Clătite ready-made pentru gurmandul grăbit

0
552
Georgiana Gheorghe, antreprenor, Fabrica de clatite Clatette

Georgiana Gheorghe a început afacerea cu clătite mai întâi cu un food truck, care se deplasa în aglomerările urbane din București și din proximitate. Între timp însă, a reușit să obțină finanțare pentru a-și crește afacerea, a investit într-un atelier − Fabrica de clatite Clatette − și a reușit să expună primele foi de clătite din producție proprie în rafturile a patru magazine din rețeaua Auchan. În 2018, antreprenoarea își propune să dezvolte sortimente noi, să pătrundă în cel puțin încă o rețea importantă din retailul modern și să distribuie foi de clătite în alte trei mari orașe din țară.


Cum v-a venit ideea unui business cu foi de clătite și cât timp a trecut de la idee până la implementarea ei?
Cu ideea de a comercializa clătite cochetez din 2012, când am început cu un mic truck, pe care mi-l imaginam foarte mobil, prin București și în afara Bucureștiului. N-a fost să fie chiar așa, întrucât ideea a venit un pic înaintea trendului de street food / food truck, care s-a dezvoltat începând cu 2015-2016. De atunci, văzând cererile de comenzi pentru acasă, pe care nu le puteam onora datorită transportului, mi-am dat seama că dacă am avea produsul gata făcut în magazine, la îndemâna oamenilor, ar fi minunat. Coroborat cu ce văzusem oricum în Franța, Olanda, Belgia și la SIAL (Paris), mi-am dat seama că acesta este modelul de business pe care vreau să-l implementez și să-l dezvolt.

De unde ați obținut finanțare pentru a deschide un atelier propriu de producție și ce valoare a avut investiția?
Prima parte de finanțare, în valoare de 250.000 lei, am obținut-o în ianuarie 2017 de la Banca Transilvania, care a crezut în business plan, în poveste și în mine, cea care vorbea cu toată pasiunea despre fezabilitatea și potențialul afacerii și oportunitatea lansării unui astfel de produs pe piața autohtonă. Cea de-a două rundă de finanțare, în valoare de 200.000 lei, am obținut-o de la BCR, în ianuarie 2018. Această a doua parte de investiție va merge în utilaje noi, mașină de distribuție și softuri de gestiune.

Unde se situează atelierul de producție, ce capacitate are în prezent, la cât puteți crește?
Atelierul nostru este situat sectorul 2 din București. Capacitatea actuală de producție este de mii de foi de clătite pe zi, iar ea va fi dublată prin achiziționarea noilor echipamente.
Mai mult decât atât, o parte din utilaje vor fi pentru pregătirea unor sortimente noi: American pancakes și Crêpe sucrée, umplută cu ciocolată sau caramel sărat și ambalată individual în caserolă.

De unde vă procurați ingredientele, cu ce furnizori lucrați?
Ingredientele sunt proaspete, de calitate și provin de la producători din România.

Unde comercializați în prezent foile de clătită? Care a fost argumentul care i-a convins pe buyeri?
În prezent, pachetele noastre cu 12 foi de clătite (simple, cu cacao & rom și cu scorțișoară) se găsesc în patru magazine Auchan: Titan, Drumul Taberei, Militari și Afi Cotroceni. Argumentul a fost calitatea produsului, inovația rețetelor, design-ul de pachet și prețul corect pentru produs. De altfel, prețul a fost testat de noi în focus groupuri cu oameni din grupurile-țintă.

Cine este următorul retailer care se dovedește interesat de produsul d-voastră?
Nu m-aș hazarda să enunț vreun retailer sau altul. Pot să spun că așteptăm răspunsuri de la încă doi mari retaileri în acest moment. Suntem optimiști că vor veni răspunsuri pozitive, dacă stăm să analizăm studiile de piață care arată că trendul pe fresh food și ready meal este crescător de la an la an, și în plus, românii sunt din ce în ce mai interesați de produse autohtone, realizate din ingrediente naturale, clean label.

Care au fost primele obstacole pe care a fost nevoie să le depășiți? Termenul scurt de valabilitate la raft a fost unul dintre ele?
Termenul de valabilitate nu a fost chiar cea mai mare problemă, pentru că dacă se merge pe comenzi săptămânale, totul e ok. Cel mai mare obstacol a fost câștigarea încrederii într-un mic producător autohton și a-i convinge pe buyeri că le propun un produs cu personalitate, diferit de ce au văzut prin alte țări, atât că textură, cât și ca gust.

Pe lângă sortimentele de bază, vă gândiți să dezvoltați varietăți: fără gluten, cu indice caloric scăzut, altceva?
În acest moment avem pregătite șapte rețete: cinci pentru deserturi – clătite simple (făină, ouă, lapte), cu cacao și rom, cu scorțișoară, cu mentă uscată măcinată și cu vanilie Bourbon și două rețete pentru snack-uri sărate – clătite cu făină integrală (fără zahăr) și cu făină integrală și busuioc uscat mărunțit. Rețetele sunt de fapt mai multe, peste 10, însă pe cele menționate le-am testat deja în piață, pe diverse canale de distribuție.
În Auchan avem trei rețete pentru desert: cele simple, cele cu cacao & rom și cele cu scorțișoară.

Sunt românii iubitori de clătite? Aveți ceva date despre preferințele lor de consum?
Clătitele sunt printre cele mai iubite deserturi în rândul românilor și nici nu cred că avem nevoie de mari studii în acest sens. Preferințele lor le-am descoperit în cei cinci ani în care am tot exersat și experimentat cu Creperie d’Amour, și prin discuții cu clienții noștri. Vremurile s-au schimbat și timpul a devenit foarte nerăbdător cu oamenii. Prepararea clatitelor este un proces de durată, iar consumul lor este de câteva minute, astfel că tendința este de a scurta timpul petrecut în bucătărie și de a-l crește pe cel petrecut alături de familie, de prieteni, în jurul mesei, la povești, jocuri, în parc.

Care vă sunt obiectivele de business pe 2018?
Pentru 2018 ne dorim să mai fim prezenți în cel puțin încă un lanț de magazine, să ieșim în afara Bucureștiului (vizăm Constanța, Ploiești, Brașov), să lansăm noile sortimente – clătitele americane, pe care să le aducem alături de foile fine de clătite și să încheiem cel puțin un parteneriat pentru clătitele umplute și ambalate individual, în speță o rețea to go.

Cum vă asigurați că veți face din Clatette, un brand?
Clatette are toate atuurile pentru a deveni un brand autohton preferat de români (prin calitatea ingredientelor, gust, rafinament, packaging și o comunicare smart pentru publicul vizat), iar eu am toată încrederea că vom reuși! În acest moment pregătim campania de imagine care va fi up&running în mediul digital, spre finalul lunii martie, atunci când vom începe și sesiunile de degustări în magazine.

Carte de vizită Georgiana Gheorghe

Corporate 10 ani – Manager Comunicare în A&D Pharma și Danone
De 10 ani antreprenor: 2008-prezent  propria agenție de comunicare
2012 – 2016, Creperie d’Amour (food truck)
2017 – prezent Fabrica de clătite Clatette
Absolventă a Facultății de Filosofie (UNIBUC) și studii postuniversitare de Comunicare (SNSPA)
O multitudine de traininguri și cursuri, însă cel mai drag a fost Entrepreneurial Product Marketing: Focusing On & Listening To Customer Needs, tinut de Bill Aulet (Managing Director, Trust Center for MIT Entrepreneurship).