Retailul din spatiile comerciale se afla in prezent sub presiune din cauza comertului online, astfel ca se anticipeaza o crestere moderata a comertului “traditional”, de 0,5 – 0,8% pentru tarile UE in 2015, potrivit unui studiu – analiza a scenei de retail european realizat de GfK in 32 de tari europene. Studiul citat arata insa ca printre “fruntasi” se numara din nou Romania (+5,1%), cu o crestere chiar mai mare decat cea de anul trecut si tarile baltice (+4,0 – 5,0%). “In 2014, situatia retailului a inceput sa se stabilizeze in statele din sudul Europei, puternic afectate de criza economica. Cu toate acestea, veniturile din retail vor suferi din nou un declin in Grecia. Pe baza datelor detinute pana in prezent pentru 2015 si presupunand ca Grecia nu paraseste Uniunea Monetara Europeana, se asteapta ca acest declin sa fie modest (de aproximativ -0,1%)”, precizeaza analistii GfK.
In ceea ce priveste puterea cumparare la nivelul tarilor membre UE analizate, in 2014 puterea medie de cumparare pe cap de locuitor a fost de 15.360 € anual. Cresterea este de aproximativ +2,5% fata de 2013, mai mare decat cea inregistrata anul anterior. Cu toate acestea, o diferenta semnificativa in ceea ce priveste nivelul de prosperitate in Europa persista. Daca Norvegia are un venit pe cap de locuitor de 30.560 €, in Bulgaria acesta este de 10 ori mai mic, situandu-se la 3.097 €.
Ponderea cheltuielilor populatiei in retail a scazut din nou in 2014 la nivelul tarilor membre UE, cota aflandu-se in prezent la aproape 31% (in 2013 a fost de 31,2%, iar in 2012 de 31,4%). Motivele pentru acest declin sunt legate de doi factori cu efecte contrare: pe de o parte, scaderea costului titeiului la mijlocul anului 2014 – a avut ca rezultat scaderea costurilor pentru energie si carburanti, iar pe de alta parte, o tendinta prezenta deja de mult timp – cheltuieli din ce in ce mai mari cu facturile de intretinere, cu sanatatea si petrecerea timpului liber. Acestea trei din urma inseamna mai putini bani disponibili pentru consumul in retail, efectul de scurta durata al scaderii pretului titeiului nereusind sa aduca mai multi bani in buzunarele consumatorilor.
Profitabilitatea spatiilor comerciale: In multe tari, aceasta a reinceput sa creasca dupa intarzierea multor proiecte, cauzata de criza financiara. Printre cele 32 de tari analizate profitablitatea a crescut cu 0,6% pana la 4.100 € pe mp. Luxemburg, Elvetia si tarile scandinave se gasesc in partea superioara a clasamentului, in vreme ce in tarile din estul si sudul Europei intalnim cele mai mici valori. Totusi, gratie consolidarii retailului traditional in aceste state, profitabilitatea spatiilor comerciale a crescut si ea. Acest lucru este valabil in special pentru Romania, Bulgaria, Estonia, Lituania si Letonia.
Schimbari datorate eCommerce-ului: Profitabilitatea spatiilor comerciale se afla sub o mare presiune in Europa de Nord si de Sud, in mod particular in Germania, Franta si Marea Britanie. Principalul motiv este redirectionarea veniturilor consumatorilor catre retailul online in cazul multor categorii de produse. Desi eCommerce-ul a castigat mult teren in Europa de Est in ultimii ani, efectele nu au inca un impact major. Volumele tranzactionate pe Internet sunt inca mici. In contrast, in pietele mature cum este cea a Germaniei, segmente ca retailul de imbracaminte nu se mai extind ca acum cativa ani. In acelasi timp, numarul centrelor comerciale in proiect sau in constructie sunt in scadere. Aceasta este deopotriva cauza si efectul schimbarilor din aceste piete.
„Economia Europei are de castigat”, explica Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK. „Asistam la o crestere a cererii interne imbinata cu o competitivitate externa imbunatatita, mai ales in cateva dintre tarile slabite de criza. Aceasta contribuie la o dezvoltare echilibrata si substantiala de care retailul european va profita. In mod evident, efectele vor varia insa de la tara la tara.”
Indicatorii de piata evaluati de GfK pentru un total de 32 de tari europene analizate sunt: puterea de cumparare, ponderea cheltuielilor populatiei in retail din cheltuielile totale, inflatia, profitabilitatea spatiilor comerciale, schimbarile din retail datorate comertului online. Cifrele comunicate de GfK pentru cifra de afaceri si puterea de cumparare au fost realizate in euro pe baza cursului de schimb mediu 2014 pentru monedele nationale in cauza (asa cum sunt ele raportate de catre BCE).
Despre GfK
Prezenta pe piata locala din 1992, GfK Romania este, de peste 12 ani, institutul numarul 1 de cercetare de piata, cu o cifra de afaceri de 19,2 milioane euro in 2013. Activitatile GfK Romania sunt structurate in doua sectoare, Consumer Choices şi Consumer Experiences.
GfK reprezinta sursa de incredere care ofera informatii relevante despre piata şi despre consumatori şi care ajuta companiile sa ia decizii inteligente. Peste 13,000 de experti in cercetarea de piata imbina pasiunea lor cu cei 80 de ani de experienta GfK in ştiinta datelor. Aceasta permite GfK sa ofere insight-uri globale importante, imbinate cu expertiza locala, in peste 100 de tari. Prin utilizarea unor tehnologii inovatoare şi abilitatea de a lucra cu cifrele, GfK transforma datele din studii in insight-uri actionabile, care sa permita clientilor sai sa-şi imbunatateasca avantajul competitiv şi sa imbogateasca experientele şi alegerile consumatorilor.
Pentru mai multe detalii, vizitati www.gfk.com/ro sau urmariti GfK pe Facebook: https://www.facebook.com/gfkromania.