Gabriel Ivan, CHEP România: “În 2019 ne-am propus o creștere de două cifre”

0
343

Producătorii de fructe și legume proaspete din România devin, de la un an la altul, un segment important de clienți în portofoliul CHEP România. Cum vedeți evoluția acestui sector și ce soluții oferiți pentru fermierii din industrie?

Din punct de vedere al maturității, sectorul de fructe și legume proaspete începe să prindă din urmă sectoare mari din FMCG care colaborează cu noi. Asocierea fermierilor, creșterea investițiilor și colaborarea cu marile lanțuri de retail modern sunt doar o parte din factorii care contribuie anual la creșterea acestui sector tot mai dinamic. În fiecare an, încheiem parteneriate noi cu fermieri relevanți, deci piața de fructe și legume proaspete câştigă o pondere tot mai importantă și în business-ul nostru. De pildă, în 2018, numărul de clienți din acest sector a crescut de aproape patru ori față de 2017. Aceasta pentru că le oferim fermierilor o gamă completă de echipamente și de soluții moderne la probleme actuale din supply chain, parteneriate cu toți jucătorii din lanțul logistic – de la furnizorii de ambalaje până la clientul final –, disponibilitate la cerere. Nu în ultimul rând, echipa noastră are capacitatea să le ofere producătorilor de fructe şi legume proaspete consultanță la cel mai înalt nivel şi să le împărtășească din experiența de piață a partenerilor alături de care colaborăm de mai mult timp în acest sector, în România și pe alte piețe. Când ne așezăm cu ei la masa discuțiilor, dar și ulterior, pe parcursul colaborării, le povestim  ce știm despre piața locală și europeană, ce se întâmplă și care sunt trendurile relevante din industrie. Nu aș spune că este un lucru de neglijat, pentru că prin această colaborare și comunicare permanentă îi ajutăm să se focuseze pe afacere, pe ceea ce știu ei cel mai bine să facă, noi preluând o parte din problemele care le aduc multă bătaie de cap, ca raportarea la autoritățile de mediu, utilizarea unor soluții și a unor platforme logistice în acord cu standardele marilor retaileri.

Există particularități ale acestei industrii, pentru care ați dezvoltat soluții specifice?

Una dintre particularități este sezonalitatea. O nevoie acută a business-urilor sezoniere este controlul costurilor și al investițiilor în mijloace fixe, adică în platforme logistice de care au nevoie doar în anumite luni ale unui an. Soluțiile pe care le oferim astăzi partenerilor din sectorul acesta e un real sprijin din toate aceste perspective. Așadar, argumentele imbatabile cu care atragem un producător sau exportator/ importator să treacă la sistemul de închiriere a paleților CHEP țin de disponibilitate, de reducerea expunerii fiscale, de acceptanța în retailul modern și de eficiența costurilor.

Din ce regiuni provin partenerii d-voastră de business cei mai importanți din sectorul de legume și fructe?

Partenerii cu care lucrăm sunt concentrați în mai multe bazine legumicole și fructifere, atât din partea de Sud și Sud-Est a țării, cel mai bine reprezentată astăzi în portofoliul nostru, cât și în alte regiuni. Aș aminti aici Ialomița, Slobozia, Galați, Vâlcea, Argeș, Constanța, Buzău, Covasna și Harghita. Colaborăm cu producători de cartofi, pepeni, morcovi, ceapă, salată, mere, rădăcinoase. Punem foarte mult accent pe zona de colaborare, atât a noastră cu clienţii şi partenerii noștri, cât și a acestora între ei și credem în alianțele strategice pe întreg lanțul logistic. În alte piețe mai dezvoltate, discutăm deja despre soluții de colaborare, care înseamnă alianțe strategice ce generează oportunități uriașe de reducere a costurilor logistice și, desigur, și a impactului asupra mediului, cu politici comune de sustenabilitate.

 

Ce tip de parteneriat dezvoltați cu marii jucători din retail, în România?

Am dezvoltat diverse tipuri de parteneriate. Cu toți retailerii prezenți pe piață avem o colaborare în zona de acceptanță a paleților noștri ca paleți standard, cu un nivel de calitate net superior echipamentelor tradiţionale de transport, în linie cu procesele lor de distribuție, așteptările și exigențele lor și, în plus, cu beneficii de sustenabilitate. Apoi, aș aminti dezvoltarea afacerii prin advocacy către furnizorii lor, pe beneficiile închirierii de paleţi şi soluțiile specifice de transport, de service şi altele. Colaborăm cu lanțurile de retail în fluxurile lor de importuri directe pe segmentul de private label sau pentru serviciile de închiriere a paleților folosiți în zona de picking.

Cât acoperă CHEP România din piața serviciilor logistice cu paleți?

Din estimările noastre, în industria bunurilor de larg consum, avem o cotă de piață de aproximativ 20%. Prognozele pentru 2019 sunt optimiste. Ne așteptăm ca după intrarea în vigoare a Ordonanței 74, ce reglementează economia circulară, să avem o creștere importantă în România.
Vedem o tot mai mare deschidere a companiilor pentru economia circulară, iar piaţa ştie că sistemul CHEP facilitează trecerea la acest nou model economic.

Așadar, prin prisma modificărilor legislative, se anunță un an extrem de important. Cum vedeți anul 2019 și ce obiectiv de creștere aveți?

Da, așa cum spuneam, prognozele sunt foarte bune. În CHEP, anul fiscal începe în iunie și se termină în iulie anul următor, deci putem afirma că în anul fiscal actual rezultatele pe care le-am înregistrat sunt foarte bune. Am rămas pe un trend crescător și nu văd niciun potențial pericol. Tocmai de aceea, principala noastră preocupare pentru următoarele trimestre este să ne asigurăm că avem structura comercială și logistică care să ne permită susținerea creșterii pe care o prognozăm în continuare. Am continuat să ne mărim echipa și o vom face și în perioada următoare pentru că, cel puțin din punct de vedere al planificării, vrem să fim cu un pas înaintea a ceea ce urmează să se întâmple. Am încheiat anul fiscal 2018 cu o creştere de peste 30%, cifrele urmând să fie definitivate. Anul acesta credem că vom atinge cel puțin același nivel de creștere. Pe volumul de paleți închiriați, am crescut cu circa 35%.

Aș dori să vă întreb care au fost urmările investiției în extinderea și modernizarea Service Center-ului de la Ploiești?

Am obținut, în primul rând, o creștere semnificativă a productivităţii cu circa 70%, adică 600 de paleţi recondiţionaţi/ oră, ceea ce înseamnă că, astăzi, putem să livrăm un volum mult mai mare de paleți la același nivel calitativ. Obiectivul a fost acela de a ne asigura că putem susține creșterile de volume. Tot ca urmare a acestor investiții am obținut o mai bună eficiență operațională a acestui centru de service, scăderea consumului de scândură cu circa 125m3 anual și condiții de lucru mai bune pentru operatorii tehnici. Investițiile nu se vor opri aici, mai avem și alte planuri de dezvoltare în noi puncte de service.

Cum vedeți evoluția operațiunilor CHEP România în următorii ani și ce direcții de dezvoltare aveți pe termen scurt și mediu?

Ne propunem să menţinem ritmul de creştere din ultimii doi-trei ani, iar unul dintre lucrurile esențiale pe care le avem în vedere este disponibilitatea permanentă a paleților, la un nivel înalt de calitate standard. Explorăm proiecte de category management cu mari producători şi retaileri, pentru că luăm în calcul extinderea ofertei de produse şi servicii. Tot ce înseamnă calitatea serviciilor și inovație va rămâne la CHEP o preocupare foarte importantă. Vrem să extindem beneficiile colaborării prin soluții de transport colaborativ, în care aceeași capacitate de transport este folosită de mai multe companii la retur, ca să nu circule pe gol sau cu încărcătură incompletă. În România, sunt deja companii care şi-au aliniat planurile de transport, obţinând imediat optimizarea costurilor de distribuţie, prezenţă la raft 100% şi scăderea cu circa 30% a emisiilor de carbon.

În încheiere vă invit să lansați producătorilor de legume-fructe un mesaj sau o recomandare pentru 2019.

Pentru producători, aș spune că este nevoie de o schimbare a tiparelor de gândire, dinspre o abordare strict concurențială, spre colaborare. Astăzi, deschiderea de a colabora—de a crea sinergii prin partajarea informațiilor, a soluțiilor tehnice, a competențelor și a expertizei cu partenerii de afaceri—creează adevăratul avantaj competitiv durabil.