Cushman & Wakefield a identificat cele mai noi tendinte in randul centrelor comerciale din Europa, care vor avea un impact puternic asupra dezvoltarii pietei in viitor:
Extinderile centrelor comerciale existente
Extinderile reprezinta o parte semnificativa din livrarile noi de centre comerciale din Europa. In S2 2016, extinderile au reprezentat 32% din totalul spatiilor noi din Europa de Vest si 13% din totalul spatiilor noi din regiunea ECE. Astfel, estimam ca tendinta de extindere a centrelor comerciale de succes va continua si in perioada 2017 – 2018.
Transformarea centrelor comerciale in spatii sociale multifunctionale
In ultimii ani, centrele comerciale au evoluat de la spatii conventionale pentru vanzarea cu amanuntul la centre multifunctionale, cu o oferta extinsa de restaurante, pentru petrecerea timpului liber si divertisment, precum si de servicii publice. Scopul este de a crea centre care se integreaza perfect in comunitatea locala.
Cresterea importantei ofertei de cafenele si restaurante
Importanta ofertei de cafenele si restaurante din centrele comerciale a crescut in intreaga Europa. Zonele de food court traditionale evolueaza pentru a satisface cerintele consumatorilor moderni care cauta experiente culinare unice, iar dezvoltatorii cauta noi concepte care sa raspunda acestor cerinte.
Divergenta centrelor comerciale: proiecte regionale vs. locale
Influenta crescuta a generatiei „millennials”, care cauta experiente deosebite in activitatile de petrecere a timpului liber, divertisment si luat masa, a dus la dezvoltarea unor centre comerciale regionale de mari dimensiuni, cu o proportie mare din spatiul total dedicat operatorilor non-retail. Pe de alta parte, schimbarea stilului de viata a consumatorilor, care au din ce in ce mai putin timp la dispozitie, favorizeaza dezvoltarea unor centre locale de dimensiuni mici si medii ancorate de un retailer de food, care beneficiaza de o buna accesibilitate, parcare generoasa si orar extins de functionare. Pana la sfarsitul anului 2018, pe piata europeana vor fi construite 186 de mall-uri noi, dintre care 80 vor fi centre comerciale mai mici, cu dimensiuni cuprinse intre 5.000 – 20.000 mp.
Comertul Omnichannel devine din ce in ce mai important. Un numar tot mai mare de retaileri online din Europa studiaza acum magazinele fizice ca o modalitate de a-si completa strategia omnichannel, iar centrele comerciale sunt o parte esentiala a acestui proces.
„Resort-uri” de cumparaturi: In Spania si Portugalia exista o tendinta in continua crestere de a crea centre comerciale cu tematica, avand un mix comercial si de petrecere a timpului liber concentrat pe un anumit element, cum ar fi activitatile de apa sau petrecerea timpului liber pentru copii. Cel mai mare centru comercial din Portugalia, Dolce Vita Tejo, de 122.000 de metri patrati, investeste in prezent pentru a deveni o statiune comerciala.
Centrele comerciale fara ancore: In Italia, s-a inregistrat o tendinta de crestere a dimensiunii unitatilor si realizarea unui mix bogat si variat de branduri. Exista, de asemenea, exemple de noi concepte, cum ar fi Scalo Milano (30.000 mp), deschis in 2016, un centru comercial impartit in trei domenii principale: Fashion, Food si Design,fara un anume chirias ancora. S-a inregistrat o crestere a numarului de centre comerciale mixte, care includ spatii rezidentiale si de birouri. In Regatul Unit, este de asteptat ca centrele mai vechi, in special cele din locatii secundare, sa fie redezvoltate sau inlocuite cu proiecte rezidentiale sau de agrement.
Cresterea apetitului consumatorilor pentru confort si experiente noi ii obliga pe proprietarii de centre comerciale sa adopte noi instrumente digitale. Aplicatiile, serviciile Click & Collect, Wi-Fi gratuit, parcare fara tichet, statii de incarcare pentru masini electrice, boxuri foto si complementarea audio-vizuala a evenimentelor, sunt elemente folosite pentru atragerea vizitatorilor si pentru a face ca experienta petrecuta in centrul comercial sa fie cat mai antrenanta.
Cushman & Wakefield Echinox este unul dintre cei mai activi consultanti imobiliari pe segmentul de retail, punandu-si amprenta asupra celor mai importante centre comerciale din Bucuresti si din tara. Per total, in T1 2017, departamentul de retail al C&W Echinox a intermediat tranzactii de inchiriere in suprafata de aproximativ 8.500 mp in Bucuresti si in tara.