Andrei Stoian controlează astăzi, alături de fratele său, Cătălin Stoian, grupul de firme Josi, format din Josi Logistic şi Josi Foods, cu un rulaj de circa 20 de milioane de euro anual. Afacerea de familie, lansată în 2012 de cei doi antreprenori, a evoluat de la activităţi de import–distribuţie şi logistică la producţie, odată cu achiziţia unei unităţi de procesare a laptelului în Bucovina, în care s-au realizat investiţii masive. Antreprenorii au reuşit, aşadar, să dezvolte o afacere integrată şi ţintesc din ce în ce mai sus. „Consider că există tot timpul oportunități de a face lucrurile mai bine. Purtăm discuţii cu diverşi parteneri strategici, analizăm oportunitatea unor colaborări cu investitori care să aibă o viziune comună cu a noastră pentru a face împreună din grupul Josi un model de afacere integrată de succes. ”, spune Andrei Stoian într-un interviu acordat recent, pe care vă invităm să-l citiţi mai jos.
Pentru început, spuneți-ne, pe scurt, câteva informaţii cheie despre grupul de firme Josi.
Josi Grup este o afacere de familie formată din două companii: Josi Logistic – importator, distribuitor şi furnizor de servicii logistice şi Josi Foods – unitate de procesare a laptelului, unde se realizează o gamă diversificată de produse lactate. Cele două companii realizează o cifră de afaceri cumulată de 20 de milioane de euro.
Din 2012 şi până în prezent, Josi Logistic a reuşit să se dezvolte de la an. Astăzi, Josi Logistic înseamnă un portofoliu de circa 600 de articole, distribuţie la nivel naţional, servicii logistice pentru parteneri strategici, o capacitate totală de depozitare de circa 8.000 de paleţi, livrări intracomunitare, un număr de 150 de angajaţi şi o cifră de afaceri de circa 19 milioane de euro. Livrăm către 2.000 – 2.500 de clienţi din comerţul tradiţional şi horeca o gamă variată de lactate şi brânzeturi, conserve, alimente de bază, carne, măsline şi ulei de măsline, ouă, produse procesate din peşte, atât sub branduri proprii, cât şi produse importate din diverse pieţe europene.
În ultimii doi ani, am investit mult în creşterea capacităţii de depozitare. Astfel, în februarie – martie 2022 va deveni operaţional noul nostru depozit logistic cu temperatură controlată de la Constanţa, care are o capacitate de 2.000 de paleţi şi în care am investit circa 1 milion de euro. Am mai deschis un depozit la Craiova, într-un spaţiu închiriat, şi unul la Suceava, pentru a putea livra de acolo către clienţii din retail şi horeca, precum şi către partenerii de distribuţie din Moldova.
În 2019, am achiziţionat o fabrică de procesare a laptelui în Bucovina, mai exact lângă Suceava, iar lansarea Josi Foods a reprezentat un moment extrem de important care a marcat structura organizaţională a companiei şi planurile noastre pe termen mediu şi lung. Viziunea noastră a fost să dezvoltăm o afacere integrată, care să ne permită să realizăm în țară produsele „tractor” pe care le subcontractam către alte fabrici, dar şi să creştem şansele de colaborare cu marile lanţuri de retail modern din România care-şi doresc să colaboreze direct cu producătorii locali. Vorbim aici de produse din categoria în care avem cea mai mare expertiză, lactate-brânzeturi.
Au urmat investiţii masive în extinderea şi modernizarea fabricii de procesare a laptelui, investiţii care continuă şi astăzi.
Ce tip de investiţii aţi făcut la Josi Foods şi ce produceţi astăzi în Bucovina?
În 2019, unitatea de producţie pe care am achiziţionat-o avea 2.400 de mp, iar astăzi, ne mândrim cu aproape 12.000 de mp şi 30 de angajaţi. Principalele investiţii au fost direcţionate către extinderea clădirii, achiziţia de linii de producţie noi, performante şi realizarea unui depozit de ambalaje, precum şi a unui depozit logistic cu temperatură controlată, despre care am povestit puţin mai sus. Doar în fabrica de procesare a laptelui operată de Josi Foods am investit, de la preluare şi până în prezent, 2,8 – 3 milioane de euro, din care aproximativ 1,5 milioane de euro în echipamente de producţie. Aceste investiţii s-au realizat atât din surse proprii cât şi din credite bancare.
În momentul de faţă, în unitatea de producţie din Suceava se procesează circa 20.000 de litri de lapte/zi, capacitatea fabricii fiind între 45.000 – 55.000 de litri/zi. Am achiziţionat recent o serie de echipamente noi, moderne, care sunt în proces de instalare. În câteva săptămâni, când se va încheia instalarea echipamentelor noi pe liniile de producţie, vom începe să procesăm peste 40.000 litri de lapte pe zi.

Producem aici o gamă de 10-11 specialităţi orientale de brânzeturi de calitate premium (puteţi să oferiţi aici 4-5 exemple), pe care le comercializăm aproape exclusiv pe pieţe externe. Exportăm către clienți din Dubai, Bahrain, dar şi în Europa, în țări unde sunt comunităţi puternice de consumatori pentru acest tip de produse orientale – Germania, Austria, Norvegia, Danemarca sau Suedia.
Tot la Suceava mai producem caşcaval, mozarella, topping de brânză pentru pizza, o categorie în care realizăm volume foarte bune, telemea de vacă şi unt ghee (unt clarifiat).



Care sunt obiectivele pe termen scurt şi mediu în ceea ce privește portofoliul de produse realizate în unitatea proprie de producţie, dar şi cel al Josi Logistic?
Avem planuri foarte ambiţioase, în linie cu oportunităţile identificate în diverse canale de distribuţie şi pieţe de desfacere.
Vrem să fim prezenţi pe rafturile marilor retaileri cu brandul Josi, iar în acest sens vom dezvolta portofoliul de produse şi vom veni către aceşti parteneri cu produse mai deosebite, diferite faţă de ce există acum pe piaţă. În momentul de faţă lucrăm cu mai multe reţele de retail modern, însă livrăm în mare parte pentru raioanele de gastro. Pentru a pune produse şi în raft, gândim un sortiment complementar celor care există acum în piaţă, pentru că nu are rost să propui tot reţete clasice. Suntem deschişi să intrăm şi în parteneriate de private label, pentru că putem produce în România diverse reţete solicitate de marii retaileri.
De pildă, intenţia noastră este să dezvoltăm un portofoliu de brânzeturi orientale și pentru piaţa internă. Vrem să creştem vânzările şi pe piaţa din România, astăzi avem doar un client în Bucureşti, dar credem că există potenţial inclusiv în marile lanţuri de retail care ne cer să venim cu ceva diferit. Pentru acest lucru trebuie să gândim o linie de ambalaje mici, gramaje specifice pieţei de retail şi un brand dedicat. Avem anumite discuţii şi cereri de la partenerii din IKA, și intenționăm să ieşim cu aceste tipuri de produse, unde vedem un potenţial interesant, cât de curând. În acest caz, cheia este să venim cu un brand propriu şi cu câteva produse şi reţete mai uşor de înţeles pentru consumatorii români.
Un alt obiectiv pe termen scurt este să producem local mai multe tipuri de unt, pentru că vom avea o linie specializată de producţie. Credem că putem să ne specializăm în segmentul acesta şi vrem să lansăm unt cu diverse arome, dar şi specialităţi cum ar fi irish butter. În acest sens, vrem să achiziţionăm unt de tip irish materie primă, pe care să îl ambalăm în unitatea noastră, sub brandul nostru. Pe unt am identificat oportunităţi de vânzare atât în horeca – ambalaje de 1 kg -, cât şi în retail, unde vom avea ambalaje cuprinse între 125 şi 200 de grame.
De asemenea, intenţionăm să producem şi brânză tip cheddar în România, pentru că se foloseşte mult în special în horeca. Este vorba de un sortiment de cheddar red color, adică brânză tip cheddar. În ceea ce priveşte restul portofoliului de articole distribuite de Josi Logistic, în ultimii ani am făcut mai multe schimbări, obiectivul principal fiind acela de a creşte calitatea produselor. Dorim să ne concentrăm pe produse cu plus-valoare, a devenit extrem de ineficient şi de riscant să distribui din punctul x în punctul y produse ieftine.

Ce alte obiective aveţi pentru cele două companii din grupul Josi?
În afară de listarea brandului Josi în IKA, investim mult în segmentul horeca. În prezent, avem o echipă nouă dedicată acestui canal de distribuţie, dar lucrăm şi cu distribuitori specializaţi. În departamentul horeca avem, în momentul de faţă, şase oameni de vânzări, iar până la sfârşitul lunii august vom avea 10. Obiectivul nostru este ca anul viitor să creştem cu circa 20% pe segmentul horeca, atât prin prisma resursei umane alocate, cât şi a portofoliului de produse.
În 2021 ne dorim consolidarea cifrei de afaceri în jurul valorii de 20 de milioane de euro. Horeca îşi revine încet, încet, însă sunt multe incertitudini în continuare şi trebuie să fim foarte atenţi în selectara clienţilor.
De asemenea, un obiectiv ambiţios este listarea la bursă. Credem că 2022 este un moment optim să ne gândim la un plan realist de acces către nivelul următor de dezvoltare. Vedem că listarea la bursă este un instrument util pentru companiile românești care sunt în căutarea unor surse de finanțare care să le permită dezvoltarea sustenabilă a afacerilor la un alt nivel.
La fel şi parteneriatele cu fondurile de investiţii. Consider că există tot timpul oportunități de a face lucrurile mai bine, iar aportul de informații și expertiză pe care ți-l poate aduce un investitor nu este de neglijat. Purtăm discuţii cu diverşi parteneri strategici, analizăm oportunitatea unor colaborări cu investitori care să aibă o viziune comună cu a noastră pentru a face împreună din grupul Josi un model de afacere integrată de succes.