Maine, 22 Iunie a.c., Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare va ajunge pe masa Presedintelui Romaniei, Klaus Iohannis, spre promulgare. Un aviz favorabil din partea acestuia poate insemna noul moment zero al industriei de retail din Romania.
Efectele pe termen mediu si lung ale implementarii acestor modificari sunt atat de complexe incat sunt aproape imposibil de cuantificat. Un lucru este cert: implementarea formei actuale, realizata cu o graba nefireasca si fara un dialog real cu mediul privat, va redesena in profunzime peisajul retailului din tara noastra, cu efecte ireversibile.
Pe termen mediu si lung, actuala lege ar putea contribui direct la cresterea cotei de piata a marilor lanturi internationale de retail, efectul fiind unul invers decat cel sperat de initiatorii acestor modificari legislative.
Marii retaileri din Romania atraga atentia Presedintelui cu privire la faptul ca legea este o ingerinta brutala, fara precedent, cu vicii majore de constitutionalitate, menita sa rescrie regulile economiei.
Acestia mai atrag atentia asupra faptului ca legea a fost modificata in proportie de 90% doar in Comisia raportoare din camera decizională iar initiatorii modificarii Legi 321 se afla si printre cei care au validat proiectul legislativ în Comisia de Agricultura. Acest fapt contravine articolului 75 din Constitutia Romaniei privind bicameralismului. „De altfel, chiar si Curtea Constitutionala (decizia 472/2008) evidentiaza ca „in masura in care modificările aduse de catre o camera unui proiect de lege sunt mult deosebite, ca substanta, fata de forma initiala dezbatuta in prima camera, se ajunge la situatia in care o singura camera sa legifereze, fapt care contravine principiului bicameralismului. In plus, ministrul Agriculturii, puternic sustinut de organizatiile care au fost invitate la dezbaterile legii, s-a implicat activ in promovarea acestei legi, fiind sprijinit, conform spuselor sale, si de premierul Dacian Ciolos, desi pe site-ul oficial Guvernul nu sustine proiectul legislativ de modificare a Legii 321. De asemenea, exista indoieli serioase ca Guvernul ar fi respectat, la timp si referitor la toate prevederile legii, procedura de notificare a Comisiei Europene privitoare la introducerea de masuri restrictive cantitative si calitative. Nu in ultimul rand merita semnalat si faptul ca in elanul sau demolator impotriva supermarketurilor, Comisia de Agricultura a adoptat si o prevedere care ar putea interzice TVA-ul. „Art. 4. – Este interzis oricarui comerciant sa solicite facturarea/refacturarea si sa incaseze de la furnizor taxe si servicii.” Sancțiunea pentru nerespectarea articolului 4 merge pana la ridicarea licentei magazinului”, se precizeaza intr-un comunicat emis astazi de AMCRC.
Vom reveni in urmatoarele zile cu alte informatii cu privire la impactul aplicarii legii asupra industriei de retail din Romania.