Tehnologiile bazate pe inteligență artificială (AI) devin un element esențial în strategiile de creștere a retailerilor, oferindu-le acestora posibilitatea de a ajunge mai eficient la consumatori și de a-și optimiza operațiunile.
Acesta a fost unul dintre principalele subiecte dezbătute în cadrul European Digital Commerce (EDC), organizat de VTEX și Amazon Web Services. Evenimentul a reunit lideri din industria de retail pentru a discuta provocările și tendințele actuale din comerțul online, impactul AI și transformarea digitală a afacerilor și s-a bucurat de prezența a peste 600 de participanți.
Prakash Gurumoorthy, General Manager VTEX EMEA & APAC, a subliniat evoluția accelerată a comerțului online în ultimii doi ani, o tendință care va continua, pe măsură ce companiile adoptă soluții digitale.
„Platforma VTEX a permis companiilor să se adapteze rapid la schimbările pieței, însă în fața provocărilor economice actuale, cum ar fi creșterea costurilor fixe, eficiența operațională devine crucială. În acest context, integrarea inteligenței artificiale este vitală pentru optimizarea proceselor și creșterea profitabilității”, a declarat Prakash Gurumoorthy în deschiderea summitului.
Tehnologiile AI sunt deja utilizate în gestionarea eficientă a comenzilor, prioritizarea proceselor și integrarea noilor clienți, contribuind la o rentabilitate crescută. VTEX continuă să dezvolte soluții bazate pe AI pentru a sprijini atât relațiile B2B, cât și B2C, simplificând lansarea de produse noi și optimizând experiențele de cumpărare.
Un moment notabil al summitului a fost prezența în premieră la un astfel de eveniment a retailerului german DIY, OBI, cu o istorie de peste 50 de ani în piață. Leszek Blacha, Head Digital Platform Systems OBI, a împărtășit experiența companiei după implementarea platformei VTEX, care le-a permis extinderea prezenței online și dezvoltarea unui marketplace care în prezent reunește peste 100 de parteneri.
Această tranziție a dus la dublarea ofertei de produse online și a contribuit semnificativ la diversificarea opțiunilor pentru clienți. Blacha a evidențiat importanța parteneriatelor cu companii cu experiență, precum VTEX, pentru a inova și a rămâne competitivi într-un context economic marcat de incertitudini.
Performanțele campaniilor de Black Friday și utilizarea tehnologiei în retail
Tehnologia a jucat un rol central în succesul campaniilor de Black Friday din acest an, unde vânzările online le-au depășit pentru prima dată pe cele din magazinele fizice, a declarat Raul Filip, Deputy CEO Altex. El a subliniat că integrarea soluțiilor tehnologice a asigurat o experiență coerentă atât online, cât și offline.
Alex Dobre, Business Line Director, Retail and Distribution Solutions Zitec, a explicat că soluțiile bazate pe AI pot automatiza și personaliza interacțiunile cu clienții, îmbunătățind astfel satisfacția prin recomandări și oferte personalizate. Acesta a avertizat, însă, că retailerii ar trebui să fie atenți la implementarea unor soluții concrete și eficiente, nu doar să se lase influențați de tendințele tehnologice.
Rareș Bănescu, Owner & Co Founder theMarketer, a menționat că, în timpul campaniilor de Black Friday, platforma a trimis peste 500 de milioane de e-mailuri și 1,2 milioane de SMS-uri pentru clienți precum Lensa, SmartBill, Flanco și F64.
În același timp, Decathlon își menține optimismul pentru piața locală și continuă să inoveze și să aducă plus valoarea consumatorilor români. „România este o piață sănătoasă de desfacere și am creat un proiect de marketplace pe nișa sportivă, care oferă acces vânzătorilor unei audiențe extinse, poate cea mai mare după Amazon”, a punctat Andrei Ștefan, director ecommerce Decathlon.
Într-un context al creșterii plăților digitale, Elena Gheorghe, Country Manager PayU GPO România, a subliniat necesitatea adoptării soluțiilor de plată precum Apple Pay și Google Pay pentru a menține competitivitatea retailerilor în 2025. La rândul ei, Corina Bulimar, Business Development Director Mastercard, a atras atenția asupra importanței securității cibernetice și a personalizării soluțiilor de plată, ca modalități esențiale pentru a proteja tranzacțiile și a crește încrederea consumatorilor.
Viitorul comerțului digital
Summitul a reprezentat o platformă strategică pentru discuții despre soluții inovatoare și direcțiile care vor defini viitorul comerțului digital. Radu Mărcușu, CEO Upswing, a adus în discuție evoluția AI și a explorat modul în care modelele de afaceri ar putea fi transformate dacă ar fi lansate astăzi, sub influența noilor tehnologii. Totodată, el a vorbit și despre creșterea accelerată a retailerilor din Asia care vin puternic din spate.
În același timp, Cornel Marcov, Chief Commercial Officer Fan Courier, a vorbit despre dezvoltarea rețelei de lockere FANbox, cu o investiție de 20 de milioane de euro și inaugurarea unui nou depozit de 26.000 de metri pătrați. În același timp, automatizarea devine tot mai importantă în contextul lipsei forței de muncă.
Cristi Movilă, partner & CEO EMEA & APAC ITGlobers, a vorbit despre puterea automatizării aparent simple, precum predicția următoarei comenzi, care pot îmbunătăți vânzările, retenția clienților și rezultatele de marketing. Acesta a lăudat organizarea summitului, afirmând că „European Digital Summit 2024 a depășit așteptările, iar discuțiile privind integrarea automatizărilor și AI în retail sunt vitale pentru viitorul industriei. Aceste soluții, dacă sunt implementate corect, vor transforma fundamental modul în care afacerile operează.”
European Digital Commerce a scos în evidență faptul că inteligența artificială și soluțiile digitale reprezintă cheia pentru a asigura creșterea afacerilor și pentru a menține competitivitatea în industria de retail. Transformarea digitală nu este doar un trend, ci un factor decisiv în modelarea viitorului pieței.