Piata de bunuri de folosinta indelungata din Romania a crescut cu aproape 15% comparativ cu T1 2014, pana la valoarea de 445 de milioane de euro, potrivit celui mai recent studiu TEMAX® realizat de GfK Romania. Din cele sase sectoare cu o evolutie pozitiva, cinci au avut rate de crestere de doua cifre: electrocasnice mari (+ 21%), electrocasnice mici (+19%), telecom (+17%), electronice (+15%) si piata de imprimante, multifunctionale si consumabile (+11). Singurul sector pe un trend negativ a fost cel foto (aproape -5%).
Debut de an foarte bun pentru electrocasnice mari si mici
Vanzarile din sectorul de electrocasnice mari au crescut inca o data in T1 2015, atingand valoarea de 80 de milioane de euro, cu 21% mai mult decat in aceeasi perioada din 2014. Toate categoriile monitorizate din cadrul sectorului au contribuit la acest rezultat remarcabil prin rate de crestere de doua cifre. Vanzarile de incorporabile au crescut usor mai mult decat cele clasice si reprezinta aproximativ 20% din valoarea electrocasnicelor mari. Piata electrocasnicelor mici a inregistrat o crestere puternica in T1 2015, cu peste 19% mai mult decat in primul trimestru al anului trecut, ajungand la o valoare de 31 de milioane de euro.
Aproape toate categoriile au avut cresteri de doua cifre dar cea mai mare contributie au avut-o produsele cheie precum storcatoarele de fructe si legume, aparatele de preparat mancarea, aparatele de preparat bauturi calde si fiarele de calcat, cu peste 20%. De o evolutie remarcabila au avut parte si aparatele de tip multicooker.
Smartphone-urile, principalul motor de crestere al sectorului telecom
In T1 2015, piata de telecom a crescut cu 17% comparativ cu T1 2014, cu o valoare nesubventionata estimata de 135 de milioane de euro. Smartphone-urile (din categoriile de pret low si mid) au continuat sa fie principalul motor de crestere, cu rate de doua cifre comparativ cu T1 2014. Si piata de casti a inregistrat o crestere de doua cifre fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Trend ascendent pentru electronice, peste asteptari pentru sectorul IT
Piata electronicelor a inceput anul cu o crestere de aproape 15% comparativ cu primul trimestru al 2014. Valoarea vanzarilor a atins 72 de milioane de euro. Televizoarele au avut cea mai buna evolutie, televizoarele Smart si cele cu ecran UHD contribuind cel mai mult la cresterea vanzarilor. Alte sectoare precum sistemele audio, boxele si boxe cu andocare au avut rate de crestere de doua cifre. Mp3/Mp4 playere, sistemele de navigatie si DVD playerele au continuat sa scada.
Trendul pietei de IT a fost ascendent, cu o rata de crestere de 8% fata de T1 2014, pana la valoarea de 107 milioane de euro. In timp ce vanzarile de calculatoare portabile si monitoare au depasit asteptarile in materie de cresteri, tabletele au inregistrat o scadere de 3% in valoare. De asemenea, celelalte categorii – desktop-uri, camere web, tastaturi si mausi – au crescut in vanzari comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Semne de revenire a pietei
Primul trimestru al anului 2015 a avut o evolutie buna, inregistrand o crestere de aproape 15%, datorata celor sase din sapte sectoare aflate pe un trend ascendent. Sunt semne ca piata bunurilor de folosinta indelungata isi revine. Este interesant de vazut daca aceasta evolutie pozitiva va fi mentinuta sau nu in cel de-al doilea trimestru, luand in considerare influentele economice.