Andreea Lupea: “100% Romanesc” este genul de proiect in care am stiut foarte repede ca vreau sa ma implic

0
968

In 2010 cand s-a alaturat echipei Tesco Ungaria, Andreea Lupea, fost director operational la real,-Hypermarket, a fost in centrul unor speculatii care mai de care mai diverse, presa locala scriind, saptamani in sir, fie ca retailerul britanic va intra pe piata romaneasca, fie ca va achizitiona o retea de magazine. Dupa o experienta de patru ani si jumatate in echipa Tesco, timp in care a ocupat mai multe pozitii cheie in cadrul filialei din Ungaria, am reintalnit-o pe Andreea Lupea intr-o noua ipostaza, cea de antreprenor. Intr-un dialog cu Modern Buyer, invitata noastra povesteste despre oportunitatea uriasa de a lucra pentru mai multi retaileri de talie internationala, dar si despre noile proiecte derulate in prezent. “Cel mai mult imi doresc sa reusesc sa transfer cunostintele acumulate in peste 16 ani de retail catre companiile locale si piata din Romania”, spune Andreea Lupea. Iata de ce proiectul “100% Romanesc”, de care povesteste in cele ce urmeaza si la carma caruia se afla, ii vine astazi ca o manusa.

Aveti o experienta in retail de peste 15 ani. Puteti puncta, pe scurt, cateva momente importante din cariera dumnevoastra?

Intr-adevar, lucrez in industrie de cand eram studenta. La trei ani de la Revolutia din ’89, fiind in anul intai la facultate, m-am angajat intr-o companie de retail specializata in media si IT. Ma gandesc si acum cu mult drag la perioada aceea, si mai ales la curajul pe care l-a avut antreprenorul respectiv de a angaja o persoana care era la inceput de drum si din punct de vedere educational, si al experientei profesionale. Am muncit pentru compania respectiva circa patru ani, bucurandu-ma de ceea ce insemna independenta financiara, iar acest lucru nu era putin in perioada studentiei. Ulterior am avut sansa sa lucrez inca trei ani, pentru un retailer de articole sportive, mai exact reprezentanta Lotto in Romania. Asadar, dupa aproape sapte ani, am intrat in retailul FMCG, fiind cooptata in 1999 de Metro Cash&Carry Romania, si nu ma feresc sa spun ca fac parte din generatia de manageri care a crescut odata cu retailul modern in Romania. La vremea respectiva, Metro a recrutat o echipa de oameni foarte tineri, pe care a avut grija sa-i creasca si in care a investit foarte mult, fiind considerat multa vreme o scoala pentru multe generatii de profesionisti. Am crescut cu ei de la pozitia de sef departament, director de magazin, fiind printre primii manageri de magazin femeie in grupul Metro la vremea respectiva, pana la cea de director regional. Am fost direct implicata in diverse proiecte internationale, studii de fezabilitate pentru deschiderea de noi piete, am fost trainer pentru Romania la “House of Training” Franta si am recrutat mii de oameni pe care i-am indrumat si ajutat sa se dezvolte profesional. Ulterior, in 2005, am avut sansa sa fac parte din bordul real,- divizia de hipermarket a Metro Group, fiind practic al treilea membru al echipei de conducere. O experienta foarte diferita fata de cea din cash&carry, si cand spun diferita ma refer in special la faptul ca impreuna cu o mana de oameni chiar am cladit totul de la zero: echipa, proceduri, strategie, pozitionare s.a. O experienta intr-adevar unica, ce a durat aproximativ cinci ani pentru mine. In 2010, am decis sa fac un pas in afara grupului Metro, mutandu-ma in Ungaria pentru a lucra pentru Tesco, unul dintre cei mai importanti retaileri la nivel mondial. Un salt profesional si o oportunitate extraordinara, de a lucra intr-o alta tara decat cea natala si de a fi in echipa unui gigant in retail. Mi-a placut foarte tare aceasta provocare, mai ales ca in primul an am fost angajata ca director operational pe formatul mic de magazin (supermarket si express), in al doilea an am preluat si formatul de hipermarket ajungand sa conduc peste 200 de magazine, iar in al treilea an am ocupat functia de Multichannel Managing Director preluand si responsabilitatile pentru business-ul de online. A fost o provocare foarte mare atat din perspectiva numarului de angajati cat si a numarului de magazine si a cifrei de afaceri. Asadar, o experienta extrem de importanta pentru mine, pentru ca in toata aceasta perioada mi-am demonstrat cumva mie ca un lider bun poate sa faca ceva extraordinar indiferent de tara in care lucreaza, de limba pe care o vorbeste sau de compania pentru care lucreaza.

Dupa patru ani si jumatate in Tesco ati decis sa va reintoarceti in tara. De ce ati facut-o? Ce planuri profesionale aveti astazi?

Am parasit Tesco si m-am decis sa revin in Romania din dorinta de a schimba cu totul statutul pe care l-am avut, acela de angajat, si de a urma o directie noua pentru mine si anume antreprenoriatul. M-am decis sa urmez acest drum pentru ca am inca o energie buna, pozitiva pe care vreau sa o impartasesc cu multi oameni si pentru ca am convingerea ca am acumulat suficienta expertiza lucrand in pozitii cheie, pentru companii multinationale de talia celor de mai sus. Cred ca voi reusi sa transfer cu succes cunostintele si experienta acumulata de-alungul anilor tuturor celor care au nevoie de consultanta de specialitate pentru dezvoltarea afacerii.
Imi doresc mai multa libertate creativa si de miscare.Nu pot sa spun ca ele mi-au lipsit cu desavarsire, dar cred ca daca esti o fire antreprenoriala, o perioada poti functiona foarte bine ca intraprenor, insa pana la urma vei simti nevoia sa faci un pas lateral. Revenind la intrebare, mai concret, directia in care am mers a fost aceea de a crea o companie de consultanta si outsourcing de servicii. In cadrul acesteia, am in vedere si dezvoltarea unor modele de business pe care le-am urmarit in ultimii ani in diverse tari in care am calatorit. Pentru inceput am trei modele de business pe care cel mai probabil le vom lansa in acest an, intentia clara fiind aceea de a le franciza. Cele trei modele sunt din horeca si retail: street food, servicii si retail. In fine, un alt proiect extrem de important in care sunt implicata in acest moment si in care cred foarte mult se numeste “100% Romanesc”.

Spuneti-ne mai multe despre “100% Romanesc”. Ce componente are, cui se adreseaza, ce obiective aveti?

“100% Romanesc” nu a fost ideea mea, dar este genul de proiect la care am stiut foarte repede ca vreau sa ma implic. Am fost abordata de cativa antreprenori care si-au pus in gand sa faca din acest proiect unul extrem de relevant pentru piata romaneasca de retail. Proiectul a pornit de la dorinta de a crea o platforma care sa reuneasca sub aceeasi umbrela mai multe idei. Una dintre ele se refera la promovarea intensa pe piata a povestilor spuse si nespuse ale producatorilor romani si ale produselor romanesti, cu dorinta foarte clara de a le transforma pe acestea din urma in elemente de mandrie nationala si de suport pentru economia interna. O alta idee din cadrul poriectului “100% Romanesc” se refera la componenta de educare a consumatorului roman in directia consumului de produse autohtone.
In Ungaria, de pilda, populatia este mult mai orientata catre cumpararea de produse locale. Eu cred ca daca ne vom concentra eforturile catre promovarea intensa a produselor romanesti vom reusi si in Romania o constientizare mai mare a a consumatorului si o reintoarcere catre produsul national ca forma de sustinere si incurajare a antreprenorilor si a industriei noastre.
“100% Romanesc” va deveni foarte curand si un proiect palpabil prin dezvoltarea unor targuri dedicate produselor alimentare si nealimentare din diverse regiuni ale tarii. Obiectivul este sa realizam o serie de evenimente periodice dedicate produselor autohtone atat in Bucuresti, cat si in alte zone din Romania. In completarea tuturor celor de mai sus, vreau sa mentionez ca vom dezvolta si o platforma de trade care sa fie un nou canal de vanzare pentru produsele romanesti, nu numai pe piata interna ci si pe cea externa, pentru a iesi astfel si in afara granitelor cu acest proiect.
Primii care acorda o investitie de incredere si afectivitate produselor romanesti sunt chiar consumatorii, iar romanii incep sa fie din ce in ce mai preocupati de traditii si elemente de identitate nationala. Sumarizand, ne dorim sa promovam produsele romanesti si calitatea acestora, ne dorim sa generam noi oportunitati de afaceri pentru producatorii romani, sa cream un cadru de educare a publicului in favoarea consumului de produse romanesti si sa realizam o serie de evenimente dedicate exclusiv producatorilor romani , cumparatorilor profesionisti dar si consumatorilor finali.

Ce v-ati propus, ca etape, pentru 2015? Cu noutati pregatiti?

In perioada 2-6 septembrie a.c., vom organiza prima editie a “Targului National 100% Romanesc”, in Bucuresti, la Sala Polivalenta, editie dedicata exclusiv produselor alimentare Conceptul targului porneste de la ideea ca o piata a carei consumatori cumpara produse autohtone este o piata puternica de aici si necesitatea promovarii si sutinerii produselor romanesti ca element de identitate nationala si dezvoltare economica.Targul isi propune sa aduca fata in fata, producatori, retaileri, exportatori, autoritati si consumatori. Realizam astfel o platforma de busines prin care se creaza oportunitati pentru toti jucatorii de pe piata, iar consumatorii vor avea ocazia sa descopere si sa se bucure de toate produsele romanesti. Targul va fi unic prin conceptul creativ care vizeaza promovarea potentialul economic si de productie din toate cele 9 regiuni istorice. Prima editie cum spuneam va fi dedicata produselor alimentare dar si producatorilor de domenii conexe care sustin activitatea de productie. Sunt invitati la targ toti cei al caror produs sau gama de produse oferite ii inscriu in randul promotorilor valorilor romanesti. Asteptam in jur de 150 de producatori nationali, regionali si locali pentru a ne impartasi din povestile lor de success si dezvoltare. Toti cei interesati de subiect pot regasi mai multe detalii pe www.targulnational.ro

In incheiere, as vrea sa va rog sa punctati, pe scurt, ce alte proiecte v-ati mai propus pentru targ si pentru perioada urmatoare

Vom lansa, chiar in cadrul targului, un Centru de Mentorat, un concept unic prin care se vor organiza seminarii gratuite sustinute de experti din domeniu, consultanti de retail, specialist in marketing, reprezentanti ai autoritatilor s.a. Rolul acestui centru este de a facilita accesul la solutii personalizate in functie de problemele cu care se confrunta companiile din domeniu. Vom continua ideea si in cadrul altor manifestari pe care le vom organiza. De asemenea, vor fi organizate o serie de intalniri cu jurnalistii, prezentari de produs, degustari si cooking show-uri astfel incat vizitatorii sa fie la curent cu ofertele expozantilor si cu ultimele tendinte in materie de retete culinare, produse sanatoase, idei de afaceri 100% romanesti. Concluzionand, ne dorim prin acest eveniment, dar si prin urmatoarele initiative pe care le vom avea pentru promovarea si dezvoltarea conceptului 100% Romanesc sa devenim primul mare centralizator de valori si produse romanesti.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here