel de business, mai ales pe zona de platforma, sisteme, interfata etc. Totul trebuie integrat. Am inceput pe piata interna, iar de mai bine de un an, ne-am extins vanzarile si in afara tarii. Vindem si in Europa, prin platforma farmec.eu, unde avem multi clienti romani care fie cumpara pentru ei, fie trimit cadouri in tara. Si in acest an, de 1 decembrie, am realizt o campanie pe brandul Gerovital, la care transportul a fost gratuitt. Asadar, pentru pietele externe si promovarea brandurilor in afara tarii mergem cu cu farmec.eu, iar in Romania cu farmec.ro.

Din ce tari primiti cele mai multe comenzi?
Primele trei tari in care livram sunt Italia, Anglia si Franta. Principalii clienti in acest moment sunt romanii stabiliti in strainatate care fac comenzi atat pentru ei cat si pentru rudele aflate in tara.

Cum a evoluat portofoliul pe segmentul online, cate produse sunt disponibile in prezent?
In prezent, am ajuns la peste 300 de produse, cu exceptia produselor profesionale, in online fiind disponibile aproape toate articolele din portofoliul nostru. Mai mult, am dezvoltat si produse destinate exclusiv magazinlui online – de exemplu, parfumurile Gerovital, in editie limitata. Sunt produse in serii mici, cateva sute de articole, pe care le schimbam periodic. Este un proiect doar pentru zona de online, care merge foarte bine.

Dintre cele doua magazine online, farmec.ro si farmec.eu, care genereaza cele mai mari vanzari?
Ca business, farmec.ro este de departe mai important. Farmec.eu are, deocamdata, o pondere mica in total vanzari online, respectiv circa 10%. Insa, pana acum, nu a fost in “vizorul” nostru, noi ne-am focusat pe farmec.ro. Vanzarile care eu venit prin farmec.eu sunt efectiv vanzari organice, tot bugetul de promovare fiind orientat catre magazinul destinat pietei interne. Farmec.eu va fi “vedeta” anului viitor, pentru ca noi credem ca exista un foarte mare potential. Am stabilizat cat de cat piata interna si am ajuns la un nivel de care suntem multumiti, iar acum trebuie sa consolidam ceea ce am realizat intern si sa exploatam potentialul extern. Deci, anul viitor, focusul va fi pe mobile si pe farmec.eu.

Ce cifra de afaceri ati atins in online anul acesta si cu cat au crescut vanzarile fata de anul trecut?
Vanzarile online au crescut la noi cu peste 100% de la un la altul. In 2014 am inregistrat vanzari de circa 450 mii euro, iar anul acesta estimam ca vom depasi 1 milion de euro.

Aproximativ, care este valoarea medie a cosului?
Cosul mediu contine circa 7 produse, iar valoarea medie se situeaza undeva la 150 lei per cos.

Cat timp petrece un cumparator pe site?
In medie, catre 5 minute.

Cum ai explica succesul de care s-a bucurat acest proiect?
Site-ul nostru este ceva mai mult decat un magazin online, cel putin noi asa l-am gandit. Ceea ce este frumos la acest business este ca se poate crea un dialog mult mai intens cu consumatorul. Clientul de pe online este foarte deschis, dornic sa afle informatii noi sau deja stie foarte multe lucruri, si atunci am creat sectiunea “Sfatul specialistului” in care avem in prezent mii de intrebari. Astfel se dezvolta o incredere, iar de aici incolo se pot face lucruri foarte frumoase. Avem o persoana care doar asta face – raspunde la intrebarile consumatorilor. Si sunt foarte multe intrebari care nu vin numai pe platforma, ci pe toate canalele de comunicare, inclusiv pe Facebook sau prin call-center. Foarte multa lume ne scrie si ne cere recomandari de produse. Noi le raspundem, sunt cazuri cand le trimitem testere de produse s.a. Suntem intr-un permanent dialog cu consumatorii nostri. Cred ca aceasta a fost unul dintre factorii care ne-au ajutat sa crestem atat de mult. Piata inca trebuie sa fie educata. Sunt inca multe persoane care nu fac diferenta intre o crema hidratanta si o crema nutritiva, de exemplu. In acest sens am pus si scheme de ingrijire, astfel incat consumatorii sa vada ce produse trebuie sa foloseasca pentru un tratament complet de ingrijire.

Care este “profilul” clientului farmec.ro?
Este un pic diferit fata de profilul clientului din mediul traditional. Este deschis sa incerce produse noi, este bine documentat sau dornic sa se documenteze. Cumparatorii sunt in principal femei, si sunt din toate categoriile de varsta. Avem chiar si persoane de peste 65 de ani care cumpara din online. Insa, segmentul cel mai relevant este 25-35 de ani.

Care sunt cele mai vandute produse in magazinul online?
De departe, noutatile, produse revolutionare: fiolele cu acid hiyaluronic si fiolele cu collagen s.a. Cum am mai subliniat, clientii din online sunt foarte deschisi la tot cee ce e nou, inovativ. Cele doua produse de mai sus ocupa primele doua locuri, urmate de articolele sezoniere.

Ce strategii de promovare derulati in online? Ce tip de promovare functioneaza cel mai bine?
Depinde foarte mult de tipul de campanie pe care o derulam, reach sau performance, de produs si targetul acestuia. Portofoliul nostru de produse este foarte vast, de la produse destinate copiilor pana la produse anti-age sau care trateaza probleme punctuale, ca de exemplu crema anticuperozica sau produsele anti-acnee. Astfel suntem obligati sa fim foarte creativi in mesaje si targetare. Indiferent de instrumentele folosite (email, display, search, social media etc) segmentarea si adaptarea mesajului la canal sunt cruciale, iar acest proces se incheie cu partea de analiza si evaluare. Aici intram deja pe teritoriul meu preferat. Partea frumoasa in online este ca nu duci lipsa de date, de cele mai multe ori ai prea multe si trebuie sa separi graul de neghina. Cine reuseste sa faca acest lucru va avea succes.

Ce ati facut pentru a imbunatati experienta consumatorului pe site?
Am schimbat meniul in totalitate la inceputul acestui an, precum si structura de navigare. Anul viitor vom lansa o noua platforma pt farmec.ro. Inca lucram la ea.

Care sunt cele mai importante modificari pe care le veti aduce noii platforme?
Cele mai mari modificari au fost aduse pe zona de cont unde le-am oferit consumatorilor anumite instrumente pentru a le fi mai usor sa-si gaseasca produsele dorite. Practic, mizam pe personalizare. De asemenea, am lucrat la detaliile despre produs, unde o sa regasiti mai multe modificari: am restructurat informatia in functie de comportamentul user-ului, ne-am dat seama ca anumite zone din site care contineau informatii importante nu ajungeau sa fie accesate s.a. Asadar, am lucrat mult pe zona de detaliu de produs si pe zona de cont. O alta zona importanta pentru noi, ca pentru orice magazin online, este cea de customer services.

Ce provocari ati intampinat in 2015 si ce proiecte aveti pentru 2016?
Provocarea anului 2015 a fost partea de logistica, iar aici am investit intr-un depozit nou. Cresterea numarului de comenzi reprezinta 50% din succesul unui magazin online, restul de 50% vine din partea de pregatire si livrare a comenzilor. In marea majoritate a cazurilor pregatim si livram coletele in 24 de ore. Estimarea de livrare comunicata pe site este tot timpul actualizata, pentru a oferi un timp real in care coletul ajunge la consummator. In ceea ce priveste 2016, dezvoltam functionalitati noi, iar platforma de online va fi mult imbunatatita. Avem doua cuvinte cheie pentru anul viitor: mobile si farmec.eu. Gerovital este un brand national care are foarte mare potential si in piata externa, iar in 2016 vom profita de acest potential.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here