Lansată în anul 2007 ca o mică afacere de familie, având în exploatare câteva hectare de teren şi crescând câteva vaci în Ţara Silvaniei, judeţul Sălaj, Fermele Ecologice Silvania – Cooperativă Agricolă sau, pe scurt, Silvania.Bio a ajuns, în prezent unul dintre cei mai mari producători-procesatori printr-un lanţ agroalimentar integrat de lactate bio, carne de vită bio și uleiuri bio. Compania deține astăzi 2.200 hectare de teren cultivate bio și 2.300 de vite, având o cifră de afaceri de 36 milioane de lei, la finalul anului 2023. Anul acesta, reprezentanții Silvania Bio estimează o creștere „double digit” față de anul anterior bazându-se pe vânzări mai mare la produsele finite ambalate, o ofertă diversificată, dar și pe o producției mai mare de lapte, ulei, furaje combinate. Produsele companiei, toate evident bio, se distribuie în retail în lanţuri precum Auchan, Kaufland, Mega Image, pe platforma Freshfull by eMag, în magazinele proprii ale producătorului din Sălaj, precum și într-o serie de băcănii din mai multe orașe. Acestea sunt comercializate fie brandul propriu Silvania.Bio, fie ca mărci private în lanțurile de retail. Ce înseamnă un business bio cu lanț agroalimentar integrat, cum a evoluat și care sunt planurile asociaților Silvania.Bio, ne-a povestit Dacian Badea, acţionar şi Preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei.
Sunteți, momentul de faţă, cel mai mare producător-procesator printr-un lanţ agroalimentar integrat, de lactate bio, carne de vită bio și uleiuri bio. De ce aţi ales aceasta nişă? Care sunt obiectivele, valorile şi viziunea Silvania.Bio?
Începând cu mijlocul secolului al XX-lea, agricultura chimizată a devenit predominantă în multe zone ale globului, deoarece controlează dăunătorii și sporește randamentul culturilor. Dar, această creștere cantitativă implică utilizarea pe scară largă a îngrășămintelor chimice, pesticidelor, erbicidelor și a altor produse sintetice. Multe din aceste produse sunt considerate toxice și au fost asociate cu cresterea incidenței unor boli. În antiteză, agricultura ecologică se bazează pe metode naturale de cultivare, cum ar fi: rotația culturilor, utilizarea îngrășămintelor organice și metode de combatere a dăunătorilor fără utilizarea de substanțe chimice sintetice.
Silvania.Bio a ales să activeze exclusiv în agricultura bio, deoarece noi credem că putem face lumea mai bună prin alimente bio. Dorim să facem și să oferim oamenilor acea mâncare pe care am pune-o pe masa familiei noastre: sănătoasă, gustoasă și accesibilă. Produsele Silvania.Bio sunt locul de întâlnire a celor care gândesc la fel, producători și consumatori de alimente create cu respect față de om și natură. Dorim să devenim un etalon al alimentelor bio şi astfel să le uşurăm căutarea celor care doresc astfel de alimente. Ne propunem să devenim cea mai sigură marcă de produse alimentare ecologice obținute într-un lanț agroalimentar integrat, de la furcă la furculiță.
Practic, ați dezvoltat acest lanț agroalimentar integrat exclusiv ecologic, de la furcă la furculiță, cum spuneți dumneavoastră. Să explicăm mai în detaliu ce presupune acest lucru
Lanțul nostru agroalimentar integrat poate fi privit ca o gospodărie țărănească la scară suficient de mare încât să poată fi eficientă economic. Acest lanț are mai multe verigi și anume: vegetal, zootehnie, depozitare cereale cu uscare şi condiţionare, procesare furaje, lapte, carne şi seminţe oleaginoase, ambalare, transport și comercializare.
Prima verigă, sectorul vegetal înseamnă 2.200 de hectare cultivate în sistem ecologic cu culturi de ierburi, borceaguri și alte plante de volum, culturi de cereale și culturi de plante oleaginoase: floarea soarelui, rapiță și soia. Toate aceste culturi înglobează numai îngrășăminte ecologice și sunt îngrijite cu tehnici de înlăturare mecanică și termică a buruienilor. Întreaga producție din sectorul vegetal constituie hrana pe care o folosim pe tot parcursul anului următor în sectorul zootehnic, a doua verigă a lantului agroalimentar integrat.
Furajarea ecologică este una din principalele condiții de respectat în zootehnia ecologică, alături de bunăstarea sporită în adăposturile animalelor. Silvania.Bio deține vaci din rasa autohonă Bălțata Românească, și rasa Holstein. Producem lapte și carne ecologice care, mai apoi, merg mai departe în următoarea verigă a lanțului agroalimentar integrat, procesarea.
Procesăm laptele în lactate ecologice: brânză proaspătă, brânză telemea, smântână și unt. Procesăm carnea de vită în produse finite, ambalate în propriul nostru abator și carmangerie. Practic, reușim să comercializăm întreaga producție obținută prin sacrificarea animalelor. Suntem mândri că pe produsele noastre din carne scrie: Născut în România, Crescut în România, Sacrificat în România, Procesat și Ambalat în România! De asemenea, procesăm semințele oleaginoase pentru obținerea șrotului bio necesar furajării animalelor, de unde rezultă și uleiul nostru ecologic de floarea soarelui, presat la rece, hiperoleic. Un ulei fresh bio de floarea soarelui obținut dintr-o primă și unică presare a semintelor, cu un conținut ridicat de Omega 9 (HDL sau cunoscut drept ,,colesterolul bun”) de peste 84%.
Avem, așadar, produse bio obținute printr-un lanț agroalimentar integrat exclusiv bio adică fără producții alternative convenționale şi fără a procesa produse convenţionale în paralel.
Trasabilitatea pe acest lant agroalimentar înseamnă că, pe lângă sistemul fiscal de documente obligatorii justificative, noi, în sistemul bio, avem și un sistem suplimentar de documentare a trasabilității produselor pe întregul lanț de producție, pe loturi și cantități, astfel încât în orice moment se pot demonstra proveniența și parcursul dintr-o verigă în alta a produselor care parcurg circuitul de producție de la sămânța din brazdă până la produsul de pe raft. Acest sistem de asigurare a trasabilității este verificat permanent, recurent și inopinat de organismul de certificare ecologică, BioCert Tradițional, de Ministerul Agriculturii, APIA și alte instituții naționale și europene.
Vorbim despre o afecere cu trei domenii de activitate diferite, dar cu legături strânse între ele. Cum s-a conturat inițial ideea acestui business și cum a crescut/evoluat în timp?
Da, vorbim de lactate, carne și uleiuri, toate produse alimentare bio. Pe steagul nostru scrie mare BIO, este elementul comun, definitoriu al produselor noastre. Ceea ce ne dorim cel mai mult este aspectul sănătos al alimentelor, iar gustul produselor îl lăsăm doar în seama naturii. Gustul alimentelor bio este gustul normal al alimentelor, fără a fi influențat de potențiatori de arome, de conservanți și coloranți chimici. Este gustul pe care mulți îl descriu ca fiind ,,ca pe vremea bunicilor” .
Orientarea către producția Bio a căpătat repede sens încă de la începuturile activităților noastre, undeva în anul 2007, când am înființat și prima fermă, pe care am numit-o atunci cu entuziasm Farm Ecolact, și cu care am devenit principalul furnizor de lapte al primului brand de produse lactate bio lansat în Romania. De ce Bio?! Pentru că în echipa noastră eram toți tineri, aveam copii mici și toți căutam să cumpăram alimente sănătoase pentru ei. Ne învârteam în mediul părinților grijulii și, fără să ne dăm seama, asta a intrat în modul nostru de apreciere a produselor care merită cumpărate și, prin urmare, a determinat modul de apreciere a alimentelor care merită produse!
Cronologic, noi am făcut următorii pași începând cu anul 2007, până în prezent. În 2007 am demarat cu producția de cereale și furaje, în 2008 am început conversia la agricultura ecologică, iar în 2010 am devenit producători de lapte. Un an mai târziu, am început să producem nutrețuri combinate, în 2017 am devenit procesatori de floarea-soarelui pentru producția de ulei presat la rece iar în 2020 am început să facem procesare lapte. În anul 2021 am demarat o altă linie de business, creșterea vițeilor pentru îngrășare iar din 2022 am devenit procesatori de carne abator și carmangerie. Anul trecut ne-am lansat și rețeaua proprie de magazine.
Bio este, de ceva timp, mai mult decât un trend, este un stil de viață pentru anumite categorii de consumatori. Având în vedere condițiile speciale și atenția pe care le necesită obținerea acestor alimente, ele sunt însă și mai scumpe. Ce ar trebui să înțeleagă consumatorul vis-a-vis de raportul calitate/preț al acestora?
Foarte multă lume este dispusă să plătescă suplimentar pentru produsele care semnalizează un anumit statut: casă, maşină, haine. Alimentele, în schimb, sunt alese printr-un proces foarte onest și real cu noi înșine ba mai mult, uneori facem economie şi renunţăm la calitatea acestora în favoarea preţului. Trebuie să conștientizăm importanța educației nutriționale, deoarece asta ne determină sănătatea, starea de bine, fericirea familiei și durata vieții. Prețul alimentelor bio este prețul corect al alimentelor sănătoase și trebuie să reprezinte un standard de bază al alimentației. Mâncarea convențională este un compromis de calitate pentru un preț mai mic, dar și o asumare de riscuri de sănătate pe termen lung. Așa cum evităm să îmbrăcăm haine rupte, să stăm într-o casă insalubră și să conducem o mașină nesigură, tot așa ar trebui să evităm alimentele care au ca principal scop să fie ieftine.
Alimentele bio sunt, în general, cumparate de cei care sunt în acelaşi timp educați să mănânce sănătos și apreciază la adevărata valoare aceste produse alimentare. Cu cât cumpărătorii vor alege mai mult aceste produse bio, cu atât companiile agroalimentare bio vor putea oferi prețuri mai convenabile și în cele din urmă se va crea un beneficiu atât pentru producător, cât și pentru consumator. Mai mult, creșterea consumului de produse ecologice poate contribui pe termen lung la scăderea cheltuielilor cu asistența medicală.
Cum arată oferta Silvania.Bio pe toate cele trei categorii: lactate, carne și ulei, câte produse aveți? Unde comercializați aceste produse?
Oferta Silvania.Bio cuprinde în categoria lactate: brânză proaspătă bio, brânză proaspătă bio cu mărar, brânză telemea bio atât maturată cât și proaspătă, unt bio, unt sărat bio și unt bio cu legume, precum și smântâna bio. În ceea ce privește carnea de vită bio, practic tranșăm și ambalăm întreaga producție care rezultă dintr-un viţel sau vită, inclusiv câteva piese maturate, mici și burgeri. Sortimentele de ulei includ ulei presat la rece bio de floarea soarelui și ulei presat la rece bio de rapiță. Întreaga listă de produse poate fi consultată pe site-ul nostru www.silvania.bio/produse. Produsele sunt distribuite în lanțurile de magazine Kaufland, Auchan, Mega Image, în lanțuri de băcănii din marile orașe cum ar fi Cluj, Brașov, București. Ne găsiți și pe platforma Freshful by eMag și, de asemenea, în magazinul propriu din Zalău Value Center și în magazinul de la intrarea în ferma din Crișeni, Sălaj.
Cine sunt oamenii Silvania Bio care au pus bazele acestei afaceri? Câți angajați aveți astăzi?
Bazele afacerii au fost puse de către tânărul, încă student pe atunci Sorin Terheș împreună cu experimentatul om de afaceri Gheorghe Terheș, iar mai apoi, s-au alăturat nucleului Dacian Badea, Gabriela Rus și Ionuț Coste. Astăzi, Silvania.Bio este o organizație care numără 150 de angajați: mecanizatori, mecanici, îngrijitori de animale, furajiști, tehnicieni veterinari, medici veterinari, tehnicieni alimentari, tranșatori, ingineri tehnologi alimentari, economiști, oameni de marketing și de vânzări.
Să detaliem în cifre ce înseamnă în prezent afacerea Silvania Bio
Cum spuneam, avem în prezent 2.200 hectare cultivate bio și 2.300 capete vaci bio. Fermele noastre au o capacitate de producție de 500 de tone de lapte/lună, 18 tone de carne/lună, 140 de tone de ulei/lună și 200 de tone de șrot.
Despre ce cifră de afaceri şi profit putem vorbi acum?
În 2023, am încheiat cu peste 36 milioane lei cifră de afaceri. Estimăm să închidem anul 2024 cu o creștere ”double digit” față de anul anterior. În acest an, 2024, deja la 6 luni am atins 31 milioane de lei dintr-un prognozat de 58 milioane de lei însemnând o creștere cu aproape 87% a cifrei de afaceri. Principalele aporturi la acest rezultat vin din creșterea producției de lapte, ulei, furaje combinate și din creșterea vânzărilor produselor finite ambalate.
O afacere bio mai presupune responsabilitate pentru mediu, sustenabilitate, aspect din ce în ce mai important pentru antreprenorii din Romania. Ce investiții ați făcut/faceți în acest sens?
Protejarea mediului este în ADN-ul oricarei activități agricole Bio. În primul rând, întreaga flotă de echipamente este gândită să poată face lucrările de cultivare a terenurilor în așa fel încat să respecte condițiile agriculturii ecologice. Un exemplu utilizarea prășitoarei termice care distruge buruienile prin arderea lor fără folosirea erbicidelor sau pesticidelor. În ceea ce privește ambalajele, am fost printre primele și puținele companii românești care am introdus echipamentelul de ambalare a cărnii pentru o ambalare de tip SKIN, prin care am redus conținutul de plastic cu 80%. Practic, produsul se așază pe un carton și este apoi înfoliat în vid, lăsând posibilitatea atingerii și vizualizării foarte bune a produsului. După dezambalare, stratul de carton și cel de plastic se separă și se colectează în mod selectiv.
Mergeți periodic la expoziții internaționale. Cum sunt privite în exterior produsele românești per ansamblu și, în particular, produsele Silvania Bio? Sunteți prezenți și pe alte piețe externe sau aveți în vedere în viitorul apropiat acest lucru?
Am participat la mai multe expoziții mici și mari și chiar la BIOFACH, cel mai mare târg de produse BIO din lume ținut anual la Nuremberg. Prezența produselor românești este încă una modestă în comparație cu concurența europeană și mondială. Produsele românești au încă o luptă de dus pentru cucerirea în primul rând, a pieței locale, naționale pentru ca, apoi, eventual, în urma consolidării pozițiilor locale să poată îndrăzni să iasă la ,,lupta internațională”.
Silvania.Bio intenționează să-și consolideze poziția națională, să dovedească înalta calitate a produselor ei prin obținerea unor certificări internaționale de calitate și să-și crească prezența mai întâi pe rafturile pieței naționale și abia apoi să privească mai cu încredere dincolo de granițe.
Ce planuri aveți în continuare (investiții în extinderi , modernizări, sustenabilitate)?
Planurile sunt legate momentan de finalizarea investiților deja demarate și, în special, de procesarea laptelui pentru lapte proaspăt ambalat și acidofile bio precum și optimizări ale actualelor fluxuri de producție. Suntem atenți la posibile oportunități de investiții prin fonduri europene pentru gestionarea dejecțiilor prin stație de biogaz, care ar aduce pe de o parte un management mai bun și mai prietenos cu mediul al dejecțiilor și ar produce pe de altă parte și energie electrică și fertilizanți organici peletizaţi.
În loc de concluzie, pentru că am pornit cu întrebarea ,,de ce bio?”, revin şi vă întreb cum vedeți în continuare evoluția acestei categorii pe piața din România?
La actualul nivel de dezvoltare al societății umane, alimentele trebuie să aibă un standard de siguranță pentru sănătate la fel cum există la oricare alt produs, casă sau echipament etc. Acest standard al siguranței trebuie să se apropie cât mai mult de standardele agroalimentare ecologice. Odată cu creșterea puterii de cumpărare și a gradului de educație din punct de vedere nutrițional, trendul vânzării produselor ecologice în România va urma același parcurs pe care l-a avut acesta în țările dezvoltate, și anume unul de creștere accelerată.