Advertorial, Text: Adriana Popescu
Gianina Badea, manager Casa de Vinuri Selecționate Dionysos: „Vinul nu se vinde fără poveste”
Dionysos Casa de Vinuri Selecționate a anunțat recent extinderea portofoliului cu vinuri de la încă opt crame din Italia, aducând pe piaţa locală vinuri din câteva regiuni emblematice vitivinicole italiene, printre care și renumitul Amarone de la Cantina Valpolicella Negrar, locul de naștere al acestui vin și cel mai mare producător de Amarone. Evenimentul de prezentare a întregului portofoliu de vinuri italiene a avut loc la Institutul Italian de Cultură, în prezența Ambasadorului Italiei în România, ES Alfredo Maria Durante Mangoni, a reprezentanților cramelor din Italia și a unui public numeros din domeniul vinului. Dr. Ing. Chim. Gianina Badea, managerul companiei, ne-a oferit mai multe detalii despre noile crame și vinuri din portofoliu, planurile de distribuție și ce ar trebui să știe consumatorii despre ele și de ce să le caute.
Ambasadorul Italiei în România, ES Alfredo Maria Durante Mangoni, un adevărat cunoscător al vinurilor și tradițiilor din Italia, ne-a onorat cu prezența la eveniment și a încântat invitații cu discursul său.
Să vorbim pentru început chiar despre aceste noutăți pe care le-ați adus în România – importuri exclusive. Care sunt ele, care a fost contextul în care aţi decis să le importaţi şi de ce?
În 2019, am participat la Indagra/Expo Drink atât cu Comagrimpex, compania noastră prin care furnizăm în România echipamente și utilaje pentru vinificație și materiale oenologice și ambalaje pentru industria vinului, cât și cu Dionysos și am avut standul vis-a vis de standul Asociației Oamenilor de Afaceri Italieni; așa am cunoscut reprezentanți ai acestora. Ulterior, aceștia ne-au trimis invitație la o prezentare de vinuri organizată de asociație la Hotel Caro, iar colegele care au mers la acest eveniment au fost efectiv entuziasmate de vinurile degustate și au insistat să le importăm. Noi – eu cu soțul meu și cu invitații noștri – aveam să gustăm mai multe vinuri de la Cantina Valpolicella Negrar chiar de Revelion, în 2020; toată lumea a fost efectiv încântată! În noaptea aceea, am luat decizia să le importăm, iar pe 7 ianuarie 2020, făceam primele demersuri. În primăvară, trebuia să mergem în Italia să facem „cercetare” la fața locului, dar pandemia ne-a oprit. A fost și ceva bun în acest lucru pentru că am primit vinurile şi am avut timp să le studiez, să fac politica de vânzare, prețuri, prezentări. Am trimis mostre în lanțurile de retail, iar feedback-ul a fost extraordinar; în scurt timp, deși eram chiar la începutul pandemiei, primeam deja acorduri de listare şi din luna mai 2020 aveam să furnizăm vinuri sub brandurile Cantina di Negrar și Vivaldi Premium Line în câteva din marile lanțuri de magazine. Pentru că aveam game speciale și pentru Horeca, am abordat și acest segment.
Iniţial, am adus vinuri de la Cantina Valpolicella Negrar, o cooperativă cu 230 de membri cooperatori ce face parte dintr-o asociație, The Wine Net, care cuprinde cooperative vitivinicole importante din Italia. Încurajați de succesul vinurilor din Valpolicella și de sugestiile clienților de a aduce vinuri de calitate Premium și din alte regiuni ale Italiei, am zis că trebuie să facem ceva mai mult decât făceam și să ne dezvoltăm în această direcție.
În 2024, am mers la Vinitaly să vedem cu ce crame mai putem colabora, iar faptul că aveam distribuție exclusivă pentru Cantina Valpolicella Negrar și rezultatele înregistrate în cei 4 ani de colaborare au fost o excelentă carte de vizită în fața noilor noștri parteneri pentru că nu te așteaptă nimeni cu bratele deschise să-ți ofere distribuție unică autorizată pentru o piață dacă nu ai dovada unei experiențe bune și rezultate reale. Imediat după ce ne-am întors în tară, am început să colaborăm cu cramele italiene ale căror vinuri le-am degustat și am considerat că sunt pe nivelul nostru de exigență. Am ales să aducem în România vinurile cele mai tipice pentru regiunile în care se află cramele partenere.
De exemplu, din Piemonte de la Cantina Pertinace – Barolo, Barbaresco, Barbera, Langhe; din Toscana, de la Cantina Vignaioli del Morellino di Scansano, ce e tipic pentru Toscana și pentru zona Scansano – vinuri din Sangiovese – Morellino di Scansano, Ciliegiolo, Governo Toscano, precum și Vermentino; din Campania de la Cantina La Guardiense – Falanghina, Aglianico, Greco, Fiano; din Sicilia de la Cantina CVA Canicatti – Grillo, Catarratto, Nero d’Avola, Inzolia; de la Sutto Wines, crama Polje din Friuli – Friulano, Ribola Gialla și Prosecco și alte vinuri spumante de la crama din Valdobbiadene; din Abruzzo de la Cantina Frentana – Montepulciano, Trebbiano Pecorino, Cococciolo, Passerina etc. (Vedeți mai jos, în fotografie, cramele și regiunile din care provin, n.a.).
Împreună cu partenerii din Italia, prezenti la evenimentul de la Institutul Italian de Cultură
Vini Italiani Stupendi: vinuri tipice regiunilior vitivinicole italiene, premiate, cu peste 90 de puncte
Nu vreau să par lipsită de modestie, dar am participat cu aceste vinuri la mai multe târguri şi ecourile au fost de fiecare dată fantastice. Toate vinurile, inclusiv cele din retail, sunt premiate şi/sau au majoritatea peste 90 de puncte (Wine Enthusiast, Decanter, Luca Maroni, Falstaff, Gambero Rosso, I Vini di Veronelli Guida ORO, Bibenda 2025 etc.). De exemplu, Amarone della Valpolicella DOCG 2020 Cantina di Negrar, listat în galeriile Carrefour și în freshful.ro, a fost medaliat anul acesta cu Double Gold la Berliner Wein Trophy, cel mai mare concurs de vinuri din lume organizat sub egida OIV și Marea Medalie de Aur la Vinarium 2024, cel mai important concurs din Europa Centrală și de Est; să primeşti aceeaşi recunoaștere la două competiţii atât de importante este o reconfirmare a calităţii vinului. Vorbim de un vin care este destinat retailului modern, bineînțeles pe o anumită nișă de calitate. Bineînțeles, avem și Amarone pentru Horeca, majoritatea CRU -uri sub brandul Domini Veneti, vinuri multiplu medaliate, de asemenea. Din linia de Horeca Domini Veneti, Amarone della Valpolicella Classico DOCG 2020 este punctat de Luca Maroni cu 96 de puncte și recent a fost apreciat cu 4 Grappoli de Ghidul Bibenda 2025. Iar ediția aniversară Amarone della Valpolicella DOCG Riserva 90esime din recolta 2015, lansată cu ocazia aniversării a 90 de ani de existență a cramei și în ediție ultralimitată de doar 1200 de sticle, tocmai a primit 97 de puncte la I Vini di Veronelli Guida ORO și 4 Grappoli de la Bibenda 2025.
George şi Gianina Badea alături de renumitul critic Luca Maroni, la Wine Tonic Festival
Să detaliem puţin gamele pentru retail și cele pentru pentru Horeca
Inclusiv gamele pentru retail sunt, cum spuneam, pe o anumită nișă de calitate. În Italia ambele game de la Valpolicella Negrar sunt peste tot, la noi nu s-a putut şi am alocat brandurile diferit pe canalele de distribuție existente. Ca game, Cantina di Negrar și Vivaldi, merg în modern trade, iar Domini Veneti în Horeca.
De exemplu, Vivaldi Premium Line, care este o linie de 3 vinuri tipice din Valpolicella – Amarone, Ripasso și Appassimento Rosso Veneto Passito, a prins foarte bine, având și o prezentare deosebită: doar sticla are 1,2 kg, iar eticheta are un model geometric asemănător cu cel al unor cravate de lux – un marketing foarte bun pentru un vin care targhetează domnii; iar vinul din sticlă este… wow!
Un alt Apassimento de mare succes de la Cantina di Negrar este cel din colecţia Il Viaggio di Ulisse cu etichete semnate de tineri artişti, etichete care ilustrează călătoria pe mare a marelui erou legendar Ulisse spre Ithaca, după sfârșitul războiului cu Troia. În această colecție sunt 3 vinuri tipice din Valpolicella şi Soave: Corvina 100%, Garganega 100% și Apassimento Rosso Veneto Passito. Pe acesta din urmă noi îl alintăm „Baby Amarone” și este clar succesul nostru și un trend pe care noi l-am adus în România. Se pare că Apassimento Rosso Veneto Passito este noul trend!
Game specifice premium adaptate atât pentru retail, cât şi pentru horeca
Vizați mai mult retailul, mai mult horeca?
Aș putea spune că vizăm în egală măsură ambele canale. Cum spuneam, nicio categorie, că vorbim de vinuri de retail sau de vinuri pentru horeca, nu face rabat de la calitate și ambele sunt la un raport calitate/preț corect. Evident, statisticile arată că volumele și vânzările se fac în retail, dar ne propunem să creştem şi în restaurante şi în magazine secializate. Gamele pentru horeca își merită locul, cu siguranță, în restaurantele care vor să aibă și alte vinuri mai speciale, care vor calitate, care au consumatori de vin cunoscători.
Cum le veți promova, pentru că vorbim de o piață foarte concurențială cu firme mari de distribuție, unde vinul nu prea se vinde singur, ca să spun așa, nici chiar prin medalii?
Noi am decis să avem discuții cu clienții care fac un pas spre calitate, spre premiumizare, mizăm pe tendința clienților de a opta pentru premiumizare. Vom accesa acele locuri unde să avem consumatorul țintă, iar proprietarul sau factorul de decizie de aici să fie dispus la deschidere, la calitate, să dorească să aibă și alte vinuri în afara celor pe care le aduc firmele de distribuţie consacrate. De aceea, e adevărat, Horeca este mai greu de abordat, dar și noi suntem firmă de distribuție, chiar cu aproape 25 de ani de experiență cu vinuri preponderent românești în retail, nu suntem doar simplu importator şi putem aborda direct restaurantele, căci avem structura logistică necesară. Știm să susținem și am organizat evenimente, prezentări, degustări și masterclass-uri fully booked, foarte reuşite; mergem de asemenea, la târguri de specialitate.
În retail, venim cu vinuri de calitate premium, bine cotate, cu etichete frumoase, care spun povestea vinului. Mizăm pe etichetă, pe poveste, facem promovare, atât prin social media, cât și la raft. Știm ce avem de făcut în retailul modern, pentru că facem de-o viață acest lucru.
Așadar, mizați atât pe calitate, cât și pe imagine
Sigur, de calitate nu ne îndoim nicio clipă, premiile și medaliile vorbesc, ele se pot vedea și pe site-ul nostru. De asemenea, contează mult eticheta și povestea. În retail, eticheta vinde vinul, trebuie să fie vizibil la raft, mai ales dacă nu e într-o zonă care să-l avantajeze; dacă nu are o etichetă deosebită, omul nu o vede, se pierde în faţa raftului. Contează povestea pe care o spune eticheta, precum și povestea cramei, tradiția. Fără poveste vinul nu se vinde. Iar dacă vinul din sticlă satisface așteptările consumatorului, succesul este garantat.
V-am povestit deja despre gama Vivaldi Premium Line cu acel model masculin, de lux. Un alt exemplu este gama Il Viaggio Di Ulisse – Garganega, Apassimento, Corvina care atrage, de asemenea, cu o etichetă extraordinară, cu poveste. Si Mento de la Cantina di Negrar este un alt exemplu. Eticheta ilustrează povestea de dragoste dintre Cassanova și Teresa Landi, o cântareață care se deghiza seara în barbat pentru că , la acea vreme, femeile nu aveau voie să cânte pe scenă. Cassanova, văzând-o într-o seară pe scenă, și-a spus că persoana aceea e prea frumoasă să fie bărbat și s-a îndrăgostit de ea. Eticheta vinului o reprezintă pe aceasta, jumătate deghizată în barbat, jumătate femeie.
Pentru Horeca, un exemplu este Domini Veneti Colecția Espressioni, alcătuită din cinci tipuri diferite de Amarone, fiecare reprezentând o vale diferită din zona Valpolicella Classica: Castelrotto, Villa, San Rocco, Mazurega și Monte (un proiect de cercetare care a durat peste 10 ani și s-a desfășurat în colaborare cu Institutul Experimental pentru Vinificație din Provincia Verona).
La degustări, trebuie să ai ce le spune oamenilor – o poveste despre o cramă istorică, să ai vinuri din soiuri specifice, de tradiţie dintr-o anumită regiune.
Vinuri pentru toate categoriile de consumatori şi care prelungesc bucuria vacanţelor italiene
În încheiere, cu ce game sau cu ce vinuri vă adresați diferitelor categorii de consumatori?
Avem vinuri care țintesc categorii diferite de consumatori prin metoda de vinificație, cât și prin etichetă. Sunt unele vinuri care știm că plac mai mult doamnelor, altele domnilor, altele sunt special concepute pentru pentru tineri precum Millenials, Generația Z. De exemplu, Si Mento a fost gândit pentru tineri și a prins foarte bine în SUA, unde tinerii renunțat la alte băuturi în favoarea lui. Si Mento este un cupaj de Corvina și Appassimento, obţinut prin metoda tradițională de uscare a strugurilor și tehnologiile moderne de vinificație; este un vin „glazurat”, versatil, ce poate fi consumat în diverse ocazii și în multe asocieri gastronomice. De exemplu, dacă îl pui vara la rece, poate fi băut ca aperitiv, iar consumat la temperatura a camerei se asociază foarte bine cu carne, brânzeturi, sau chiar ca răsfăț la finalul cinei cu un pic de ciocolată neagră. Cupajarea Corvina cu Appassimento a fost o idee genială, pentru că vinul este mai ușor de asimilat de către tinerii care sunt interesați de vin și doresc să evolueze spre statutul de connoisseur.
Apassimento din linia Vivaldi Premium este un vin mai puternic, mai corpolent, decât cele din din gama Il Viaggio sau din Domini Veneti, preferat mai degrabă de domni maturi cu cunoștințe despre vinuri. Și acestea din urmă sunt foarte echilibrate și savuroase, dar sunt mai uşor de asimilat pentru o categorie mai largă de consumatori.
Doamnele se îndrăgostesc instant de Appassimento pentru că, fiind din struguri stafidiţi, acest vin are un ușor rest de zahăr și, nefiind maturat decât pentru scurt timp în lemn , pe final rămâne o notă elegantă dată taninurile moi și catifelate. Cred că în magazine, doamnele pun în coş Appassimento de la Cantina di Negrar, iar domnii sunt atraşi de etichetele și sticla impunătoare de la Vivaldi Premium Line.
De asemenea, avem un mare succes în retail cu Cantina di Negrar Pinot Grigio delle Venezie, care a prins foarte bine pentru multe categorii de consumatori la nivel național.
Cu noile vinuri lansate în România vom acoperi și mai multe gusturi și preferințe ale consumatorilor. Pentru că, românii se dovedesc buni cunoscători ai vinurilor italiene. A contribuit la acest lucru și faptul că o parte din conaționalii noștri trăiesc de foarte mult timp în peninsulă, dar vin acasă în vacanțe și preferă vinurile din regiunile italiene unde locuiesc. Dar, mai ales faptul că Italia a devenit destinația favorită de vacanță a românilor. Se găsesc acum pachete pentru toate buzunarele și toate așteptările, și, odată ajuns acolo, nu ai cum să nu te îndrăgostesti de peisaje, istoria, vinurile și de gastronomia locală. Și majoritatea vor să regăsească vinurile și după ce se întorc din vacanță. Iar noi suntem pregătiți să le prelungim bucuria vacanțelor italiene căci avem vinuri pentru toate categoriile de consumatori, pentru toate preferințele şi cu un raport calitate pret extrem de atractiv, de aceea eu sunt convinsă că odată puse în rafturi, vor avea succes și vor prinde foarte bine pe piaţa locală.