FASHION RETAIL: Romania va avea cel mai bun ritm de crestere din Europa Centrala

Piata de fashion din Europa Cetrala a inregistrat o crestere de 8% in 2010, fata de anul anterior, ajungand la valoarea de 12,8 miliarde de euro, se arata in studiul “Clothing and footwear retail market in Central Europe 2011. Market analysis and development forecasts for 2011-2013″, realizat de PMR. Potrivit sursei citate, pentru 2011 se asteapta o crestere de pana la 5%, sustinuta in special de Polonia si Romania.

Dupa criza majora ce a afectat retailul din regiune in 2009, se pare ca ultimul an a adus o imbunatatire a industriei de imbracaminte si incaltaminte. Totusi, evolutia pietei este inca slaba in Ungaria si Slovacia, in timp ce in Cehia piata a stagnat. „Industria de fashion retail se va imbunatati in perioada 2011-2013, in toate tarile din Europa Centrala analizate, insa cu rate de crestere diferite, fiind de asteptat sa atinga o valoare de peste 15 miliarde euro in 2013”, afirma Dominika Kubacka, PMR retail analist.

Evolutia pietelor din regiune
Polonia ramane cea mai mare piata dintre cele cinci analizate, contributia sa in vanzarile de imbracaminte si incaltaminte din regiune fiind de 55%, fiind cel mai putin afectata de criza economica, comparativ cu celelalte tari. Unul dintre motive ar fi existenta unor jucatori locali puternici, cum ar fi LPP Fashion si NG2, atat din punct de vede al vanzarilor, cat si al numarui de magazine. LPP, companie prezenta in 10 tari europene, cu cinci branduri, este liderul regiunii pe piata de imbracaminte si incaltaminte. Este prezenta si in Romania, prin LPP Fashion Distributor, cu brandurile Reserved, Cropp Town si House. La randul sau, NG2 este prima companie din retailul de incaltaminte, dupa numarul de magazine si a doua, dupa Deichmann, in termeni de vanzari, desi opereaza in numai doua piete din zona – Polonia si Cehia. Luand in considerare numarul de magazine detinute in tarile din Europa Centrala, Orsay si Deichmann sunt cele mai extinse lanturi de imbracaminte si incaltaminte. Cele doua sunt prezente pe toate cele cinci piete analizate, avand aproximativ 250, respectiv 415 magazine active, la mijlocul lui 2011.
Estimarile cuprinse in studiu arata ca Slovacia va ajunge sa inregistreze cele mai mari vanzari pe cap de locuitor, pana la 229 euro, in timp ce in Romania vanzarile pe cap de locuitor vor fi cele mai mici, aceasta piata fiind cea mai afectata de criza economica. Daca pentru 2010 cheltuielile pentru imbracaminte si incaltaminte sunt estimate la 73 de euro pe cap de locuitor, prognozele pe termen mediu arata o crestere semnificativa, de 41% pana la 103 euro/ cap de locuitor.

Romania, potential crescut
international01
Cu toate acestea, analistii PMR considera ca Romania, care are o pondere de 12% in vanzarile realizate in regiune, poate avea cea mai dinamica crestere din regiune in urmatorii trei ani, in ceea ce priveste cheltuielile pentru imbracaminte si incaltaminte. Dintre cele cinci tari monitorizate, in piata romaneasca de fashion retail este dezvoltata cel mai putin, multe companii internationale deschizand nu de mult primele magazine. Retailerul suedez H&M a intrat pe piata romaneasca la sfarsitul lui martie a.c., acesta fiind cel mai important eveniment din industrie din regiune.

Concluzii
Extinderea retailerilor de fashion este strans legata de dezvoltarea centrelor comerciale. Un alt raport al PMR, ce analizeaza dezvoltarea centrelor comerciale in regiune, releva ca in Romania, Polonia si Slovacia se vor inregistra cele mai semnificative cres teri in perioada 2011-2013, de cel putin 50%, fata de 2010, in termeni de suprafata inchiriabila bruta. Desi centrele comerciale reprezinta canalul de distributie-cheie pentru retailerii de imbracaminte si incaltaminte, reprezentantii PMR atrag atentia asupra unei alte realitati: un numar tot mai mare de clienti achizitioneaza imbracaminte si incaltaminte prin intermediul magazinelor on-line, din ce in ce mai populare in randul con sumatorilor din cele cinci tari, dar mai ales in randul cehilor.

Articolul precedentVlad Ardeleanu, Carrefour: „Trebuie sa crestem puterea de cumparare a romanilor”
Articolul următorRetailerii polonezi ataca segmentul premium
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.