Irina Pencea, General manager, eMAG România: Câteva avantaje față de comerțul offline au stimulat creșterea gradului de adopție a cumpărăturilor online

Comerțul online din România a înregistrat o creștere solidă în 2023, ajungând la aproximativ 7 miliarde de euro, o creștere YTY de aproximativ 10%, conform datelor prezentate de GPeC. Pentru liderul pieței, eMAG, această creștere confirmă succesul investițiilor în tehnologie și în servicii adaptate clienților. Despre inovații care modelează experiența de cumpărare în online, am vorbit cu Irina Pencea, General manager, eMAG România şi Senior VP eMAG Bulgaria, Ungaria, România.

Ce valoare are piața locală de e-commerce, au avut loc schimbări față de anii trecuți?

Schimbările observate au fost comunicate publicului: sectorul de e-commerce din România a înregistrat o creștere de aproximativ 10% în 2023, conform datelor prezentate de GPeC. Astfel, piața a ajuns la aproximativ 7 miliarde de euro. O creștere de două cifre este, în opinia mea, o evoluție pozitivă și promițătoare. Cred că toată lumea aștepta să vadă ce se va întâmpla după anul de după pandemie, când situația s-a stabilizat. Am observat acest lucru și în cifrele noastre: nu am mai avut creșterile din perioada de dinainte sau din timpul pandemiei. Acum, însă, acest trend s-a reluat.

Cum să ne explicăm această creștere?

Creșterea se datorează diversificării și faptului că oamenii au descoperit că este mai simplu să comanzi dintr-o aplicație și să primești produsele acasă, decât să pierzi timp prin oraș și în trafic pentru cumpărături. Cred că această conveniență, această ușurință de a face cumpărături a contat mult. Accesibilitatea – până la urmă, prețul de livrare și costurile asociate sunt mici – , online-ul are prețuri foarte bune.

În plus, un domeniu în care competiția se mișcă liber, permite clientului să primească cea mai bună soluție, la cel mai bun preț. În marketplace, la noi, toată lumea se luptă pe preț, iar beneficiarul principal este clientul. Și acest lucru este dificil de realizat în offline, unde trebuie să vizitezi magazinele pentru a verifica prețurile.

Noi avem o etichetă specială (n. red – Eticheta Super Preț) care facilitează identificarea produselor la cel mai bun preț, tocmai datorită tehnologiei. Astfel, este foarte simplu să îți dai seama care sunt cele mai bune oferte. Există, deci, câteva avantaje față de comerțul offline, care au contribuit la creșterea gradului de adopție a acestui mod de a face cumpărături.

Aveți competitori?

Da, există concurență din diverse zone și este diversă. În România, în momentul de față, nu există un model de business exact ca al nostru, totuși, avem competitori din multiple domenii. În principiu, competiția ne ajută. E-commerce-ul presupune o schimbare de comportament, iar schimbarea comportamentului unui om nu este ușoară și necesită timp și efort. Când suntem mai mulți jucători care influențăm acest lucru, schimbările se produc mai ușor.

Ne bucurăm să avem competiție, însă nu simțim în mod acut prezența unui competitor care să fie exact ca noi. În țară, există jucători mai mici și mai mari, platforme online și marketplace-uri. De asemenea, platformele chinezești, precum Shein și Temu, au intrat pe piața din România, dar suprapunerea cu modelul nostru de business este mică. Ei nu sunt identici cu noi și nu oferă exact aceleași servicii.

Care este dimensiunea actuală a businessului eMAG?

În luna iunie 2024, am anunțat rezultatele de business: avem aproape 6 miliarde de lei, cifră de afaceri pentru eMAG România, și aproape 5.000 de angajați. În ceea ce privește poziția pe piață, rolul nostru a fost să creștem piața. Din punct de vedere al jucătorilor de e-commerce, suntem cei care au format piața, și în acest sens, ne bucurăm să fim în pole position.

Ce v-a determinat să dezvoltați categorii de tip grocery: alimente, băuturi, îngrijire personală, îngrijirea casei etc.?

Indiferent că vorbim de eMAG România, Ungaria sau Bulgaria, suntem în principal o platformă non-food. Avem câteva categorii de produse din zona alimentară, deși acesta nu este focusul nostru principal. În ceea ce privește mâncarea proaspătă, Freshful și Tazz din cadrul grupului se concentrează pe acest segment, eMAG mai puțin.

Avem însă câteva categorii în zona de băcănie și băuturi, unde ne descurcăm bine. Aceste categorii sunt în creștere, deoarece clienții le pot comanda frecvent, la prețuri foarte bune, și beneficiază de livrare acasă, fără să mai fie nevoie să-și transporte produsele. Acest aspect este important mai ales pentru băuturi, care pot fi grele și incomod de transportat de la magazin.

Ați anunțat că au crescut vânzările la băuturi, care este explicația?

Nu ne referim la băuturile care trebuie consumate reci, deoarece acestea nu sunt atât de importante pentru noi. Ne concentrăm mai mult pe băuturile alcoolice, ale căror vânzări au crescut semnificativ.

Cred că această creștere se datorează mai multor factori: transportul gratuit și fără efort, dezvoltarea shop-in-shop-urilor și accelerarea creșterii în ultimele șase luni.

Am oferit românilor un pachet avantajos, care include prețuri foarte bune, eticheta Super Preț, promoțiile noastre, livrarea gratuită prin Genius și posibilitatea plății în rate, acolo unde este cazul.

Obiectivul nostru a fost ca oamenii să perceapă platforma noastră ca pe o colecție de magazine de specialitate. Astfel, clienții găsesc pe aceeași platformă magazinul de băuturi, magazinul cu articole pentru copii, magazinul de beauty și altele.

Care este conceptul din spatele “Drinks and coffee shop”?

Noul concept a fost introdus anul trecut, începând cu luna septembrie, și oferă o gamă variată de băuturi, inclusiv alcoolice și nealcoolice, vinuri și cafea, facilitând procesul de cumpărare pentru clienți. Produsele sunt prezentate ordonat în acest shop-in-shop, în aplicație sau pe site-ul web, făcându-le clienților alegerea mai simplă. Acest lucru a condus la o creștere a frecvenței de cumpărare, în special în categoriile de băuturi, clienții preferând acum să achiziționeze aceste produse în mod regulat de la eMAG.

De exemplu, vânzările de cafea au înregistrat o creștere de 39%, iar cele de băuturi alcoolice au crescut cu 28% în ultimul an. Deși în comerțul online aceste categorii au o penetrare mică, accesul ușor la produs și prețul convenabil au generat creșteri semnificative, construind un obicei de cumpărare. Să comanzi cafeaua de pe eMAG a devenit o opțiune simplă și convenabilă, care nu necesită o căutare extinsă, ceea ce permite clienților să plaseze comenzi regulate, adaptate nevoilor lor.

Cum a venit decizia de a lansa un shop-in-shop dedicat băuturilor și cafelei?

Decizia de a lansa un shop-in-shop pentru drinks & coffee a fost luată observând nevoia oamenilor de a găsi în mod facil produsele de care au nevoie. Acest shop-in-shop oferă exact acest lucru – prezintă produsele relevante, prețurile, brandurile și opțiunile de livrare, facilitând procesul de achiziție pentru clienți. Prin urmare, este vorba despre simplificarea experienței de cumpărare și oferirea accesului rapid la produsele dorite.

Din punct de vedere logistic, ce presupune să vă extindeți în zona de dry food, drinks and coffee?

Din punct de vedere logistic, extinderea în zona de dry food, drinks & coffee înseamnă utilizarea infrastructurii logistice existente. În cazul zonei food și băuturi, folosim în principal easy box-urile pentru livrări, însă în special în sezonul rece, deoarece în timpul verii temperatura ridicată poate deteriora produsele. Livrarea la domiciliu se realizează, în general, prin intermediul curierilor. Aceste categorii sunt cele pe care le promovăm în mod activ pe eMAG, desigur, cu excepția produselor fresh.

Cine sunt cei 56.000* de selleri din marketplace? Sunt companii mici, medii, mari?

Sellerii din platforma noastră variază în dimensiune și profil. Avem atât companii mici, medii, cât și mari. Platforma permite accesul atât companiilor foarte mici, cât și celor mari. Companiile mari, în general, au diverse canale de vânzare online, inclusiv canale proprii, pe lângă vânzarea prin intermediul nostru. În același timp, companiile mici au oportunitatea să înceapă și să-și dezvolte afacerea pe eMAG. Astfel, oricine dorește să își deschidă un business poate alege să înceapă pe eMAG sau să dezvolte un canal de vânzare propriu, separat.

Cei 56.000 de seleri din marketplace reprezintă totalul sellerilor din cele trei țări, România, Ungaria și Bulgaria, majoritatea fiind din România. Aceștia au acces la programele oferite de eMAG pentru a-și crește vânzările. Printre acestea se numără Fulfilment by eMAG, care le furnizează o soluție logistică completă. Prin acest instrument, selleri pot depozita marfa în depozitele noastre și noi ne ocupăm de gestionarea logistică și livrarea rapidă și la costuri optime. Acest program reprezintă cea mai avansată soluție de e-commerce oferită lor, eliberându-i de alte griji. Astfel, ei se concentrează doar pe selecția produselor pe care doresc să le vândă, iar odată ce au decis, produsele sunt livrate la depozitul nostru, iar noi ne ocupăm de întreaga parte logistică.

Cine sunt producătorii cu care lucrați direct?

Producătorii cu care lucrăm variază, în funcție de marfa pe care o achiziționăm noi, direct de la ei, și de ofertele pe care le gestionăm noi înșine, nu prin intermediul marketplace-ului.

Această ofertă acoperă principalele branduri și produse din diverse categorii, care sunt comercializate direct de noi. Procesul de listare pe eMAG pentru producători este relativ simplu. Aceștia comunică datele companiei lor și urmează pașii specifici pentru înregistrare. Documentele companiei sunt trimise și evaluate de echipa noastră, iar apoi compania este listată pe platformă și produsele sunt adăugate.

Este important ca aceste companii să aibă o gamă clară de produse și să furnizeze toate informațiile necesare pentru listare. De obicei, nu sunt necesare cerințe speciale în acest sens. Procesul poate varia în funcție de tipul de produs și de acordurile specifice.Nu este nevoie de altceva, în mod particular.

De exemplu, produsele neperisabile, cum ar fi conservele, sunt vândute direct prin platforma eMAG. În schimb, pentru produsele fresh, soluția este vânzarea prin intermediul Freshful, în cadrul grupului nostru.

În ceea ce privește procesul de achiziție și vânzare, în fiecare companie din eMAG există echipe dedicate care se ocupă de aceste aspecte. Achizițiile directe sunt gestionate separat de partea de marketplace.

Pe eMAG, majoritatea businessului este reprezentată de selleri, care își stabilesc prețurile și vând direct pe platformă. Astfel, există o separare clară între vânzările directe gestionate de eMAG și vânzările realizate de selleri.

Pe ce tip de tehnologii se bazează eMAG în 2024, ce noutăți ați implementat și cu ce rezultate?

Pot să dau câteva exemple mai recente, care ajută mult clienții. eMAG utilizează AI pentru a îmbunătăți experiența clienților și eficiența proceselor interne. Una dintre noutăți este afișarea estimată a termenului de livrare pentru produsele listate pe platformă. Astfel, clienții pot vedea când le-ar putea ajunge comenzile înainte de a face achiziția. Produsele cu livrare rapidă sunt marcate distinct, pentru a fi ușor identificate de către clienți. Aceste îmbunătățiri au un impact bun asupra experienței clienților, oferindu-le mai multă claritate și control, în procesul de cumpărare.

Pentru sellerii care importă sau aduc produse din alte țări și au nevoie de traducere, oferim suport complet prin intermediul inteligenței artificiale. Astfel, aceștia își pot lista produsele eficient pe platformă și pot ajunge la clienți din România, Ungaria și Bulgaria. Inteligența artificială traduce automat ofertele din alte limbi, când acestea sunt listate pentru prima dată, în oricare dintre aceste țări. Acest lucru facilitează procesul de listare și extinde accesul sellerilor la noi piețe. Un alt exemplu în care folosim zona de inteligență artificială este pentru a face recomandări.

Recent, am introdus o funcționalitate prin care clienții primesc notificări, când produsele adăugate la Favorite au preț redus sau beneficiază de un voucher suplimentar. Aceste notificări sunt trimise prin aplicație sau prin e-mail, astfel încât clienții să fie la curent cu orice reducere sau promoție pentru produsele pe care le urmăresc. Această funcționalitate îi ajută să ia decizii mai ușor, fără să mai caute activ informații; acestea vin direct către ei.

Există exemple de implementări bazate pe inteligență artificială în domeniul logistic și al livrărilor, care optimizează procesele și îmbunătățesc experiența clienților.

Care va fi rolul AI în transformarea experienței de cumpărare online, în viitorul apropiat?

În viitorul apropiat, inteligența artificială va avea un rol esențial în transformarea experienței de cumpărare online. Căutarea vizuală devine din ce în ce mai importantă, permițând utilizatorilor să caute produse folosind imagini, fie prin fotografierea directă cu telefonul, fie prin alegerea unei imagini din galeria personală. Aceasta este o direcție nouă în evoluția comerțului electronic și investim în ea. De asemenea, asistenții virtuali, inclusiv asistenții de shopping, vor juca un rol tot mai important în oferirea recomandărilor personalizate, adaptate profilului și preferințelor utilizatorului. Astfel, prin oferirea de consiliere adecvată și relevantă, experiența de cumpărare online se va îmbunătăți. Acestea sunt câteva dintre tendințele-cheie, în evoluția comerțului electronic.

Rezultatele pe care le-ați anunțat, au în spate și un anumit comportament de consum. Cum diferă obiceiul de consum aici, față de Bulgaria sau Ungaria?

România are un avans în ceea ce privește penetrarea comerțului online, iar noi credem că am contribuit semnificativ la acest progres, investind considerabil în dezvoltarea e-commerce în țară. Vă spuneam că penetrarea comerțului online în România se situează în jurul valorii de 10%, în timp ce în celelalte două țări este în jur de 8-9%.

În ciuda faptului că există soluții de comerț online în Ungaria, acolo oamenii adoptă un comportament de consum mai tradițional și achiziționează mai puțin online, decât în România. Aceste diferențe pot fi influențate de factori culturali și economici, iar adaptarea strategiilor noastre pentru fiecare piață este esențială pentru a maximiza potențialul ei și pentru a răspunde eficient nevoilor consumatorilor.

La nivel național, cum stă Bucureștiul față de alte orașe?

Bucureștiul se evidențiază ca fiind teritoriul cu cea mai mare penetrare a comerțului online din România. Aici, românii au adoptat mai rapid utilizarea internetului pentru cumpărături, iar densitatea de clienți Genius, din totalul utilizatorilor Genius activi în platforma noastră, este cea mai mare. Faptul că avem un depozit aproape de București contribuie la o viteză de livrare rapidă, iar gradul ridicat de digitalizare al locuitorilor îi face să comande mai frecvent online.

În ultima perioadă, observăm o creștere semnificativă a comerțului online și în celelalte orașe din țară. Acest lucru se datorează, în mare parte, extinderii rețelei de easybox de către Sameday și creșterii accesibilității pentru clienți. Atunci când există un easybox în apropierea locuinței, este mult mai convenabil să te bucuri de beneficiile comerțului online. Astfel, numărul livrărilor în toate celelalte orașe și chiar în localitățile mai mici, crește.

*Update: Cei 56.000 de selleri care vând pe Marketplace-ul regional eMAG, în România, Bulgaria și Ungaria au înregistrat anul trecut cu 23% mai multe comenzi față de anul precedent. Această creștere a fost susținută de programele pe care eMAG le-a dezvoltat în ultimii trei ani, marcați de investiții, care s-au ridicat la 251 milioane de lei pentru susținerea antreprenoriatului. Doar în ultimul an ponderea produselor vândute de către selleri pe platforma eMAG a ajuns la peste 60% în toate cele trei țări.

Datele au fost prezentate în cadrul Sellers’ Day 2024, eveniment regional hibrid dedicat antreprenorilor care vând pe eMAG Marketplace, la care au luat parte peste 1.300 de selleri din Sud-Estul Europei.

Articolul precedentFroo plănuiește să deschidă magazine cu suprafețe între 50 și 70 mp, în marile orașe din România
Articolul următorMarele Târg de Bere și Fotbal Auchan 2024: peste 300 de sortimente locale și internaționale la prețuri mici
Daniela Oancea
Redactor-șef al Modern Buyer din iulie 2017. Absolventă a Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, Daniela are o experiență de peste 20 de ani în presă. A început să lucreze ca reporter și apoi ca redactor de știri externe la cele mai importante cotidiene naționale: Tineretul Liber, România Liberă și Evenimentul Zilei. Și-a continuat cariera ca Business Editor pentru Mediafax și apoi ca Redactor-șef la diferite publicații Business to Business, precum și ca expert media, în trei proiecte europene: PHARE/SAPARD. Danielei îi puteți scrie pe adresa oancea.i.daniela@gmail.com