Harta retailului modern din Bulgaria

0
384

Bulgaria ofera retailerilor europeni potential de crestere, dovada si expansiunea agresiva a mai multor lanturi internationale. Criza nu a ocolit nici aceasta tara, insa din a doua parte a anului trecut, Bulgaria a intrat intr-o perioada de refacere economica, fapt ce-i determina pe specialistii GfK sa vorbeasca despre „un nou inceput pentru piata FMCG”.

Dupa mai multi ani de scaderi dramatice, Produsul Intern Brut (PIB) al Bulgariei a cunoscut o usoara crestere in 2010 (0,2%), in timp ce rata inflatiei a cunoscut o tendinta de scadere (4,5 procente in 2010, fata de 7%, media ultimilor ani). Pentru prima oara, a fost stopata si cresterea ratei somajului, iar salariile nete au continuat sa creasca. Potrivit unui studiu GfK realizat in luna mai 2011, anul trecut, salariul net mediu in aceasta tara a fost de 642 de leva bulgaresti (329 euro), fata de un salariu mediu net de 585 de leva in 2008. Cu toate acestea, increderea consumatorilor bulgari in viitor este fragila. Doar 12% dintre ei cred ca veniturilor lor vor creste in perioada urmatoare. Și la intrebarea „intentionati sa cumparati mai mult in urmatorul an”, procentul celor care raspund afirmativ este la fel de mic. De altfel, nici in prezent situatia financiara a bulgarilor nu este foarte buna.
blg1
Doar 1% dintre ei spun ca economisec considerabil, in timp ce 63% declara ca veniturile actuale le ajung doar pentru cheltuielile lunare. Incertitudinea se vede si in statisticile oficiale care indica o scadere a consumului per gospodarie, in valoare. Practic, consumatorii au taiat anumite achizitii pentru a-si putea asigura necesitatile de baza, iar alimentele reprezinta in continuare cea mai mare pondere in cheltuielile unei gospodarii, arata GfK. In 2010, comparativ cu 2009, bulgarii au cheltuit cu 0,4% mai mult pe mancare si cu 2,1% mai mult pe produsele de igiena si ingrijire personala. In schimb, consumul de bauturi si tutun s-a diminuat cu 3,9%, achizitiile de echipamente de uz casnic cu 9,2%, iar cele de haine si incaltaminte cu 9,1%. Bulgarii au taiat drastic (cu 11,3%) si bugetul alocat educatiei, divertismentului sau altor activitati de recreere.

Ce conteaza pentru consumatori?

Proximitatea, sortimentatia variata, pretul si calitatea produselor sunt cele mai importante criterii dupa care se ghideaza consumatorii bulgari atunci cand aleg magazinele pentru cumparaturi. Desi a ramas in continuare pe primul loc, proximitatea pierde de la an la an teren in acest top, in favoarea pretului sau a promotiilor. Posibilitatea de a plati cu cardul sau serviciile oferite de retailer nu atarna prea mult in decizia bulgarilor de a cumpara dintr-un magazin sau altul. In schimb, discounturile sunt din ce in ce mai importante. Ponderea produselor aflate la promotie, in cosul de cumparaturi, a fost de 7,4%, in 2010, iar in acest an, s-a observat o tendinta de crestere a acestui procent. Nu in ultimul rand, cumparatorii acorda din ce in ce mai mare atentie cataloagelor promotionale ale retailerilor. Daca in 2006, doar 5% dintre cumparatorii bulgari spuneau ca tin cont de promotiile din cataloage promotionale atunci cand merg la cumparaturi, anul trecut procentul acestora a crescut la 13%.

Retailul modern: discounterii si-au intarit pozitia pe piata

Ponderea retailului modern este inca foarte mica in Bulgaria comparativ cu alte state din Europa, dar, de la an la an, comertul modern castiga teren. Anul trecut, cota de piata cumulata a hipermarketurilor, supermarketurilor, discounterilor si magazinelor de tip cash&carry a fost de 37% in total cheltuieli FMCG. Primii 10 retaileri din aceasta tara (Kaufland, Billa, CBA, Fantastico, Metro, Penny, T-Market, Carrefour, Piccadilly si Koop – COOP Retail Chain) detin impreuna o cota de piata de 29%, in crestere cu 3,7% fata de 2009. In 2010, discounterii si-au intarit puternic pozitia pe piata Bulgariei, revendicand un procent de 15% din totalul chel-tuielilor FMCG (vezi grafic 2), desi doi dintre jucatorii importanti, Penny si Lidl, cu cate 49, respectiv 34 de magazine, au intrat relativ curand pe piata. De altfel, si rata de penetrare a discounterilor a crescut de la 40,4% in 2008 la 66,3% in 2010. Numai in ultimii doi ani, expansiunea discounterilor pe piata interna a facilitat accesul altor 736.000 de gospodarii la ofertele specifice acestui format. Pe termen scurt, Lidl Bulgaria si-a propus sa ajunga la 50 de magazine, in timp ce Penny isi propune sa creasca numarul lor la 65. In ceea ce priveste profilul cumparatorilor care aleg frecvent magazinele de tip discount, studiul GfK arata ca 39% din valoarea cheltuielilor realizate in discounteri sunt generate de gospodariile cu copii, iar 21% dintre consumatori au varsta de peste 61 de ani.
blg2
In fine, orasele mari cu peste 100.000 de locuitori si Sofia aduc 53% din valoarea cheltuielile realizate in magazinele de tip discount. Supermarketurile si hipermarketurile au totusi cel mai mare grad de penetrare in randul populatiei, 88,1% dintre consumatori vizitand un hipermarket sau supermarket in ultimul an, dar si cea mai mare cota de piata din cheltuielile bulgarilor (22%). Un actor major pe piata de retail din Bulgaria este Kaufland, companie ce si-a reconsolidat in 2010 prima pozitie pe piata cu o cota de 9,3% din cheltuielile totale din FMCG.
blg3
Kaufland are si cel mai mare grad de penetrare, dar este inca in spatele Billa in ceea ce priveste notorietatea brandului. Retailerul german si-a mentinut pozitia de lider, raspunzand la principalele asteptari ale cumparatorilor bulgari: proximitatea fata de casa ori serviciu, varietatea sortimentului si preturi bune, arata studiul GfK. Potrivit acestuia, 77% dintre consumatori sunt satisfacuti de sortimentul de produse din Kaufland, iar 53% sunt foarte multumiti de preturi.

Dintre retailerii care au reusit sa-si creasca semnificativ cota de piata in valoare, se numara Billa, Penny, Carrefour si Fantastico. Din punctul de vedere al vanzarilor, pe primul loc se situeaza Metro, cu peste 500 milioane de euro, urmat de Kaufland si Billa, cu peste 350 de milioane de euro, respectiv peste 240 milioane de euro (vezi tabel).

Presiuni si oportunitati pentru furnizori

Din dorinta de a creste puterea de cumparare a consumatorilor, retailerii solicita furnizorilor o implicare tot mai mare in activitatile promotionale destinate consumatorilor. Presiunile asupra brandurilor vin si din alte doua directii: tendintele din retail si comportamentul consumatorilor. Printre cele mai importante tendinte ale pietei se numara expansiunea companiilor internationale, si in special a hard discounterilor sau cresterea importantei marcilor private. Procentul celor care achizitioneaza branduri proprii a crescut considerabil de la an la an. In 2010, peste 39% dintre cumparatorii din Bulgaria declarau ca achizitioneaza anumite produse marca proprie, in timp ce in 2006, de pilda, acest procent era de doar 25%. Ponderea celor care cumpara in mod regulat astfel de produse a crescut de la 2,9% in 2006, la 7,7% in 2010.

Anul trecut, cota de piata a marcilor private, in valoare, a fost de 5,9% din total vanzari realizate la nivel national. Cifra se situeaza totusi sub media altor tari: 16% Croatia, 28% in Ungaria, 21% in Polonia, Cehia 19%. Puterea de cumparare redusa, sensibilitatea fata de pret sau mobilitatea puternica a consumatorilor sunt alte tendinte-cheie in comportamentul de consum.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentDiferentierea, strategia Cora pentru 2011
Articolul următorMega Image isi concentreaza operatiunile logistice
Maria Hurduc

Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here