Valoarea cumparaturilor online a depasit 1,8 miliarde de euro in 2016

Romanii au realizat cumparaturi online in valoare de peste 1,8 miliarde de euro in 2016, cu aproape 30% mai mult decat in 2015, cand s-au inregistrat 1,4 miliarde de euro, potrivit  raportarilor si estimarilor principalilor jucatori din comertul electronic romanesc impreuna cu GPeC. Daca s-ar face o medie, acest lucru ar insemna ca romanii cheltuiesc aprox. 5 milioane de euro in fiecare zi pentru cumparaturi prin Internet.

Cifra de 1,8 miliarde de euro face referire doar la produsele fizice (tangibile) comercializate online si nu la servicii, plati de facturi la utilitati, bilete de avion, bilete la spectacole sau diferite evenimente, rezervari hoteliere, vacante si calatorii etc. Daca le-am adauga si pe acestea, valoarea totala a achizitiilor online ar creste considerabil.

Principalele statistici pentru anul recent incheiat, potrivit raportului privind piata romaneasca de comert electronic, realizat de GPeC:

  • Conform ultimelor cifre disponibile, populatia Romaniei a scazut de la 19,8 milioane de locuitori in 2015 la 19,4 milioane de locuitori in 2016. Dintre acestia, aprox. 11,2 milioane sunt utilizatori de internet, intr-o usoara crestere de la 11 milioane de internauti, cat se inregistrau la finalul anului 2015. Astfel, rata de penetrare a internetului a crescut de la 56% in 2015 la 58% in 2016.
  • O crestere considerabila a cunoscut rata de penetrare a dispozitivelor mobile de tip smartphone – de la 50% in 2015 la 70% in 2016 – tot mai multi romani detinand un telefon inteligent. Drept urmare, magazinele online importante din Romania au inregistrat cresteri semnificative ale traficului generat de dispozitivele mobile: peste 50% din vizitele pe site-uri se fac de pe mobil in detrimentul desktop-ului.
  • Numarul de comenzi online plasate de pe dispozitive mobile a crescut si el: daca in 2015 acesta se situa intre 25 si 30%, la finalul anului trecut achizitiile facute de pe mobil au ajuns la 35-40% din totalul comenzilor primite de magazinele online. “Mobile” a fost trend-ul anului 2016, dar se pastreaza si pentru anul in curs, iar magazinele online romanesti au inteles acest lucru si si-au optimizat site-urile pentru dispozitivele mobile. Totusi, principala provocare ramane optimizarea temei de mobil din punct de vedere al dimensiunii acesteia si al numarului de scripturi apelate, in asa fel incat timpii de incarcare sa fie cat mai mici”, spun analistii GPeC.
  • Cresterea salariilor, scaderea TVA si, implicit, a preturilor au contribuit la cresterea consumului in economia romaneasca in 2016. Acest lucru s-a reflectat si in comertul online. Astfel, un cumparator online a facut, in medie, 8,4 achizitii in decursul anului trecut – in crestere fata de 2015 cand media era de 8,2 dar si fata de 2014 cand cifra se situa la 8,1 achizitii/an.
  • Doar de Black Friday (noiembrie 2016) romanii au cumparat produse in valoare de aprox. 130 de milioane de euro, cu mult peste valoarea de 100 de milioane de euro inregistrata de Black Friday 2015. De fapt, cresterile de la an la an de Black Friday sunt in media intregii industrii, fiind cuprinse intre 25 si 30%: 75 mil. EUR Black Friday 2014 – 100 mil. EUR Black Friday 2015 – 130 mil. EUR Black Friday 2016.
  • In ceea ce priveste platile online prin card, volumul total inregistrat la finalul anului trecut a crescut considerabil fata de 2015, respectiv aprox. 745 milioane EUR comparativ cu 514 milioane EUR, cat se inregistrasera in 2015, ceea ce inseamna o crestere de 44.9% . Bilantul se refera atat la e-tail (produse tangibile), dar mai ales la servicii (facturi la utilitati, bilete de avion, rezervari de hoteluri, vacante, calatorii, bilete la spectacole etc.).

Romanii aleg sa plateasca online prin card mai ales daca achizitioneaza servicii si mai putin daca este vorba de e-tail, unde procentele de plata prin card au ramas similare cu 2015, respectiv 6-7%. In continuare, metoda de plata preferata in cazul e-tail-ului ramane plata ramburs (numerar la livrare) intr-o proportie de aprox. 90%, iar 2-3% din plati reprezinta alte metode de plata (ex.: online banking, micro-plati prin sms etc.).

Din punct de vedere al numarului de magazine online, principalii jucatori impreuna cu GPeC estimeaza ca acesta a ramas asemanator cu cel din 2015, respectiv aprox. 5.000 de magazine online care sunt suficient de relevante din punct de vedere trafic si comenzi in asa fel incat sa poata fi luate in calcul.

Topul principalelor categorii de produse vandute online in 2016, neschimbat

Topul principalelor categorii de produse vandute online in 2016 (exclusiv e-tail) a ramas neschimbat fata de 2015, fiind in aceasta ordine: produsele din gama Electro-IT&C (ex.: PC si componente PC, notebooks, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice etc.), produsele de tip Fashion & Beauty (imbracaminte, incaltaminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri etc.), produsele pentru casa si decoratiuni, precum si produsele destinate copiilor (de la jucarii pana la articole pentru copii de tip: carucioare, vestimentatie, consumabile etc.).

Comparativ cu 2015, valoarea medie a tranzactiilor a scazut pe aproape toate categoriile de mai sus cu o singura exceptie, respectiv produsele pentru casa si decoratiuni, unde valoarea medie a tranzactiei a crescut de peste doua ori. Astfel, in cazul magazinelor online cu profil Home & Deco, romanii au cheltuit 474 de lei/tranzactie, comparativ cu 220 de lei/tranzactie in 2015.

Pe segmentul Electro-IT&C, valoarea cosului mediu a cunoscut o usoara scadere de la 680 lei in 2015 la 669 lei in 2016. Acelasi lucru s-a intamplat si in cazul verticalei de Fashion & Beauty: de la 180 lei in 2015, cosul mediu a scazut la 161 lei in 2016, iar magazinele care comercializeaza produse pentru copii s-au incadrat in acelasi trend, valoarea medie a tranzactiilor scazand de la 210 lei la 203 lei.

Piata de e-commerce din Romania a crescut cu aproape 30% in 2016 comparativ cu 2015

Chiar daca romanii au cheltuit mai putin la fiecare cumparatura, numarul de tranzactii a crescut: “2016 a pastrat tendinta de crestere specifica ultimilor ani, aducand un plus de aprox. 30%  industriei de e-commerce autohtone. Cum spuneam si anul trecut, comertul electronic este printre putinele industrii romanesti care creste constant si semnificativ de la an la an”, este de parere Andrei Radu, Founder & CEO GPeC.

De asemenea, cred ca 2016 este primul an in care am inceput sa asistam la profesionalizarea industriei, toti actorii implicati in e-commerce fiind mult mai responsabili, mai focusati si dand dovada de maturitate in business. Inclusiv consumatorii romani au evoluat si multi din ei sunt foart bine pregatiti si informati in privinta cumparaturilor online. Tocmai de aceea, trend-ul anului 2017 va fi focusul pe client si pe nevoile lui, servicii de vanzare si post-vanzare calitative, anticiparea dorintelor consumatorilor si oferirea unor experiente placute indiferent de touch point-ul in care se regaseste clientul, fie el online sau offline”, adauga Andrei Radu.

Sursele cifrelor si estimarilor de piata publicate in acest raport sunt (in ordine alfabetica): 2Performant, Breeze Mobile, Consumer Report 2016, GPeC, Internet World Stats, mobilPay, RomCard, Visa Europe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.